Perceel 1
De beoordeling van het criterium ‘prijs’ berust via het ‘best of two’-principe waarbij een vergelijking gemaakt werd tussen
De gemiddelde prijs aan de pomp 1 week en 1 maand voor de sluiting
De officiële maximale dagprijs minus de opgegeven vaste korting
Er werden echter onvoldoende controlemaatregelen ingebouwd om de prijs aan de pomp vast te stellen. Hierdoor is het besef dat de aanbesteder zich niet aan bepaalde besteksverplichtingen kan houden, met name de controle van de prijzen en de hieruit voortvloeiende ongelijkheid die ontstaat tussen de verschillende inschrijvers. Het gelijkheidsprincipe is een basisprincipe van de overheidsopdrachten en moet gerespecteerd worden. We hebben niet de controle gedaan van de opgegeven prijzen van iedere inschrijver, terwijl dit wel vereist is in het kader van het gelijkheidsbeginsel.
Perceel2
De beoordeling van het criterium ‘prijs’ berust via het ‘best of two’-principe waarbij een vergelijking gemaakt werd tussen
De gemiddelde prijs aan de pomp 1 week en 1 maand voor de sluiting
De officiële maximale dagprijs minus de opgegeven vaste korting
Er werden echter onvoldoende controlemaatregelen ingebouwd om de prijs aan de pomp vast te stellen. Hierdoor is het besef dat de aanbesteder zich niet aan bepaalde besteksverplichtingen kan houden, met name de controle van de prijzen en de hieruit voortvloeiende ongelijkheid die ontstaat tussen de verschillende inschrijvers. Het gelijkheidsprincipe is een basisprincipe van de overheidsopdrachten en moet gerespecteerd worden. We hebben niet de controle gedaan van de opgegeven prijzen van iedere inschrijver, terwijl dit wel vereist is in het kader van het gelijkheidsbeginsel.
Rekening houdende met het voorgaande, is het aangewezen af te zien van de gunning van deze opdracht en de procedure later eventueel opnieuw op te starten.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 85, betreffende het stopzetten of herbeginnen van de plaatsingsprocedure en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Regelgeving: bevoegdheid
De GR is bevoegd op basis van artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur. Het CBS is bevoegd op basis van artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur.
In het kader van de opdracht “Levering van motorbrandstoffen (benzine, diesel en CNG) af te nemen aan de pompen van één (of meerdere) petroleumfirma(’s) in België door middel van magneetkaarten voor een periode van 4 jaar.” werd een bestek met nr. 2019-144 opgesteld door Openbare Werken & Verkeer.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1 (Brandstoffen (diesel en benzine Super 95 en 98)), raming: € 512.396,69 excl. btw of € 619.999,99 incl. 21% btw;
* Perceel 2 (CNG), raming: € 264.462,80 excl. btw of € 319.999,99 incl. 21% btw.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 776.859,49 excl. btw of € 939.999,98 incl. 21% btw.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
De gemeenteraad verleent in zitting van 4 november 2019 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de openbare procedure.
De aankondiging van opdracht 2019/S 216-529645 werd gepubliceerd op 8 november 2019 in het Publicatieblad van de Europese Unie.
De aankondiging van opdracht 2019-535406 werd gepubliceerd op 5 november 2019 op nationaal niveau.
De offertes dienden het bestuur ten laatste op 6 december 2019 om 10.00 uur te bereiken.
De verbintenistermijn van 120 kalenderdagen eindigt op 4 april 2020.
Volgende offertes werden ontvangen:
* Perceel 1 (Brandstoffen (diesel en benzine Super 95 en 98)): 6 offertes van:
- Etablissementen J. Maes & Zonen nv, Reedonk 12 te 2880 BORNEM;
- Immoto nv, D'herbouvillekaai 100 te 2020 Antwerpen;
- Kuwait Petroleum Belgium nv, Brusselstraat 59/1 te 2018 ANTWERPEN;
- Nv Dats 24, Edingensesteenweg 196 te 1500 HALLE;
- Total Belgium nv, Handelstraat 93 te 1040 BRUSSEL (ETTERBEEK);
- WEX Fleet Belgium, Louizalaan 209A te 1050 Brussel;
* Perceel 2 (CNG): 3 offertes van:
- Etablissementen J. Maes & Zonen nv, Reedonk 12 te 2880 BORNEM;
- Nv Dats 24, Edingensesteenweg 196 te 1500 HALLE;
- Total Belgium nv, Handelstraat 93 te 1040 BRUSSEL (ETTERBEEK).
Bovengenoemde inschrijvers zullen hierover per brief ingelicht worden.
De plaatsingsprocedure voor Perceel 1 (diesel en benzine Super 95 en 98) wordt stopgezet. De opdracht wordt niet gegund en de procedure zal later eventueel opnieuw opgestart worden.
De plaatsingsprocedure voor Perceel 2 (CNG) wordt stopgezet. De opdracht wordt niet gegund en de procedure zal later eventueel opnieuw opgestart worden.