Terug
Gepubliceerd op 23/08/2021

2021_BURG_00333 - Infoavond & café - chiro Mozaiekske - Logen 104 - 18/9/2021

Burgemeester
ma 23/08/2021 - 16:30 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2021_BURG_00333 - Infoavond & café - chiro Mozaiekske - Logen 104 - 18/9/2021 2021_BURG_00333 - Infoavond & café - chiro Mozaiekske - Logen 104 - 18/9/2021

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Aanleiding en context

Chiro Mozaiekske vraagt de toestemming voor de organisatie van een infoavond en café aan hun lokalen te Logen 104, op 18/9/2021.

Adviezen

Brandweer Gunstig onder voorwaarden

De richtlijnen, voorwaarden en bepalingen in het advies van de brandweer moeten strikt nageleefd worden.

Politie Gunstig onder voorwaarden

Het evenement wordt toegevoegd aan de evenementenkalender die ter beschikking wordt gesteld van de patrouillerende politieteams zodat toezicht en nazicht zich eventueel kunnen voordoen.  

Er mogen geen alcoholische dranken geschonken worden aan -16jarigen en geen sterke dranken aan -18jarigen. Voor de verkoop van sterke drank is een toelating van de burgemeester vereist. 

Zich houden aan de geldende maatregelen en onderrichtingen in het kader van de bestrijding van het COVID-19 virus, die van toepassing zijn op het moment dat het evenement doorgaat.

De deelnemers dienen duidelijk geïnformeerd te worden door de organisator over de geldende maatregelen en onderrichtingen in het kader van de bestrijding van het COVID-19 virus bij deelname aan het evenement

De activiteit dient georganiseerd en ingericht te worden volgens de coronamaatregelen voorzien in het Ministerieel besluit, die van toepassing zijn op de horeca.

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

Vera Celis, burgemeester stad Geel, geeft de toestemming aan Chiro Mozaiekske voor de organisatie van een infoavond en café aan hun lokalen te Logen 104, op 18/9/2021.

De organisator zorgt zelf voor de nodige verzekeringen. 

De voorwaarden, vermeld in het besluit en in het (voorafgaandelijk) advies en eventueel controleverslag(en) van de brandweer moeten nageleefd worden. 

Artikel 2

De organisator neemt de nodige maatregelen om geluidsoverlast voor de omwonenden te voorkomen.

    • Verplicht gebruik van een geluidsmeter op elke muziekinstallatie.
    • Enkel gebruik van de muziekinstallatie tijdens het evenement, niet gedurende de opbouw- en afbraakperiode.
    • voor toezicht zorgen, zowel binnen als in de directe omgeving en oog hebben voor de orde en rust van de buurt, de netheid ervan, het voorkomen van vandalisme en openbaar urineren, drugsgebruik, diefstallen e.d.
    • verontreinigingen in de nabijheid van de tent en/of terrein, die kennelijk van het evenement afkomstig zijn, verwijderen voor 8.00u ‘s anderendaags;
    • geen gebruik van glazen/bekers buiten de inrichting;
    • luidruchtig vertrekkende bezoekers aanmanen om de rust van de omwonenden te respecteren;
  • het terrein moet tijdig ontruimd zijn 
  • zorgen voor een afbouwplan voor de bar: 1u voor einde event: stop bonnenverkoop, 0,5u voor einde event: einde drankverkoop.

Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

  • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
    • Géén alcohol voor -16 jarigen;
    • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
  • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
  • indien er alcoholische dranken worden verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers in de vorm van bandjes volgens het stoplichtprincipe:
    • + 18 = GROEN
    • +16  = ORANJE
    • -16 = ROOD 

Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod in de tent wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende fuifgangers in de tent erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken in de tent de toegang tot de fuif moet ontzeggen.

Artikel 3

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om vanaf 2020 nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
 Kiest een organisator er toch voor om wegwerpbekers aan te bieden, dan moet hij deze voor 90% (en vanaf 2022 voor 95%) opnieuw inzamelen.

De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 4

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

Artikel 5

Zich houden aan de geldende maatregelen en onderrichtingen in het kader van de bestrijding van het COVID-19 virus, die van toepassing zijn op het moment dat het evenement doorgaat.

De deelnemers dienen duidelijk geïnformeerd te worden door de organisator over de geldende maatregelen en onderrichtingen in het kader van de bestrijding van het COVID-19 virus bij deelname aan het evenement.

De activiteit dient georganiseerd en ingericht te worden volgens de coronamaatregelen voorzien in het Ministerieel besluit, die van toepassing zijn op de horeca.

Artikel 6

Dit besluit geldt indien er geen verdere maatregelen genomen worden in het kader van de bestrijding van Covid19 die verbieden dat dit initiatief kan doorgaan.