Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen
Akabe de Pioen vraagt de toestemming voor de organisatie van hun Pioenfeesten op zaterdag 25/9/2021, van 12.00 tot 02.00 uur, in zaal 't Geels Volktoneel, met van 12.00 - 17.00 uur een eetdag en vanaf 19.30 uur een quiz.
De organisator vraag toestemming voor het hangen van affiches.
Het evenement wordt toegevoegd aan de evenementenkalender die ter beschikking wordt gesteld van de patrouillerende politieteams zodat toezicht en nazicht zich eventueel kunnen voordoen.
Er mogen geen alcoholische dranken geschonken worden aan -16-jarigen en geen sterke dranken aan -18-jarigen. voor de verkoop van sterke drank is een toelating van de burgemeester vereist.
Zich houden aan de geldende maatregelen en onderrichtingen in het kader van de bestrijding van het COVID-19 virus, die van toepassing zijn op het moment dat het evenement doorgaat.
Vera Celis, burgemeester stad Geel, verleent de toestemming aan Akabe de Pioen voor de organisatie van hun Pioenfeesten op zaterdag 25/9/2021, van 12.00 tot 02.00 uur, in zaal 't Geels Volktoneel, met van 12.00 - 17.00 uur een eetdag en vanaf 19.30 uur een quiz.
Indien speeltoestellen geplaatst worden is de organisator verantwoordelijk voor de inrichting van het tijdelijk speelterrein. Dit betekent dat het tijdelijk speelterrein moet voldoen aan de bepalingen van het KB van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen. Indien een springkasteel geplaatst wordt, moet dit voldoen aan de EN 14960 norm (veiligheidsvoorschriften voor springkastelen).
Er mogen geen alcoholische dranken geschonken worden aan -16-jarigen en geen sterke dranken aan -18-jarigen. voor de verkoop van sterke drank is een toelating van de burgemeester vereist.
Zich houden aan de geldende maatregelen en onderrichtingen in het kader van de bestrijding van het COVID-19 virus, die van toepassing zijn op het moment dat het evenement doorgaat.
De organisator is verantwoordelijk om de juiste verzekeringen af te sluiten voor het evenement:
Als organisator moet je erop toezien dat het alcoholbeleid correct wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het alcoholbeleid te wijzen. Dit wil zeggen dat je bepaalde categorieën van bezoekers erop attent moet maken dat ze niet mogen drinken en hen bij herhaaldelijk drinken de toegang tot het event moet ontzeggen.
Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:
De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om vanaf 2020 nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
Kiest een organisator er toch voor om wegwerpbekers aan te bieden, dan moet hij deze voor 90% (en vanaf 2022 voor 95%) opnieuw inzamelen.
De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.
Er wordt toestemming verleend om te afficheren op de door de stad voorziene reclameconstructies (plakborden en plakzuilen), mits naleving van de regelgeving in de politiecodex van 1/1/2014 - richtlijnen plakken affiches - art. 185.
De bepalingen van de artikels 180 tem 185 van de politiecodex, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen, moeten nageleefd worden.
De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).
Dit besluit geldt indien er geen verdere maatregelen genomen worden in het kader van de bestrijding van Covid19 die verbieden dat dit initiatief kan doorgaan.