Op de stuurgroep werden de energieresultaten voor het jaar 2020 voorgesteld door Engie.
Volgende opmerking werden hierbij gemaakt
1. De baseline gas werd contractueel bepaald op de verbruiken van 1 jaar, zijnde 2016.
Gas totaalverbruik voor 2020 = 55% boven target. Hier zien we vooral een groot meerverbruik in het tweede semester. Dit is deels te wijten aan Covid-19
Engie stelt voor om de baseline gas te berekenen op het gemiddeld verbruik van 3 jaren (in plaats van 1 jaar) omdat dit een juister verbruik zou vertegenwoordigen. Dienst patrimonium vroeg hiervoor aan het Vlaams Energie Bedrijf (VEB) om een studie te maken met een vergelijking van de basis berekening 2016 en over de jaren 2016-2017-2018.
VEB stelt dat de berekening over een periode van 3 jaar aanvaardbaar is, de waardes zijn significanter en niet per definitie in het voordeel van Engie.
2. Gezien er niet kan gesproken worden over een normaal jaar is het voor Engie moeilijk om de bonus/malus eenduidig te bepalen.
3. Verbruik elektriciteit in tekenacademie Kollegestraat 118.
In de stuurgroep werden de voorstellen van Engie positief onthaald op voorwaarde dat ze hiervoor een duidelijk gemotiveerde vraag aan het bestuur zouden stellen.
Engie heeft per brief van 24 maart 2021, waarvan kopij in bijlage, een voorstel ingediend om
Indien het bestuur akkoord gaat met de aanpassing van de baseline zal het contract met Engie ‘EE_17_P0028_001_bijlage 1 – Technische specificaties’ aangepast worden. In bijlage het aangepaste contract.
Motivatie Engie Solution:
1.Aanpassen van de Baseline voor Gas en Primaire energie
In de basisovereenkomst is de baseline bepaald op basis van de verbruiken van 1 jaar, 2016.
Indien we deze baseline projecteren op de verbruiken van 2017 en 2018 zien we een relevante afwijking tussen de baseline en de effectieve verbruiken van deze 2 jaren.
In samenspraak met de facilitator van het contract VEB werd vastgesteld dat het bepalen van een baseline met gegevens over 3 jaar een resultaat geeft dat accurater is voor de opvolging van de energieverbruiken over de volgende jaren.
De nieuwe baseline voor gas en primaire energie werd bepaald door het VEB en overgemaakt aan de stuurgroep.
Graag vragen wij de goedkeuring van deze nieuwe baseline voor de verdere opvolgingen van de verbruiken.
2.Voorstel tot verrekening energiecontract 2020 n.a.v. gewijzigde verbruiken door Corona maatregelen
Sinds midden maart 2020 zijn er door toedoen van corona een aantal maatregelen van kracht die het energieverbruik in de gebouwen sterk beïnvloeden, zowel in de positieve als in de negatieve zin.
Tijdens het overleg van de stuurgroep is gebleken dat het correct becijferen van deze invloeden haast onmogelijk is.
Om deze reden zouden wij willen voorstellen om voor 2020 een malus vast te leggen die niet
exact berekend is, maar het resultaat is van een aantal vaststellingen en wel onderbouwde
theoretische aannames.
Impact op elektriciteitsverbruik
Negatief
- Continu draaien van alle luchtgroepen (vooral site WEDBOS)
- Aantal luchtverversingen werd verhoogd
- Geen mogelijkheden tot optimalisatie
Een simulatie voor de impact op het gebouw WEDBOS wordt toegevoegd in bijlage.
Dit geeft een meerverbruik van ongeveer 65.000 kWh
Positief
De sluiting van de scholen heeft een positieve invloed gehad op het verbruik. Een simulatie voor deze impact wordt toegevoegd in bijlage.
Dit geeft een minverbruik van ongeveer 5.000 kWh
Indien we zowel de positieve als de negatieve impact toepassen op het totaal elektrisch verbruik komen we op een reëel verbruik van 8% boven het target.
Gezien een malus enkel van toepassing is vanaf een verbruik van 10% boven het target stellen wij voor om geen verrekening toe te passen op het elektriciteitsverbruik.
Impact op het gasverbruik
De negatieve impact op het gasverbruik is vooral te wijten aan de continue ventilatie met 100% buitenlucht en het regelmatig verluchten van niet geventileerde ruimtes door het openen van de ramen.
Om een zo correct mogelijke bepaling te doen van de impact op het verbruik werd een vergelijking gemaakt van het verbruik per graad dag tijdens de eerste 3 maanden van het jaar (zonder coronamaatregelen) en de laatste drie maanden van het jaar (met coronamaatregelen).
Dit verschil wordt verder toegepast voor het verbruik de ganse periode van april tot december (het niet toepassen van de bonus-malus op het gasverbruik tussen januari en maart werd reeds in het verleden goedgekeurd).
Dit geeft in het totaal als resultaat een malus van ongeveer € 16.500 (te verdelen tussen stad en AGB Cultuur volgens de verdeelsleutel).
Impact op de primaire energie
Voor de bepaling van de baseline voor de primaire energie van het zwembad in het aantal sluitingsdagen een bepalende factor.
Gezien de grote afwijking van het aantal sluitingsdagen in de referentiejaren en 2020 menen we te kunnen stellen dat de baseline in deze situatie niet meer relevant is.
Indien we rekening houden met de sluitingsdagen en de berekening maken voor de bonus/malus met de nieuw berekende baseline komen we aan een malus van ongeveer € 5.750,00.
Gelet op het feit dat door het hoog aantal sluitingsdagen de baseline niet relevant is voor 2020 zouden we kunnen voorstellen geen malus toe te passen voor de primaire energie van het zwembad.
Wij zijn er ons echter van bewust dat door het niet optimaal functioneren van een aantal installaties van het zwembad (WKK, warmtepomp) het toepassen van een beperkte malus correcter zou zijn.
Daarom stellen we voor op voor de primaire energie van het zwembad en malus toe te passen van € 3.500,00.
Voorstel patrimonium/stuurgroep:
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, § 3, 5°, waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van maandag 11 december 2017 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018. Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht. De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen. Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het college van burgemeester en schepenen van 25 juni 2018 heeft de financieringswijze en go/nogo voor de BAFO fase van de overheidsopdracht "aanbesteden van een onderhoud- en energieprestatiecontract met een ESCO" goedgekeurd waarbij het Vlaams Energie Bedrijf optreedt als aankoopcentrale.
Op 24 september 2018 keurde het college van burgemeester en schepenen het afsluiten van een Onderhoud en Energie prestatie contract goed.
Op 28 september 2018 keurde het vast bureau het afsluiten van een Onderhoud en Energie prestatie contract goed.
Op 25 september 2018 keurde het directiecomité AGB Cultuur het afsluiten van een Onderhoud en Energie prestatie contract goed.
Op 24 september 2018 keurde het directiecomité AGB Sport het afsluiten van een Onderhoud en Energie prestatie contract goed.
Het Vlaams Energie Bedrijf kreeg de goedkeuring om de opdracht “Energie prestatie diensten stad Geel” te gunnen aan de economisch meest voordelige (rekening houdend met de gunningscriteria) bieder, zijnde Engie Cofely Services NV, Simon Bolivarlaan 34 -1000 Brussel, tegen het onderhandelde bedrag van € 1 480 000 excl. Btw voor de 4 entiteiten samen.
Op 17 maart 2020 keurde het Directiecomité AGB Cultuur de voorlopige oplevering goed.
Op 23 maart 2020 keurde het college van burgemeester en schepenen de voorlopige oplevering goed.
Op 7 april 2020 keurde het Directiecomité AGB Sport de voorlopige oplevering goed.
De gemeenteraad keurt het aangepast contract “EE_17_P0028_001_bijlage 1 – Technische specificaties” goed, waarin de berekening van de baseline gas aangepast werd naar een basisberekening over de jaren 2016-2017-2018 en de elektriciteit van de tekenacademie uit werd gehaald.