De afgelopen week werd in de media gecommuniceerd over het doortrekken van de Geelse ringlaan.
De zoektocht naar de geschikte ontsluitingswegen om de verkeersdruk in Geel te ontlasten gaat een nieuwe fase in.
Daar in het hele planningsproces nu pas de tweede van de vijf fases achter de rug is, zal het nog meerdere jaren duren vooraleer er effectief sprake kan zijn van het doortrekken van de ring.
Het is duidelijk dat Sint-Dimpna nu reeds verkeersveiliger moet worden gemaakt.
Onze fractie heeft in het verleden regelmatig op de nagel geklopt, zonder het beoogde resultaat...
Het hoeft geen betoog dat Sint-Dimpna verkeersonveilig is.
De stad kan zelf initiatieven nemen om hier iets aan te veranderen.
Onze fractie was dan ook blij om te lezen dat het CBS op 02-06-2020 initiatief nam om een deel van de gewestweg Gasthuisstraat en Sint-Dimpna verkeersveiliger te maken. Er zouden parkeerplaatsen worden weggenomen t.v.v. een volwaardig fietspad. De stad zou zelf een oplossing zoeken voor de weggevallen parkeerplaatsen.
Dit project werd samen met twee andere projecten ingediend voor projectsubsidies n.a.v. een oproep op 14-05-2020 van het departement Mobiliteit en Openbare Werken van het Vlaams Gewest.
Deze werken zouden in de zomer van 2020 worden uitgevoerd.
Los van het feit of voor dit project geen subsidies zouden zijn toegekend, lijkt de verhouding, geraamde kostprijs ( oplossing weggevallen parkeerplaatsen op privaat terrein ) 25.000,00 € en geraamde kostprijs ( wegmarkeringen en hersignalisatie ) 20.000,00 € niet onoverkomelijk om een veiligere Gasthuisstraat en Sint-Dimpna omgeving te realiseren zonder enige tussenkomst van de hogere overheid.
Waarom werden deze werken nog niet uitgevoerd ?