Trage wegen krijgen de laatste jaren meer aandacht vooral in deze coronatijd wordt er veel gewandeld en gefietst en is men op zoek naar veilige en groene lokale buurtwegen, voetwegen, kerkwegen, …. Onder trage wegen verstaan we de wegen die hoofdzakelijk geschikt zijn voor niet-gemotoriseerd verkeer.
Stad Geel nam in 2015 Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete onder de arm om te komen tot een herwaarderingsplan Trage Wegen. Vele vrijwilligers hebben mee geholpen om de trage wegen op te zoeken en in kaart te brengen. 2016/2017 werden enkele terugkoppelmomenten ingelast. Nadien bleef het stil rond dit plan. Tot voor kort het beleidsplan Ruimte Geel de trage wegen terug onder de aandacht bracht en het herwaarderingsplan Trage wegen zou er voor eind 2021 komen wordt beloofd.
Bij onze buurgemeente Meerhout (piloot) is er al een plan sinds 2017. Meerhout staat ook op de kaart wat wandelknooppunten betreft. Waarom Geel niet?
Punt 1:
Vrijwilligers, wandelaars, fietsers met een hart voor trage wegen zitten niet stil. Zij zijn alert voor de buurtwegen die mogelijks zouden verdwijnen. We hebben allemaal de mail kunnen lezen betreffende de buurtwegen :
1. Gasthuisstraat 66:
2. Eikevelden 30:
De wens van een bezorgde Gelenaar: de erkenning aanvragen van de publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van de grondstroken t.h.v. Gasthuisstraat 66 en Eikevelden 30. Deze buurtweg loopt over het project Dornik.
Aangezien de Gemeenteraad exclusief bevoegd is conform artikel 13 van het gemeentewegen decreet van 3 mei 2019 bezorgde hij ons de informatie ter voorbereiding van de gemeenteraad . Toch vonden wij dit punt niet terug op de agenda van deze gemeenteraad. Is er al een standpunt ingenomen door stad Geel, wanneer mogen we dit verwachten op de gemeenteraad?
Punt 2:
C63: ‘Klynvelvekens Straetje’ Verbindt Groenhuis met de Technische Schoolstraat. Toegankelijk. Mooie fiets- en wandelweg tussen de velden. Gelegen in woonuitbreidingsgebied. De verkaveling is reeds aangevraagd
Statuut :cijfer 1
Officiële buurtwegen: voetwegen die in de Atlas der Buurtwegen zijn opgenomen en die niet gewijzigd of afgeschaft zijn (vb. door afschaffingsbesluit of ruilverkaveling). Deze buurtwegen worden in het detailoverzicht aangeduid met het cijfer ‘1’.
Toch een verbodsbord voor de voetganger en fietsers als je van de klein-Veldekensstraat naar Groenhuis rijdt. Zijn deze borden vergeten weg te doen na de realisatie van het Astor-project?
Punt 3:
Bezorgde buurtbewoner deed de melding in verband met een voetweg nabij Antwerpsedries 26, die altijd open was maar recent werd aangeduid als private weg.
Antwoord stad Geel:
De percelen waar het pad naast Antwerpsedries 26 op ligt zijn inderdaad verkaveld en kunnen bebouwd worden.
Stad Geel heeft de aanvraag in 2012 geweigerd, deze is in beroep door de provincie alsnog goedgekeurd.
Stad Geel zou de trage weg ook graag behouden, maar moet zich hier bij het besluit van de deputatie neerleggen.
Gezien vanaf Antwerpsedries 38 het pad doodlopend wordt bij bebouwing nabij nummer 26 lijkt de rest van het pad zijn functie voorlopig ook te verliezen.
De mogelijkheid om dit pad of een alternatief te voorzien (oost-west) wordt in project stationsomgeving uiteraard meegenomen.
De provincie herkent deze trage weg op het tragewegenregister van hun geoloket.
Kan deze trage weg zomaar worden geschrapt?
Punt 4:
Onderhoud van de trage wegen. We hebben het hierover al eens gehad op een voorbije gemeenteraad.( cfr. tractorsluizen) Kan er geen oproep gedaan worden aan de Gelenaars om eigenaar te zijn van een trage weg, wat wil zeggen dat hij/zij meldingen doen bij Stad Geel ivm putten, maaien, onderhoud, zwerfvuil ….. Zoals bij de GR- routes. Ben de Borgerhoutse voetweg even doorgewandeld , graag een maaibeurt en de haag scheren.