Terug
Gepubliceerd op 10/11/2021

2021_GR_00209 - Co2 meters voor verenigingen en parochiezalen

Gemeenteraad
ma 08/11/2021 - 20:00 De Waai
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marleen Verboven; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; Luc Verguts; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Greet Bakelants; Lea Neyens; Patrick Graux; Luc Van Laer; myriam smets; Greet Daems; Petra Gyesbreghs; Timmy Vanuytsel; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Griet Ceusters; Mathias Van Braband; Nadja Robeyn; Berten Kempen; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Pieter Verhesen; Elhasbia Zayou; Tinne Van Gelder

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Griet Verhesen

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00209 - Co2 meters voor verenigingen en parochiezalen

Aanwezig

Griet Verhesen, Vera Celis, Nadine Laeremans, Griet Smaers, Marleen Verboven, Bart Julliams, Brigitte Kempen, Noël Devos, Rosa Van Cleempoel, Ben Van Looveren, Luc Verguts, Ivan Wartel, Pieter Cowé, Marlon Pareijn, Benny Eyckmans, Tinne Vangeel, Greet Bakelants, Lea Neyens, Patrick Graux, Luc Van Laer, myriam smets, Greet Daems, Petra Gyesbreghs, Timmy Vanuytsel, Dirk Kennis, Tom Corstjens, Griet Ceusters, Mathias Van Braband, Nadja Robeyn, Berten Kempen, Francois Mylle
Stemmen voor 24
Nadine Laeremans, Benny Eyckmans, Griet Smaers, Vera Celis, Luc Van Laer, Ben Van Looveren, Brigitte Kempen, Ivan Wartel, Patrick Graux, Marlon Pareijn, Tinne Vangeel, Bart Julliams, Marleen Verboven, Griet Ceusters, Lea Neyens, Tom Corstjens, Luc Verguts, Petra Gyesbreghs, Pieter Cowé, Rosa Van Cleempoel, Timmy Vanuytsel, Mathias Van Braband, Nadja Robeyn, Griet Verhesen
Stemmen tegen 3
Noël Devos, Greet Bakelants, Dirk Kennis
Onthoudingen 3
Greet Daems, myriam smets, Berten Kempen
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00209 - Co2 meters voor verenigingen en parochiezalen 2021_GR_00209 - Co2 meters voor verenigingen en parochiezalen

Motivering

Aanleiding en context

Het MB rond de regelgeving van Co2 meters heeft lang op zich laten wachten. Op 28/09 is dit verschenen en voor sportinfrastructuur is het duidelijk maar niet voor infrastructuur in de 'evenementensector'. Wat verstaan we daaronder? Lokalen waar evenementen in plaats vinden, wat zijn dan evenementen? Wanneer moet er wel een meter gehangen worden en wanneer niet. 

Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het gebouw/de verhuurder om een CO2 meter te hangen en ook om een bijbehorend ventilatieplan te hebben. De gebruiker staat in voor een goed gebruik en opvolging van de metingen tijdens de activiteit. 

Voor veel verengingen met een eigen infrastructuur zal het dus ook een verplichting inhouden. We willen hen hierover goed informeren en ondersteunen in de aanschaf van kwalitatieve CO2 meters. 

Het is immers van groot belang dat verenigingen als eigenaar maar ook als gebruiker zich goed bewust zijn van het belang van een goede luchtkwaliteit in de lokalen die ze gebruiken en vooral ook wat ze kunnen doen om deze te meten en te anticiperen bij (te) hoge waarden. Los van de regelgeving waar het verplicht is, willen we sensibiliseren en aanmoedigen om hier de nodige aandacht aan te schenken.

Argumentatie

Onze eigen infrastructuur die we verhuren aan verenigingen zullen we, voor zover dat nog niet gebeurde, uitrusten met CO2 meters.

Voor verenigingen is het verplicht in de kantines en sportinfrastructuur, met uitzondering van lokalen waar men minder dan 15 minuten verblijft( vb kleedkamers kunnen zo een uitzondering vormen) en in sportinfrastructuur die meer dan 400m² groot zijn met een plafondhoogte van meer dan 7 meter en een mechanische ventilatie of buitendeuren, -ramen.

Infrastructuur in de evenementensector is echter niet altijd even duidelijk wat daaronder verstaan wordt.

Rekening houdend met de verplichting in kantines en dat een evenement een publiek toegankelijke activiteit is waarvoor men een goedkeuring moet vragen, willen we dit ook zo interpreteren voor de lokalen: verplicht in elk lokaal waar eten en drinken geconsumeerd wordt of waar men regelmatig evenementen organiseert die aangevraagd moeten worden. 

Dat maakt dat vb een repetitieruimte of een jeugdlokaal niet meegerekend wordt, maar een lokaal waar men een koffietafel houdt of vergaderingen met drank wel. 

Voor lokalen waar slechts sporadisch een evenement plaats vindt, is het overbodig en zullen we via de uitleendienst CO2 meters ter beschikking stellen. 

Deze interpretatie is in overleg opgemaakt met de noodplanningsambtenaar, de verschillende betrokken diensten en bevoegde mandatarissen.


Zowel eigenaars als gebruikers moeten goed geïnformeerd worden van het belang van goede ventilatie en luchtkwaliteit. Dat is op de derde plaats de beste maatregel tegen het verspreiden van diverse virussen. Het voorstel is om in eerste plaats een webinar te organiseren voor verenigingen en instellingen met een eigen infrastructuur om hen van de verplichtingen op de hoogte te brengen. Maar meer nog om hen te sensibiliseren over het belang van goede luchtkwaliteit en luchtventilatie in de infrastructuur. 

Daarna zullen we algemene communicatie voeren (via nieuwsbrieven, adviesraden, artikel infoblad enz) voor de gebruikers van infrastructuur om ook hen goed op de hoogte te brengen van de noodzaak van ventilatie en om de CO2 meters correct te gebruiken.

Voor verenigingen en parochiezalen zal het echter weer een bijkomende kost zijn om te voorzien in CO2 meters. We bekijken hoe we hen daarbij kunnen ondersteunen. 

Van de middelen van het noodfonds voor verenigingen werd er 60.000 euro opzij gezet voor materiële medewerking. Momenteel gebeurt de prijsvraag voor het aankopen van diverse materialen die verenigingen gevraagd hebben in kader van opstart. We kunnen een deel van dat budget (30.000 euro) voorzien voor de aanschaf van CO2 meters. Deze zouden aan de verenigingen gegeven kunnen worden als ondersteuning. 

Infrastructuur was ook een criterium bij de verdeling van de middelen voor het noodfonds. 50 verenigingen hebben daar aangegeven een eigen infrastructuur te bezitten, waar van 29 verenigingen een infrastructuur hebben van meer dan 150m². Daarnaast zijn er nog 14 parochiezalen die later via een ander reglement ook een ondersteuning kregen. Zij moeten zich ook in regel stellen met de CO2 meters. In totaal spreken we dus over een 64-tal verenigingen met infrastructuur. Eerder gekochte toestellen kosten ongeveer 150€/stuk. Gerekend aan dit bedrag kunnen we ongeveer 200 toestellen kopen voor een bedrag van 30.000€. Daarmee zouden we elke verenigingen  2 toestellen kunnen bezorgen en verenigingen met een grote infrastructuur (groter dan 150m²) 3 toestellen en een aantal toestellen in de uitleendienst voorzien.  

Ook de parochiezalen willen we meenemen hierin omdat dat ook plaatsen zijn waar veel verenigingen hun activiteiten organiseren. Ook zij kregen reeds eerder steun om wille van Covid19.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist om CO2 meters te verdelen  aan verenigingen, aangesloten bij De geelse adviesraad voor jeugd, sport, cultuur of senioren. Op basis van eerder ingevulde aanvraag voor de subsidies van het noodfonds van  Covid 19 voor deze verenigingen, ontvangt een vereniging met een eigen infrastructuur of een infrastructuur in eigen beheer 2 CO2 meters en 1 extra indien hun infrastructuur groter is dan 150m².

Artikel 2

De gemeenteraad beslist om CO2 meters te verdelen aan parochiezalen gelegen in Geel. Elke parochiezaal kan maximum 3 CO2 meters krijgen. 

Artikel 3

De gemeenteraad beslist om 10 CO2meters in de uitleendienst te voorzien en deze gratis ter beschikking te stellen voor verenigingen aangesloten bij een erkende Geelse adviesraad en dit voor de duur van een evenement.