Terug
Gepubliceerd op 25/06/2021

2021_GR_00127 - Jaarrekening 2020 AGB cultuur - Adviseren

Gemeenteraad
do 24/06/2021 - 20:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Van Laer; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marleen Verboven; Bart Julliams; Griet Verhesen; Brigitte Kempen; Pieter Verhesen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; Luc Verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Greet Bakelants; Lea Neyens; Tinne Van Gelder; Evelien Lievens; myriam smets; Greet Daems; Petra Gyesbreghs; Timmy Vanuytsel; Lieselotte Thys; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Griet Ceusters; Mathias Van Braband; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Patrick Graux

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Luc Van Laer
2021_GR_00127 - Jaarrekening 2020 AGB cultuur - Adviseren 2021_GR_00127 - Jaarrekening 2020 AGB cultuur - Adviseren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Aanleiding en context

Het meerjarenplan AGB cultuur 2020-2025 werd vastgesteld door de raad van bestuur op 12/12/2019, en aangepast op 16/12/2020. In 2020 zijn we gestart met de uitvoering van het plan.

De gemeenteraad keurde het meerjarenplan 2020-2025 goed op 16/12/2019 en de aanpassing op 17/12/2020.

De jaarrekening 2020 bevat de rapportering over het eerste jaar van het plan.
De jaarrekening 2020 is (voor de eerste maal) opgemaakt volgens de nieuwe regels voor de beleids- en beheerscyclus (BBC 2020). 

De nieuwe regelgeving BBC2020 voorziet dat de opbouw van het meerjarenplan en van de jaarrekening zo veel als mogelijk op elkaar afgestemd zijn, wat een transparante rapportering over de realisatiegraad van de doelstellingen mogelijk maakt.

Argumentatie

De jaarrekening bevat een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. Daarnaast wordt bijkomende documentatie als achtergrondinformatie bij de jaarrekening aan de raadsleden aangeboden.

Omdat de rapportering over de evaluatie van de acties organisatiebeheersing aanleunt bij de beleidsevaluatie wordt ze mee opgenomen in de jaarrekening.            

De beleidsevaluatie
Voor de beleidsevaluatie legt de regelgeving geen gestandaardiseerd schema op. De bedoeling is dat het een beknopt en leesbaar document is dat de raadsleden een antwoord geeft op de vraag in welke mate en tegen welke kost de acties en beleidsdoelstellingen uit de strategische nota van het meerjarenplan gerealiseerd werden.
Het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus schrijft voor dat er minstens 2 keer per jaar een opvolging en evaluatie moet gebeuren van de prioritaire acties.
1. Opvolgingsrapportering
Dit is een tussentijdse rapportering over de periode van 1 januari tot 30 juni. Dit rapport (periode 01/01/2020 tot 30/06/2020) werd voorgelegd aan de raad van bestuur van 23 september 2020.
2. Eindevaluatie.
De eindevaluatie over de periode van 1 januari tot 31 december vind je terug in het rapport van de beleidsevaluatie. Dit rapport maakt onderdeel uit van de jaarrekening. Het rapport wordt voorafgegaan door een inleiding die duiding geeft bij het rapport.

Tijdens het samenstellen van het meerjarenplan 2020-2025 hebben we beslist om op voorhand te bepalen wanneer we tevreden zijn over het resultaat van de doelstellingen en acties. Wanneer vinden we dat we de goede dingen hebben gedaan en de dingen goed hebben gedaan? Als gevolg van de coronacrisis zijn we er niet in geslaagd het kader voor opvolging en evaluatie met indicatoren af te werken voor 30 juni 2020 (voor de opvolgingsrapportering). Ook voor de eindevaluatie van 2020 zullen we nog niet kunnen werken met het kader voor evaluatie en opvolging met indicatoren. Vanaf de evaluatie in 2021 wensen we dit wel te doen.
Daarom werken we voor de eindevaluatie van 2020 met een vereenvoudigd evaluatiekader zonder indicatoren.

Evaluatie acties organisatiebeheersing 2020
Het decreet lokaal bestuur schrijft voor dat het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks over organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.

Op 4 maart 2019 keurde de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn het organisatiebeheersingssysteem goed.

In het meerjarenplan 2020-2025 hebben een aantal acties het label organisatiebeheersing gekregen. De evaluatie van de acties organisatiebeheersing vind je terug in het rapport 'evaluatie acties organisatiebeheersing'.
Omdat deze rapportering aanleunt bij de beleidsevaluatie wordt ze mee opgenomen in de jaarrekening.

Voor AGB cultuur zijn er geen acties organisatiebeheersing in 2020.

De financiële nota
De financiële nota van de jaarrekening bevat:
•             de doelstellingenrekening (schema J1);
•             de staat van het financieel evenwicht (schema J2);
•             de realisatie van de kredieten (schema J3);
•             de balans (schema J4);
•             de staat van opbrengsten en kosten (schema J5).


De toelichting
De toelichting van de jaarrekening bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van de jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Ze omvat minstens:
•             een overzicht van ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (schema T1);
•             een overzicht van ontvangsten en uitgaven naar economische aard (schema T2);
•             de investeringsprojecten (schema T3);
•             een overzicht van de evolutie van de financiële schulden (schema T4);
•             een overzicht van de financiële risico’s met een omschrijving van die risico’s en van de middelen en mogelijkheden waarover het bestuur beschikt of kan beschikken om die risico’s te dekken;
•             een verwijzing naar de plaats waar de documentatie beschikbaar is;
•             een toelichting bij de balans (schema T5);
•             de waarderingsregels;
•             de niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen;
•             een verklaring van de materiële verschillen tussen de gerealiseerde en de geraamde ontvangsten en uitgaven;
•             de toelichting over de kosten, opbrengsten, uitgaven en ontvangsten met een buitengewone invloed op het budgettair resultaat van het boekjaar en het overschot of tekort van het boekjaar;
•             een overzicht van de overgedragen (gedeelten van) kredieten voor investeringen en financiering.


De documentatie
Naast het ontwerp van de jaarrekening stelt het bestuur ook de bijbehorende documentatie aan de raadsleden ter beschikking. De documentatie bevat minstens de volgende onderdelen (artikel 4 van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 (MB BBC)):
•             het overzicht van alle beleidsdoelstellingen die in de jaarrekening zijn opgenomen, met de bijbehorende actieplannen, acties, ontvangsten en uitgaven;
•             een overzicht van de toegestane werkings- en investeringssubsidies voor het boekjaar in kwestie;
•             een overzicht van de beleidsvelden per beleidsdomein;
•             een overzicht van de verbonden entiteiten;
•             een overzicht van de personeelsinzet;
•             een overzicht van de opbrengst per belastingsoort.

De documentatie biedt de raadsleden achtergrondinformatie bij de jaarrekening. De raad moet er niet over beslissen.

Juridische grond

De jaarrekening 2020 wordt opgemaakt volgens de regels over de beleids- en beheerscyclus (BBC). De regels die van toepassing zijn voor de opmaak van de jaarrekening zijn vastgelegd in:
· het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
· het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC);
- het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).
Die regelgeving kan worden geraadpleegd op de website van het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB): https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/regelgeving.

Fasering

Procedure:
De beleidsrapporten BBC worden overeenkomstig artikel 243 van het decreet over het lokaal bestuur vastgesteld door de raad van bestuur en daarna brengt de gemeenteraad hier advies over uit. Het bestuur bezorgt het ontwerp van de jaarrekening minstens 14 dagen voor de raadszitting waarop het geagendeerd is aan ieder lid van de raad. Vanaf dat moment moeten de raadsleden ook de bijbehorende documentatie ter beschikking krijgen.

AGB cultuur heeft ook een aparte jaarrekening NBB (Nationale Bank van België). Deze rekening is de basis voor de berekening van de vennootschapsbelasting. De jaarrekening NBB moet vastgesteld worden door de Raad van bestuur AGB cultuur en moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur - algemene bevoegdheid van de gemeenteraad
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad geeft een positief advies aan de jaarrekening BBC van 2020 AGB cultuur.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2020 NBB van AGB cultuur goed.

Artikel 3

De gemeenteraad verleent kwijting aan de bestuurders van AGB cultuur.

Artikel 4

De gemeenteraad neemt kennis van het commissarisverslag over jaarrekening 2020 AGB cultuur.