Terug
Gepubliceerd op 17/12/2021

2021_RMW_00040 - IOK - agenda buitengewone algemene vergadering 17 december 2021 - Goedkeuren

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
do 16/12/2021 - 22:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Griet Verhesen; Brigitte Kempen; Noël Devos; Pieter Cowé; Benny Eyckmans; Greet Daems; Petra Gyesbreghs; Marleen Verboven; Bart Julliams; Timmy Vanuytsel; Pieter Verhesen; Dirk Kennis; Nadine Laeremans; Tom Corstjens; Vera Celis; Luc Van Laer; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; Luc Verguts; Ivan Wartel; Lea Neyens; Griet Ceusters; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Marlon Pareijn; Tinne Vangeel; Elhasbia Zayou; Myriam Smets; Mathias Van Braband; Nadja Robeyn; Berten Kempen; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Anne  Depoorter, Financieel directeur

Afwezig

Greet Bakelants

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Griet Verhesen
2021_RMW_00040 - IOK - agenda buitengewone algemene vergadering 17 december 2021 - Goedkeuren 2021_RMW_00040 - IOK - agenda buitengewone algemene vergadering 17 december 2021 - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

De agenda van de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021 bevat volgende agendapunten :

  1. Statutenwijziging
  2. Activiteitenplan 2022
  3. Begroting 2022
  4. Varia

De statutaire bepalingen inzake de organisatie van de algemene vergadering zijn vervat in artikelen 32 e.v. van de statuten van IOK.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de toelichtende nota die aan de deelnemers wordt voorgelegd.

Argumentatie

1. Statutenwijziging

1.1 Artikelsgewijze goedkeuring bij de voorgestelde statutenwijziging IOK 

Wijziging artikel 2 - Rechtsvorm 

Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 397 van het Decreet over het Lokaal Bestuur(DLB). 
Het huidige ondernemingsrecht in het Wetboek van vennootschappen en verenigingen maakt niet langer gebruik van de begrippen ‘handelsdaden’ en ‘handelaar’ tussen handels- en burgerlijke vennootschappen. Het Wetboek van koophandel maakte voordien dat onderscheid dat bepalend was voor de bevoegdheid van de rechtbank, het toepasselijk bewijsrecht en het toepassingsgebied van de faillissementswet. Deze verwijzing werd destijds (1922) in de wet opgenomen om aan te duiden dat intercommunales winstbejag niet als doel konden hebben en is sindsdien hernomen in latere wetten en decreten. Er bestaat ondertussen duidelijkheid over het statuut van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden als publiekrechtelijke organen met een sui generis statuut, vooral vanuit fiscaalrechtelijk perspectief. 
De verwijzing naar de coöperatieve vennootschap is logisch aangezien deze rechtsvorm aansluit bij de vroegere rechtsvorm van de CVBA, die niet langer bestaat. 
Ook de verwijzing naar het nieuwe Wetboek van vennootschappen en vereniging is nieuw. 

Wijziging artikel 3 – Maatschappelijk doel 

Zoals gebruikelijk wordt het maatschappelijk doel geactualiseerd als gevolg van de uitbreiding van de dienstverlening op vraag van de deelnemers. 
Concreet wordt de kostendelende dienstverlening door IOK van de gezamenlijke invulling van de verplichtingen en bevoegdheden in de handhaving milieu, uitgebreid met de kostendelende invulling van de gemeentelijke verplichtingen en bevoegdheden in de handhaving ruimtelijke ordening. 

Wijziging artikel 6 – Hoedanigheid van de deelnemers 

Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 396 DLB. 
Er wordt een mogelijkheid toegevoegd voor een Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) om toe te treden tot een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid. 
Op die manier kan IOK ook Nederlandse gemeenten bedienen waarmee Vlaamse gemeenten structureel samenwerken. 
Bij IOK is dit een theoretische mogelijkheid zonder actuele concrete invulling. 

Wijziging artikel 7 – Maatschappelijk kapitaal en toereikend eigen vermogen 

Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 451 DLB. 
In artikel 451 DLB wordt de bepaling van artikel 6:4 Wetboek van vennootschappen en verenigingen ingeschreven die bepaalt dat de vereniging moet beschikken over een eigen vermogen dat, mede gelet op andere financieringsbronnen, toereikend is in het licht van de bedrijvigheid. 

Wijziging artikel 14 – Aanvraag tot toetreding 

Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 396 DLB. 
Ook hier wordt de mogelijkheid van een aanvraag door een BGTS toegevoegd. 

Wijziging artikel 16 – Uittreding 

Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 422 DLB. 
Gelet op de vooropgestelde evolutie van de herindeling van het bestuurlijk landschap door de vorming van regio’s moet het voor een gemeente mogelijk zijn om in overeenstemming met deze herindelingen uit te treden uit een dienstverlenende vereniging, op voorwaarde dat de deelgenoten daar met een drievierdemeerderheid mee instemmen en er een eventuele schadevergoeding betaald wordt aan de vereniging en de andere deelnemers. 
Ook wordt bepaald dat een nieuwe gemeente (na fusie) kan beslissen dat in het geval dezelfde activiteit van gemeentelijk belang aan verschillende dienstverlenende verenigingen is toevertrouwd, om die activiteit, voor haar gehele grondgebied, toe te vertrouwen aan één daarvan, op voorwaarde dat een gewone meerderheid van de andere deelnemende gemeenten daarmee instemt en een eventuele schadevergoeding wordt betaald aan de vereniging en de andere deelnemers. 
De nieuwe gemeente kan er ook voor opteren om de betrokken activiteit voor het gehele grondgebied van de nieuwe gemeente geheel of gedeeltelijk in eigen beheer te nemen op voorwaarde dat een gewone meerderheid van de andere deelnemende gemeenten daarmee instemt en een eventuele schadevergoeding wordt betaald aan de vereniging en aan de andere deelnemers. 

Wijziging artikel 27 – Organisatie vergadering 

Een verder evoluerende digitalisering kan bijdragen aan een efficiënter besluitvormings- en beleidsproces. 
Om die reden wordt in de statuten de mogelijkheid ingeschreven om digitaal of hybride te vergaderen door de raad van bestuur. 
blijft de gebruikelijke vergaderwijze. Wel wordt expliciet bepaald dat wanneer de goede werking van de vereniging dit vereist, digitaal of hybride kan vergaderd worden. 
Ook een eenparige schriftelijke besluitvorming is mogelijk, in uitzonderlijke omstandigheden wanneer de dringende noodzakelijkheid en het belang van de vereniging dat vereisen. 
De werkingsmodaliteiten waaronder de digitale mogelijkheden om onder meer identificatie en (geheime) stemmingen te organiseren worden verder omschreven in het huishoudelijk reglement dat door beslissing van de raad van bestuur kan worden opgemaakt en gewijzigd. 

Wijziging artikel 47 – Winstbesteding 

Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 397 DLB. 
Ook hier wordt naar analogie met de wijziging in artikel 2 de verwijzing naar handelskarakter geschrapt. 

Wijziging artikel 48 – Verlies 

Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 456 DLB. 
De zogenaamde alarmbelprocedure wordt zoals gewijzigd in het Wetboek, ingeschreven in de statuten. 
Het neemt de bepaling van artikel 6:119 Wetboek van vennootschappen en verenigingen over. Dit houdt in dat de raad van bestuur in de toekomst ook de ontbinding van de vereniging kan voorstellen als het netto actief negatief dreigt worden of geworden is. Vanzelfsprekend wordt een strikt besluitvormingsproces voorzien dat inhoudt dat de algemene vergadering hierover beslist onder de voorwaarden bepaald voor de statutenwijziging. 
Als het saneringsplan niet of in onvoldoende mate wordt aanvaard kan door de toezichthoudende overheid dwangtoezicht worden toegepast. 

2. Activiteitenplan 2022

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het  activiteitenplan 2022 en sluit zich hierbij aan.

3. Begroting 2022

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de begroting 2022 en sluit zich hierbij aan. 

4. Varia

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn hecht artikelsgewijs goedkeuring aan de voorgestelde statutenwijziging met daarin vervat:

  • Wijziging artikel 2 – Rechtsvorm
  • Wijziging artikel 6 – Hoedanigheid van de deelnemers
  • Wijziging artikel 8 – Maatschappelijk kapitaal en toereikend eigen vermogen
  • Wijziging artikel 15 – Aanvraag tot toetreding
  • Wijziging artikel 17 – Uittreding
  • Wijziging artikel 28 – Organisatie vergadering
  • Wijziging artikel 48 – Winstbesteding
  • Wijziging artikel 49 – Verlies

Artikel 2

De raad voor maatschappelijk welzijn hecht goedkeuring aan de toetreding van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking Baarle en de voorgestelde wijziging van het aandelenregister.

Artikel 3

De raad voor maatschappelijk welzijn hecht goedkeuring aan het activiteitenplan 2022.

Artikel 4

De raad voor maatschappelijk welzijn hecht goedkeuring aan de begroting en de hierin vervatte werkingskosten van de dienstverlenende vereniging IOK.

Artikel 5

De raad voor maatschappelijk welzijn mandateert gemeentelijk vertegenwoordiger Griet Ceusters aan de buitengewone algemene vergadering deel te nemen en te stemmen overeenkomstig deze beslissing, evenals op elke andere buitengewone algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze vergadering.