Er zijn verschillende redenen voorhanden om een aanpassing te doen aan het reglement dat in 2015 werd opgesteld:
1. Sinds corona zijn er heel wat aanvragen voor de toelage die digitaal ingediend en verwerkt worden. Om het voor de burgers gemakkelijker te maken om een aanvraag digitaal in te dienen willen we een aantal wijzigingen doorvoeren. Hierdoor zullen ook mensen zonder printer/scanner een digitale aanvraag kunnen doen.
2. Het reglement haalt aan dat ook een pleeggezin/gastgezin dat een patiënt van het OPZ Geel permanent opvangt een toelage kan aanvragen. Voor deze patiënten wordt de toelage overgeschreven naar het OPZ Geel en zij verhogen de maandelijkse vergoeding aan het gezin met deze toelage.
3. Daarnaast staat er een tegenstrijdigheid in het reglement i.v.m. de geldigheid van het medisch attest. Om discussies te voorkomen, willen we een aanpassing doen waardoor vrije interpretatie niet meer mogelijk is.
Dit toelagereglement zorgt ervoor dat onder voorbehoud van de jaarlijkse goedkeuring van het overeenstemmend krediet binnen het stedelijk budget, via een sociale correctie op de diftarfactuur, een toelage toegekend wordt aan incontinentiepatiënten.
Dit aangepast reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2022.
Doel reglement:
De tegemoetkoming, via een sociale correctie op de diftarfactuur, voor incontinentiepatiënten is bedoeld om de afvalkosten ingevolge deze aandoening te drukken. Dit heeft als doel hun zelfredzaamheid en hun recht op gelijke kansen te verhogen.
Op basis van een aanvraag en de opgelegde voorwaarden, opgenomen in dit toelagereglement, kan een tegemoetkoming aangevraagd worden.
Noodzaak van wijzigingen in het reglement:
1. Om het voor burgers gemakkelijker te maken om een toelage aan te vragen willen we de verplichting om het document te ondertekenen en persoonlijk langs te brengen op de dienst Sociale Zorg laten vallen. De handtekening wordt toch niet gecontroleerd waardoor het een overbodige stap is in de aanvraag. Door deze versoepeling wordt het mogelijk om de aanvraag volledig digitaal in te dienen.
2. Het OPZ Geel geeft jaarlijks aan de dienst Sociale Zorg door welke patiënten gebruik maken van incontinentiemateriaal. De dienst Sociale Zorg kent hiervoor een bedrag toe aan het OPZ Geel van 30 euro per patiënt. Het OPZ Geel verhoogt de vergoeding voor kosten en geboden zorg dat maandelijks aan een gastgezin wordt uitgekeerd met 30 euro per jaar.
3. In het reglement van 2015 is opgenomen dat er een recent medisch attest moet binnen gebracht worden met een geldigheidsduur niet langer dan 5 jaar. Hier willen we ‘de geldigheidsduur niet langer dan 5 jaar’ schrappen.KB van 14 november 1983
Het decreet lokaal bestuur.
De Raad voor Maatschappelijke Welzijn keurt de aanpassing van het reglement van de sociale correctie Diftar voor incontinentiepatiënten goed.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn beslist dat het nieuwe reglement vanaf 1 januari 2022 van toepassing is.