Terug
Gepubliceerd op 17/12/2021

2021_RMW_00044 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 stad en OCMW Geel - Vaststellen

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
do 16/12/2021 - 22:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Griet Verhesen; Brigitte Kempen; Noël Devos; Pieter Cowé; Benny Eyckmans; Greet Daems; Petra Gyesbreghs; Marleen Verboven; Bart Julliams; Timmy Vanuytsel; Pieter Verhesen; Dirk Kennis; Nadine Laeremans; Tom Corstjens; Vera Celis; Luc Van Laer; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; Luc Verguts; Ivan Wartel; Lea Neyens; Griet Ceusters; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Marlon Pareijn; Tinne Vangeel; Elhasbia Zayou; Myriam Smets; Mathias Van Braband; Nadja Robeyn; Berten Kempen; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Anne  Depoorter, Financieel directeur

Afwezig

Greet Bakelants

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Griet Verhesen

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00044 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 stad en OCMW Geel - Vaststellen

Aanwezig

Griet Verhesen, Brigitte Kempen, Noël Devos, Pieter Cowé, Benny Eyckmans, Greet Daems, Petra Gyesbreghs, Marleen Verboven, Bart Julliams, Timmy Vanuytsel, Pieter Verhesen, Dirk Kennis, Nadine Laeremans, Tom Corstjens, Vera Celis, Luc Van Laer, Rosa Van Cleempoel, Ben Van Looveren, Luc Verguts, Ivan Wartel, Lea Neyens, Griet Ceusters, Patrick Graux, Tinne Van Gelder, Marlon Pareijn, Tinne Vangeel, Elhasbia Zayou, Myriam Smets, Mathias Van Braband, Nadja Robeyn, Berten Kempen, Francois Mylle, Anne  Depoorter
Stemmen voor 24
Nadine Laeremans, Benny Eyckmans, Vera Celis, Luc Van Laer, Ben Van Looveren, Brigitte Kempen, Ivan Wartel, Patrick Graux, Marlon Pareijn, Tinne Vangeel, Bart Julliams, Marleen Verboven, Griet Ceusters, Lea Neyens, Tom Corstjens, Luc Verguts, Petra Gyesbreghs, Pieter Cowé, Pieter Verhesen, Rosa Van Cleempoel, Timmy Vanuytsel, Mathias Van Braband, Nadja Robeyn, Griet Verhesen
Stemmen tegen 1
Greet Daems
Onthoudingen 6
Myriam Smets, Noël Devos, Elhasbia Zayou, Dirk Kennis, Tinne Van Gelder, Berten Kempen
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_RMW_00044 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 stad en OCMW Geel - Vaststellen 2021_RMW_00044 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 stad en OCMW Geel - Vaststellen

Motivering

Aanleiding en context

De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn hebben het meerjarenplan 2020-2025 op 16 december 2019 vastgesteld. Dat meerjarenplan vormt de basis voor het beleid tot 2025. Het bevat de te bereiken resultaten of effecten en de acties en actieplannen die het bestuur daarvoor zal uitvoeren. Op financieel vlak bevat het de ramingen van de verwachte ontvangsten en uitgaven voor de periode van 2020 tot 2025.

Omdat het vroegere jaarlijkse budget geïntegreerd is in het meerjarenplan moet het meerjarenplan (minstens) jaarlijks worden aangepast om de ramingen van de nog niet afgesloten boekjaren uit het meerjarenplan te herzien en de kredieten voor het volgende jaar vast te stellen. Op de raden van 17 december werd het plan voor de eerste maal bijgestuurd. Het dossier dat nu voorligt bevat de tweede aanpassing van het het meerjarenplan en stelt de kredieten van 2022 vast. In deze aanpassing van het meerjarenplan worden ook de kredieten voor 2021 gewijzigd (wat voorheen een budgetwijziging 2021 zou geweest zijn).

In het plan is ook een beperkt aantal nieuwe (prioritaire) acties toegevoegd. Er zijn geen nieuwe actieplannen of beleidsdoelstellingen.

Argumentatie

De aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit de volgende onderdelen:

1. de wijzigingen van de strategische nota (schema SNW: Strategische Nota-wijzigingsvariant);
Net zoals de strategische nota van het meerjarenplan 2020-2025 is het document met de wijzigingen van de strategische nota een essentieel onderdeel bij de aanpassing van het meerjarenplan. We hebben gekozen om een integrale aangepaste strategische nota op te maken. 

2. de aangepaste financiële nota, die bestaat uit:
a. het aangepaste financiële doelstellingenplan (schema M1);
b. de aangepaste staat van het financieel evenwicht (schema M2);
c. het aangepaste overzicht van de kredieten (schema M3);

Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.

Bij de opmaak van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 is het resultaat van de jaarrekening over het boekjaar 2020 van de stad en het ocmw verwerkt door het in de aangepaste staat van het financieel evenwicht (schema M2) in te schrijven onder het gecumuleerd budgettair resultaat van het vorige boekjaar. 

Bij het afsluiten van de rekening bestaat de mogelijkheid om de saldi van investerings- en financieringskredieten (automatisch, zonder specifieke goedkeuring van de raad) naar het volgende kredietjaar over te zetten. Wegens een technisch probleem zijn de overdrachten van 2020 naar 2021 niet gebeurd. De overdrachten worden bij deze aanpassing alsnog opgenomen. 

Financieel evenwicht:
Het aangepaste meerjarenplan moet financieel in evenwicht zijn. Dat is het geval als het voldoet aan de volgende voorwaarden:
1. het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief;
2. de geraamde autofinancieringsmarge (AFM) voor 2025 is minstens gelijk aan nul.
Omdat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financiële evenwicht voor die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld. De twee bovenvermelde normen worden aangevuld met (niet afdwingbare) indicatoren over het geconsolideerde evenwicht (de resultaten van de autonome gemeentebedrijven worden meegeteld) en de gecorrigeerde AFM, een indicator die abstractie maakt van de gekozen financieringswijze.

3. de toelichting;
De aangepaste toelichting bevat alle informatie over de verrichtingen in de aanpassing van het meerjarenplan die relevant is voor de raadsleden. Ze bevat de volgende informatie:
1) voor elk jaar van het aangepaste meerjarenplan, het overzicht van de geraamde ontvangsten en uitgaven volgens de functionele indeling die is opgenomen in schema T1;
2) voor elk jaar van het aangepaste meerjarenplan, het overzicht van de geraamde ontvangsten en uitgaven volgens de economische indeling die is opgenomen in schema T2;
3) de investeringsprojecten voor de investeringen die deel uitmaken van een prioritaire actie of een prioritair actieplan (schema T3);
4) het overzicht van de financiële schulden (schema T4);
5) het overzicht van de financiële risico’s;
6) een beschrijving van de grondslagen en assumpties die het bestuur gehanteerd heeft voor de aanpassing van het meerjarenplan en de ramingen die het heeft opgenomen;
 7) een verwijzing naar de plaats waar de bijkomende documentatie beschikbaar is. In Geel zijn deze documenten voor de raadsleden digitaal ter beschikking in Vergaderbeheer, en na de goedkeuring voor iedereen op de website.

Daarnaast is ook een algemene toelichting opgenomen. Dit is een PowerPointpresentatie die als basis zal dienen voor de toelichting op de verenigde gemeenteraadscommissies.

4. een motivering van de wijzigingen
Elke aanpassing van het meerjarenplan moet een motivering van de wijzigingen bevatten. Dat is belangrijk voor de leesbaarheid van de aanpassing van het meerjarenplan.

Bij het ontwerp van de aanpassing van het meerjarenplan hoort ook documentatie. Die omvat alle achtergrondinformatie die nuttig is om het aangepaste meerjarenplan te beoordelen, zonder dat ze essentieel is voor de beoordeling die de raadsleden moeten maken, aangezien de essentiële informatie in het beleidsrapport zelf opgenomen moet zijn. In die documentatie neemt het bestuur minstens de volgende achtergrondinformatie voor de raadsleden op:
1) de meest actuele versie van de omgevingsanalyse.
2) het overzicht van alle beleidsdoelstellingen die in het aangepaste meerjarenplan zijn opgenomen, met de bijbehorende actieplannen en acties, telkens met de bijbehorende ramingen van de ontvangsten en uitgaven;
3) een overzicht van de toegestane werkings- en investeringssubsidies (per jaar);
4) het overzicht van de beleidsdomeinen en de beleidsvelden die er deel van uitmaken;
5) een overzicht van alle entiteiten waarvoor het bestuur de wettelijke, statutaire of feitelijke verplichting heeft om rechtstreeks of onrechtstreeks tussen te komen in verliezen of tekorten (bijvoorbeeld extern verzelfstandigde agentschappen, verenigingen of vennootschappen voor maatschappelijk welzijn, politie- of hulpverleningszones, besturen voor de eredienst);
6) een overzicht van de personeelsinzet waarvan het bestuur is uitgegaan voor de ramingen van de personeelsuitgaven die in het aangepaste meerjarenplan zijn ingeschreven;
 7) een overzicht van de jaarlijkse opbrengst per soort van belasting die het bestuur heft.

Juridische grond

Het meerjarenplan wordt opgemaakt volgens de regels over de beleids- en beheerscyclus (BBC). De regels die van toepassing zijn voor de opmaak en aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 zijn vastgelegd in:
· het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
· het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC);
- het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).
 Die regelgeving kan worden geraadpleegd op de website van het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB): https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/regelgeving.

Fasering

Procedure voor de vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan:
Het ontwerp van de aanpassing van het meerjarenplan wordt minstens veertien dagen voor de vergadering waarop het wordt besproken, aan ieder lid van de raad bezorgd. Vanaf dat ogenblik moeten de raadsleden ook de bijbehorende documentatie ter beschikking krijgen. In Geel is al de informatie in Vergaderbeheer digitaal ter beschikking. 

De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.

Als de gemeenteraad het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, niet goedkeurt, vervalt de vaststelling van het deel door de raad voor maatschappelijk welzijn en moet de procedure herhaald worden. In principe stemt elke raad telkens over het geheel van zijn deel van het meerjarenplan. Als een raadslid dat eist, kan er over een of meer onderdelen afzonderlijk gestemd worden. Als dat ertoe leidt dat het ontwerp van het aangepaste meerjarenplan moet worden gewijzigd, kan de stemming over het geheel pas op de volgende raadsvergadering plaatsvinden. In dat geval vervalt de eventuele vaststelling van het deel van het meerjarenplan door de andere raad als die vaststelling al eerder heeft plaatsgevonden.

Adviezen

Visum Gunstig advies

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn stelt (het deel van) het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW Geel vast.

Artikel 2

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de wijzigingen van de kredieten voor het boekjaar 2021 goed en stelt de kredieten voor 2022 vast. In schema M3 zijn, per rechtspersoon, de kredieten 2021 en 2022 opgenomen