Terug
Gepubliceerd op 08/02/2022

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

do 16/12/2021 - 22:00 digitaal

Samenstelling

Aanwezig

Griet Verhesen; Brigitte Kempen; Noël Devos; Pieter Cowé; Benny Eyckmans; Greet Daems; Petra Gyesbreghs; Marleen Verboven; Bart Julliams; Timmy Vanuytsel; Pieter Verhesen; Dirk Kennis; Nadine Laeremans; Tom Corstjens; Vera Celis; Luc Van Laer; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; Luc Verguts; Ivan Wartel; Lea Neyens; Griet Ceusters; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Marlon Pareijn; Tinne Vangeel; Elhasbia Zayou; Myriam Smets; Mathias Van Braband; Nadja Robeyn; Berten Kempen; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Anne  Depoorter, Financieel directeur

Afwezig

Greet Bakelants

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Griet Verhesen

Agendapunten

2.

2021_RMW_00043 - CIPAL - Algemene vergadering - 16 december 2021 - Goedkeuren

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Griet Verhesen; Brigitte Kempen; Noël Devos; Pieter Cowé; Benny Eyckmans; Greet Daems; Petra Gyesbreghs; Marleen Verboven; Bart Julliams; Timmy Vanuytsel; Pieter Verhesen; Dirk Kennis; Nadine Laeremans; Tom Corstjens; Vera Celis; Luc Van Laer; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; Luc Verguts; Ivan Wartel; Lea Neyens; Griet Ceusters; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Marlon Pareijn; Tinne Vangeel; Elhasbia Zayou; Myriam Smets; Mathias Van Braband; Nadja Robeyn; Berten Kempen; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Anne  Depoorter, Financieel directeur
Afwezig
Greet Bakelants
Secretaris
Francois Mylle, Algemeen Directeur
Voorzitter
Griet Verhesen
2.

2021_RMW_00043 - CIPAL - Algemene vergadering - 16 december 2021 - Goedkeuren

2021_RMW_00043 - CIPAL - Algemene vergadering - 16 december 2021 - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

De oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 16 december 2021 werd ontvangen, met de volgende agendapunten:

  1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s);
  2. Bespreking en goedkeuring van de begroting voor het boekjaar 2022;
  3. Toekenning dubbel presentiegeld aan voorzitter raad van bestuur;
  4. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.

Hieraan werd toegevoegd:

- de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;
- de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.

Argumentatie

De agendapunten kunnen goedgekeurd worden.

Juridische grond

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;

Het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”);

De statuten van Cipal;

Het gemeenteraadsbesluit van 4 februari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal;

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 16 december 2021 goed.

Artikel 2

De raad voor maatschappelijk welzijn mandateert de vertegenwoordiger van het OCMW, de heer Tom Corstjens , om op de algemene vergadering van Cipal van 16 december 2021 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het OCMW gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

Artikel 3

De raad voor maatschappelijk welzijn gelast het vast bureau met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.

3.

2021_RMW_00040 - IOK - agenda buitengewone algemene vergadering 17 december 2021 - Goedkeuren

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Griet Verhesen; Brigitte Kempen; Noël Devos; Pieter Cowé; Benny Eyckmans; Greet Daems; Petra Gyesbreghs; Marleen Verboven; Bart Julliams; Timmy Vanuytsel; Pieter Verhesen; Dirk Kennis; Nadine Laeremans; Tom Corstjens; Vera Celis; Luc Van Laer; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; Luc Verguts; Ivan Wartel; Lea Neyens; Griet Ceusters; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Marlon Pareijn; Tinne Vangeel; Elhasbia Zayou; Myriam Smets; Mathias Van Braband; Nadja Robeyn; Berten Kempen; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Anne  Depoorter, Financieel directeur
Afwezig
Greet Bakelants
Secretaris
Francois Mylle, Algemeen Directeur
Voorzitter
Griet Verhesen
3.

2021_RMW_00040 - IOK - agenda buitengewone algemene vergadering 17 december 2021 - Goedkeuren

2021_RMW_00040 - IOK - agenda buitengewone algemene vergadering 17 december 2021 - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

De agenda van de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021 bevat volgende agendapunten :

  1. Statutenwijziging
  2. Activiteitenplan 2022
  3. Begroting 2022
  4. Varia

De statutaire bepalingen inzake de organisatie van de algemene vergadering zijn vervat in artikelen 32 e.v. van de statuten van IOK.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de toelichtende nota die aan de deelnemers wordt voorgelegd.

Argumentatie

1. Statutenwijziging

1.1 Artikelsgewijze goedkeuring bij de voorgestelde statutenwijziging IOK 

Wijziging artikel 2 - Rechtsvorm 

Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 397 van het Decreet over het Lokaal Bestuur(DLB). 
Het huidige ondernemingsrecht in het Wetboek van vennootschappen en verenigingen maakt niet langer gebruik van de begrippen ‘handelsdaden’ en ‘handelaar’ tussen handels- en burgerlijke vennootschappen. Het Wetboek van koophandel maakte voordien dat onderscheid dat bepalend was voor de bevoegdheid van de rechtbank, het toepasselijk bewijsrecht en het toepassingsgebied van de faillissementswet. Deze verwijzing werd destijds (1922) in de wet opgenomen om aan te duiden dat intercommunales winstbejag niet als doel konden hebben en is sindsdien hernomen in latere wetten en decreten. Er bestaat ondertussen duidelijkheid over het statuut van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden als publiekrechtelijke organen met een sui generis statuut, vooral vanuit fiscaalrechtelijk perspectief. 
De verwijzing naar de coöperatieve vennootschap is logisch aangezien deze rechtsvorm aansluit bij de vroegere rechtsvorm van de CVBA, die niet langer bestaat. 
Ook de verwijzing naar het nieuwe Wetboek van vennootschappen en vereniging is nieuw. 

Wijziging artikel 3 – Maatschappelijk doel 

Zoals gebruikelijk wordt het maatschappelijk doel geactualiseerd als gevolg van de uitbreiding van de dienstverlening op vraag van de deelnemers. 
Concreet wordt de kostendelende dienstverlening door IOK van de gezamenlijke invulling van de verplichtingen en bevoegdheden in de handhaving milieu, uitgebreid met de kostendelende invulling van de gemeentelijke verplichtingen en bevoegdheden in de handhaving ruimtelijke ordening. 

Wijziging artikel 6 – Hoedanigheid van de deelnemers 

Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 396 DLB. 
Er wordt een mogelijkheid toegevoegd voor een Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) om toe te treden tot een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid. 
Op die manier kan IOK ook Nederlandse gemeenten bedienen waarmee Vlaamse gemeenten structureel samenwerken. 
Bij IOK is dit een theoretische mogelijkheid zonder actuele concrete invulling. 

Wijziging artikel 7 – Maatschappelijk kapitaal en toereikend eigen vermogen 

Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 451 DLB. 
In artikel 451 DLB wordt de bepaling van artikel 6:4 Wetboek van vennootschappen en verenigingen ingeschreven die bepaalt dat de vereniging moet beschikken over een eigen vermogen dat, mede gelet op andere financieringsbronnen, toereikend is in het licht van de bedrijvigheid. 

Wijziging artikel 14 – Aanvraag tot toetreding 

Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 396 DLB. 
Ook hier wordt de mogelijkheid van een aanvraag door een BGTS toegevoegd. 

Wijziging artikel 16 – Uittreding 

Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 422 DLB. 
Gelet op de vooropgestelde evolutie van de herindeling van het bestuurlijk landschap door de vorming van regio’s moet het voor een gemeente mogelijk zijn om in overeenstemming met deze herindelingen uit te treden uit een dienstverlenende vereniging, op voorwaarde dat de deelgenoten daar met een drievierdemeerderheid mee instemmen en er een eventuele schadevergoeding betaald wordt aan de vereniging en de andere deelnemers. 
Ook wordt bepaald dat een nieuwe gemeente (na fusie) kan beslissen dat in het geval dezelfde activiteit van gemeentelijk belang aan verschillende dienstverlenende verenigingen is toevertrouwd, om die activiteit, voor haar gehele grondgebied, toe te vertrouwen aan één daarvan, op voorwaarde dat een gewone meerderheid van de andere deelnemende gemeenten daarmee instemt en een eventuele schadevergoeding wordt betaald aan de vereniging en de andere deelnemers. 
De nieuwe gemeente kan er ook voor opteren om de betrokken activiteit voor het gehele grondgebied van de nieuwe gemeente geheel of gedeeltelijk in eigen beheer te nemen op voorwaarde dat een gewone meerderheid van de andere deelnemende gemeenten daarmee instemt en een eventuele schadevergoeding wordt betaald aan de vereniging en aan de andere deelnemers. 

Wijziging artikel 27 – Organisatie vergadering 

Een verder evoluerende digitalisering kan bijdragen aan een efficiënter besluitvormings- en beleidsproces. 
Om die reden wordt in de statuten de mogelijkheid ingeschreven om digitaal of hybride te vergaderen door de raad van bestuur. 
blijft de gebruikelijke vergaderwijze. Wel wordt expliciet bepaald dat wanneer de goede werking van de vereniging dit vereist, digitaal of hybride kan vergaderd worden. 
Ook een eenparige schriftelijke besluitvorming is mogelijk, in uitzonderlijke omstandigheden wanneer de dringende noodzakelijkheid en het belang van de vereniging dat vereisen. 
De werkingsmodaliteiten waaronder de digitale mogelijkheden om onder meer identificatie en (geheime) stemmingen te organiseren worden verder omschreven in het huishoudelijk reglement dat door beslissing van de raad van bestuur kan worden opgemaakt en gewijzigd. 

Wijziging artikel 47 – Winstbesteding 

Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 397 DLB. 
Ook hier wordt naar analogie met de wijziging in artikel 2 de verwijzing naar handelskarakter geschrapt. 

Wijziging artikel 48 – Verlies 

Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 456 DLB. 
De zogenaamde alarmbelprocedure wordt zoals gewijzigd in het Wetboek, ingeschreven in de statuten. 
Het neemt de bepaling van artikel 6:119 Wetboek van vennootschappen en verenigingen over. Dit houdt in dat de raad van bestuur in de toekomst ook de ontbinding van de vereniging kan voorstellen als het netto actief negatief dreigt worden of geworden is. Vanzelfsprekend wordt een strikt besluitvormingsproces voorzien dat inhoudt dat de algemene vergadering hierover beslist onder de voorwaarden bepaald voor de statutenwijziging. 
Als het saneringsplan niet of in onvoldoende mate wordt aanvaard kan door de toezichthoudende overheid dwangtoezicht worden toegepast. 

2. Activiteitenplan 2022

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het  activiteitenplan 2022 en sluit zich hierbij aan.

3. Begroting 2022

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de begroting 2022 en sluit zich hierbij aan. 

4. Varia

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn hecht artikelsgewijs goedkeuring aan de voorgestelde statutenwijziging met daarin vervat:

  • Wijziging artikel 2 – Rechtsvorm
  • Wijziging artikel 6 – Hoedanigheid van de deelnemers
  • Wijziging artikel 8 – Maatschappelijk kapitaal en toereikend eigen vermogen
  • Wijziging artikel 15 – Aanvraag tot toetreding
  • Wijziging artikel 17 – Uittreding
  • Wijziging artikel 28 – Organisatie vergadering
  • Wijziging artikel 48 – Winstbesteding
  • Wijziging artikel 49 – Verlies

Artikel 2

De raad voor maatschappelijk welzijn hecht goedkeuring aan de toetreding van de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking Baarle en de voorgestelde wijziging van het aandelenregister.

Artikel 3

De raad voor maatschappelijk welzijn hecht goedkeuring aan het activiteitenplan 2022.

Artikel 4

De raad voor maatschappelijk welzijn hecht goedkeuring aan de begroting 2022 en de hierin vervatte werkingskosten en tarieven van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.

Artikel 5

De raad voor maatschappelijk welzijn mandateert gemeentelijk vertegenwoordiger Griet Ceusters aan de buitengewone algemene vergadering deel te nemen en te stemmen overeenkomstig deze beslissing, evenals op elke andere buitengewone algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze vergadering.

4.

2021_RMW_00045 - De Kringwinkel Zuiderkempen vzw en Milieu en Werk vzw - Bestuursvernieuwing - Beslissen: Goedkeuren

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Griet Verhesen; Brigitte Kempen; Noël Devos; Pieter Cowé; Benny Eyckmans; Greet Daems; Petra Gyesbreghs; Marleen Verboven; Bart Julliams; Timmy Vanuytsel; Pieter Verhesen; Dirk Kennis; Nadine Laeremans; Tom Corstjens; Vera Celis; Luc Van Laer; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; Luc Verguts; Ivan Wartel; Lea Neyens; Griet Ceusters; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Marlon Pareijn; Tinne Vangeel; Elhasbia Zayou; Myriam Smets; Mathias Van Braband; Nadja Robeyn; Berten Kempen; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Anne  Depoorter, Financieel directeur
Afwezig
Greet Bakelants
Secretaris
Francois Mylle, Algemeen Directeur
Voorzitter
Griet Verhesen
4.

2021_RMW_00045 - De Kringwinkel Zuiderkempen vzw en Milieu en Werk vzw - Bestuursvernieuwing - Beslissen: Goedkeuren

2021_RMW_00045 - De Kringwinkel Zuiderkempen vzw en Milieu en Werk vzw - Bestuursvernieuwing - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Argumentatie

De organisatie is ontstaan uit een fusie van drie kleinere kringloopcentra in 2006.

In de toekomst wil men het bestuur aanpassen aan de noden van vandaag : de stakeholders (lokale besturen, vrijwilligers) krijgen een plaats in het bestuur van de organisatie.  Dit bestuur zal verder aangevuld worden met deskundigen die vanuit een bepaalde expertise de organisatie kunnen versterken. Daarmee wil men komen tot een kleiner maar slagvaardig bestuursorgaan. Tenslotte wil men ook de vertegenwoordiging en de bevoegdheden van het management verduidelijken binnen en buiten de organisatie.

In de bijlagen van dit besluit worden de gewijzigde statuten van beide vzw’s gevoegd.

De bestuurlijke organisatie zal er als volgt uit zien.

  • Algemene vergadering
    • Elke gemeente in het werkingsgebied kan een lid van de algemene vergadering aanduiden.  Als alle gemeentebesturen een lid aanduiden, ligt de meerderheid van de stemmen van de algemene vergadering steeds bij de lokale besturen.
    • IOK en Welzijnszorg Kempen kunnen lid blijven van de algemene vergadering
    • Vrijwilligers krijgen een duidelijke plaats in de algemene vergadering: er kunnen maximaal 14 vrijwilligers lid worden.
  • Bestuursorgaan
    • Stad Herentals en regio Geel kunnen elk 2 leden voordragen voor het bestuursorgaan.  Zij kunnen ook een deskundige (niet-mandataris) voordragen voor het bestuursorgaan.
    • De vrijwilligerswerking van de winkelwerking kan 3 leden voordragen voor het bestuursorgaan.
    • Er zijn verder nog 6 deskundigen welkom in het bestuursorgaan. Welzijnszorg Kempen en IOK engageerden zich om daarvan elk één lid voor te dragen. 
    • We werken niet meer met een dagelijks bestuur.  Het bestuur geeft in een volmachten- en bevoegdhedenreglement een overzicht over de vertegenwoordigingen en volmachten van het management.  Deze worden gepubliceerd zodat ze tegenstelbaar zijn voor derden.
  • In de statuten van Milieu en Werk wordt de afhankelijkheid van De Kringwinkel Zuiderkempen vzw duidelijk gemaakt.  Door die afhankelijkheid op te nemen in de statuten van Milieu en Werk wordt het mogelijk om een BTW-eenheid te vormen. Op die manier worden ze voor de BTW-administratie gezien als één organisatie.

Er is de intentie om de bestuursvernieuwing af te ronden en te beslissen op de Algemene Vergadering van 21 december 2021: daar zullen de nieuwe statuten aangenomen worden, het nieuwe bestuursorgaan aangesteld en het volmachten en bevoegdhedenreglement goedgekeurd worden.

Daarom wordt standpunt gevraagd van de gemeentebesturen over de gewijzigde statuten, wie het gemeentebestuur vertegenwoordigt in de algemene vergadering en wie in de raad van bestuur, alsook wie het gemeentebestuur voordraagt als deskundige.

Het lokaal bestuur van Geel kan conform de statuten van beide VZW's in elke VZW één mandataris van de gemeente afvaardigen in de AV en twee bestuursleden afvaardigen in de raad van bestuur.

Bij aanvang van de huidige legislatuur zijn raadsleden Tinne Van Geel en Benny Eyckmans afgevaardigd in de AV van beide VZW's vanuit respectievelijk de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. Ingevolge de bestuursvernieuwing wordt thans Tinne Van Geel / Benny Eyckmans afgevaardigd in de AV van beide VZW's.

Voor het mandaat in de raad van bestuur van beide VZW's wordt Griet Smaers afgevaardigd vanuit de regio Geel. 

Bij de afvaardiging voor de stad Geel werd in het verleden steeds getracht om de omringende gemeenten Geel, Laakdal, Meerhout, Balen en Dessel uit het werkingsgebied hierin te betrekken. Deze werkwijze willen we ook aanhouden naar de toekomst toe.

Met de omringende gemeenten is er overeengekomen dat het lokaal bestuur Geel naast een eigen afgevaardigde, ook de heer Raf Moons, schepen van sociale tewerkstelling in de gemeente Laakdal, zal afvaardigen in de raad van bestuur van beide VZW's.

Als bestuurslid-deskundige vaardigt het lokaal bestuur Tinne Lommelen, deskundige tewerkstelling en wijk-werken, af  in de raad van bestuur van beide VZW's.

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur

Aanleiding en context

Door de nieuwe wetgeving op verenigingen en vennootschappen zijn De Kringwinkel Zuiderkempen vzw en Milieu en Werk vzw verplicht om zich aan te passen aan de nieuwe regels. De statuten moeten aangepast worden. Naar aanleiding van de statutenwijziging wordt ook de hele bestuurswerking vernieuwd en aangepast aan de noden van vandaag.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de statutenwijziging van De Kringwinkel Zuiderkempen vzw en van Milieu en Werk vzw goed.

Artikel 2

De raad voor maatschappelijk welzijn duidt Tinne Vangeel, Hondstraat 1, 2440 Geel, tinne.vangeel@geel.be aan als vertegenwoordiger van het lokaal bestuur Geel in de Algemene Vergadering.

Artikel 3

De raad voor maatschappelijk welzijn duidt Griet Smaers, Antwerpseweg 116/I, 2440 Geel, griet.smaers@geel.be aan als vertegenwoordiger van het lokaal bestuur Geel in de Raad van Bestuur. Indien dit een andere persoon is dan in artikel 2, wordt deze automatisch toegevoegd aan de Algemene Vergadering.

Artikel 4

De raad voor maatschappelijk welzijn duidt Raf Moons, schepen voor sociale tewerkstelling in Laakdal, Lakstraat 11A, 2431 Laakdal, aan als vertegenwoordiger van regio Geel in de Raad van Bestuur. Indien dit een andere persoon is dan in artikel 2, wordt deze automatisch toegevoegd aan de Algemene Vergadering.

Artikel 5

De raad voor maatschappelijk welzijn draagt Tinne Lommelen, deskundige tewerkstelling en wijk-werken, voor als deskundige in het bestuursorgaan namens regio Geel.

5.

2021_RMW_00039 - Aanpassing reglement sociale correctie Diftar voor incontinentiepatiënten - Goedkeuren

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Griet Verhesen; Brigitte Kempen; Noël Devos; Pieter Cowé; Benny Eyckmans; Greet Daems; Petra Gyesbreghs; Marleen Verboven; Bart Julliams; Timmy Vanuytsel; Pieter Verhesen; Dirk Kennis; Nadine Laeremans; Tom Corstjens; Vera Celis; Luc Van Laer; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; Luc Verguts; Ivan Wartel; Lea Neyens; Griet Ceusters; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Marlon Pareijn; Tinne Vangeel; Elhasbia Zayou; Myriam Smets; Mathias Van Braband; Nadja Robeyn; Berten Kempen; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Anne  Depoorter, Financieel directeur
Afwezig
Greet Bakelants
Secretaris
Francois Mylle, Algemeen Directeur
Voorzitter
Griet Verhesen
5.

2021_RMW_00039 - Aanpassing reglement sociale correctie Diftar voor incontinentiepatiënten - Goedkeuren

2021_RMW_00039 - Aanpassing reglement sociale correctie Diftar voor incontinentiepatiënten - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Er zijn verschillende redenen voorhanden om een aanpassing te doen aan het reglement dat in 2015 werd opgesteld:

1. Sinds corona zijn er heel wat aanvragen voor de toelage die digitaal ingediend en verwerkt worden. Om het voor de burgers gemakkelijker te maken om een aanvraag digitaal in te dienen willen we een aantal wijzigingen doorvoeren. Hierdoor zullen ook mensen zonder printer/scanner een digitale aanvraag kunnen doen.  

2. Het reglement haalt aan dat ook een pleeggezin/gastgezin dat een patiënt van het OPZ Geel permanent opvangt een toelage kan aanvragen. Voor deze patiënten wordt de toelage overgeschreven naar het OPZ Geel en zij verhogen de maandelijkse vergoeding aan het gezin met deze toelage.

3. Daarnaast staat er een tegenstrijdigheid in het reglement i.v.m. de geldigheid van het medisch attest. Om discussies te voorkomen, willen we een aanpassing doen waardoor vrije interpretatie niet meer mogelijk is.

Dit toelagereglement zorgt ervoor dat onder voorbehoud van de jaarlijkse goedkeuring van het overeenstemmend krediet binnen het stedelijk budget, via een sociale correctie op de diftarfactuur, een toelage toegekend wordt aan incontinentiepatiënten.

Dit aangepast reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2022.

Argumentatie

Doel reglement:

De tegemoetkoming, via een sociale correctie op de diftarfactuur, voor incontinentiepatiënten is bedoeld om de afvalkosten ingevolge deze aandoening te drukken. Dit heeft als doel hun zelfredzaamheid en hun recht op gelijke kansen te verhogen.

Op basis van een aanvraag en de opgelegde voorwaarden, opgenomen in dit toelagereglement, kan een tegemoetkoming aangevraagd worden.

Noodzaak van wijzigingen in het reglement:

1. Om het voor burgers gemakkelijker te maken om een toelage aan te vragen willen we de verplichting om het document te ondertekenen en persoonlijk langs te brengen op de dienst Sociale Zorg laten vallen. De handtekening wordt toch niet gecontroleerd waardoor het een overbodige stap is in de aanvraag. Door deze versoepeling wordt het mogelijk om de aanvraag volledig digitaal in te dienen.

2. Het OPZ Geel geeft jaarlijks aan de dienst Sociale Zorg door welke patiënten gebruik maken van incontinentiemateriaal. De dienst Sociale Zorg kent hiervoor een bedrag toe aan het OPZ Geel van 30 euro per patiënt. Het OPZ Geel verhoogt de vergoeding voor kosten en geboden zorg dat maandelijks aan een gastgezin wordt uitgekeerd met 30 euro per jaar.

3. In het reglement van 2015 is opgenomen dat er een recent medisch attest moet binnen gebracht worden met een geldigheidsduur niet langer dan 5 jaar. Hier willen we ‘de geldigheidsduur niet langer dan 5 jaar’ schrappen.


Juridische grond

KB van 14 november 1983

Het decreet lokaal bestuur.

Adviezen
Financiën Stad Geen advies ontvangen

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De Raad voor Maatschappelijke Welzijn keurt de aanpassing van het reglement van de sociale correctie Diftar voor incontinentiepatiënten goed.

Artikel 2

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn beslist dat het nieuwe reglement vanaf 1 januari 2022 van toepassing is.

6.

2021_RMW_00044 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 stad en OCMW Geel - Vaststellen

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Griet Verhesen; Brigitte Kempen; Noël Devos; Pieter Cowé; Benny Eyckmans; Greet Daems; Petra Gyesbreghs; Marleen Verboven; Bart Julliams; Timmy Vanuytsel; Pieter Verhesen; Dirk Kennis; Nadine Laeremans; Tom Corstjens; Vera Celis; Luc Van Laer; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; Luc Verguts; Ivan Wartel; Lea Neyens; Griet Ceusters; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Marlon Pareijn; Tinne Vangeel; Elhasbia Zayou; Myriam Smets; Mathias Van Braband; Nadja Robeyn; Berten Kempen; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Anne  Depoorter, Financieel directeur
Afwezig
Greet Bakelants
Secretaris
Francois Mylle, Algemeen Directeur
Voorzitter
Griet Verhesen

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00044 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 stad en OCMW Geel - Vaststellen
Aanwezig
Griet Verhesen, Brigitte Kempen, Noël Devos, Pieter Cowé, Benny Eyckmans, Greet Daems, Petra Gyesbreghs, Marleen Verboven, Bart Julliams, Timmy Vanuytsel, Pieter Verhesen, Dirk Kennis, Nadine Laeremans, Tom Corstjens, Vera Celis, Luc Van Laer, Rosa Van Cleempoel, Ben Van Looveren, Luc Verguts, Ivan Wartel, Lea Neyens, Griet Ceusters, Patrick Graux, Tinne Van Gelder, Marlon Pareijn, Tinne Vangeel, Elhasbia Zayou, Myriam Smets, Mathias Van Braband, Nadja Robeyn, Berten Kempen, Francois Mylle, Anne  Depoorter
Stemmen voor 24
Nadine Laeremans, Benny Eyckmans, Vera Celis, Luc Van Laer, Ben Van Looveren, Brigitte Kempen, Ivan Wartel, Patrick Graux, Marlon Pareijn, Tinne Vangeel, Bart Julliams, Marleen Verboven, Griet Ceusters, Lea Neyens, Tom Corstjens, Luc Verguts, Petra Gyesbreghs, Pieter Cowé, Pieter Verhesen, Rosa Van Cleempoel, Timmy Vanuytsel, Mathias Van Braband, Nadja Robeyn, Griet Verhesen
Stemmen tegen 1
Greet Daems
Onthoudingen 6
Myriam Smets, Noël Devos, Elhasbia Zayou, Dirk Kennis, Tinne Van Gelder, Berten Kempen
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2021_RMW_00044 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 stad en OCMW Geel - Vaststellen

2021_RMW_00044 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 stad en OCMW Geel - Vaststellen

Motivering

Aanleiding en context

De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn hebben het meerjarenplan 2020-2025 op 16 december 2019 vastgesteld. Dat meerjarenplan vormt de basis voor het beleid tot 2025. Het bevat de te bereiken resultaten of effecten en de acties en actieplannen die het bestuur daarvoor zal uitvoeren. Op financieel vlak bevat het de ramingen van de verwachte ontvangsten en uitgaven voor de periode van 2020 tot 2025.

Omdat het vroegere jaarlijkse budget geïntegreerd is in het meerjarenplan moet het meerjarenplan (minstens) jaarlijks worden aangepast om de ramingen van de nog niet afgesloten boekjaren uit het meerjarenplan te herzien en de kredieten voor het volgende jaar vast te stellen. Op de raden van 17 december werd het plan voor de eerste maal bijgestuurd. Het dossier dat nu voorligt bevat de tweede aanpassing van het het meerjarenplan en stelt de kredieten van 2022 vast. In deze aanpassing van het meerjarenplan worden ook de kredieten voor 2021 gewijzigd (wat voorheen een budgetwijziging 2021 zou geweest zijn).

In het plan is ook een beperkt aantal nieuwe (prioritaire) acties toegevoegd. Er zijn geen nieuwe actieplannen of beleidsdoelstellingen.

Argumentatie

De aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit de volgende onderdelen:

1. de wijzigingen van de strategische nota (schema SNW: Strategische Nota-wijzigingsvariant);
Net zoals de strategische nota van het meerjarenplan 2020-2025 is het document met de wijzigingen van de strategische nota een essentieel onderdeel bij de aanpassing van het meerjarenplan. We hebben gekozen om een integrale aangepaste strategische nota op te maken. 

2. de aangepaste financiële nota, die bestaat uit:
a. het aangepaste financiële doelstellingenplan (schema M1);
b. de aangepaste staat van het financieel evenwicht (schema M2);
c. het aangepaste overzicht van de kredieten (schema M3);

Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.

Bij de opmaak van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 is het resultaat van de jaarrekening over het boekjaar 2020 van de stad en het ocmw verwerkt door het in de aangepaste staat van het financieel evenwicht (schema M2) in te schrijven onder het gecumuleerd budgettair resultaat van het vorige boekjaar. 

Bij het afsluiten van de rekening bestaat de mogelijkheid om de saldi van investerings- en financieringskredieten (automatisch, zonder specifieke goedkeuring van de raad) naar het volgende kredietjaar over te zetten. Wegens een technisch probleem zijn de overdrachten van 2020 naar 2021 niet gebeurd. De overdrachten worden bij deze aanpassing alsnog opgenomen. 

Financieel evenwicht:
Het aangepaste meerjarenplan moet financieel in evenwicht zijn. Dat is het geval als het voldoet aan de volgende voorwaarden:
1. het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief;
2. de geraamde autofinancieringsmarge (AFM) voor 2025 is minstens gelijk aan nul.
Omdat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financiële evenwicht voor die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld. De twee bovenvermelde normen worden aangevuld met (niet afdwingbare) indicatoren over het geconsolideerde evenwicht (de resultaten van de autonome gemeentebedrijven worden meegeteld) en de gecorrigeerde AFM, een indicator die abstractie maakt van de gekozen financieringswijze.

3. de toelichting;
De aangepaste toelichting bevat alle informatie over de verrichtingen in de aanpassing van het meerjarenplan die relevant is voor de raadsleden. Ze bevat de volgende informatie:
1) voor elk jaar van het aangepaste meerjarenplan, het overzicht van de geraamde ontvangsten en uitgaven volgens de functionele indeling die is opgenomen in schema T1;
2) voor elk jaar van het aangepaste meerjarenplan, het overzicht van de geraamde ontvangsten en uitgaven volgens de economische indeling die is opgenomen in schema T2;
3) de investeringsprojecten voor de investeringen die deel uitmaken van een prioritaire actie of een prioritair actieplan (schema T3);
4) het overzicht van de financiële schulden (schema T4);
5) het overzicht van de financiële risico’s;
6) een beschrijving van de grondslagen en assumpties die het bestuur gehanteerd heeft voor de aanpassing van het meerjarenplan en de ramingen die het heeft opgenomen;
 7) een verwijzing naar de plaats waar de bijkomende documentatie beschikbaar is. In Geel zijn deze documenten voor de raadsleden digitaal ter beschikking in Vergaderbeheer, en na de goedkeuring voor iedereen op de website.

Daarnaast is ook een algemene toelichting opgenomen. Dit is een PowerPointpresentatie die als basis zal dienen voor de toelichting op de verenigde gemeenteraadscommissies.

4. een motivering van de wijzigingen
Elke aanpassing van het meerjarenplan moet een motivering van de wijzigingen bevatten. Dat is belangrijk voor de leesbaarheid van de aanpassing van het meerjarenplan.

Bij het ontwerp van de aanpassing van het meerjarenplan hoort ook documentatie. Die omvat alle achtergrondinformatie die nuttig is om het aangepaste meerjarenplan te beoordelen, zonder dat ze essentieel is voor de beoordeling die de raadsleden moeten maken, aangezien de essentiële informatie in het beleidsrapport zelf opgenomen moet zijn. In die documentatie neemt het bestuur minstens de volgende achtergrondinformatie voor de raadsleden op:
1) de meest actuele versie van de omgevingsanalyse.
2) het overzicht van alle beleidsdoelstellingen die in het aangepaste meerjarenplan zijn opgenomen, met de bijbehorende actieplannen en acties, telkens met de bijbehorende ramingen van de ontvangsten en uitgaven;
3) een overzicht van de toegestane werkings- en investeringssubsidies (per jaar);
4) het overzicht van de beleidsdomeinen en de beleidsvelden die er deel van uitmaken;
5) een overzicht van alle entiteiten waarvoor het bestuur de wettelijke, statutaire of feitelijke verplichting heeft om rechtstreeks of onrechtstreeks tussen te komen in verliezen of tekorten (bijvoorbeeld extern verzelfstandigde agentschappen, verenigingen of vennootschappen voor maatschappelijk welzijn, politie- of hulpverleningszones, besturen voor de eredienst);
6) een overzicht van de personeelsinzet waarvan het bestuur is uitgegaan voor de ramingen van de personeelsuitgaven die in het aangepaste meerjarenplan zijn ingeschreven;
 7) een overzicht van de jaarlijkse opbrengst per soort van belasting die het bestuur heft.

Juridische grond

Het meerjarenplan wordt opgemaakt volgens de regels over de beleids- en beheerscyclus (BBC). De regels die van toepassing zijn voor de opmaak en aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 zijn vastgelegd in:
· het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
· het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC);
- het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).
 Die regelgeving kan worden geraadpleegd op de website van het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB): https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/regelgeving.

Fasering

Procedure voor de vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan:
Het ontwerp van de aanpassing van het meerjarenplan wordt minstens veertien dagen voor de vergadering waarop het wordt besproken, aan ieder lid van de raad bezorgd. Vanaf dat ogenblik moeten de raadsleden ook de bijbehorende documentatie ter beschikking krijgen. In Geel is al de informatie in Vergaderbeheer digitaal ter beschikking. 

De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.

Als de gemeenteraad het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, niet goedkeurt, vervalt de vaststelling van het deel door de raad voor maatschappelijk welzijn en moet de procedure herhaald worden. In principe stemt elke raad telkens over het geheel van zijn deel van het meerjarenplan. Als een raadslid dat eist, kan er over een of meer onderdelen afzonderlijk gestemd worden. Als dat ertoe leidt dat het ontwerp van het aangepaste meerjarenplan moet worden gewijzigd, kan de stemming over het geheel pas op de volgende raadsvergadering plaatsvinden. In dat geval vervalt de eventuele vaststelling van het deel van het meerjarenplan door de andere raad als die vaststelling al eerder heeft plaatsgevonden.

Adviezen
Visum Gunstig advies

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn stelt (het deel van) het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW Geel vast.

Artikel 2

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de wijzigingen van de kredieten voor het boekjaar 2021 goed en stelt de kredieten voor 2022 vast. In schema M3 zijn, per rechtspersoon, de kredieten 2021 en 2022 opgenomen