Verslag van de omgevingsambtenaar
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2021081213
Dossiernummer gemeente: V_202100274
De gemeente Geel heeft op 10 mei 2021 een aanvraag ontvangen voor het verkavelen in 2 percelen voor aaneengesloten eengezinswoningen. De aanvraag werd op 26 mei 2021 volledig en ontvankelijk verklaard.
Gegevens van de aanvrager
LRD Landmeting bvba gevestigd te Holven 162 te 2440 Geel
Gegevens van de ligging
Administratieve ligging: Dr. Vandeperrestraat
Kadastrale ligging: afdeling 4 sectie F nr. 451B4
Verslag
Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
De aanvraag is volgens het gewestplan gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:
Woongebied
Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.
Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling
Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag
De aanvraag is niet gesitueerd in een algemeen of bijzonder plan van aanleg of in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan.
Overeenstemming met dit plan
De aanvraag is in strijd met de inpasbaarheid aan het kruispunt en met een goede ruimtelijke ordening.
Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen
Niet van toepassing.
Verordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.
Er zijn geen historische dossiers voor deze aanvraag.
De aanvraag betreft het verkavelen in 2 loten voor aaneengesloten eengezinswoningen.
De bebouwing in de onmiddellijke omgeving wordt gekenmerkt door in hoofdzaak vrijstaande,
gekoppelde en aaneengesloten woningen. De voorgestelde bebouwing sluit aan bij de typologie van
de bebouwing in de onmiddellijke omgeving. Wat de toegang tot de voorliggende gemeenteweg
betreft zal dit, zoals dat ook het geval is voor de aanpalende woningen n°317/321/323, en zoals bij
elke toegang tot de Dr. Van de Perrestraat met de nodige voorzichtigheid dienen te gebeuren.
Echter is deze aanvraag identiek aan de goedgekeurde (doch vervallen) verkavelingsvergunning
034/0987(02) dd 02.02.2004 waarbij de hoeveelheid en intensiteit van het doorgaand verkeer thv
dit kruispunt sterk is afgenomen door de doortrekking van de noord-zuidverbinding van de
N19g.(2014)
Wat het voorliggend fietspad betreft ligt er nog voldoende ruimte (+-3.4m) tussen de voorgestelde
bouwlijn en het fietspad. Wat dit fietspad betreft ligt dit verder naar het centrum tot tegen de
voorgevels van de woningen.
Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 5 juni 2021 t.e.m. 4 juli 2021. Er werd een bezwaarschrift ingediend.
Inhoud bezwaarschrift
Het bezwaar was een suggestie over het voorzien van een trage verbinding.
Op 28 juni 2021 werd het advies ontvangen van Agentschap Wegen en Verkeer
Advies: volledig voorwaardelijk gunstig
Er werd advies gevraagd aan Pidpa maar het advies werd niet ontvangen binnen de termijn. Het advies wordt geacht stilzwijgend gunstig te zijn.
Op 11 juni 2021 werd het advies ontvangen van Fluvius System Operator
Advies: volledig voorwaardelijk gunstig
Op 9 juni 2021 werd het advies ontvangen van Telenet
Advies: volledig gunstig
Op 7 juni 2021 werd het advies ontvangen van Proximus
Advies: volledig gunstig
Niet van toepassing
Zonering
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, alsmede voor agrarische bedrijven.
Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
(Artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichtingen en toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen).
Wegenis
Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg.
Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie « wonen », « verblijfsrecreatie », dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, « gemeenschapsvoorzieningen » of « openbare nutsvoorzieningen », kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat. § 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente. § 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiËle waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen. § 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing : 1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd; 2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf; 3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.
Watertoets
Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening
De aanvraag is niet inpasbaar in de omgeving en niet verenigbaar met de goede plaatselijke aanleg.
Resultaten openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 5 juni 2021 tot en met 4 juli 2021. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werd er een bezwaarschrift ontvangen.
Omwille van de ongunstige inpasbaarheid van de aanvraag aan het kruispunt, dient een eventuele trage verbinding nu nog niet te worden voorzien. Stad Geel kan dit naar de toekomst toe wel verder onderzoeken.
Bespreking adviezen
De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeeld deze als volgt:
Besluit
Er wordt een ongunstig advies gegeven omwille van volgende redenen:
De verkaveling zal bijkomende conflictsituaties op het kruispunt veroorzaken.
Dit kruispunt vormt nog steeds een belangrijke toegang en uitgang tot de stad voor het openbaar vervoer en fietsers komende van of richting het noorden. Vanuit veiligheidsoogpunt is het niet aangewezen om vanop een privaat terrein in het midden van het kruispunt de openbare weg op te rijden. De complexe situatie (verschillende groenfases, fietsers die staduitwaarts buiten de lichtenregeling rechtdoor kunnen rijden, busverkeer) zorgt ervoor dat men het kruispunt niet op een veilige manier kan oprijden. Bovendien zou het voor toekomstige bewoners gevaarlijk zijn om in bepaalde richtingen de woning met de wagen te verlaten of te bereiken. Denk hierbij aan het wegrijden richting de R14 (kruispunt volledig oversteken), wegrijden richting het stadscentrum (linksaf slaan) of aankomen vanuit de richting Ten Aard (linksaf slaan). Dit zijn manoeuvres die andere chauffeurs of fietsers niet verwachten. Als laatste zal voornamelijk het inrijden van een private garage ervoor zorgen dat het voertuig langer dan nodig op het kruispunt of op het fietspad stil staat. Men moet immers eerst nog wachten tot de garagepoort volledig open is.
Er mogen dus al zeker geen nieuwe toegangen op het kruispunt worden voorzien.
Tevens heeft dit tot gevolg dat gemotoriseerde voertuigen van de toekomstige bewoners veel verder in de Dr. Van de Perrestraat zouden moeten geplaatst worden, wat in de praktijk onrealistisch is.
De naastliggende woningen dateren al van 1936 en 1956 wat dus zeker geen referentiekader meer kan zijn omdat er toen nog een volledig andere wegsituatie was.
De aanvraag is niet in overeenstemming met een goede ruimtelijke ordening en zou bijdragen aan een grotere onveiligheid op het kruispunt.
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich niet aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
De verkaveling dient te worden uitgevoerd overeenkomstig het goedgekeurde plan.
De voorschriften, opgesteld door de gemeentelijke omgevingsambtenaar dienen te worden toegepast.
De houder van de vergunning dient de verkaveling uit te rusten met voorzieningen van openbaar nut. Deze omvatten water, gas, elektriciteit en alle beschikbare TV- en telefonie infrastructuur met inbegrip van de universele dienstverlener tot in de woning.
Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van Fluvius dd. 11/06/2021 met kenmerk 355855.
Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer dd. 28/06/2021 met kenmerk AV/114/2021/00392.
Er moeten twee parkeerplaatsen aanwezig zijn binnen een straat van 400 m van de percelen. Ter hoogte van het kruispunt zal het auto’s niet toegelaten zijn om de percelen op te rijden of om er te parkeren.
Deze voorwaarde moet vervuld zijn op het ogenblik dat de omgevingsvergunning voor de woningen wordt aangevraagd.
Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.
De verkaveling dient te worden uitgevoerd overeenkomstig het goedgekeurde plan.
De voorschriften, opgesteld door de gemeentelijke omgevingsambtenaar dienen te worden toegepast.
De houder van de vergunning dient de verkaveling uit te rusten met voorzieningen van openbaar nut. Deze omvatten water, gas, elektriciteit en alle beschikbare TV- en telefonie infrastructuur met inbegrip van de universele dienstverlener tot in de woning.
Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van Fluvius dd. 11/06/2021 met kenmerk 355855.
Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer dd. 28/06/2021 met kenmerk AV/114/2021/00392.
Bij de indiening van de omgevingsvergunning voor het bouwen van een woning op de loten dient er per lot 1 parkeerplaats binnen een straal van 400 m van deze percelen aanwezig te zijn. De bewijzen daarvoor dienen bij de aanvraag te worden gevoegd.
Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.