Verslag van de omgevingsambtenaar
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2021102145
Dossiernummer gemeente: 202100375
De gemeente Geel heeft op 14 juni 2021 een aanvraag ontvangen voor het bouwen van een meergezinswoning.. De aanvraag werd op 13 juli 2021 volledig en ontvankelijk verklaard.
Gegevens van de aanvrager
de heer Kris Boeckmans wonende te Eikenlei 53 te 2280 Grobbendonk en LAUDUS IMMO BVBA gevestigd te Eikenlei 53 te 2280 Grobbendonk
Gegevens van de ligging
Administratieve ligging:
Kadastrale ligging: afdeling 3 sectie L nr. 360C3
Verslag
Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
De aanvraag is volgens het gewestplan gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:
woongebied
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.
Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling
Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag
De aanvraag is niet gesitueerd in een algemeen of bijzonder plan van aanleg of in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan.
Overeenstemming met dit plan
De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.
Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen
\\\
Verordeningen
gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.
gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.
algemene bouwverordening inzake weekendverblijven goedgekeurd op 8 juli 2005.
gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.
algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.
gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.
gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.
Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:
feitelijke uitzicht en de toestand van de plaats waar de werken worden gepland en zoneringsgegevens van het goed
Beschrijving van de inhoud van de aanvraag:
Er werd geen openbaar onderzoek georganiseerd. De aanvraag heeft echter wel betrekking op de oprichting, uitbreiding of afbraak van scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom. In toepassing van artikel 83 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning werd met een beveiligde zending het standpunt gevraagd van de eigenaars van de aanpalende percelen.Er werd geen bezwaar ingediend.
Er werd advies gevraagd aan Provincie Antwerpen maar het advies werd niet ontvangen binnen de termijn. Het advies wordt geacht stilzwijgend gunstig te zijn.
Advies: geen advies
Op 23 augustus en 26 augustus 2021 werd het advies ontvangen van Vlaamse Milieumaatschappij
Advies: geen advies
Op 20 augustus 2021 werd het advies ontvangen van Toegankelijk Vlaanderen
Advies: volledig gunstig
Op 29 juli 2021 werd het advies ontvangen van Agentschap Wegen en Verkeer
Advies: voorwaardelijk gunstig
Op 4 augustus 2021 werd het advies ontvangen van Brandweerzone Kempen - Hulpverleningszone 5 (Geel)
Advies: voorwaardelijk gunstig
Op 12 augustus 2021 werd het advies ontvangen van Provincie Antwerpen
Advies: voorwaardelijk gunstig
Op 4 augustus 2021 werd het advies ontvangen van PROXIMUS
Advies: volledig gunstig
Op 23 juli 2021 werd het advies ontvangen van TELENET
Advies: volledig gunstig
Op 19 juli 2021 werd het advies ontvangen van Fluvius System Operator
Advies: gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig
Op 10 augustus 2021 werd het advies ontvangen van AQUAFIN
Advies: voorwaardelijk gunstig
\\\
Wegenis
In toepassing op de artikelen 4.3.5. tot en met 4.3.8. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kan gesteld worden dat de aanvraag gelegen is langs een voldoende uitgeruste openbare weg. De aanvraag beoogt niet de oprichting van een bedrijfswoning.
Watertoets
Hoofdstuk III, afdeling I, artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad 14 november 2003) legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets worden genoemd. Deze watertoets houdt in dat de eventuele schadelijke effecten van het innemen van ruimte ten koste van de watersystemen worden ingeschat. Het betrokken goed is gelegen binnen een overstromingsgevoelige zone.
Gewestelijke verordening hemelwater:
De aanvraag betreft aanleg/uitbreiding van verharding waarbij de nieuwe oppervlakte >40m² en valt dus onder de gewestelijke verordening hemelwater
hemelwaterput:
infiltratievoorziening:
Watergevoelige openruimtegebieden (WORG) - VCRO artikel 5.6.8 en artikel 5.6.9
De Vlaamse Regering kan gebieden aanduiden als ‘watergevoelig openruimtegebied’ via een besluit. De Vlaamse Regering wil daarmee bebouwing in verschillende geselecteerde overstromingsgevoelige gebieden (signaalgebieden) weren.
Dit beleid bouwt verder op de eerdere beslissingen van de Vlaamse Regering met betrekking tot signaalgebieden1.
Om eigenaars snel duidelijkheid en rechtszekerheid te kunnen geven over toekomstige bouwmogelijkheden binnen deze signaalgebieden was er nood aan een afdwingbare oplossing op korte termijn voor de te herbestemmen delen.
Een aanduiding als watergevoelig openruimtegebied wordt voorafgegaan door een openbaar onderzoek en heeft als gevolg dat de bij decreet vastgelegde stedenbouwkundige voorschriften (artikel 5.6.8, §3 VCRO) van toepassing worden en de voordien geldende bestemming wordt opgeheven. De eigenaars kunnen op basis van een aantal criteria in aanmerking komen voor een vergoeding voor de bestemmingswijziging van hun grond.
Op 12 maart 2018 gaf de CIW goedkeuring aan het ontwerp voor de voorlopige aanduiding van watergevoelige openruimtegebieden Ze vertrok daarbij van de beslissingen van de Vlaamse Regering over de signaalgebieden. Het voorstel kwam tot stand in overleg met de bekkensecretariaten, het departement Omgeving en de betrokken gemeenten.
De verdere stappen naar de definitieve aanduiding dienen nog te gebeuren. In afwachting van deze procedure dient voorzichtig omgegaan te worden met zulke gebieden. Dit perceel is voorlopig aangeduid als een watergevoelig openruimtegebied.
Mer-screening
Effecten op de bodem:
Bronnen van emissies naar de bodem:
Maatregelen die worden ingezet om de effecten op de bodem te voorkomen of te beperken:
Toegankelijkheid
De gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor Toegankelijkheid is van toepassing op:
* een meergezinswoning met minstens 6 wooneenheden en meer dan 2 niveaus waarop toegangsdeuren tot wooneenheden gelegen zijn.
* een publiek toegankelijke ruimte kleiner dan 150m² (kleine bakkerijen, slagers, cafés,…). dan moet minstens de toegangsdeur toegankelijk zijn (breed genoeg, niet enkel via trapjes te bereiken)
* gebouwen die bestaan uit verschillende verdiepingen, groter zijn dan 150m² en kleiner dan 400 m², die op elke verdieping dezelfde functie aanbieden moeten minstens het gelijkvloers toegankelijk te maken. Een lift mag dus, maar moet niet.
* Gebouwen groter dan 400m² moeten volledig toegankelijk zijn. Restaurants en cafés die op het gelijkvloers zitruimte en sanitair voorzien, hoeven enkel die verdieping toegankelijk te maken, ongeacht of ze al dan niet groter zijn dan 400m². Voor grotere appartementsblokken, vanaf meer dan twee niveaus en minstens zes wooneenheden, moeten de gemeenschappelijke delen (de hal, de lift, de garage,…) én de toegangsdeur tot elke woongelegenheid aan deze verordening voldoen.
* een hotel of andere verblijfsaccomodatie met meer dan 10 kamers. (moet minstens één kamer toegankelijk zijn)
* Voor gebouwen groter dan 7500 m². (moet advies ingewonnen worden bij een erkend adviesbureau toegankelijkheid, zodat deze constructieve en kostenbesparende tips geven vóór de bouwwerken.)
Scheidingsmuren
De aanvraag heeft betrekking op de oprichting, uitbreiding, afbraak van scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom. De aanpalende eigenaars werden per aangetekend schrijven op de hoogte gesteld.
Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening
Deze beoordeling – als uitvoering van art. 1.1.4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening gericht op een duurzame ruimtelijke ontwikkeling en met oog voor de ruimtelijke draagkracht, de gevolgen voor het leefmilieu en de culturele, economische, esthetische en sociale gevolgen - houdt rekening met de volgende criteria als uitvoering van art. 4.3.1 van de codex:
Voorliggende aanvraag voorziet het realiseren van een meergezinswoning in woongebied. Deze handelingen zijn functioneel inpasbaar in woongebied.
Voorliggende aanvraag is conform de gemeentelijk verordening inzake parkeren en stallen van auto’s en fietsen.
Agentschap Wegen en verkeer verleende advies in voorliggend dossier. Ze maakten volgende opmerkingen:
Voorliggende aanvraag voorziet een meergezinswoning met nokhoogte 12,90 meter. De aanpalende buur waartegen aangebouwd wordt kent een nokhoogte van ongeveer 7,50 meter. Het voorgestelde gabarit is niet aanvaardbaar in zijn directe omgeving.
De gemeentelijke stedenbouwkundige basisverordening stelt de goede ruimtelijke ordening betreffende onder andere schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid vast. De tuinzone achteraan kan ook niet als voldoende kwaliteitsvol beschouwd worden. Artikel 7 van de gemeentelijke stedenbouwkundige basisverordening garandeert deze kwaliteit. Gezien het effectieve overstromingsgevoelige karakter van het perceel is de verhouding van de bebouwing en verharding ten opzichte van de groenaanleg onvoldoende, 65% van het perceel wordt namelijk bebouwd/verhard.
-> De aanvraag voorziet een voortuinstrook van 8,00 meter en bouwdiepte van 17,00 meter. Bijgevolg zou de perceelsdiepte conform artikel 7 minstens 35,00 meter zijn bij voorliggend project. De maximale perceelsdiepte is echter slechts 31,90 meter. De aanvraag is niet conform artikel 7 van de gemeentelijke stedenbouwkundige basisverordening. Bijgevolg voorziet voorliggende aanvraag dus onvoldoende tuindiepte in verhouding met de rest van het project.
-> De aanvraag voorziet op de eerste verdieping een dakterras op minder dan 1,90 meter van de zijdelingse perceelsgrenzen. Er wordt een terraswand in mat glas voorzien van 2,07 meter hoog ten opzichte van de linker buur. De aanvraag is niet conform artikel 21 van de gemeentelijke stedenbouwkundige basisverordening.
De gevels van het hoofdgebouw worden afgewerkt met volgende materialen:
De wachtgevel wordt conform artikel 43 van de gemeentelijke stedenbouwkundige basisverordening in een voldoende kwaliteitsvolle afwerking gerealiseerd.
De aanvraag is niet gelegen in een beschermd landschap of cultuur-historisch landschap. De aanvraag paalt niet aan een beschermd monument.
Op de perceelsgrenzen dient het maaiveldniveau aan te sluiten op dat van de aangrenzende percelen. Het op het terrein opgevangen hemelwater mag in geen geval afwateren naar de buren of het openbaar domein.
De werken zullen tijdelijk bijkomend verkeer en hinder genereren. De aanvraag voldoet niet aan het burgerlijk wetboek betreffende de lichten en de zichten.
Niet van toepassing.
Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de vereenvoudigde procedure van toepassing en moet de aanvraag niet openbaar gemaakt worden.
Resultaten openbaar onderzoek
Er diende over de aanvraag geen openbaar onderzoek gehouden te worden.
De aanpalende eigenaars werden op 23/07/2021 aangeschreven aangezien de aanvraag betrekking heeft op de oprichting, uitbreiding of afbraak van scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom. Er werd geen bezwaar ingediend.
Bespreking adviezen
De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeeld deze als volgt:
Conclusie
De aanvraag wordt ongunstig geadviseerd omwille van de volgende redenen:
-De aanvraag voldoet niet aan de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening:
-> De aanvraag voorziet een voortuinstrook van 8,00 meter en bouwdiepte van 17,00 meter. Bijgevolg zou de perceelsdiepte conform artikel 7 minstens 35,00 meter zijn bij voorliggend project. De maximale perceelsdiepte is echter slechts 31,90 meter. De aanvraag is niet conform artikel 7 van de gemeentelijke stedenbouwkundige basisverordening. Bijgevolg voorziet voorliggende aanvraag dus onvoldoende tuindiepte in verhouding met de rest van het project.
-> De aanvraag voorziet op de eerste verdieping een dakterras op minder dan 1,90 meter van de zijdelingse perceelsgrenzen. Er wordt een terraswand in mat glas voorzien van 2,07 meter hoog ten opzichte van de linker buur. De aanvraag is niet conform artikel 21 van de gemeentelijke stedenbouwkundige basisverordening
-het perceel is gelegen voorlopig vastgesteld als watergevoelig openruimtegebied. De verdere stappen naar de definitieve aanduiding dienen nog te gebeuren. In afwachting van deze procedure dient voorzichtig omgegaan te worden met zulke gebieden. Dit perceel is voorlopig aangeduid als een watergevoelig openruimtegebied.
De Vlaamse Regering kan gebieden aanduiden als ‘watergevoelig openruimtegebied’ via een besluit. De Vlaamse Regering wil daarmee bebouwing in verschillende geselecteerde overstromingsgevoelige gebieden (signaalgebieden) weren.
Dit beleid bouwt verder op de eerdere beslissingen van de Vlaamse Regering met betrekking tot signaalgebieden.
Als een gebied aangeduid wordt als watergevoelig openruimtegebied, heeft dit gevolgen op wat er in dit gebied vergund kan worden. Binnen de aangeduide gebieden zijn waterbeheer, natuurbehoud, bosbouw, landschapszorg, landbouw en recreatie nevengeschikte functies mogelijk.
Voorliggend project voorziet niet in 1 van hiervoor genoemde handelingen of functies.
Stedenbouwkundig Advies
Er wordt een ongunstig advies gegeven.
Lasten
Niet van toepassing
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
-De aanvraag voldoet niet aan de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening:
-> De aanvraag voorziet een voortuinstrook van 8,00 meter en bouwdiepte van 17,00 meter. Bijgevolg zou de perceelsdiepte conform artikel 7 minstens 35,00 meter zijn bij voorliggend project. De maximale perceelsdiepte is echter slechts 31,90 meter. De aanvraag is niet conform artikel 7 van de gemeentelijke stedenbouwkundige basisverordening. Bijgevolg voorziet voorliggende aanvraag dus onvoldoende tuindiepte in verhouding met de rest van het project.
-> De aanvraag voorziet op de eerste verdieping een dakterras op minder dan 1,90 meter van de zijdelingse perceelsgrenzen. Er wordt een terraswand in mat glas voorzien van 2,07 meter hoog ten opzichte van de linker buur. De aanvraag is niet conform artikel 21 van de gemeentelijke stedenbouwkundige basisverordening
-het perceel is gelegen voorlopig vastgesteld als watergevoelig openruimtegebied. De verdere stappen naar de definitieve aanduiding dienen nog te gebeuren. In afwachting van deze procedure dient voorzichtig omgegaan te worden met zulke gebieden. Dit perceel is voorlopig aangeduid als een watergevoelig openruimtegebied.
De Vlaamse Regering kan gebieden aanduiden als ‘watergevoelig openruimtegebied’ via een besluit. De Vlaamse Regering wil daarmee bebouwing in verschillende geselecteerde overstromingsgevoelige gebieden (signaalgebieden) weren.
Dit beleid bouwt verder op de eerdere beslissingen van de Vlaamse Regering met betrekking tot signaalgebieden.
Als een gebied aangeduid wordt als watergevoelig openruimtegebied, heeft dit gevolgen op wat er in dit gebied vergund kan worden. Binnen de aangeduide gebieden zijn waterbeheer, natuurbehoud, bosbouw, landschapszorg, landbouw en recreatie nevengeschikte functies mogelijk.
Voorliggend project voorziet niet in 1 van hiervoor genoemde handelingen of functies.