Terug
Gepubliceerd op 15/06/2021

2021_CBS_01652 - Omgevingsvergunning (2021231- ML): Lammerdries 5, Uitbreiding IIOA klasse 1: opslag van AEEA - Advies

College van Burgemeester en Schepenen
ma 07/06/2021 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Ben Van Looveren; Tom Corstjens; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Marleen Verboven; Marlon Pareijn

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2021_CBS_01652 - Omgevingsvergunning (2021231- ML): Lammerdries 5, Uitbreiding IIOA klasse 1: opslag van AEEA - Advies 2021_CBS_01652 - Omgevingsvergunning (2021231- ML): Lammerdries 5, Uitbreiding IIOA klasse 1: opslag van AEEA - Advies

Motivering

Aanleiding en context

Uiterste beslissingsdatum voor dit dossier: 01/06/2021*

*Advies na de termijn wordt van rechtswege geacht gunstig te zijn. 


VERSLAG OMGEVINGSAMBTENAAR

 

Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De exploitatie is volgens het gewestplan gelegen in industriegebied.

 

Industriegebieden zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. 

Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop.

 

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is niet gesitueerd in een algemeen of bijzonder plan van aanleg of in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan.

 

Overeenstemming met dit plan

Gelet op bovenstaande lijkt gesteld te kunnen worden dat de ligging van de exploitatie verenigbaar is met de bestemming op het gewestplan.  

 

 

Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

  • Omgevingsvergunning 202000237/OMV_2020054552 voor uitbreiding klasse 1-vergunning goedgekeurd op 03/09/2020.
  • Omgevingsvergunning 201800473/OMV_2018095595 voor het  verbouwen van een industriegebouw geweigerd op 18/02/2019.
  • Omgevingsvergunning 201800340/OMV_2017008849 voor spie belgium nv geakteerd op 01/10/2018.
  • Omgevingsvergunning 201900123/OMV_2019034382 voor het verbouwen van een industriegebouw goedgekeurd op 08/04/2019.
  • Omgevingsvergunning 201700005/OMV_2017002149 voor het plaatsen van kantoorunits goedgekeurd op 21/09/2017.
  • Oud dossier VLAREM (1990/A/04687) voor metaalsector - GEEN BESLISSING op .
  • Oud dossier VLAREM (1991/A/04716) voor autoherstelwerkplaats - GEEN BESLISSING op .
  • Oud dossier VLAREM (1986/A/04286) voor verfspuitinstallatie - GEEN BESLISSING op .
  • Oud dossier VLAREM (1992/A/04808) voor garage - GEEN BESLISSING op .
  • Oud dossier VLAREM (1989/A/04343) voor metaalbewerking - GEEN BESLISSING op .
  • Oud dossier VLAREM (1981/A/03822) voor autoveiligheid - GEEN BESLISSING op .
  • Oud dossier VLAREM (1979/A/03646) voor autoveiligheid - GEEN BESLISSING op .
  • Stedenbouwkundige vergunning (2003/00113) voor het uitbreiden van een kantoorgebouw - goedgekeurd op 28/04/2003.
  • Stedenbouwkundige vergunning (09605) voor nieuwbouw van een industriegebouw - goedgekeurd op 08/01/1990.
  • Stedenbouwkundige vergunning (09701) voor nieuwbouw kantoor - goedgekeurd op 09/04/1990.
  • Stedenbouwkundige vergunning (09707) voor nieuwbouw burelen+stapelruimte - goedgekeurd op 23/04/1990.
  • Stedenbouwkundige vergunning (09001) voor nieuwbouw spuitinstallatie - goedgekeurd op 28/09/1987.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2004/00011) voor het vellen van een boom - geweigerd op 05/04/2004.
  • Stedenbouwkundige vergunning (09887) voor uitbreiding winkel - goedgekeurd op 17/12/1990.
  • Stedenbouwkundige vergunning (08700) voor verbouwing remmeterhal - goedgekeurd op 11/08/1986.
  • Stedenbouwkundige vergunning (10006) voor nieuwbouw carrosseriebedrijf - goedgekeurd op 24/06/1991.
  • Stedenbouwkundige vergunning (00276 Oevel) voor vergroten van bestaande winkel - geweigerd op 06/07/1965.
  • Stedenbouwkundige vergunning (00276 B Oevel) voor vergroten van bestaande winkel - goedgekeurd op 25/02/1966.
  • Stedenbouwkundige vergunning (08719) voor nieuwbouw nijverheidsgebouw - goedgekeurd op 25/08/1986.
  • Stedenbouwkundige vergunning (09270) voor uitbreiding industriegebouw - goedgekeurd op 28/10/1988.
  • Stedenbouwkundige vergunning (10706) voor nieuwbouw werkplaats - goedgekeurd op 05/07/1993.
  • Stedenbouwkundige vergunning (09412) voor nieuwbouw opslagplaats - goedgekeurd op 02/08/1989.
  • Stedenbouwkundige vergunning (11240) voor regularisatie nieuwbouw opslag- en stookplaats - goedgekeurd op 10/07/1995.
  • Stedenbouwkundige vergunning (11523) voor uitbreiding depot - goedgekeurd op 01/10/1996.
  • Stedenbouwkundige vergunning (11390) voor nieuwbouw opslagplaats - goedgekeurd op 20/02/1995.
  • Stedenbouwkundige vergunning (13498) voor het plaatsen van een antenne - goedgekeurd op 22/01/2001.
  • Stedenbouwkundige vergunning (13512) voor het oprichten van een toonzaal - goedgekeurd op 29/05/2000.
  • Stedenbouwkundige vergunning (13334) voor het uitbreiden van controlestation - goedgekeurd op 20/12/1999.
  • Stedenbouwkundige vergunning (07053) voor het oprichten van een rijexamencentrum - goedgekeurd op 16/05/1978.
  • Stedenbouwkundige vergunning (07096) voor het oprichten van een woning met toonzaal en werkplaats - goedgekeurd op 15/01/1979.
  • Stedenbouwkundige vergunning (13893) voor het verbouwen van voorgevel - goedgekeurd op 06/11/2000.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2005/00252) voor het heraanleggen van examenterreinen - goedgekeurd op 12/07/2005.
  • Stedenbouwkundige vergunning (07432) voor het oprichten van een kontrolestation - goedgekeurd op 10/03/1980.
  • Stedenbouwkundige vergunning (08123) voor het oprichten van een burelenkomplex - goedgekeurd op 28/11/1983.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2005/00666) voor het oprichten van een loods - goedgekeurd op 14/04/2006.
  • Milieuvergunning 1999/V1/00394 voor staal - goedgekeurd op 06/04/2000.
  • Milieuvergunning 2010/M3/04453 voor autoherstelwerkplaats - goedgekeurd op 08/11/2010.
  • Milieuvergunning 1999/V2/00399 voor autokeuring - goedgekeurd op 10/04/2000.
  • Milieuvergunning 1995/V2/00232 voor drukwerk - goedgekeurd op 06/05/1996.
  • Milieuvergunning 2009/M3/04333 voor opslag papier - goedgekeurd op 17/08/2009.
  • Milieuvergunning 1995/V1/00210 voor staal - goedgekeurd op 12/04/1995.
  • Milieuvergunning 1999/V2/00392 voor metaalsector - goedgekeurd op 14/02/2000.
  • Milieuvergunning 1993/V1/00091 voor verfspuitinstallatie - goedgekeurd op 22/07/1993.
  • Milieuvergunning 2007/M3/04085 voor lha in riolen - goedgekeurd op 01/10/2007.
  • Milieuvergunning 2008/M3/04160 voor verfspuitinstallatie - goedgekeurd op 21/03/2008.
  • Milieuvergunning 2008/M3/04162 voor metaalsector - goedgekeurd op 21/03/2008.
  • Milieuvergunning 2008/V1/00731 voor metaalsector - goedgekeurd op 18/09/2008.
  • Milieuvergunning 2005/V2/00602 voor examencentrum - goedgekeurd op 25/07/2005.
  • Milieuvergunning 2006/M3/03877 voor bronsbad - goedgekeurd op 10/04/2006.
  • Milieuvergunning 1993/M3/00875 voor afvalwater - goedgekeurd op 08/08/1994.
  • Milieuvergunning 1993/M3/01510 voor mazouttank - GEEN BESLISSING op .
  • Milieuvergunning 2013/M3/04748 voor autokeuring - goedgekeurd op 12/09/2013.
  • Milieuvergunning 2014/V1/00997 voor staal - goedgekeurd op 05/06/2014.
  • Milieuvergunning 1999/M3/02927 voor huishoudelijk afvalwater - goedgekeurd op 21/02/2000.
  • Milieuvergunning 2016M3/04998 voor voorlopige opslag van drukwerken (folders, huis aan huisbladen) - goedgekeurd op 24/10/2016.

 

Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

 

 

Belgische Distributie Dienst nv en BD Smart Logistics nv maken deel uit van de groep BD myShopi. 

 Volgende activiteiten vinden plaats in het depot te Geel:  

*  Leveren van paletten met folders.  

*  Opslag van folders, in pakketjes verpakt in een PE-folie.  

* Verdelen van folders aan externe bezorgers.  

*  Ophaling van folders door externe bezorgers Leveren van bloemen voor cross docking 

* Leveren van goederen (voornamelijk keukens en meubels)  

*  Tijdelijke stockage van goederen (voornamelijk keukens en meubels)  

*  Tijdelijke opslag van kleine verpakkingen met gevarengoed (indien het niet mogelijk is deze dezelfde dag weer te vervoeren via cross docking)  

* Afhaling van goederen (voornamelijk meubels) door derden. 

De folderpakketten worden door externe bezorgers huis-aan-huis bezorgd. De bezorgers bevoorraden zich in het magazijn, waar de leveringen uitgesorteerd worden.    

 

De openingsuren voor de externe bezorgers zijn tussen 7u en 19u, dit van maandag tot zondag. In het depot te Geel zijn gemiddeld 10 personen aanwezig. Dit aantal is variabel daar sommige personen voor hun functie ook aanwezig dienen te zijn op andere vestigingen.  

 

Daarnaast is de exploitant ook vergund voor het inzamelen van AEEA. Deze opslag gebeurt zowel in het depot als in gesloten containers op de hiervoor aangeduide ruimte. Deze containers zijn voorzien van een slot, op deze manier hebben enkel bevoegde personen toegang.

Het voorwerp van deze aanvraag betreft een uitbreiding van deze rubriek van 70 ton naar 104 ton. Dit op aanvraag van Recupel om voldoende stockageruimte te voorzien.

 

  1. Openbaar onderzoek

Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.

Het openbaar onderzoek werd gehouden van 22 april 2021 t.e.m. 21 mei 2021. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.

Er werd geen informatievergadering gehouden.

 

  1. Adviezen

Op 18 mei 2021 werd het advies ontvangen van Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij

 

Advies OVAM

 

Advies: volledig voorwaardelijk gunstig


Op  werd het advies ontvangen van Departement Omgeving

geen advies

 

Advies: volledig geen advies

 


 Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen


Project-m.e.r.-screening

De aanvrager geeft in onderdeel ‘MER-plicht’ aan dat de aanvraag geen betrekking heeft op een project als vermeld in bijlage I , II of III van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 december 2004 houdende vaststelling van de categorieën van projecten, onderworpen aan milieueffectrapportage. 

 

Conform de interpretatiehandleiding afvalverwerking valt AEEA echter onder de noemer ‘schroot’. 

 

Bijgevolg lijkt voorliggende aanvraag onder rubriek 11.e) te vallen: opslag van schroot, met inbegrip van autowrakken (projecten die niet onder bijlage II vallen). Hierdoor moet een project-m.e.r.-screening ingevuld worden. De exploitant heeft de onderdelen effecten op de omgeving echter wel ingevuld waardoor deze voorwaarde voldaan is.

 

Natuurtoets

De exploitant geeft aan dat er geen effecten op omliggende natuur denkbaar zijn. 

 

De exploitatie is gelegen op een ruime afstand van VEN-/IVON-gebied (4,4 km) en Habitatrichtlijngebied (4 km). Een vogelrichtlijngebied is gelegen op een afstand van ca. 5,3 km.

 

Gelet op de aard en de ligging van de exploitatie en op basis van de beschikbare gegevens in de omgevingsvergunningsaanvraag lijkt het aanneembaar te stellen dat de exploitatie geen onvermijdbare en onherstelbare schade aan de natuur in VEN-gebied zal veroorzaken, noch dat de exploitatie een betekenisvolle aantasting van de natuurlijke kenmerken van habitatrichtlijngebieden zal veroorzaken, op voorwaarde dat de exploitant zich houdt aan de voorwaarden opgelegd in de relevante wetgeving en voor zover de exploitant zich gedraagt naar de code van goede natuurpraktijk.

 

 

Milieu-aspecten

 

Water

Water wordt enkel gebruikt voor sanitaire toepassingen, er is dus geen bedrijfsafvalwater. Het waterverbruik beperkt zich tot 150 m³ leidingwater per jaar. De totale jaarlijkse lozing van huishoudelijk afvalwater blijft onder 600 m³, bijgevolg is rubriek 3.2.2° niet van toepassing. Het waterverbruik zal niet veranderen door de voorziene uitbreiding.

 

Conform art. 5.2.1.7. van Vlarem II dient verontreiniging van hemelwater zoveel als mogelijk voorkomen te worden en dient verontreinigd hemelwater opgevangen en behandeld te worden zoals het overige afvalwater. De exploitant geeft aan dat alle afvalstoffen overdekt worden opgeslagen, oftewel in een loods oftewel in afgesloten lekdichte containers. Hierdoor ontstaat in principe geen verontreinigd hemelwater. 

 

Gelet op de genomen maatregelen lijkt er geen effect te verwachten op verontreiniging van oppervlaktewater of hemelwater met betrekking tot het voorwerp van de aanvraag. 

 

Lucht

De exploitant geeft aan dat er geen effecten op luchtkwaliteit denkbaar zijn. 

 

Uit AEEA kunnen echter wel koelmiddelen en andere schadelijke stoffen ontsnappen. Aangezien het hier een tijdelijke opslag betreft en geen verwerking van de afvalstoffen lijkt het aangewezen dat de exploitant de afvalstoffen die gevaarlijke stoffen bevatten niet beschadigt op zo een manier dat de gevaarlijke stoffen mogelijk kunnen ontsnappen. 

 

 

Geluid

Het betreft enkel opslag van gevaarlijke afvalstoffen, de enige bron van geluid zal het aan- en afrijden van vrachtwagens, en het laden en lossen hiervan, zijn. Het voorwerp van voorliggende aanvraag zal mogelijk zorgen voor een lichte stijging in aantal transporten met 1 tot 5 transportbewegingen per dag. Deze transporten zullen van maandag tot zaterdag tussen 8u en 17u plaatsvinden.

 

Gelet op de gunstige ligging, in industriegebied, en het feit dat de transporten enkel op weekdagen tussen 8u en 17u zullen plaatsvinden lijkt er geen onaanvaardbare geluidshinder te verwachten op basis van voorliggende aanvraag.

 

Er dient wel opgemerkt te worden dat de exploitant aangeeft dat de vrachtwagens langskomen tussen 6u en 16u. De exploitant geeft bijkomend aan dat 's ochtends (voor 9u) er zeker 1 vrachtwagen passeert, de andere komen verspreid tijdens de openingsuren. Dit lijkt in strijd met artikel 5.15.0.6., artikel 5.2.1.6.§4 en artikel 5.33.0.4. van Vlarem II die stellen dat onverminderd de bepalingen van hoofdstuk 4.5. rustverstorende werkzaamheden verboden zijn op werkdagen tussen 19 uur en 7 uur alsmede op zon- en feestdagen, tenzij anders vermeld in de omgevingsvergunning voor de exploitatie van de ingedeelde inrichting of activiteit.

 

Het lijkt aangewezen dat de exploitant een bijstelling op bovenstaande artikels aanvraagt.

 

Mobiliteit

Door de uitbreiding, die het voorwerp van voorliggende aanvraag is, zullen er gemiddeld 1 tot 2 transporten per dag bijkomen. Dit zorgt dat het totale aantal transportbewegingen met betrekking tot de ophaling van AEEA stijgt tot ca. 2 tot 7 transporten per dag. Gelet op de ligging van de inrichting, in industriegebied, lijkt dit niet te zorgen voor een overschrijding van de draagkracht van de lokale verkeerssituatie.

 

Bodem

Door de uitbreiding van de rubriek voor opslag van AEEA lijkt de kans op accidentele bodem-verontreiniging toe te nemen. De exploitant neemt volgende maatregelen om bodemverontreiniging zoveel als mogelijk uit te sluiten. 

 

• De opslagrecipiënten worden voorzien door Recupel en zijn voldoende geschikt voor de opslag van AEEA. 

• De op- en overslagactiviteit van Televisies en Monitoren zal plaatsvinden binnen het depot, waardoor stoffen niet kunnen vrijkomen door de blootstelling aan het weer. 

• Ook lampen en rookmelders worden in de voorziene recipiënten opgeslagen in het depot.

• Daarnaast zullen de activiteiten ook plaatsvinden op een vloeistofdichte vloer om mogelijke vervuiling naar de bodem tegen te gaan. 

• De op- en overslagactiviteit van Groot Wit en Koel-Vries zal plaatsvinden in de voorziene containers. Deze goederen worden gestockeerd in gesloten en vloeistofdichte containers om mogelijke vervuiling naar de bodem tegen te gaan.

 

Gelet op de genomen maatregelen lijkt voldaan aan de bepalingen in art. 5.2.1.7. van Vlarem II en lijken er geen effecten met betrekking tot bodemverontreiniging te verwachten.

 

 

Afval

Opgehaald afval wordt op de site gestockeerd in afwachting van transport naar een erkend verwerker. De exploitant zet zo veel als mogelijk in op hergebruik conform de ladder van Lansink. Zo worden paletten en houten kaders hergebruikt indien mogelijk, net als karton dat vaak als tussenschotten gebruikt wordt. Afvalstromen worden gescheiden verzameld en opgehaald door erkende verwerkers. 

 

AEEA dat nog bruikbaar lijkt wordt apart gestockeerd voor erkende kringwinkels, deze komen periodiek kijken of deze producten nog een tweede leven kunnen krijgen. 

 

Gelet op de mate van hergebruik lijkt de exploitant de ladder van Lansink voldoende toe te passen in het proces. 

 

 

Gevraagde afwijking

De exploitant vraagt een afwijking voor onderstaande artikels:

• Artikel 5.2.1.2. § 2.: installatie geijkte weegbrug met automatische registratie voor vrachtwagens (reeds verkregen in huidige omgevingsvergunning)

• Artikel 5.2.1.5. §1.: Uithangbord

• Artikel 5.2.1.5. §2.: Omheining 2 meter hoge afsluiting en toegang via poorten  (reeds verkregen in huidige omgevingsvergunning)

• Artikel 5.2.1.5. §5.: Langsheen de randen van inrichting groenscherm van minstens 5 m breedte  (reeds verkregen in huidige omgevingsvergunning)

 

Voor de afwijkingen die in de huidige vergunning reeds verkregen zijn, meer bepaald art. 5.2.1.2. § 2, 5.2.1.5. §2 en 5.2.1.5. §5, lijkt voorliggende aanvraag niet van die omvang te zijn om deze afwijking niet opnieuw toe te staan. 

 

 

Voor de afwijking op artikel 5.2.1.5. §1. Geeft de exploitant volgende verklaring:

“Gezien de beperkte hoeveelheid AEEA dat zal worden verzameld en de huidige activiteiten worden verdergezet, wordt voorgesteld om het uithangbord niet te voorzien. De inzameling van AEEA gebeurt op externe locaties, particulieren mogen geen AEEA naar het depot brengen. Het ophalen van AEEA gebeurt op externe locaties, de stockage op het depot te Geel is afgescheiden en niet toegankelijk voor bezoekers/particulieren.”

 

Het terrein dient conform art. 5.2.1.5.§2 sowieso ontoegankelijk te zijn voor onbevoegden. Het doel van het uithangbord lijkt bijgevolg niet om particulieren aan te sporen hun afgedankte goederen te brengen maar lijkt eerder uit veiligheidsoverwegingen. Om verwarring voor particulieren te vermijden lijkt het eventueel mogelijk dat de openingsuren niet vermeld moeten worden op het uithangbord. 

 

Resultaten openbaar onderzoek

Het openbaar onderzoek werd gehouden  van 22 april 2021 tot en met 21 mei 2021. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ontvangen.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeeld deze als volgt:

  • Het advies van Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij, afgeleverd op 18 mei 2021 is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van Departement Omgeving, afgeleverd op  is geen advies.

 Gezien de expertise van OVAM verdient het de aanbeveling het advies van OVAM te volgen in de eventuele vergunningverlening.

Besluit

De omgevingsambtenaar verleent gunstig advies voor de gevraagde wijzigingen aan de vergunning kunnen onder voorwaarden.

 

 

Voorwaarden

  • Uit AEEA kunnen koelmiddelen en andere schadelijke stoffen ontsnappen. Aangezien het hier een tijdelijke opslag betreft en geen verwerking van de afvalstoffen lijkt het aangewezen dat de exploitant de afvalstoffen die gevaarlijke stoffen bevatten niet beschadigt op zo een manier dat de gevaarlijke stoffen mogelijk kunnen ontsnappen. 

 

  • Er dient opgemerkt te worden dat de exploitant aangeeft dat de vrachtwagens langskomen tussen 6u en 16u. De exploitant geeft bijkomend aan dat 's ochtends (voor 9u) er zeker 1 vrachtwagen passeert, de andere komen verspreid tijdens de openingsuren. Dit lijkt in strijd met artikel 5.15.0.6., artikel 5.2.1.6.§4 en artikel 5.33.0.4. van Vlarem II die stellen dat onverminderd de bepalingen van hoofdstuk 4.5. rustverstorende werkzaamheden verboden zijn op werkdagen tussen 19 uur en 7 uur alsmede op zon- en feestdagen, tenzij anders vermeld in de omgevingsvergunning voor de exploitatie van de ingedeelde inrichting of activiteit. Het lijkt aangewezen dat de exploitant een bijstelling op bovenstaande artikels aanvraagt.

 

  • Voor de afwijkingen die in de huidige vergunning reeds verkregen zijn, art. 5.2.1.2. § 2, 5.2.1.5. §2 en 5.2.1.5. §5 lijkt voorliggende aanvraag niet van die omvang te zijn om deze afwijking niet opnieuw toe te staan. Het lijkt echter wel aangewezen dat er een uithangbord opgehangen wordt, er mag wel afgeweken worden van de bepaling vermeld in art. 5.2.1.5.§1.4° met betrekking tot het vermelden van de openingsuren, dit om eventuele verwarring te vermijden. 

 

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de omgevingsambtenaar en maakt het zich eigen.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen verleent onder voorwaarden gunstig advies voor de gevraagde uitbreiding. 


Voorwaarden

  • Uit AEEA kunnen koelmiddelen en andere schadelijke stoffen ontsnappen. Aangezien het hier een tijdelijke opslag betreft en geen verwerking van de afvalstoffen lijkt het aangewezen dat de exploitant de afvalstoffen die gevaarlijke stoffen bevatten niet beschadigt op zo een manier dat de gevaarlijke stoffen mogelijks kunnen ontsnappen. 

 

  • Er dient opgemerkt te worden dat de exploitant aangeeft dat de vrachtwagens langskomen tussen 6u en 16u. De exploitant geeft bijkomend aan dat 's ochtends (voor 9u) er zeker 1 vrachtwagen passeert, de andere komen verspreid tijdens de openingsuren. Dit lijkt in strijd met artikel 5.15.0.6., artikel 5.2.1.6.§4 en artikel 5.33.0.4. van Vlarem II die stellen dat onverminderd de bepalingen van hoofdstuk 4.5. rustverstorende werkzaamheden verboden zijn op werkdagen tussen 19 uur en 7 uur alsmede op zon- en feestdagen, tenzij anders vermeld in de omgevingsvergunning voor de exploitatie van de ingedeelde inrichting of activiteit. Het lijkt aangewezen dat de exploitant een bijstelling op bovenstaande artikels aanvraagt.

 

  • Voor de afwijkingen die in de huidige vergunning reeds verkregen zijn, art. 5.2.1.2. § 2, 5.2.1.5. §2 en 5.2.1.5. §5 lijkt voorliggende aanvraag niet van die omvang te zijn om deze afwijking niet opnieuw toe te staan. Het lijkt echter wel aangewezen dat er een uithangbord opgehangen wordt, er mag wel afgeweken worden van de bepaling vermeld in art. 5.2.1.5.§1.4° met betrekking tot het vermelden van de openingsuren, dit om eventuele verwarring te vermijden.