Terug
Gepubliceerd op 15/06/2021

2021_CBS_01699 - Omgevingsvergunning - Het uitbreiden van een autogarage (202100227 joh), Molseweg 142, kadastraal afdeling 1, sectie I, nrs. 1939W, 1939T, 1939R - Vergunning

College van Burgemeester en Schepenen
ma 07/06/2021 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Ben Van Looveren; Tom Corstjens; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Marleen Verboven; Marlon Pareijn

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2021_CBS_01699 - Omgevingsvergunning - Het uitbreiden van een autogarage (202100227 joh), Molseweg 142, kadastraal afdeling 1, sectie I, nrs. 1939W, 1939T, 1939R - Vergunning 2021_CBS_01699 - Omgevingsvergunning - Het uitbreiden van een autogarage (202100227 joh), Molseweg 142, kadastraal afdeling 1, sectie I, nrs. 1939W, 1939T, 1939R - Vergunning

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 18/06/2021 (bindende eindtermijn)

 

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2021059149

Dossiernummer gemeente: 202100227

 

De gemeente Geel heeft op 9 april 2021 een aanvraag ontvangen voor het verbouwen van een autogarage. De aanvraag werd op 19 april 2021 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

Kia Peeters BVBA gevestigd te Herenthoutseweg 235 te 2200 Herentals en Kris Huysmans wonende te Herenthoutseweg 235 te 2200 Herentals

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Molseweg 142

Kadastrale ligging: afdeling 1 sectie I nrs. 1939T, 1939R en 1939W

 

Verslag

 

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in: 

woongebied met landelijk karakter en agrarisch gebied

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is gelegen in het Ruimtelijk Uitvoeringsplan Zonevreemde Bedrijven, vergund op 14/03/2013.

 

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is gesitueerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Zonevreemde Bedrijven. 

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het RUP Zonevreemde Bedrijven.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Niet van toepassing.

 

Verordeningen

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend: 

  • Omgevingsvergunning 201800362/OMV_2018115444 voor het oprichten van een tankstation met prijzenbord na sloop van bestaande woning geweigerd op 25/03/2019.
  • Omgevingsvergunning 202000269/OMV_2020061145 voor ven  ontheffing kruidruimingen Molse Nete te geel en mol, vegetatiewijziging goedgekeurd op 10/08/2020.
  • Omgevingsvergunning 202000570/OMV_2020083656 voor overdracht van een iioa klasse 2: autoherstelplaats geakteerd op 30/11/2020.
  • Omgevingsvergunning 202000119/OMV_2020020043 voor het slopen van een woning en het verbouwen en uitbreiden van een autogarage goedgekeurd op 13/07/2020.
  • Stedenbouwkundige vergunning (00413) voor nieuwbouw eengezinswoning - goedgekeurd op 17/07/1950.
  • Stedenbouwkundige vergunning (04960) voor nieuwbouw industrie, ambacht - goedgekeurd op 03/08/1970.
  • Stedenbouwkundige vergunning (05143) voor nieuwbouw industrie, ambacht - goedgekeurd op 12/07/1971.
  • Stedenbouwkundige vergunning (02168) voor nieuwbouw eengezinswoning - goedgekeurd op 17/10/1960.
  • Stedenbouwkundige vergunning (07254) voor het uitbreiden van een garage - goedgekeurd op 02/07/1979.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2007/00545) voor het slopen van een eengezinswoning - goedgekeurd op 14/01/2008.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2016/00143) voor regulariseren van publiciteit - goedgekeurd op 06/06/2016.
  • Verkavelingsvergunning (0140) voor nieuwe verkaveling - geweigerd op 25/05/1964.
  • Verkavelingsvergunning (0711) voor nieuwe verkaveling - geweigerd op 10/10/1972.
  • Milieuvergunning 2012/V2/00919 voor autoherstelwerkplaats - goedgekeurd op 06/08/2012.
  • Milieuvergunning 1992/V2/00043B voor spuitcabine - goedgekeurd op 24/11/1992.
  • Milieuvergunning 2006//M3/03936 voor autoherstelwerkplaats - goedgekeurd op 30/10/2006.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

Deze aanvraag betreft een aanpassing van omgevingsvergunning 202000119, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 13/07/2020.

In die aanvraag had de aanbouw vooraan aan de garage een maximum hoogte van 5,53 m. In deze aanvraag wordt die hoogte opgetrokken tot 6,79 m.

 

  1. Openbaar onderzoek

De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

De aanvraag moet niet openbaar gemaakt worden. De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.

 

  1. Adviezen

Op 17 mei 2021 werd het advies ontvangen van Agentschap Wegen en Verkeer

Advies: volledig voorwaardelijk gunstig

 

  1. Project-MER

Niet van toepassing.

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Planologische toets

Woongebieden met landelijk karakter zijn in hoofdzaak bestemd voor woningbouw in het algemeen en tevens voor landbouwbedrijven. Zowel bewoning als landbouw zijn bijgevolg de hoofdbestemmingen van het gebied, en beide bestemmingen staan er op gelijke voet.

Wegenis

Het perceel is gelegen langsheen een gewestweg.

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie « wonen », « verblijfsrecreatie », dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, « gemeenschapsvoorzieningen » of « openbare nutsvoorzieningen », kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

Watertoets

Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

De aanvraag is inpasbaar in de omgeving en verenigbaar met de goede plaatselijke aanleg.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Er diende over de aanvraag geen openbaar onderzoek gehouden te worden. 

Niet van toepassing.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van het volgend advies en beoordeeld deze als volgt:

  • Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer, afgeleverd op 17 mei 2021 is voorwaardelijk gunstig.

 

Besluit

Stedenbouwkundig Advies

Er wordt een gunstig advies gegeven onder volgende voorwaarden:

 

De werken dienen te worden uitgevoerd overeenkomstig de bijgevoegde plannen.

Er dient gevolg te worden gegeven aan het voorwaardelijk gunstig advies van het Agentschap Wegen en Verkeer dd. 17/05/2021 met kenmerk AV/114/2021/00287.

 

De voorwaarden en lasten uit omgevingsvergunning 202000119, vergund door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 13/07/2020, blijven onverminderd van kracht:

 

Het project moet volledig conform de Vlaamse stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid worden gerealiseerd. Deze kan u nalezen op www.toegankelijkgebouw.be.

De groenaanplantingen moeten ten laatste 1 jaar na ingebruikname van het gebouw, aangeplant zijn en dienen op professionele wijze onderhouden te worden.

Er dient gevolg te worden gegeven aan het voorwaardelijk gunstig advies van brandweerzone Kempen dd. 26/05/2020 met kenmerk BWDP/2018-0597/003/01/PVB.

Er dienen twee septische putten geplaatst te worden van elk minimaal 2.000 liter. Het fecaal water wordt in de eerste septische put verzameld. Deze loopt over naar de tweede waar ook het niet-fecaal water in geloosd wordt. De overloop van de tweede septische put loost op de gracht. Na de werken dienen RWA en DWA huisaansluitputjes aanwezig te zijn.

De plaatsing van een hemelwaterput is verplicht overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering dd. 05/07/2013 inzake hemelwaterputten. Die hemelwaterput dient aan volgende eisen te voldoen:

 

  • met een inhoud van minimum 9900 liter
  • de volledige dakoppervlakte dient in één of meerdere hemelwaterputten af te wateren
  • een pomp wordt op de hemelwaterput aangesloten
  • de overloop van de hemelwaterput wordt aangesloten op een infiltratiebed, een gracht, en oppervlaktewater of de regenwaterafvoer van de openbare riolering. Indien deze voorzieningen niet voor handen zijn dan wordt de overloop aangesloten op de openbare riolering
  • de hemelwaterput dient geplaatst te zijn alvorens het gebouw in gebruik wordt genomen;
  • de hemelwaterput dient bij plaatsing in de bouwvrije voortuinstrook te worden voorzien voorzien op minimum 2 meter uit de rooilijn;
  • de hemelwaterput dient te voldoen aan de code van de goede praktijk voor hemelwaterputten en infiltratievoorzieningen, die toegevoegd wordt in bijlage, terwijl de plaatsing dient te gebeuren voor het gebouw in gebruik genomen wordt;
  • het water uit de hemelwaterput dient te worden herbruikt voor tenminste 2 verschillende aftappunten bv. buitenkraan, wasmachine, spoeling wc...

 

Het buffervolume van de infiltratievoorziening dient minimum 3437,5 liter te bedragen.De oppervlakte van de infiltratievoorziening dient minimum 5,5 m² te bedragen.

De afvoer van de afval- en regenwaters dient via een gescheiden stelsel te gebeuren.

De afvoerbuizen voor het regenwater (grijs) en het huishoudelijk afvalwater (oranje) dienen een diameter te hebben van max. 160 mm.

Het is verplicht voor de eerste ingebruikname en bij belangrijke wijzigingen van de privéwaterafvoer deze te laten keuren door een erkende deskundige. Hierbij wordt nagegaan of de scheiding van hemelwater en afvalwater wordt nageleefd. Zonder keuringsattest van de erkende deskundige mag de privéwaterafvoer niet worden aangesloten op het openbaar rioleringsnet.

Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.

De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.

Indien voor de uitvoering van de stedenbouwkundige handelingen een bronbemaling geplaatst zal worden, moet deze aangevraagd worden via het omgevingsloket voor de start van de bronbemaling. De bronbemaling moet voldoen aan de bepalingen van Vlarem II afd. 5.53.6.1. Het bemalingswater moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone. Hiervoor kan gebruikgemaakt worden van infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit technisch onmogelijk is mag het water geloosd worden via de RWA-aansluiting.

De vloerpas ligt op maximum 20 cm en kan verhoogd worden door het aantal meter tussen de voorgevel en de rooilijn te vermenisvuldigen met 2 cm, en dit tot een maximum van 40 cm.

Het peil van de woning ligt hiermee maximum 40 cm boven de as van de weg.

Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

 

Lasten

Het college van burgemeester en schepenen beslist om een stedenbouwkundige last op te leggen in dit dossier naar aanleiding van de bijkomende oppervlakte aan handelsruimte (+190,5 m²). De stedenbouwkundige last wordt opgelegd aan de ontvanger van het voordeel van de vergunning, Kia Peeters, Herenthoutseweg 235, 2200 Herentals. Ook in de vorige vergunning, 202000119, beslist op 13/07/2020, werd deze last identiek bepaald. Voorafgaand aan die vergunning werden besprekingen gevoerd en was er bereidheid bij de vergunningaanvrager. Door de bouwheer kon nog tot een overeenkomst met stad Geel worden gekomen om de financiële last om te zetten naar maatregelen ten gunste van een betere mobiliteit en/of klimaatsmaatregelen (bv. gebruik elektrische wagen). Deze overeenkomst moest ten laatste zijn afgesloten op 01/08/2020. De aanvrager is daar niet op ingegaan.

Het college van burgemeester en schepenen beslist om de last als volgt te bepalen:

Er wordt een financiële last opgelegd ten bedrage van 14287,5 euro  (190,5 m² X 75 euro,/m² ofwel 3,75 euro/m² per jaar op 20 jaar afschrijving). De last zal via facturatie aan de ontvanger van het voordeel van de vergunning, vrij van BTW, door stad Geel geÏnd worden op het ogenblik van de start der werken.

Het college van burgemeester en schepenen beslist om deze last als volgt aan te wenden:

De last zal in de toekomst door stad Geel gebruikt worden voor mobiliteitsmaatregelen in de omgeving van Molseweg.

 

 

 

 

 

 

 

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
 

 De werken dienen te worden uitgevoerd overeenkomstig de bijgevoegde plannen.

Er dient gevolg te worden gegeven aan het voorwaardelijk gunstig advies van het Agentschap Wegen en Verkeer dd. 17/05/2021 met kenmerk AV/114/2021/00287.

 

De voorwaarden en lasten uit omgevingsvergunning 202000119, vergund door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 13/07/2020, blijven onverminderd van kracht:

 

Het project moet volledig conform de Vlaamse stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid worden gerealiseerd. Deze kan u nalezen op www.toegankelijkgebouw.be.

De groenaanplantingen moeten ten laatste 1 jaar na ingebruikname van het gebouw, aangeplant zijn en dienen op professionele wijze onderhouden te worden.

Er dient gevolg te worden gegeven aan het voorwaardelijk gunstig advies van brandweerzone Kempen dd. 26/05/2020 met kenmerk BWDP/2018-0597/003/01/PVB.

Er dienen twee septische putten geplaatst te worden van elk minimaal 2.000 liter. Het fecaal water wordt in de eerste septische put verzameld. Deze loopt over naar de tweede waar ook het niet-fecaal water in geloosd wordt. De overloop van de tweede septische put loost op de gracht. Na de werken dienen RWA en DWA huisaansluitputjes aanwezig te zijn.

De plaatsing van een hemelwaterput is verplicht overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering dd. 05/07/2013 inzake hemelwaterputten. Die hemelwaterput dient aan volgende eisen te voldoen:

 

  • met een inhoud van minimum 9900 liter
  • de volledige dakoppervlakte dient in één of meerdere hemelwaterputten af te wateren
  • een pomp wordt op de hemelwaterput aangesloten
  • de overloop van de hemelwaterput wordt aangesloten op een infiltratiebed, een gracht, en oppervlaktewater of de regenwaterafvoer van de openbare riolering. Indien deze voorzieningen niet voor handen zijn dan wordt de overloop aangesloten op de openbare riolering
  • de hemelwaterput dient geplaatst te zijn alvorens het gebouw in gebruik wordt genomen;
  • de hemelwaterput dient bij plaatsing in de bouwvrije voortuinstrook te worden voorzien voorzien op minimum 2 meter uit de rooilijn;
  • de hemelwaterput dient te voldoen aan de code van de goede praktijk voor hemelwaterputten en infiltratievoorzieningen, die toegevoegd wordt in bijlage, terwijl de plaatsing dient te gebeuren voor het gebouw in gebruik genomen wordt;
  • het water uit de hemelwaterput dient te worden herbruikt voor tenminste 2 verschillende aftappunten bv. buitenkraan, wasmachine, spoeling wc...

 

Het buffervolume van de infiltratievoorziening dient minimum 3437,5 liter te bedragen.De oppervlakte van de infiltratievoorziening dient minimum 5,5 m² te bedragen.

De afvoer van de afval- en regenwaters dient via een gescheiden stelsel te gebeuren.

De afvoerbuizen voor het regenwater (grijs) en het huishoudelijk afvalwater (oranje) dienen een diameter te hebben van max. 160 mm.

Het is verplicht voor de eerste ingebruikname en bij belangrijke wijzigingen van de privéwaterafvoer deze te laten keuren door een erkende deskundige. Hierbij wordt nagegaan of de scheiding van hemelwater en afvalwater wordt nageleefd. Zonder keuringsattest van de erkende deskundige mag de privéwaterafvoer niet worden aangesloten op het openbaar rioleringsnet.

Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.

De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.

Indien voor de uitvoering van de stedenbouwkundige handelingen een bronbemaling geplaatst zal worden, moet deze aangevraagd worden via het omgevingsloket voor de start van de bronbemaling. De bronbemaling moet voldoen aan de bepalingen van Vlarem II afd. 5.53.6.1. Het bemalingswater moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone. Hiervoor kan gebruikgemaakt worden van infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit technisch onmogelijk is mag het water geloosd worden via de RWA-aansluiting.

De vloerpas ligt op maximum 20 cm en kan verhoogd worden door het aantal meter tussen de voorgevel en de rooilijn te vermenisvuldigen met 2 cm, en dit tot een maximum van 40 cm.

Het peil van de woning ligt hiermee maximum 40 cm boven de as van de weg.

Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

 

Lasten

Het college van burgemeester en schepenen beslist om een stedenbouwkundige last op te leggen in dit dossier naar aanleiding van de bijkomende oppervlakte aan handelsruimte (+190,5 m²). De stedenbouwkundige last wordt opgelegd aan de ontvanger van het voordeel van de vergunning, Kia Peeters, Herenthoutseweg 235, 2200 Herentals. Ook in de vorige vergunning, 202000119, beslist op 13/07/2020, werd deze last identiek bepaald. Voorafgaand aan die vergunning werden besprekingen gevoerd en was er bereidheid bij de vergunningaanvrager. Door de bouwheer kon nog tot een overeenkomst met stad Geel worden gekomen om de financiële last om te zetten naar maatregelen ten gunste van een betere mobiliteit en/of klimaatsmaatregelen (bv. gebruik elektrische wagen). Deze overeenkomst moest ten laatste zijn afgesloten op 01/08/2020. De aanvrager is daar niet op ingegaan.

Het college van burgemeester en schepenen beslist om de last als volgt te bepalen:

Er wordt een financiële last opgelegd ten bedrage van 14287,5 euro  (190,5 m² X 75 euro,/m² ofwel 3,75 euro/m² per jaar op 20 jaar afschrijving). De last zal via facturatie aan de ontvanger van het voordeel van de vergunning, vrij van BTW, door stad Geel geÏnd worden op het ogenblik van de start der werken.

Het college van burgemeester en schepenen beslist om deze last als volgt aan te wenden:

De last zal in de toekomst door stad Geel gebruikt worden voor mobiliteitsmaatregelen in de omgeving van Molseweg.