Terug
Gepubliceerd op 14/09/2021

2021_CBS_02468 - Omgevingsvergunning (202100392 BVDB) - voor het slopen van een bestaande woning langs Eindhoutseweg 98 - Vergunning

College van Burgemeester en Schepenen
ma 13/09/2021 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2021_CBS_02468 - Omgevingsvergunning (202100392 BVDB) - voor het slopen van een bestaande woning langs Eindhoutseweg 98 - Vergunning 2021_CBS_02468 - Omgevingsvergunning (202100392 BVDB) - voor het slopen van een bestaande woning langs Eindhoutseweg 98 - Vergunning

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 14/09/2021


Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2021098602

Dossiernummer gemeente: 202100392

 

De gemeente Geel heeft op 24 juni 2021 een aanvraag ontvangen voor het slopen van de bestaande bebouwing. De aanvraag werd op 16 juli 2021 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

De Vlaamse Waterweg nv gevestigd te Lange Kievitstraat 111-113/44 te 2018 Antwerpen en de heer Wim Dauwe wonende te Lange Kievitstraat 111-113/44 te 2018 Antwerpen

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Eindhoutseweg 98

Kadastrale ligging: afdeling 5 sectie N nrs. 235/3 A, 324/2 H en 335/2 

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:

 

woongebied

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

 

natuurgebied

De natuurgebieden omvatten de bossen, wouden, venen, heiden, moerassen, duinen, rotsen, aanslibbingen, stranden en andere dergelijke gebieden. In deze gebieden mogen jagers- en vissershutten worden gebouwd voor zover deze niet kunnen gebruikt worden als woonverblijf, al ware het maar tijdelijk.

 

agrarisch gebied

De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan RUP zonevreemde woningen goedgekeurd op 29 januari 2009gelegen in overdruk zonevreemde woningen II

 

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is gesitueerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het ruimtelijke uitvoeringsplan.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

\\\

 

Verordeningen

gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.

gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.

algemene bouwverordening inzake weekendverblijven goedgekeurd op 8 juli 2005.

gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.

algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.

gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

  • Oud dossier VLAREM (1973/A/02121) voor mazouttank - GEEN BESLISSING op .
  • Stedenbouwkundige vergunning (04661) voor nieuwbouw eengezinswoning - goedgekeurd op 14/07/1969.
  • Milieuvergunning 2004/M3/03563 voor propaantank - goedgekeurd op 10/05/2004.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

Voorliggende aanvraag behelst het slopen van de bestaande bebouwing langsheen de Eindhoutseweg, een voldoende uitgeruste weg. De percelen van de aanvraag zijn gelegen binnen woongebied, natuurgebied en agrarisch gebied. Grenzend aan de aanvraag is de Grote Nete gelegen, een bevaarbare waterloop. Aan de overzijde van de Grote Nete is een Chaletpark genaamd Netevallei gevestigd. Dit park is gelegen in een BPA, recreatiezone Netevallei. Het perceel links van de aanvraag is bebouwd met een ééngezinswoning in open verband. 

 

De betrokken woning werd minnelijk verworven door de Vlaamse Waterweg ten behoeve van het bouwen van een nieuwe baanbrug over de Grote Nete. De aanvrager stelt dat de afbraak van deze woning en aanhorigheden de enige valabele oplossing om verdere problemen te voorkomen zoals het risico op onrechtmatig gebruik (kraken), en de daaruit voortvloeiende ongelukken evenals verzuchtingen van omliggende bewoners. Ook stelt de aanvrager dat de slechte toestand van deze woning verhuren niet mogelijk maakt.  De aanvrager geeft aan dat de Vlaamse Waterweg, omwille van veiligheid, zal voorzien in de  aanvulling van ontstane kuilen ten gevolge de afbraakwerken en het terrein met teelaarde met nivellering. Vervolgens zal deze zone worden ingezaaid. Het (groen)onderhoud na inzaaien zal in deze overbruggende periode opgenomen worden door hun eigen diensten.

De aanvrager stelt dat de mogelijkheden voor een nuttige invulling van de braakliggende restzones op  deze percelen kan maar gebeuren in relatie met het toekomstige project voor de nieuwe brug en zal ten gepaste tijde in gemeen overleg met de stad Geel verder worden besproken en uitgewerkt. Dit zal (voor zover nodig ten gevolge eventuele geplande voorzieningen) deel uitmaken van een afzonderlijke procedure.

 

Het voorliggende project heeft louter betrekking op het slopen van een woning, zonder bijkomende verhardingen (integendeel - gelet op het vervangen van de uitgebroken verhardingen door een waterdoorlatende aanvulling), en ligt niet in een  overstromingsgevoelig gebied. 

 

  1. Openbaar onderzoek

Er werd geen openbaar onderzoek georganiseerd. De aanvraag heeft echter wel betrekking op de oprichting, uitbreiding of afbraak van scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom. In toepassing van artikel 83 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning werd met een beveiligde zending het standpunt gevraagd van de eigenaars van de aanpalende percelen.Er werd geen bezwaar ingediend.

 

  1. Adviezen

 

Er werd advies gevraagd aan Provincie Antwerpen maar het advies werd niet ontvangen binnen de termijn.  Het advies wordt geacht stilzwijgend gunstig te zijn.

 

Er werd advies gevraagd aan Departement Mobiliteit en Openbare Werken maar het advies werd niet ontvangen binnen de termijn.  Het advies wordt geacht stilzwijgend gunstig te zijn.

 

Er werd advies gevraagd aan Departement Landbouw en Visserij (hoofdbestuur) maar het advies werd niet ontvangen binnen de termijn.   Het advies wordt geacht stilzwijgend gunstig te zijn.

 

Advies: geen advies

Op 26 juli 2021 werd het advies ontvangen van Agentschap voor Natuur en Bos

 

Advies: gunstig

Op 19 augustus 2021 werd het advies ontvangen van Openbare Werken

 

  1. Project-MER

\\\

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Wegenis

In toepassing op de artikelen 4.3.5. tot en met 4.3.8. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kan gesteld worden dat de aanvraag gelegen is langs een voldoende uitgeruste openbare weg. De aanvraag beoogt niet de oprichting van een bedrijfswoning.

Watertoets

Hoofdstuk III, afdeling I, artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad 14 november 2003) legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets worden genoemd. Deze watertoets houdt in dat de eventuele schadelijke effecten van het innemen van ruimte ten koste van de watersystemen worden ingeschat. Het betrokken goed is niet gelegen binnen een overstromingsgevoelige zone. Er dringen zich in het kader van de watertoets geen maatregelen op inzake overstromingsvrij bouwen of beperkingen inzake de inname van komberging.

 

Gewestelijke verordening hemelwater: 

De aanvraag betreft nieuwbouw/uitbreiding waarbij de nieuwe oppervlakte <40m² en valt dus niet onder de gemeentelijke / gewestelijke verordening hemelwater

 

Mer-screening

Bij het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek werd reeds vastgesteld dat de milieueffecten niet aanzienlijk zijn. Bijgevolg was de opmaak van een milieueffectenrapport niet vereist.

 

Erfgoed-/archeologietoets

Niet van toepassing.

 

Toegankelijkheid

De aanvraag voorziet geen gebouwen die toegankelijk voor publiek zijn waardoor niet voldaan dient te worden aan voorzieningen om de integrale toegankelijkheid te bereiken.

 

Decreet grond- en pandenbeleid

Niet van toepassing.

 

Scheidingsmuren

De aanvraag heeft betrekking op de oprichting, uitbreiding, afbraak van scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom. De aanpalende eigenaars werden per aangetekend schrijven op de hoogte gesteld.

 

Milieuaspecten

Niet van toepassing

 

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Deze beoordeling – als uitvoering van art. 1.1.4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening gericht op een duurzame ruimtelijke ontwikkeling en met oog voor de ruimtelijke draagkracht, de gevolgen voor het leefmilieu en de culturele, economische, esthetische en sociale gevolgen - houdt rekening met de volgende criteria als uitvoering van art. 4.3.1 van de codex: 

 

  1. Functionele inpasbaarheid
  2. Mobiliteitsimpact
  3. Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid
  4. Visueel-vormelijke elementen
  5. Cultuurhistorische aspecten
  6. Bodemreliëf
  7. Hinderaspecten
  8. Gezondheid en gebruiksgenot
  9. Bespreking bezwaren

 

  1. Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag voorziet de sloop van een ééngezinswoning in woongebied, natuurgebied en agrarisch gebied. Deze handeling is functioneel inpasbaar in deze gewestplanbestemmingen.

Gezien de gedeeltelijke ligging in natuurgebied is het perceel vermoedelijk niet langer bebouwbaar.

 

  1. Mobiliteitsimpact

De afbraak van de gebouwen en de afvoer van het afval van de sloopwerken zullen tijdelijk bijkomend verkeer en hinder genereren.

 

  1. Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid

Voorliggende aanvraag behelst het slopen van de bestaande bebouwing langsheen de Eindhoutseweg, een voldoende uitgeruste weg. De percelen van de aanvraag zijn gelegen binnen woongebied, natuurgebied en agrarisch gebied. Grenzend aan de aanvraag is de Grote Nete gelegen, een bevaarbare waterloop. Aan de overzijde van de Grote Nete is een Chaletpark genaamd Netevallei gevestigd. Dit park is gelegen in een BPA, recreatiezone Netevallei. Het perceel links van de aanvraag is bebouwd met een ééngezinswoning in open verband. 

 

De betrokken woning werd minnelijk verworven door de Vlaamse Waterweg ten behoeve van het bouwen van een nieuwe baanbrug over de Grote Nete.  In afwachting van de bouw van deze nieuwe brug  De aanvrager stelt dat de afbraak van deze woning en aanhorigheden de enige valabele oplossing om  het risico op onrechtmatig gebruik (kraken), en de daaruit voortvloeiende  ongelukken evenals verzuchtingen van omliggende bewoners, te vermijden. Ook stelt de aanvrager dat de  slechte toestand van deze woning maakt het ook niet meer mogelijk en/of zinvol  om deze tijdelijk te gaan vermarkten/verhuren. De aanvrager geeft aan dat de Vlaamse Waterweg, omwille van veiligheid, zullen voorzien in de  aanvulling van ontstane kuilen ten gevolge de afbraakwerken en het terrein verder  zullen aanwerken met teelaarde en nivelleren naar bestaande maaiveldniveau’s waarna deze zone wordt ingezaaid.  Het (groen)onderhoud na inzaaïng zal in deze overbruggende periode opgenomen worden door hun eigen diensten.

 

De aanvrager stelt dat de mogelijkheden voor een nuttige invulling van de braakliggende restzones op  deze percelen kan maar gebeuren in relatie met het toekomstige project voor de nieuwe brug en zal ten gepaste tijde in gemeen overleg met de stad Geel verder worden besproken en uitgewerkt. Dit zal (voor zover nodig ten gevolge eventuele geplande voorzieningen) deel uitmaken van een afzonderlijke procedure.

 

Het voorliggende project heeft louter betrekking op het slopen van een woning, zonder bijkomende verhardingen (integendeel - gelet op het vervangen van de uitgebroken verhardingen door een waterdoorlatende aanvulling), en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied. 

 

  1. Visueel-vormelijke elementen

Omwille van de ligging van het perceel dient dit terrein na sloping van het gebouw onkruidvrij te worden onderhouden zodat de netheid van de omgeving verzekerd blijft.  De openbare weg dient rein gehouden in de nabijheid van de bouwwerken ingevolge de Politiecodex.

 

  1. Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag is niet gelegen in een beschermd landschap of cultuur-historisch landschap. De aanvraag paalt niet aan een beschermd monument. 

 

  1. Bodemreliëf

Op de perceelsgrenzen dient het maaiveldniveau aan te sluiten op dat van de aangrenzende percelen. Het op het terrein opgevangen hemelwater mag in geen geval afwateren naar de buren of het openbaar domein. 

 

  1. Hinderaspecten

De werken zullen tijdelijk bijkomend verkeer en hinder genereren. De aanvraag voldoet niet aan het burgerlijk wetboek betreffende de lichten en de zichten.

 

  1. Gezondheid en gebruiksgenot

Niet van toepassing.

 

  1. Bespreking bezwaren

Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de vereenvoudigde procedure van toepassing en moet de aanvraag niet openbaar gemaakt worden. 

 

Resultaten openbaar onderzoek

Er diende over de aanvraag geen openbaar onderzoek gehouden te worden.

De aanpalende eigenaars werden op 23/07/2021 aangeschreven aangezien de aanvraag betrekking heeft op de oprichting, uitbreiding of afbraak van scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen  voor gemene eigendom. Er werd geen bezwaar ingediend.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeeld deze als volgt:

  • Het advies van Provincie Antwerpen, . Er werd geen advies ontvangen binnen de termijn.
  • Het advies van De Vlaamse Waterweg nv, afgeleverd op 22 juli 2021 is geen advies.
  • Het advies van Agentschap voor Natuur en Bos, afgeleverd op 26 juli 2021 is gunstig.
  • Het advies van Departement Landbouw en Visserij (hoofdbestuur), . Er werd geen advies ontvangen binnen de termijn.
  • Het advies van Departement Mobiliteit en Openbare Werken, . Er werd geen advies ontvangen binnen de termijn.
  •  Het advies van Openbare Werken afgeleverd op 19 augustus 2021 is gunstig.

 

Conclusie

 

Uit bovenstaande motivering  blijkt dat de aanvraag deels in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen inzake ruimtelijke ordening zoals bepaald in artik 4.3.1. V.C.R.O. Het voorgestelde ontwerp is verenigbaar met de goede plaatselijke ruimtelijke ordening en met zijn onmiddellijke omgeving mits het naleven van volgende voorwaarden:

 

Voorwaarden:

  • Alle verhardingen op de percelen dienen uitgebroken en afgevoerd te worden.
  • Er mogen geen materialen vreemd aan de ondergrond op/in de bodem achterblijven
  • Binnen de maand na beëindiging van de sloopwerken dient het terrein ingezaaid te zijn. 
  • De sloping van de woning kan uitgevoerd worden overeenkomstig de aanduidingen van het goedgekeurde plan.
  • Indien er asbest aanwezig is op de werf, dient bij de sloop en verwijdering van het asbesthoudend materiaal de bepalingen van Vlarem II Hfdst. 6.4. opgevolgd te worden (www.asbestinfo.be).
  • Omwille van de ligging van het perceel dient dit terrein na sloping van het gebouw onkruidvrij te worden onderhouden zodat de netheid van de omgeving verzekerd blijft. 
  • De nodige maatregelen dienen getroffen om de verkeersveiligheid optimaal te verzekeren.
  • Vooraleer de werken worden aangevat dient het attest van Fluvius m.b.t. de wegname van de nutsleidingen te worden doorgemaild aan grondgebondenzaken@geel.be met vermelding van dossiernummer.
  • Indien de werken gepaard gaan met grondverzet dienen de voorschriften opgenomen in het Vlarebo, het Vlaams reglement betreffende bodemsanering en bodembescherming opgevolgd te worden. Dit houdt ondermeer in dat bij bodem afkomstig van een ontgraving groter dan 250 m³ of afkomstig van een verdachte grond, een technisch verslag moet worden opgemaakt en het transport moet vergezeld zijn van de nodige transportdocumenten omschreven in Vlarebo art. 183.
  • Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.
  • De openbare weg dient rein gehouden in de nabijheid van de bouwwerken ingevolge de Politiecodex.
  • Op de perceelsgrenzen dient het maaiveldniveau aan te sluiten op dat van de aangrenzende percelen. Het op het terrein opgevangen hemelwater mag in geen geval afwateren naar de buren of het openbaar domein. 

Lasten

Niet van toepassing

 

Stedenbouwkundig Advies 

Er wordt een voorwaardelijk gunstig advies gegeven.

 


Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
  • Alle verhardingen op de percelen dienen uitgebroken en afgevoerd te worden.
  • Er mogen geen materialen vreemd aan de ondergrond op/in de bodem achterblijven
  • Binnen de maand na beëindiging van de sloopwerken dient het terrein ingezaaid te zijn. 
  • De sloping van de woning kan uitgevoerd worden overeenkomstig de aanduidingen van het goedgekeurde plan.
  • Indien er asbest aanwezig is op de werf, dient bij de sloop en verwijdering van het asbesthoudend materiaal de bepalingen van Vlarem II Hfdst. 6.4. opgevolgd te worden (www.asbestinfo.be).
  • Omwille van de ligging van het perceel dient dit terrein na sloping van het gebouw onkruidvrij te worden onderhouden zodat de netheid van de omgeving verzekerd blijft. 
  • De nodige maatregelen dienen getroffen om de verkeersveiligheid optimaal te verzekeren.
  • Vooraleer de werken worden aangevat dient het attest van Fluvius m.b.t. de wegname van de nutsleidingen te worden doorgemaild aan grondgebondenzaken@geel.be met vermelding van dossiernummer.
  • Indien de werken gepaard gaan met grondverzet dienen de voorschriften opgenomen in het Vlarebo, het Vlaams reglement betreffende bodemsanering en bodembescherming opgevolgd te worden. Dit houdt onder meer in dat bij bodem afkomstig van een ontgraving groter dan 250 m³ of afkomstig van een verdachte grond, een technisch verslag moet worden opgemaakt en het transport moet vergezeld zijn van de nodige transportdocumenten omschreven in Vlarebo art. 183.
  • Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.
  • De openbare weg dient rein gehouden in de nabijheid van de bouwwerken ingevolge de Politiecodex.
  • Op de perceelsgrenzen dient het maaiveldniveau aan te sluiten op dat van de aangrenzende percelen. Het op het terrein opgevangen hemelwater mag in geen geval afwateren naar de buren of het openbaar domein.