Terug
Gepubliceerd op 14/09/2021

2021_CBS_02489 - Omgevingsvergunning (202100294 - ML): Cipalstraat 3, Exploitatie van een kantoorgebouw met aanhorigheden, tweede advies - Advies

College van Burgemeester en Schepenen
ma 13/09/2021 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2021_CBS_02489 - Omgevingsvergunning (202100294 - ML): Cipalstraat 3, Exploitatie van een kantoorgebouw met aanhorigheden, tweede advies - Advies 2021_CBS_02489 - Omgevingsvergunning (202100294 - ML): Cipalstraat 3, Exploitatie van een kantoorgebouw met aanhorigheden, tweede advies - Advies

Motivering

Aanleiding en context

Uiterste beslissingsdatum voor dit dossier: 18/09/2021*

*adviezen verleend na deze datum worden geacht gunstig te zijn. 

VERSLAG OMGEVINGSAMBTENAAR

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2021059193

Dossiernummer gemeente: 202100294Inrichtingsnummer: 20210121-0073

 

De gemeente Geel heeft op 9 april 2021 een aanvraag ontvangen voor exploitatie van een kantoorgebouw: grondwaterwinning voor koude-warmteopslag, stookinstallaties, koelinstallaties, transformator, lozing huishoudeljke afvalwater. De aanvraag werd op 6 mei 2021 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

CIPAL NV gevestigd te Cipalstraat 3 te 2440 Geel

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Cipalstraat 3

Kadastrale ligging: afdeling 3 sectie K nr. 54R

 

Verslag

Stedenbouwkundige basisgegevens

 

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in: 

gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbaar nut

In dit gebied mogen de werken en handelingen worden uitgevoerd die noodzakelijk zijn voor  de instandhouding en gezondmaking van het bestaande gebouwencomplex in functie van de  bestemming en gebruik als openbare gemeenschapsvoorziening. Uitbreiding of afbraak, zij het  gedeeltelijk, gevolgd door nieuwbouw is niet toegelaten.  Bij afbraak van het bestaande gebouwencomplex krijgen de gronden de bestemming van  natuurgebied met wetenschappelijke waarde of natuurreservaat zoals aangegeven in artikel 13,   4.3.2. van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de  toepassing van de ontwerp-gewestplannen en gewestplannen en worden de voorschriften van  toepassing die gelden voor deze bestemming.

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is volgens het bijzonder plan van aanleg Technologiezone goedgekeurd op 1 maart 2002

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan Genzyme goedgekeurd op 27 september 2012 gelegen in Technologiezone

 

De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel goedgekeurd op 10 april 2012 gelegen in Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel

 

 

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is gesitueerd in een bijzonder plan van aanleg. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg. De aanvraag is gesitueerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het ruimtelijke uitvoeringsplan.

 

 

Verordeningen

gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.

gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.

gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.

algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.

gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

 

  1. Historiek

 

Provinciebestuur Antwerpen

bestendige deputatie

07/11/2000

MLAV1/00-053

Cipal

deputatie

09/07/2020

OMV-2020-0024


Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

Met voorliggende vergunningsaanvraag wenst Cipal NV een omgevingsvergunning (IIOA) aan te vragen voor haar activiteiten aan de Cipalstraat te Geel. De aanvraag wordt aanzien als een volledig nieuwe omgevingsvergunningaanvraag. De vorige vergunning is verlopen in november 2020.  

 

De exploitatie omvat kantoorruimtes met aanhorigheden. In de vorige vergunning werd reeds de lozing van huishoudelijk afvalwater, transformator, stookinstallaties en een grondwaterwinning voor koude -en warmteopslag vergund. In deze aanvraag worden daarbij ook airco's aangevraagd.  

 

De aanvraag wordt voor een tweede maal geadviseerd. In de eerste projectinhoud ontbraken gegevens.

Volgende gegevens werden toegevoegd op 25/082021:

- verduidelijking in de beschrijving van de warmtewisselaars bij de KWO-installatie: 3 warmtewisselaars (type dubbele platen warmtewisselaars) horende bij de KWO-installatie  met volgende vermogens: 2 x 650 kW en 1 x 450 kW

- rubriek 3.4.1.a)  voor de lozing van spuiwater afkomstig van de KWO-installatie: 1 m³/uur, 1000 m³ per jaar

- mobiliteitsstudie van 2012

- voortoets

 

De toegevoegde stukken worden in dit advies aanvullende op het vorige advies besproken.

De aanpassingen en toevoegingen worden in vet gezet.

 

Volgende ingedeelde inrichtingen of activiteiten worden aangevraagd: 

Nummer

Omschrijving

Klasse

3.2.2°a)

Het lozen van huishoudelijk afvalwater: 920 m³/jaar (Nieuw)

3

 

3.4.1.a)

Lozing, zonder behandeling in een afvalwaterzuiveringsinstallatie, van bedrijfsafvalwater dat geen gevaarlijke stoffen bevat. 1 m³/uur, 1000 m³/jaar (Nieuw)

 

12.2.1°

Een transformator van 315kVA (Nieuw)

3

 

16.3.2°a)

Airco-installaties met een totale geïnstalleerde drijfkracht van 34,90 kW (Nieuw)

3

 

16.3.2.b)

koelinstallaties: 34,90 kW en 

3 warmtewisselaars:2 x 650 kW en 1 x 450 kW (Nieuw)

2

43.1.1°b)

3 stookinstallaties gevoed met gas en met een nominaal thermisch en ingangsvermogen van totaal 775 kW (2 x 225 kW en 1 x 325 kW)

(Nieuw)  

3

 

53.6.2°

Een grondwaterwinning voor koude-/warmte pompen die bestaat uit 2 boorputten op een diepte van 75 m in een freatische watervoerende laag met een opgepompt en een terug ingebracht debiet van 95.000 m³/jaar (Nieuw)

1

 

 

Er worden geen stedenbouwkundige handelingen aangevraagd. 

 

  1. Openbaar onderzoek

Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.

Het openbaar onderzoek werd gehouden van 16 mei 2021 t.e.m. 14 juni 2021. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.

Naar aanleiding van het wijzigingsverzoek werd er geen nieuw openbaar onderzoek georganiseerd. 

 

  1. Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd door het bestuur van stad Geel. Het betreft een klasse-1 vergunning waarvoor adviezen worden aangevraagd door de deputatie.

 

  1. Project-MER

Mer-screening

De activiteiten die worden aangevraagd, komen voor op bijlage III van het MER-besluit waardoor er voor deze activiteit een mer-screening dient te worden toegevoegd. De milieuaspecten werden wel beperkt beoordeeld. Er worden geen effecten van de geothermische worden beoordeeld.

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Natuurtoets

De exploitatie is gelegen op ongeveer 780 meter van habitatsgebied "Bovenloop van de Grote Nete met Zammelsbroek, Langdonken en Goor". Dit ligt ten zuidoosten van de exploitatie. Gezien de grote afstand tot het gebied kan worden aangenomen dat er geen onomkeerbare schade wordt veroorzaakt aan dit habitatgebied.

 

Er werd een voortoets toegevoegd aan de aanvraag. Hieruit blijkt dat er geen betekenisvolle aantasting van de actuele en mogelijk toekomstige habitats in habitatrichtlijngebied.

 

Mobiliteit

Per dag kunnen er 145-tal werknemers van Cipal aanwezig zijn en 60 bijkomende in de verhuurde kantoren. Er werd geen mobiliteitsstudie opgemaakt. Hoewel de parkings reeds bestaan, is het toch aangeraden om deze alsnog op te stellen. Gezien er slechts beperkte informatie werd toegevoegd aan de aanvraag kan geen uitspraak worden gedaan over de mobiliteitsimpact. 

Er wordt aangeraden om meer informatie op te vragen over dit onderwerp. Gezien de grote hoeveelheid werknemers kan de impact lokaal wel groot zijn. Het is niet duidelijk welke maatregelen de exploitant zal nemen (flexibele werktijden, fietsen promoten,...).

 

Een mobiliteitsstudie van 2012 werd toegevoegd. Deze werd destijds opgemaakt in het kader van de parkeergarage voor de Technologiezone. In deze zone bevinden zich meerdere bedrijven waaronder Cipal. Een van de voorstellen die werd opgenomen in de studie is het opmaken van een gezamenlijk vervoersplan voor de site om tot een verduurzaming van de vervoersbewegingen bij de medewerkers en bezoekers van de site. 

Er werden geen concrete voorstellen geformuleerd in het aanvraagdossier om de vervoersbewegingen te verduurzamen. 

 

Gezien het gebouw verhuurd wordt aan verschillende bedrijven is het moeilijk om de vervoersbewegingen van de externen te sturen. Daarom is de opmerking voor het opmaken van een gezamenlijk vervoersplan een meerwaarde. Er wordt voorgesteld om als bijzondere voorwaarden op te leggen dat een gezamenlijk vervoersplan wordt opgemaakt om een verduurzaming van de vervoersbewegingen van de medewerkers en bezoekers te bestendigen.

 

Milieuaspecten

Bodem

De aanvrager deelt mee dat de transformator jaarlijks worden gecontroleerd en onderhouden en regelmatig onderworpen worden aan een visuele inspectie. Onder de transformator is een lekbak voorzien volgens de aanvrager. Een keuringsattest werd toegevoegd aan de bijlagen. 

 

Water

Momenteel is er reeds een grondwaterwinning aanwezig voor warmte-en koudeopslag. Er wordt per jaar gemiddeld 75.000 m3 opgepompt om zo de warmte uit het grondwater te halen of erin op te slaan. Daarna wordt het grondwater terug gepompt in dezelfde watervoerende laag. In extreme omstandigheden wordt er 95.000 m³ opgepompt. 

De impact op de kwantiteit van de grondwaterlaag is beperkt doordat er enkel energie uit / in de grondwaterlaag wordt gehaald / toegevoegd.

 

Er wordt geen informatie geven over de warmtewisselaar. Het is niet duidelijk of deze mee werd aangevraagd bij rubriek 16.

 

De aanvrager deelt mee dat er door het spuien van de installatie ook 500 m³ per jaar worden opgepompt. Het spuiwater moet zich conform artikel 5.53.6.2.7. van Vlarem II beperken tot 500 m³ per jaar. Wanneer dit meer is dan 500 m³ moet hiervoor een vergunning worden aangevraagd voor het oppompen van grondwater.   Er moet eveneens een watermeter worden geplaatst op de spuileiding. 

 

Het spuiwater wordt geloosd op een geschieden rioolstelsel  in de weg ten noorden van het technologiehuis. Het spuiwater wordt gezien als bedrijfsafvalwater. Echter heeft het de samenstelling van regenwater waardoor het best wordt afgevoerd via de RWA. Er wordt rubriek aangevraagd voor de lozing van bedrijfsafvalwater. Er wordt aangeraden om deze alsnog aan te vragen. Om aan de lozingsvoorwaarden te voldoen dient de exploitant mogelijk een zand- en ijzerfilter (beluchting) te plaatsen voor het lozingspunt. 

  

Voor de lozing van het spuiwater wordt een debiet van 1m³/uur aangevraagd. Er zal worden geloosd op de regenwaterafvoer gelegen in de Cipalstraat. De aanvrager deelt mee dat de bronnen tweemaal per jaar worden gespuid waarbij gedurende een uur het maximaal debiet grondwater wordt onttrokken, met een totaal van ongeveer 500 m³. Vermoedelijk zal er meer dan 1 m³/uur worden geloosd.  Gezien dit spuiwater wordt geloosd met een hoger debiet dan 1 m³/uur moet ook het correcte uur-debiet worden aangevraagd. 

 

Het spuiwater is voornamelijk vervuild met zand. Om schade aan het RWA-stelsel te voorkomen, moet er een zandvang voorzien worden alvorens te lozen. 

 

Lucht

Er worden 4 koelinstallaties aangevraagd. Er dient gewezen te worden op de verplichting voor het uitvoeren van periodieke lekdichtheidscontroles en het bijhouden van een logboek bij koelinstallaties met een koelmiddeleninhoud met een nominale koelmiddelinhoud van 3 kg of meer aan ozonlaagafbrekende stoffen.

 

Naar aanleiding van de vraag die werd gesteld om te verduidelijken over welke koelinstallatie er werd geïnstalleerd bij de KWO-installatie vraagt de exploitant een nieuwe rubriek aan voor de koelinstallaties. Het gaat om warmtewisselaars (type dubbele platen warmtewisselaars) horende bij de KWO-installatie met een vermogen van 2 x 650 kW en 1 x 450 kW. Deze warmtewisselaars zijn zoals de aanvrager aangeeft platenwisselaars. Uit de technische fiche die werd bezorgd door de aanvrager kan afgeleid worden dat het hier niet gaat om een installatie die gebruikmaakt van een gas als koelmiddel. Bijgevolg moet het vermogen van deze installatie niet worden toegevoegd onder rubriek 16: behandelen van gassen. De aanvrager heeft hierover navraag gedaan bij de installateur dewelke bevestigd dat het gaat om een installatie zonder koelmiddel. 

De stookinstallaties hebben een vermogen van 2 x 225 kW  en 1 x 325 kW. Ze worden jaarlijks gekeurd en onderhouden. Er zijn emissiegrenswaarden van toepassing op de stookinstallatie van 325 kW. Er werden geen resultaten van emissiemetingen toegevoegd aan de aanvraag.

 

Geluid en trillingen

Airco’s en koelinstallatie kunnen een aanzienlijke geluidsbijdrage leveren. In de directe omgeving zijn geen woongelegenheden. De exploitant moet erop toe zien dat deze installaties de buurt niet hinderen. 



Lasten

Conform artikel 75 e.v. van het omgevingsvergunningsdecreet heeft de vergunningverlener de mogelijkheid om lasten op te leggen. De vergunningverlener wenst in het kader daarvan beroep te doen op deze mogelijkheid.

De stad wenst deze last in natura te voorzien.  

Het sluiten van een samenwerkingsovereenkomst met CIPAL m.b.t. het gedeeld gebruik van overdekte parkeerplaatsen is het voorwerp van de last in natura waarover zij een exploitatierecht hebben.

Het betreft het gedeeld gebruik op dalmomenten van 60 tot 70 parkeerplaatsen van CIPAL, in het parkeergebouw CIPALSTRAAT 1a, gelegen naast exploitatie van kantoorgebouw CIPALSTRAAT 3 dat voorwerp uitmaakt van deze vergunning.

Stad Geel wenst in die overeenkomst op te nemen dat de voornoemde parkeerplaatsen gedurende enkele avonden (na 17.30u) of weekenddagen per jaar, maximaal 20 in totaal, kosteloos gebruikt kunnen worden, naast de reeds bestaande afspraken over het maaiveldparkeren voor evenementen in openlucht naast het gebouw Cipalstraat 3.

De gewenste afroepdatums worden steeds ruim vooraf kenbaar gemaakt en afgetoetst vanuit een aanspreekpunt bij de stedelijke dienst toerisme en stadsanimatie.

De modaliteiten worden verder verfijnd in een samenwerkingsovereenkomst met CIPAL.

Het aantal is afgestemd met de dienst toerisme.

Voornoemde last sluit aan bij de voorwaarde van de mobiliteitstoets en wordt derhalve ook expliciet in de vergunning opgenomen. 

Op deze wijze wordt het parkeergebouw maximaal efficiënt ingevuld.

 

Conclusie

De aanvrager vraagt de foutieve rubriek aan voor de warmtewisselaars van de KWO-installatie. Het vorige vermogen (34,90 kW) blijft en dus blijft ook rubriek 16.3.2.a) van toepassing.

 

Vermoedelijk zal er meer dan 1 m³ per uur worden geloosd tijdens het spuien van de installatie. Hiervoor dient een hoger debiet te worden aangevraagd, gebaseerd op het werkelijk geloosd debiet per uur.

 

In de mobiliteitsstudie wordt voorgesteld om een gezamenlijk vervoersplan op te maken. Gezien de verschillende bedrijven die op eenzelfde site gehuisvest zijn, kan dit een meerwaarde zijn. 

 

De emissiemetingen van de stookinstallaties werden nog niet toegevoegd. Er kan niet worden aangetoond dat er voldaan is aan de sectorale voorwaarden. 

 

De omgevingsambtenaar verleent gunstig advies onder volgende voorwaarden: 

 

  • Verduidelijking en eventuele correctie van het debiet per uur voor de lozing van het spuiwater. Indien nodig moet hier een andere rubriek voor worden aangevraagd.  
  • Het analyserapport van de emissiemetingen toont aan dat voldaan is aan de sectorale voorwaarden. 
  • De exploitant zorgt ervoor dat het water voldoet aan de lozingsnormen voor lozing in oppervlaktewater conform de algemene voorwaarden opgenomen in artikel 4.2.2.1.1. van VLAREM II. Hiervoor dient de exploitant eventueel een zandvang te voorzien alvorens het water in de oppervlaktewater of RWA terecht komt.
  • De exploitant stelt in samenwerking met de andere gebruikers van de site een gezamenlijk vervoersplan op. 

De lastenregeling zoals voorgesteld wordt verzocht om van toepassing te verklaren. Deze zal na de verlening van deze vergunning verankerd worden in een samenwerkingsovereenkomst stad-cipal.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de omgevingsambtenaar en maakt het zich eigen.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen verleent gunstig advies onder voorwaarden. 

Artikel 3

Voorwaarden

  • Verduidelijking en eventuele correctie van het debiet per uur voor de lozing van het spuiwater. Indien nodig moet hier een andere rubriek voor worden aangevraagd.  
  • Het analyserapport van de emissiemetingen toont aan dat voldaan is aan de sectorale voorwaarden. 
  • De exploitant zorgt ervoor dat het water voldoet aan de lozingsnormen voor lozing in oppervlaktewater conform de algemene voorwaarden opgenomen in artikel 4.2.2.1.1. van VLAREM II. Hiervoor dient de exploitant eventueel een zandvang te voorzien alvorens het water in de oppervlaktewater of RWA terecht komt.
  • De exploitant stelt in samenwerking met de andere gebruikers van de site een gezamenlijk vervoersplan op. 
  • De lastenregeling zoals voorgesteld wordt verzocht om van toepassing te verklaren. Deze zal verankerd worden in een samenwerkingsovereenkomst stad-cipal.