Verslag van de omgevingsambtenaar
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2020156001
Dossiernummer gemeente: 202000589
De gemeente heeft op 26/11/2020 een aanvraag tot een omgevingsproject ontvangen voor het herstellen van het reliëf, aanleg hengelplatform en het slopen van constructies. De aanvraag werd op 18/12/2020 volledig en ontvankelijk verklaard.
Gegevens van de aanvrager
Natuurpunt
Coxiestraat 10 te 2800 Mechelen
Gegevens van de ligging
Administratieve ligging: Busser, Molseweg, Scheplakens, Voort, Wildersedijk te 2440 Geel
Kadastrale ligging: afdeling 1, sectie I, percelen 330C, 352A, 421A, 422/02A, 422B, 422C, 556A, 557C, 557D, 558A, 559, 565A, 566, 567, 568, 598, afdeling 3, sectie K, percelen 1012/02, 1012, 246C.
Verslag
Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
Koninklijk besluit van 28 juli 1978 - Gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28/07/1978
bestemming: natuurgebieden
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.
De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.
Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag
De aanvraag is gesitueerd in het gewestplan Herentals - Mol. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan.
Overeenstemming met dit plan
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en met de stedenbouwkundige voorschriften.
Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen
Niet van toepassing.
Verordeningen
De aanvraag betreft het herstellen van het reliëf, aanleg hengelplatform en het slopen van constructies.
Type handelingen: stedenbouwkundige handelingen
Deze aanvraag tot het bekomen van een omgevingsvergunning behandelt reliëfherstel op voormalige recreatiesites in functie van herstel van van nature voedselrijke waters, riet-en wilgenvegetaties en broekbos Verder wordt een hengelplatform voorzien om het hengelen te kunnen reguleren. De omvormingen kaderen binnen LIFE+ Grote Netewoud (LIFE12- NAT_BE_000438; alle percelen) en investerings- en projectsubsidies natuur Molse Nete (2017, 2018 en 2019) en Malesbroek 2019.
I422/2A, I442/B, I442/C, K246/C: Op de betrokken percelen bevinden zich voormalige weekendvijvers. Het doel van de werken is om het oorspronkelijke reliëf te herstellen, zodat het natuurlijke valleibiotoop zich hier kan herstellen.
De bestaande opslag op de oevers zal worden gekapt na afbraak van koterij en afsluitingen. De opgehoogde dijken worden vervolgens tot op het oorspronkelijke maaiveld afgegraven, en terug in de vijver gestoten zodat deze grotendeels gedempt wordt (K246/C) of een meer natuurlijke, glooiende oever krijgen (I442/B, I442/C, K246/C). Er wordt enkel lokaal grondverzet uitgevoerd, zonder grond aan- of af te
voeren.
Na de inrichting zal het gebied snel kunnen evolueren en opgaan in het omliggende landschap.
Perceel K246/C mag na het dempen spontaan verbossen met breedbladige wilgensoorten en zwarte els.
Percelen I422/2A, I442/B en I442/C zullen grotendeels als vijver behouden blijven. De oevers worden maaiklaar gemaakt zodat cyclisch maaibeheer mogelijk is, nodig om een voedselrijke ruigte in stand te houden. Hierdoor krijgen de plassen een sterk verhoogde lichtinval waardoor zich waardevolle water- en oevervegetaties kunnen ontwikkelen.
I330/C: Dit perceel is een voormalige recreatieve site. Afsluitingen en koterij zullen worden verwijderd. Daarna wordt de bovenste laag aarde verwijderd en afgevoerd. Dit is nodig om komaf te maken met de aanwezige invasieve bamboe en andere tuinplanten. Nadien kan het terrein spontaan verbossen met breedbladige wilgensoorten en zwarte els.
I352/A: aanleg hengelplatform.
I556/A, I557/C, I557/D, I558/A, I559, I565/A, I566, I567, I568, I598: Op de betrokken percelen bevinden zich voormalige weekendvijvers met weekendverblijven of resten daarvan. Het doel van de werken is om de vijvers te vernatuurlijken en ze in het valleilandschap te integreren.
De bestaande opslag en beplanting op de oevers zal worden gekapt na afbraak van koterij, afsluitingen en beschoeiingen. Daarna worden de oevers geherprofileerd met meer geleidelijke overgang naar de waterpartij waardoor oevervegetaties zich kunnen ontwikkelen en het vijverlichaam via een verhoogde lichtinval ook geschikt wordt voor een gevarieerde waterflora- en fauna. Beoogde habitats zijn van nature voedselrijk water en rietland.
Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 30/12/2020 t.e.m. 28/01/2021. Er werden 3 bezwaren ingediend. Deze bezwaren handelen over:
De servitude die vertrekt in de Landbouwstraat te Mol, moet in de oorspronkelijke staat hersteld worden. Deze is momenteel niet meer berijdbaar, na de vorige uitgevoerde werken in naam van Natuurpunt in het jaar 2017. Aangezien dit de enige toegangsweg is tot het perceel van een bezwaarindiener, is hij momenteel niet meer in staat om met de wagen, en hij spreekt hier over een 4x4 terreinwagen, tot aan zijn eigendom te geraken. De gevelde bomen die momenteel opgeslagen liggen op perceel I558A en I559 (deze zijn al geveld in 2017) kunnen dan ook onmogelijk afgevoerd worden via deze servitude. Ook ander zwaar vervoer hoort hier niet thuis.
De perceelsgrens tussen perceel I556A en perceel I571A moet hersteld worden zodat de dijk tussen de 2 waterpartijen terug in degelijke staat is. Bij het rooien van de bomen op perceel I556A is er door zwaar vervoer over de dijk gereden waardoor deze verzakt is. Momenteel is het zo dat de 2 waterpartijen met elkaar in verbinding staan (zeker in de winterperiode bij hogere waterstand). Deze dijk moet terug opgehoogd en verstevigd worden.
Om dezelfde dijkproblemen te voorkomen wordt ook uitdrukkelijk gevraagd om de dijken tussen perceel I571A en de percelen I566, I567 en I568 in stand te houden en dus ook de bomen die hierop staan niet te vellen. De wortels van deze bomen zijn van cruciaal belang in het bewaren van de stabiliteit van deze dijken die op sommige plaatsen maar 1,5m breed zijn. Alternatieve vormen van dijkherstel kunnen natuurlijk gebruikt worden als in het eindresultaat de verschillende waterpartijen voldoende van elkaar gescheiden blijven (ook bij hoogwaterstand in de winterperiode)
De bezwaarindienrs zouden graag op de hoogte gesteld worden wanneer de betreffende werken aan de vernoemde percelen worden uitgevoerd. Aangezien de werken door een derde partij worden uitgevoerd die op zich geen rechtstreeks betrokken partij zijn, lijkt hen enige vorm van toezicht of controle meer dan opportuun
Op 21/12/2020 werd advies gevraagd aan het agentschap voor Natuur en Bos.
Op 21/12/2020 werd advies gevraagd aan de Vlaamse Milieumaatschappij.
Op 21/12/2020 werd advies gevraagd aan provincie Antwerpen - dienst Integraal Waterbeleid.
Op 29/12/2020 werd advies gevraagd aan het federaal agentschap voor Nucleaire Controle.
Niet van toepassing.
Planologische toets
Natuurgebieden omvatten de bossen, wouden, venen, heiden, moerassen, duinen, rotsen, aanslibbingen, stranden en andere dergelijke gebieden. Het zijn gebieden die een functie vervullen als merkwaardige biotoop met typische flora en/of fauna waarin minder algemeen verspreide elementen voorkomen. Ze kunnen eventueel een belangrijke waarde bezitten als landschapselement.
Watertoets
Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project ligt in een risicozone.
Goede ruimtelijke ordening
De aanvraag is inpasbaar in de omgeving en verenigbaar met de goede plaatselijke aanleg.
Resultaten openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden door aanplakking op de gewone aanplakplaatsen, van 30/12/2020 tot 28/01/2021.
Resultaat: er werden 3 bezwaren ingediend.
Het openbaar onderzoek wordt als volgt geëvalueerd:
De servitude die vertrekt in de Landbouwstraat te Mol, moet in de oorspronkelijke staat hersteld worden. Deze is momenteel niet meer berijdbaar, na de vorige uitgevoerde werken in naam van Natuurpunt in het jaar 2017. Aangezien dit de enige toegangsweg is tot het perceel van een bezwaarindiener, is hij momenteel niet meer in staat om met de wagen, en hij spreekt hier over een 4x4 terreinwagen, tot aan zijn eigendom te geraken. De gevelde bomen die momenteel opgeslagen liggen op perceel I558A en I559 (deze zijn al geveld in 2017) kunnen dan ook onmogelijk afgevoerd worden via deze servitude. Ook ander zwaar vervoer hoort hier niet thuis.
De verbinding is een doodlopende servitudeweg. Hier rust vermoedelijk geen publieke erfdienstbaarheid op. Er wordt als voorwaarde opgenomen dat de vergunningsaanvrager na de werken de weg recht dient te trekken en in goede staat dient te herstellen , als de grondeigenaar daarvoor de toestemming geeft.
De perceelsgrens tussen perceel I556A en perceel I571A moet hersteld worden zodat de dijk tussen de 2 waterpartijen terug in degelijke staat is. Bij het rooien van de bomen op perceel I556A is er door zwaar vervoer over de dijk gereden waardoor deze verzakt is. Momenteel is het zo dat de 2 waterpartijen met elkaar in verbinding staan (zeker in de winterperiode bij hogere waterstand). Deze dijk moet terug opgehoogd en verstevigd worden.
Dit betreft een burgerlijke zaak en gaat over vroegere werken. In de vergunning zal wel worden opgelegd dat de werken op een dusdanige manier dienen te worden uitgevoerd dat er geen gevolgen zijn voor de vijver op perceel I/571/A.
Om dezelfde dijkproblemen te voorkomen wordt ook uitdrukkelijk gevraagd om de dijken tussen perceel I571A en de percelen I566, I567 en I568 in stand te houden en dus ook de bomen die hierop staan niet te vellen. De wortels van deze bomen zijn van cruciaal belang in het bewaren van de stabiliteit van deze dijken die op sommige plaatsen maar 1,5m breed zijn. Alternatieve vormen van dijkherstel kunnen natuurlijk gebruikt worden als in het eindresultaat de verschillende waterpartijen voldoende van elkaar gescheiden blijven (ook bij hoogwaterstand in de winterperiode)
Ook hier geldt dat er geen gevolgen mogen zijn voor perceel I/571/A en de overige aanpalende percelen.
De bezwaarindienrs zouden graag op de hoogte gesteld worden wanneer de betreffende werken aan de vernoemde percelen worden uitgevoerd. Aangezien de werken door een derde partij worden uitgevoerd die op zich geen rechtstreeks betrokken partij zijn, lijkt hen enige vorm van toezicht of controle meer dan opportuun
Voor de juiste aanvangsdatum van de werken dienen de bezwaarinieners contact op te nemen met Natuurpunt. De verplichting om de aanvang van de werken aan de bezwaarindieners kenbaar te maken kan stedenbouwkundig niet worden opgelegd in de omgevingsvergunning.
Bespreking adviezen
De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van volgende adviezen:
Het advies van het agentschap voor Natuur en Bos, afgeleverd op 19/01/2021, is voorwaardelijk gunstig.
Het advies van provincie Antwerpen - dienst Integraal Waterbeleid werd niet tijdig aangeleverd, en zal in die zin als gunstig beoordeeld worden.
Het advies van Vlaamse Milieumaatschappij, afgeleverd op 15/01/2021, is voorwaardelijk gunstig.
Het advies van federaal agentschap voor Nucleaire Controle, afgeleverd op 12/02/2021, is voorwaardelijk gunstig.
Besluit
Er wordt een gunstig advies gegeven onder volgende voorwaarden:
De werken dienen te worden uitgevoerd overeenkomstig de bijgevoegde plannen.
Indien er asbest aanwezig is op de werf, dient bij de sloop en verwijdering van het asbesthoudend materiaal de bepalingen van Vlarem II Hfdst. 6.4. opgevolgd te worden (www.asbestinfo.be) .
De vergunningsaanvrager dient na de werken de servitude die vertrekt in de Landbouwstraat te Mol recht te trekken en in goede staat te herstellen, als de grondeigenaar daarvoor de toestemming geeft.
Indien de werken gepaard gaan met grondverzet dienen de voorschriften opgenomen in het Vlarebo, het Vlaams reglement betreffende bodemsanering en bodembescherming opgevolgd te worden.
Dit houdt ondermeer in dat bij bodem afkomstig van een ontgraving groter dan 250m³ of afkomstig van een verdachte grond, een technisch verslag moet worden opgemaakt en het transport moet vergezeld zijn van de nodige transportdocumenten omschreven in Vlarebo art. 183.
De werken dienen op een dusdanige manier worden uitgevoerd dat er geen gevolgen zijn voor de vijver op perceel I/571/A en voor de andere aanpalende percelen.
Er dient gevolg te worden gegeven aan het voorwaardelijk gunstig advies van het Agentschap voor Natuur en Bos dd. 19/01/2021 met kenmerk 20-225985.
1. De aanvrager dient gebruik te maken van geschikt werfmateriaal (aangepaste werfvoertuigen en waar nodig rijplaten) om bodemverdichting te vermijden.
2. Gezien de natuurwaarde op de omgevende percelen, dient de werfzone beperkt te blijven tot het strikt noodzakelijke en maakt men zoveel mogelijk gebruik van bestaande wegen.
3. De werken dienen uitgevoerd te worden buiten het broedseizoen van 1 maart tot 1 juli.
Er dient gevolg te worden gegeven aan het voorwaardelijk gunstig advies van de Vlaamse Milieumaatschappij dd. 14/01/2021 met kenmerk WT2020OA0084:
Het project wordt voorwaardelijk gunstig geadviseerd en is in overeenstemming te brengen met de doelstellingen en beginselen van het decreet integraal waterbeleid indien rekening wordt gehouden met volgende voorwaarden:
▪ er moet tijdens de werken en bij een eventuele heraanplant rekening gehouden worden met de 5merfdienstbaarheidszone langsheen de waterloop, waarbij gemeten moet worden vanaf de bovenrand
van het talud van de waterloop;
▪ eventuele beschadigingen van de taluds van de waterloop ten gevolge van de werken dienen op
natuurtechnische wijze hersteld te worden door en op kosten van de aanvrager;
▪ ontstronken en opvullen van gekapte bomen op dijken is verplicht, bij gekapte bomen op natuurlijke
oevers is ontstronking niet toegelaten maar heraanplant met een nieuwe boom of houtkant verplicht;
▪ alle kap- en snoeihout dat gedurende de werken in de waterloop belandt, dient onmiddellijk verwijderd
te worden;
▪ de aanvrager dient de VMM minstens 10 dagen voor de aanvang van de kapwerken op de hoogte te
stellen;
Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van het Federaal Agentschap voor nucleaire controle dd. 12/02/2021.
Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.
De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.
Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Indien er asbest aanwezig is op de werf, dient bij de sloop en verwijdering van het asbesthoudend materiaal de bepalingen van Vlarem II Hfdst. 6.4. opgevolgd te worden (www.asbestinfo.be) .
De vergunningsaanvrager dient na de werken de servitude die vertrekt in de Landbouwstraat te Mol recht te trekken en in goede staat te herstellen, als de grondeigenaar daarvoor de toestemming geeft.
Indien de werken gepaard gaan met grondverzet dienen de voorschriften opgenomen in het Vlarebo, het Vlaams reglement betreffende bodemsanering en bodembescherming opgevolgd te worden.
Dit houdt ondermeer in dat bij bodem afkomstig van een ontgraving groter dan 250m³ of afkomstig van een verdachte grond, een technisch verslag moet worden opgemaakt en het transport moet vergezeld zijn van de nodige transportdocumenten omschreven in Vlarebo art. 183.
De werken dienen op een dusdanige manier worden uitgevoerd dat er geen gevolgen zijn voor de vijver op perceel I/571/A en voor de andere aanpalende percelen.
Er dient gevolg te worden gegeven aan het voorwaardelijk gunstig advies van het Agentschap voor Natuur en Bos dd. 19/01/2021 met kenmerk 20-225985.
1. De aanvrager dient gebruik te maken van geschikt werfmateriaal (aangepaste werfvoertuigen en waar nodig rijplaten) om bodemverdichting te vermijden.
2. Gezien de natuurwaarde op de omgevende percelen, dient de werfzone beperkt te blijven tot het strikt noodzakelijke en maakt men zoveel mogelijk gebruik van bestaande wegen.
3. De werken dienen uitgevoerd te worden buiten het broedseizoen van 1 maart tot 1 juli.
Er dient gevolg te worden gegeven aan het voorwaardelijk gunstig advies van de Vlaamse Milieumaatschappij dd. 14/01/2021 met kenmerk WT2020OA0084:
Het project wordt voorwaardelijk gunstig geadviseerd en is in overeenstemming te brengen met de doelstellingen en beginselen van het decreet integraal waterbeleid indien rekening wordt gehouden met volgende voorwaarden:
▪ er moet tijdens de werken en bij een eventuele heraanplant rekening gehouden worden met de 5merfdienstbaarheidszone langsheen de waterloop, waarbij gemeten moet worden vanaf de bovenrand
van het talud van de waterloop;
▪ eventuele beschadigingen van de taluds van de waterloop ten gevolge van de werken dienen op
natuurtechnische wijze hersteld te worden door en op kosten van de aanvrager;
▪ ontstronken en opvullen van gekapte bomen op dijken is verplicht, bij gekapte bomen op natuurlijke
oevers is ontstronking niet toegelaten maar heraanplant met een nieuwe boom of houtkant verplicht;
▪ alle kap- en snoeihout dat gedurende de werken in de waterloop belandt, dient onmiddellijk verwijderd
te worden;
▪ de aanvrager dient de VMM minstens 10 dagen voor de aanvang van de kapwerken op de hoogte te
stellen;
Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van het Federaal Agentschap voor nucleaire controle dd. 12/02/2021.
Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.
De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.
Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.