Terug
Gepubliceerd op 28/09/2021

2021_CBS_02602 - Omgevingsvergunning _ 202100439 BVDB functiewijziging - Rozendaal 35-37 - Weigering

College van Burgemeester en Schepenen
ma 27/09/2021 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Lucas Cools, Beleidsadviseur planoloog; Kirsten Thijs, Diensthoofd algemeen bestuur; Inne Verellen, Deskundige huisvesting

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2021_CBS_02602 - Omgevingsvergunning _ 202100439 BVDB functiewijziging - Rozendaal 35-37 - Weigering 2021_CBS_02602 - Omgevingsvergunning _ 202100439 BVDB functiewijziging - Rozendaal 35-37 - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 27/09/2021


Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2021118262

Dossiernummer gemeente: 202100439

 

De gemeente Geel heeft op 9 juli 2021 een aanvraag ontvangen voor het wijzigen van de functie. De aanvraag werd op 29 juli 2021 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

de heer Vanheertum Jozef wonende te Rozendaal 41 te 2440 Geel

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Rozendaal 35 en 37

Kadastrale ligging: afdeling 1 sectie H nr. 210Y

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:

woongebied

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is volgens het bijzonder plan van aanleg Nieuwstraat goedgekeurd op 3 oktober 2006

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel goedgekeurd op 10 april 2012gelegen in Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel

 

 

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is gesitueerd in een bijzonder plan van aanleg. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg.De aanvraag is gesitueerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het ruimtelijke uitvoeringsplan.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met dit plan.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

\\\

 

Verordeningen

gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.

gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.

algemene bouwverordening inzake weekendverblijven goedgekeurd op 8 juli 2005.

gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.

algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.

gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

  • Stedenbouwkundige vergunning (00746) voor nieuwbouw handel met woonst - goedgekeurd op 26/03/1953.
  • Stedenbouwkundige vergunning (03525) voor verbouwen van eengezinswoning tot een meergezinswoning - goedgekeurd op 20/08/1965.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2010/00468) voor het regulariseren van het plaatsen van zonnepanelen - GEEN BESLISSING op .

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

Voorliggende aanvraag behelst een functiewijziging. De aanvraag voorziet op verdieping een studio van 28,98m² en een appartement van 82,2m². De units gebruiken een gemeenschappelijke inkomhal. De studio omvat een slaapkamer, badkamer, wc en bergplaats. Het appartement omvat een slaapkamer, inkomzone, keuken, badkamer en leefruimte. De aanvraag voorziet 2 parkeerplaatsen voor wagens buiten het gebouw en geen fietsparkeerplaatsen.

 

  1. Openbaar onderzoek

De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

De aanvraag moet niet openbaar gemaakt worden. De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.

 

  1. Adviezen

De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 24-26 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25/04/2014 en de criteria van artikels 30-38 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
 Er dienden geen adviezen gevraagd te worden.

 

  1. Project-MER

\\\

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

 

Wegenis

In toepassing op de artikelen 4.3.5. tot en met 4.3.8. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kan gesteld worden dat de aanvraag gelegen is langs een voldoende uitgeruste openbare weg. De aanvraag beoogt niet de oprichting van een bedrijfswoning.

 

Watertoets

Hoofdstuk III, afdeling I, artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad 14 november 2003) legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets worden genoemd. Deze watertoets houdt in dat de eventuele schadelijke effecten van het innemen van ruimte ten koste van de watersystemen worden ingeschat. Het betrokken goed is niet gelegen binnen een overstromingsgevoelige zone. Er dringen zich in het kader van de watertoets geen maatregelen op inzake overstromingsvrij bouwen of beperkingen inzake de inname van komberging.

Gewestelijke verordening hemelwater: 

De aanvraag betreft geen nieuwbouw/uitbreiding waarbij de nieuwe oppervlakte >40m² en valt dus niet onder de gewestelijke verordening hemelwater

 

Mer-screening

Bij het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek werd reeds vastgesteld dat de milieueffecten niet aanzienlijk zijn. Bijgevolg was de opmaak van een milieueffectenrapport niet vereist.

 

Erfgoed-/archeologietoets

Niet van toepassing.

 

Toegankelijkheid

De gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor Toegankelijkheid is van toepassing op:

* een meergezinswoning met minstens 6 wooneenheden en meer dan 2 niveaus waarop toegangsdeuren tot wooneenheden gelegen zijn.

* een publiek toegankelijke ruimte kleiner dan 150m² (kleine bakkerijen, slagers, cafés,…). dan moet minstens de toegangsdeur toegankelijk zijn (breed genoeg, niet enkel via trapjes te bereiken)

* gebouwen die bestaan uit verschillende verdiepingen, groter zijn dan 150m² en kleiner dan 400 m², die op elke verdieping dezelfde functie aanbieden moeten minstens het gelijkvloers toegankelijk te maken. Een lift mag dus, maar moet niet.

* Gebouwen groter dan 400m² moeten volledig toegankelijk zijn. Restaurants en cafés die op het gelijkvloers zitruimte en sanitair voorzien, hoeven enkel die verdieping toegankelijk te maken, ongeacht of ze al dan niet groter zijn dan 400m². Voor grotere appartementsblokken, vanaf meer dan twee niveaus en minstens zes wooneenheden, moeten de gemeenschappelijke delen (de hal, de lift, de garage,…) én de toegangsdeur tot elke woongelegenheid aan deze verordening voldoen.

* een hotel of andere verblijfsaccomodatie met meer dan 10 kamers. (moet minstens één kamer toegankelijk zijn)

* Voor gebouwen groter dan 7500 m². (moet advies ingewonnen worden bij een erkend adviesbureau toegankelijkheid, zodat deze constructieve en kostenbesparende tips geven vóór de bouwwerken.)

 

Decreet grond- en pandenbeleid

Niet van toepassing.

 

Scheidingsmuren

De aanvraag heeft geen betrekking op de oprichting, uitbreiding, afbraak van scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom.

 

Milieuaspecten

niet van toepassing

 

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

De aanvraag is niet in overeenstemming met de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening – basisverordening , goedgekeurd op 12 mei 2012. Deze verordening vertegenwoordigt gedeeltelijk de goede ruimtelijke ordening. Bijgevolg kan gezegd worden dat voorliggende aanvraag niet in overeenstemming te brengen is met de goede ruimtelijke ordening zoals bepaald in art. 4.3.1. §2 VCRO. 

 

Conform de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012 dienen studio’s een minimale nuttige woonoppervlakte van 30m² te hebben. Voorliggende aanvraag voorziet een studio van 28,98m². Het voorschrift van minimaal 30m² garandeert namelijk de woonkwaliteit. Een studio is een wooneenheid zonder aparte slaapkamer. Het plan bijgevoegd bij de aanvraag voorziet een aparte bergplaats die bijna dezelfde oppervlakte heeft als de slaapkamer. Het is dus twijfelachtig of de inrichting als studio kan gezien worden. Conform de verordening dienen er ook 2 stallingsmogelijkheden voor fietsen te worden voorzien, de aanvraag voorziet hier niet in. Ook is het onduidelijk of een afvalberging van minimum 2m² wordt voorzien die vlot bereikbaar is vanop het openbaar domein.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Er diende over de aanvraag geen openbaar onderzoek gehouden te worden.

 

Bespreking adviezen

Er werd geen advies gevraagd.

 

Conclusie

Voorliggende aanvraag behelst een functiewijziging. . De aanvraag voorziet op verdieping een studio van 28,98m² en een appartement van 82,2m².

 

De aanvraag is niet in overeenstemming te brengen met de stedenbouwkundige voorschriften uit de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012. Conform artikel 2.1.3. dient een studio een minimale totale vloeroppervlakte van 30m² te bedragen. Conform artikel 2.1.6. dient bij elke nieuwe woongelegendheid de nodige overdekte ruimte voorzien voor hetplaatsen van afvalcontainers (2m²).

 

De aanvraag is niet in overeenstemming te brengen met de stedenbouwkundige voorschriften uit de Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake parkeren en stallen van auto’s en fietsen. Er dienen 2 stallingsmogelijkheden voor fietsen voorzien te worden.

 

Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag niet in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen inzake ruimtelijke ordening in artikel 4.3.1 V.C.R.O. Het voorgestelde ontwerp is niet verenigbaar met de goede plaatselijke ruimtelijke ordening noch met zijn omgeving.

 

Stelt voor:

Op basis van wat voorafgaat, de aanvraag tot omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen ONGUNSTIG te adviseren.

  

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren omwille van volgende redenen:


Voorliggende aanvraag behelst een functiewijziging. . De aanvraag voorziet op verdieping een studio van 28,98m² en een appartement van 82,2m².

 

De aanvraag is niet in overeenstemming te brengen met de stedenbouwkundige voorschriften uit de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012. Conform artikel 2.1.3. dient een studio een minimale totale vloeroppervlakte van 30m² te bedragen. Conform artikel 2.1.6. dient bij elke nieuwe woongelegendheid de nodige overdekte ruimte voorzien voor hetplaatsen van afvalcontainers (2m²).

 

De aanvraag is niet in overeenstemming te brengen met de stedenbouwkundige voorschriften uit de Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake parkeren en stallen van auto’s en fietsen. Er dienen 2 stallingsmogelijkheden voor fietsen voorzien te orden.

 

Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag niet in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen inzake ruimtelijke ordening in artikel 4.3.1 V.C.R.O. Het voorgestelde ontwerp is niet verenigbaar met de goede plaatselijke ruimtelijke ordening noch met zijn omgeving.