Verslag van de omgevingsambtenaar
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2020162725
Dossiernummer gemeente: 202000595
De gemeente Geel heeft op 01/12/2020 een aanvraag tot een omgevingsproject ontvangen voor een bijstelling van verkaveling voor het wijzigen van de perceelsgrenzen, een functiewijziging van één- naar één- of meergezinswoningen en het wijzigen van de bouwstroken van loten 3, 4 en 5. De aanvraag werd op 22/12/2020 volledig en ontvankelijk verklaard.
Gegevens van de aanvrager
Rob Dams
Buitenblokken 22 te 2440 Geel
Gegevens van de ligging
Administratieve ligging: Turnhoutseweg / te 2440 Geel
Kadastrale ligging: afdeling 2, sectie B, percelen 661M4, 661N4, 661P4
Verslag
Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
Koninklijk besluit van 28 juli 1978 - Gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28/07/1978
bestemming: woongebieden
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.
De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.
Verkaveling 1889 (loten 3,4,5): vergund op 28/02/2005
Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag
De aanvraag is gesitueerd in een goedgekeurde, niet vervallen verkaveling. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van de verkaveling.
Overeenstemming met dit plan
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming, maar niet met de stedenbouwkundige voorschriften en het verkavelingsplan.
Daarom wordt een bijstelling van verkaveling gevraagd voor de wijziging van de perceelsgrenzen (tussen loten 3, 4 en 5), de bestemmingswijziging van loten 3, 4 en 5 (één - of meergezinswoning i.p.v, ééngezinswoning) en de zone voor gebouwen
Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen
Niet van toepassing.
Verordeningen
Type handelingen: stedenbouwkundige handelingen, verkavelen van gronden
De aanvraag betreft een bijstelling van verkaveling betreffende de wijziging van de perceelsgrenzen (tussen loten 3, 4 en 5), de bestemmingswijziging van loten 3, 4 en 5 (één - of meergezinswoning i.p.v, ééngezinswoning) en de zone voor gebouwen.
De nieuwe loten hebben respectievelijke breedtes van 24,43 m, 10,02 m en 10,01 m.
Overeenkomstig de gemeenteleijke beleidsvisie met betrekking tot appartementen en dakappartementen kunnen hier meergezinswoningen zonder dakappartementen. In de dakverdieping kunnen wel sanitair en slaapgelegeheden worden voorzien in functie van de onderliggende appartementen.
Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 30/12/2020 t.e.m. 28/01/2021. Er werden 2 bezwaren ingediend:
bezwaar 1: De bezwaarindieners vinden dat de functie - invulling voor lot 5, namelijk meergezinswoning (appartement/ studio), niet thuishoren in deze omgeving met enkel eengezinswoningen.
Bezwaar 2: Bezwaar tegen de functionele inpasbaarheid, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid en op hinderaspecten, privacy en overlast.
Er werd geen advies gevraagd.
Niet van toepassing.
Planologische toets
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, alsmede voor agrarische bedrijven.
Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
(Artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichtingen en toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen)
Wegenis
Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg.
Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie « wonen », « verblijfsrecreatie », dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, « gemeenschapsvoorzieningen » of « openbare nutsvoorzieningen », kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.
§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken.
Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.
§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend.
Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.
§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :
1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;
2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;
3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.
Watertoets
Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Goede ruimtelijke ordening
De aanvraag is inpasbaar in de omgeving en verenigbaar met de goede plaatselijke aanleg.
Resultaten openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden door aanplakking op de gewone aanplakplaatsen, van 30/12/2020 tot 28/01/2021.
Resultaat: er werden 2 bezwaren ingediend.
Het openbaar onderzoek wordt als volgt geëvalueerd:
bezwaar 1: De bezwaarindieners vinden dat de functie - invulling voor lot 5, namelijk meergezinswoning (appartement/ studio), niet thuishoren in deze omgeving met enkel eengezinswoningen.
Bezwaar 2: Bezwaar tegen de functionele inpasbaarheid, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid en op hinderaspecten, privacy en overlast.
De stedelijke beleidsvisie met betrekking tot appartementen, laat hier meergezinswoningen toe met een gelijkvloers, 1 verdieping en een schuin dak. In de dakverdieping kunnen wel geen aparte appartementen/studio(s worden voorzien, maar er kan wel sanitair en slaapgelegenheid voorzien worden in functie van de onderliggende appartementen/studio's.
De bouwdichtheid en het ruimtegebruik zullen niet merkelijk worden gewijzigd omdat er nog steeds 3 loten worden voorzien. Enkel worden de perceelsgenzen zeer beperkt gewijzigd. De wijziging is dus zeer beperkt en zal dan ook geen merkelijke invloed hebben op hinderaspecten, privacy en overlast. De wettelijke voorziene afstandsregel tot de perceelsgrenzen worden gevolgd.
Bespreking adviezen
Niet van toepassing.
Besluit
Er wordt een gunstig advies gegeven onder volgende voorwaarden:
De aanvraag betreft een bijstelling van verkaveling betreffende de wijziging van de perceelsgrenzen (tussen loten 3, 4 en 5), de bestemmingswijziging van loten 3, 4 en 5 (één - of meergezinswoning i.p.v, ééngezinswoning) en de zone voor gebouwen.
De bijgevoegde stedenbouwkundige voorschriften, opgesteld door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, dienen te worden toegepast.
Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.
De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
De aanvraag betreft een bijstelling van verkaveling betreffende de wijziging van de perceelsgrenzen (tussen loten 3, 4 en 5), de bestemmingswijziging van loten 3, 4 en 5 (één - of meergezinswoning i.p.v, ééngezinswoning) en de zone voor gebouwen.
De bijgevoegde stedenbouwkundige voorschriften, opgesteld door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, dienen te worden toegepast.
Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.
De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.