Terug
Gepubliceerd op 01/10/2021

2021_GR_00177 - Goedkeuring lastvoorwaarden "een concessieovereenkomst voor een fietsdeelsysteem" - Goedkeuring lastvoorwaarden "een concessieovereenkomst voor een fietsdeelsysteem" - Beslissen: Goedkeuren

Gemeenteraad
do 30/09/2021 - 20:00 Het Ooievaarsnest
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Pieter Verhesen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; Luc Verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Greet Bakelants; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Luc Van Laer; myriam smets; Greet Daems; Petra Gyesbreghs; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Griet Ceusters; Mathias Van Braband; Nadja Robeyn; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Marleen Verboven; Timmy Vanuytsel; Lieselotte Thys

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Griet Verhesen
2021_GR_00177 - Goedkeuring lastvoorwaarden "een concessieovereenkomst voor een fietsdeelsysteem" - Goedkeuring lastvoorwaarden "een concessieovereenkomst voor een fietsdeelsysteem" - Beslissen: Goedkeuren 2021_GR_00177 - Goedkeuring lastvoorwaarden "een concessieovereenkomst voor een fietsdeelsysteem" - Goedkeuring lastvoorwaarden "een concessieovereenkomst voor een fietsdeelsysteem" - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Stad Geel ontving in het kader van de projectoproep "zachte mobiliteit en multimodaliteit" van de Vlaamse overheid een projectsubsidie voor de uitrol van het project Fiets Hup! Dit project omvat drie luiken:

  • de uitrol van een autodeelsysteem
  • de uitrol van een fietsdeelsysteem
  • de inrichting van zes mobipunten en zes fietshubs in en rond het centrum van de stad.

Argumentatie

Stad Geel wenst een fietsdeelsysteem uit te rollen in het kader van het project Fiets Hup! Het deelfietssysteem bedient 12 gebieden binnen de stad, maar legt de kern van zijn activiteiten in en nabij het stadscentrum. Bijzondere aandacht gaat naar het bedienen van de te ontwikkelen mobipunten, waaronder de stations, randparkings en belangrijke bushaltes, als ook de fietshubs van de stad Geel. Indien het deelfietsensysteem een succes blijkt, dient het mogelijk te zijn om ook op andere dan deze 12 locaties deelfietsen aan te bieden.

  • In de technische beschrijving is voorzien dat de deelfietsen uniform en herkenbaar dienen te zijn en dat deze voorzien worden van het logo van de stad Geel. Er is ook de suggestie om de deelfietsen te voorzien in een gele kleur. Dit heeft volgende consequenties:
    • de investeringskost per fiets zal vermoedelijk hoger zijn dan geraamd;
    • de concessiehouder dient voor de stad Geel een eigen extra "voorraad" fietsen aan te houden om defecte fietsen snel te kunnen vervangen en kan hiervoor geen beroep doen op zijn algemene voorraad. Hierdoor zal de operationele kost per fiets vermoedelijk hoger zijn dan geraamd.
  • Er bestaat ook de mogelijkheid om reclame te voorzien op de deelfietsen of aan de deelfietsenlocaties. De vraag is of we dit als stad willen toelaten en hoe we dit willen toelaten. Reclame op de fietsen en/of aan de deelfietslocaties? Welke reclame: vrij in te vullen door de concessiehouder? Enkel Geelse bedrijven/lokale handelaars? Enkel mobiliteitsgerelateerde reclame?

Advies dienst openbare werken en verkeer en centraal aankoopteam is om geen reclame toe te laten op de fietsen of aan de deelfietslocaties. Reclame op de fietsen zorgt ervoor dat deze, door wisselende reclameboodschappen, niet steeds uniform en herkenbaar in het straatbeeld zijn. Bovendien leidt dit tot "rondrijdende reclameborden" wat in strijd is met een overzichtelijke duidelijke verkeersomgeving en met het tegengaan van verrommeling en visuele vervuiling van de openbare ruimte. Reclame toelaten aan de deelfietslocaties brengt de uniformiteit en herkenbaarheid van de mobipunten en fietshubs in het gedrang. Het is net de bedoeling om elk van deze punten op eenzelfde herkenbare manier in te richten, zodat bewoners, bezoekers,... de mobipunten van ver kunnen herkennen. Als laatste zorgt het niet toelaten van reclame ervoor dat er geen discussies ontstaan met de concessiehouder over al dan niet ongewenste reclame.


In het kader van de opdracht “een concessieovereenkomst voor een fietsdeelsysteem” werd een concessieovereenkomst opgesteld door het centraal aankoopteam in samenwerking met de dienst openbare werken en verkeer. De looptijd van de concessie bedraagt 10 jaar om de continuïteit voor de gebruikers te garanderen. 

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van onderhandelingsprocedure.

Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.

Juridische grond

  • De wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten. 
  • De wet van 17 juni 2013 betreffende motivering, informatie en rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies. 
  • Het KB van 25 juni 2017 betreffende de plaatsing en de algemene uitvoeringsregels van de concessieovereenkomsten.

Adviezen

Visum Gunstig advies

In worst case scenario, zoals nu voorgesteld is er onvoldoende budget. 

In het scenario dat het systeem goed draait, waar we van mogen uitgaan, zal er voldoende budget zijn. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de concessieovereenkomst en de raming voor de opdracht “een concessieovereenkomst voor een fietsdeelsysteem” goed.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de procedure zoals omschreven in de concessieovereenkomst goed. 

Artikel 3

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.