Terug
Gepubliceerd op 01/10/2021

2021_GR_00176 - Afbakening werkingsgebied voor de vorming van de toekomstige woonmaatschappij - Beslissen: Goedkeuren

Gemeenteraad
do 30/09/2021 - 20:00 Het Ooievaarsnest
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Pieter Verhesen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; Luc Verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Greet Bakelants; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Luc Van Laer; myriam smets; Greet Daems; Petra Gyesbreghs; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Griet Ceusters; Mathias Van Braband; Nadja Robeyn; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Marleen Verboven; Timmy Vanuytsel; Lieselotte Thys

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Griet Verhesen
2021_GR_00176 - Afbakening werkingsgebied voor de vorming van de toekomstige woonmaatschappij - Beslissen: Goedkeuren 2021_GR_00176 - Afbakening werkingsgebied voor de vorming van de toekomstige woonmaatschappij - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

De Vlaamse overheid heeft beslist dat tegen 1 januari 2023 de sociale huisvestingsmaatschappijen en de sociale verhuurkantoren één woonactor moeten vormen met maar één speler per gemeente. Elke woonmaatschappij moet een uniek, niet overlappend werkingsgebied hebben. De lokale besturen krijgen een trekkersrol in het bepalen van de werkingsgebieden.

Het voorstel van werkingsgebied moet uiterlijk tegen 31/10/2021 aan de Vlaamse overheid worden overgemaakt samen met een voorstel over de verdeling van de stemrechten tussen de verschillende lokale besturen.

Om tot een voorstel te komen binnen de Kempen waren er diverse besprekingen binnen de Conferentie van Burgemeesters in 2020 en 2021. Hiervoor werd een stuurgroep opgericht met als opdracht de 'afbakening woonmaatschappij' met een afvaardiging van de 29 Kempense gemeenten en de betrokken woonactoren. 

Uit deze besprekingen is het voorstel gekomen om een Woonmaatschappij Neteland Zuiderkempen te vormen dat het werkingsgebied van volgende 10 gemeenten naast Geel: nl. Grobbendonk, Herentals, Herenthout, Herselt, Hulshout, Laakdal, Meerhout, Olen, Vorselaar en Westerlo.

De verdeling van de stemrechten tussen de lokale besturen gebeurt op basis van objectieve criteria in functie van het sociaal woonbeleid. De gehanteerde criteria zijn het aantal sociale huurwoningen en het aantal huishoudens waarbij er een gelijke weging is van de 2 criteria. 

Dit is het resultaat van volgende besprekingen:

  • De diverse besprekingen op de Conferenties van Kempense Burgemeesters in 2020 en 2021
  • De diverse besprekingen in de stuurgroep ‘afbakening woonmaatschappij’ met een afvaardiging van de 29 Kempense gemeenten en de betrokken woonactoren in 2020 en 2021
  • De diverse besprekingen tussen lokale besturen onderling en tussen de lokale besturen en de woonactoren op het niveau van het voorliggende werkingsgebied
  • De bespreking met Wonen-Vlaanderen met een afvaardiging van de agendacommissie van de Conferentie van Kempense Burgemeesters d.d. 13 juli 2021 waar het bestuursmodel zoals toegelicht tijdens de Conferentie van Kempense Burgmeesters d.d. 3 juli 2021 grondig werd besproken
  • De bespreking van het voorstel tot afbakening van het werkingsgebied van de toekomstige woonmaatschappij tijdens het lokaal woonoverleg van 14 september 2021.
  • De bespreking van het voorstel tot afbakening van het werkingsgebied van de toekomstige woonmaatschappij tijdens het (boven)lokaal woonoverleg d.d. 20 september 2021.
  • Het voorstel van besluit van het college van burgemeester en schepenen van 20 september 2021
  • Argumentatie

    Door de keuze voor het werkingsgebied van volgende 10 gemeenten met naast Geel ook Grobbendonk, Herentals, Herenthout, Herselt, Hulshout, Laakdal, Meerhout, Olen, Vorselaar en Westerlo wordt de continuïteit van de huidige woonactoren (Zonnige Kempen, De Woonbrug, Geelse Huisvesting, KLE Zuiderkempen en de sociale verhuurkantoren SVK Zuiderkempen en SVK ISOM) mogelijk gemaakt en zorgt dit voor een minimale overdracht van patrimonium en wordt het behoud van de expertise en competenties van de sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren gevrijwaard zodat dit kan resulteren in 1 nieuwe sterke woonactor, nl. de woonmaatschappij Neteland-Zuiderkempen. 

    De maatschappelijke uitdagingen (wachtlijsten voor sociale woningen groeien sterk, de nood aan extra woningen is groot, de renovatie en klimaatbestendig maken van het bestaande patrimonium is urgent) rond sociaal wonen zijn groot. De ambities van deze nieuwe woonmaatschappij zijn dan ook groot: met name het ruimtelijk investeren in de (vernieuw)bouw van woningen, het renoveren en verduurzamen van het woningaanbod, ondersteunen van wijk- en buurtontwikkeling en hierbij zoeken naar innovatieve woonvormen maar ook het creëren van een sterke vervlechting van het woonbeleid met het sociaal beleid door in te zetten op algemeen welzijn, armoedebestrijding, de beschikbaarheid van voldoende en kwalitatieve sociale woningen, wachtlijsten aanpakken, activering en gelijke kansen voor iedere inwoner … en tot slot het werken aan een sterke organisatie die met veel expertise een heel nabije en toegankelijke dienstverlening nog dichter bij de gemeente en haar inwoners brengt en dit met continu de blik op de belangrijkste stakeholders (de eigen inwoners zelf, de (kandidaat-) huurders, - kopers en ontleners.

    Door de keuze voor dit werkingsgebied vormt het werkingsgebied een logisch en aaneengesloten geheel. Om de nabijheid bij de burgers te garanderen wordt het werkingsgebied opgesplitst in 2 zones. Op deze manier kan een slagkrachtige woonmaatschappij van middelgrote omvang en schaalgrootte worden gecreëerd en biedt het tevens de mogelijkheid om een gelijkwaardige dienstverlening uit te bouwen voor de gemeenten. Op deze manier kan de kwaliteit van de dienstverlening op het vlak van wonen worden verbeterd. 

    Door de kiezen voor dit werkingsgebied wordt voldaan aan de voorwaarden van de Vlaamse overheid:

    • Met deze afbakening is er slechts één woonactor per gemeente, waarbij deze woonactor actief is in meerdere gemeenten. 
    • Het werkingsgebied vormt één aaneensluitend, niet-overlappend geheel
    • De woonmaatschappij omhelst de huidige SVK- en SHM-taken. Maar ook koopactiviteit en verstrekken van sociale leningen.
    • Het werkingsgebied is afgestemd op de referentieregio’s zoals vooropgesteld door de Vlaamse Regering. Het bevat geen gemeenten die een andere referentieregio liggen. 
    • De woonmaatschappij zal minimaal 4.618 sociale huurwoningen bevatten (gegevens 31 december 2019), exclusief de woningen die in huur zijn genomen op de private huurmarkt (SVK-woningen). Dit aantal is hoger dat met minimum vooropgestelde aantal van 1.000 sociale huurwoningen.
    • Dit werkingsgebied omvat 264 SVK-woningen (cijfers d.d. 31.12.2020).

    Juridische grond

    • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd, in het bijzonder artikel 40 e.v.;
    • Het decreet van 7 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij   een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd; 
    • Het schrijven van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed d.d. 23 oktober 2020 en 18 maart 2021 aan alle burgemeesters om een voorstel van werkingsgebied in te dienen tegen 31 oktober 2021

    Adviezen

    Bovenlokaal woonoverleg 20 september 2021 Gunstig advies

    Het voorstel van afbakening van de toekomstige woonmaatschappij met 11 gemeenten, is tot stand gekomen dankzij intensief overleg, waarbij alle partijen zich op een constructieve manier hebben opgesteld om tot voorliggende besluitvorming te komen. Er wordt zowel vanuit de 11 betrokken lokale besturen als vanuit de 6 betrokken woonactoren een positief advies geformuleerd op het voorliggende werkingsgebied van 11 gemeenten. Hierbij worden wel volgende aandachtspunten geformuleerd die verder meegenomen zullen worden bij de verdere uitwerking van de woonmaatschappij de komende periode: – Een pragmatische uitvoering van het voorgestelde bestuursmodel; – Voldoende tijd voor de vorming van de woonmaatschappij (specifieke vraag naar de Vlaamse regering); – Ruime aandacht en middelen voor innovatie, groeimogelijkheden, samenwerking en zelfontwikkeling; – Voldoende aandacht voor samenwerking en synergie op niveau van de zones in de vorm van toereikende personeelsequipe en middelen; – Voldoende middelen om op niveau van de zones een sterke SVK-werking te garanderen; – Opnemen van welzijns- of armoedeorganisaties in het bestuursschema van de woonactor; – Een sociale aanpak van de kwetsbare huurders en voor ambitieuze doelstellingen inzake aangroei van de sociale woningen (SVK-werking); – Efficiënte werking; – De specifieke lokale context moet meegenomen kunnen worden in de besluitvorming; – Brede en heldere communicatie; – Nabijheid van de woonmaatschappij voor de klanten; – Vernieuwing patrimonium (duurzaamheid); – Vervlechting lokaal woonbeleid met het sociaal beleid

    Besluit

    De gemeenteraad beslist:

    Artikel 1

    De  gemeenteraad besluit dat het lokaal  bestuur van Geel wenst aan te sluiten bij een werkingsgebied van de toekomstige woonmaatschappij samen met volgende 10 gemeenten naast Geel, nl. Grobbendonk, Herentals, Herenthout, Herselt, Hulshout, Laakdal, Meerhout, Olen, Vorselaar en Westerlo. 

    Artikel 2

    De gemeenteraad neemt akte van het advies van het lokaal woonoverleg van 14 september 2021:, nl 

    'De woonraad geeft volgend advies ivm de oprichting van 1 woonmaatschappij: 

    De woonraad kan zich vinden in de voorgestelde afbakening van gebiedsdekking van de toekomstige woonmaatschappij. De betrokken gemeenten bevinden zich in de Zuiderkempen, zodat de eigenheid toch behouden kan blijven. Het blijft wel belangrijk dat er voldoende aandacht is voor de lokale accenten per gemeente. 

    De woonraad deelt de bezorgdheid van de woonactoren dat de termijn tot 1/1/2023 te kort is om vanuit de 6 woonactoren juridisch en organisatorisch naar 1 woonmaatschappij te gaan en kan zich aansluiten bij de vraag van de woonactoren om deze deadline op te schuiven naar 1/1/2024.

    De nabije werking voor de klanten is een belangrijk aandachtspunt bij de organisatorische uitwerking van de woonmaatschappij.'

    De gemeenteraad sluit zich hier bij aan.

    Artikel 3

    De gemeenteraad beslist dat het aantal sociale woningen en het aantal huishoudens per gemeente zullen worden gehanteerd als objectieve criteria voor de stemrechtenverdeling tussen de betrokken gemeenten in de Algemene Vergadering en dit in een 50%-50%-verhouding.

    De stemrechtenverdeling zal worden geactualiseerd bij het begin en halfweg de legislatuur. Het lokaal bestuur neemt deze afspraken van stemrechtenverdeling op in het aanvraagformulier dat als bijlage aan deze beslissing wordt toegevoegd.

    Artikel 4

    Dit voorstel van werkingsgebied en stemmenverdeling zal overgemaakt worden via woonmaatschappij@vmsw.be, samen met het aanvraagformulier en het verslag van het bovenlokaal woonoverleg (d.d. 20 september 2021). Het verslag van het bovenlokaal woonoverleg is als bijlage toegevoegd aan dit besluit.

    Artikel 5

    Deze beslissing wordt eveneens ter kennis gebracht van de provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.