De gemeenteraad wordt verzocht het verslag van vorige zitting goed te keuren.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van het ontslag van de heer Luc Van Laer als voorzitter van de gemeenteraad met ingang van 6 september 2021.
Artikelen 13 en 69 van het decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur
Op de gemeenteraad van 7 januari 2019 werd de heer Luc Van Laer aangesteld als voorzitter van de gemeenteraad.
Met een schrijven van 23 augustus 2021 stelt de heer Luc Van Laer de gemeenteraad, de burgemeester en de algemeen directeur in kennis van zijn ontslag als voorzitter van de gemeenteraad en dit met ingang van 6 september 2021.
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van Luc Van Laer als voorzitter van de gemeenteraad.
De gemeenteraad nam kennis van het ontslag van de heer Luc Van Laer als voorzitter van de gemeenteraad en dit met ingang van 6 september 2021.
De gemeenteraad duidt Griet Verhesen aan als nieuwe voorzitter van de gemeenteraad op basis van de bijgevoegde akte van voordracht van kandidaat-voorzitter.
Artikelen 7, 13 en 69 van het decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur
Met een schrijven van 23 augustus 2021 stelde de heer Luc Van Laer de gemeenteraad, de burgemeester en de algemeen directeur in kennis van zijn ontslag als voorzitter van de gemeenteraad en dit met ingang van 6 september 2021.
Griet Verhesen wordt aangesteld als nieuwe voorzitter van de gemeenteraad.
De gemeenteraad stelt Griet Verhesen aan als voorzitter van de gemeenteraad.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van het ontslag van de heer Ben Van Looveren als schepen van landbouw en platteland, openbare werken, patrimonium & woonbeleid en dit met ingang van 6 september 2021.
Art. 48 van het decreet over het lokaal bestuur.
Met een schrijven van 13 augustus 2021 stelt de heer Ben Van Looveren de voorzitter van de gemeenteraad, de burgemeester en de algemeen directeur in kennis van zijn ontslag als schepen van landbouw en platteland, openbare werken, patrimonium & woonbeleid en dit met ingang van 6 september 2021.
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag als eerste schepen van de heer Ben Van Looveren met ingang van 6 september 2021.
De schepen wordt verkozen op basis van een akte van voordracht als kandidaat-schepen op naam van de heer Luc Van Laer, gemeenteraadslid, ondertekend door meer dan de helft van de verkozen gemeenteraadsleden en door een meerderheid van de personen die op dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat zijn verkozen.
De gemeenteraad onderzoekt en hecht goedkeuring aan de geloofsbrieven van Luc Van Laer, kandidaat-schepen voor lijst nr. 3, CD&V.
De kandidaat-schepen bevindt zich nog in de vereiste voorwaarden van verkiesbaarheid, verklaart zich niet in een situatie van onverenigbaarheid te bevinden en legt vervolgens de volgende eed af in handen van de burgemeester:
“Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.”
Na eedaflegging van de verkozen schepen wordt het raadslid als verkozen verklaard in zijn functie.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, onder meer artikel 44 en 49 § 1
De heer Ben Van Looveren diende met zijn schrijven van 13 augustus 2021 zijn ontslag in als schepen met ingang van 6 september 2021. De gezamenlijke akte van voordracht vermeldt geen opvolgers meer voor de resterende duurtijd van het mandaat. Er wordt thans één voordracht van kandidaat-schepen ingediend op naam van de heer Luc Van Laer, gemeenteraadslid.
De gemeenteraad beslist in overeenstemming met artikel 49 § 1 van het decreet over het lokaal bestuur om het opengevallen schepenmandaat opnieuw in te vullen.
De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van de heer Luc Van Laer goed.
De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging en verklaart dat de heer Luc Van Laer als zevende schepen van deze gemeente wordt verkozen.
Uit de voordrachtakte d.d. 27 augustus 2021, opgesteld en getekend overeenkomstig de bepalingen van artikel 19 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, blijkt de voordracht van Marlon Pareijn als kandidaat-lid van de politieraad.
De gemeenteraad verklaart Marlon Pareijn verkozen als effectief lid van de politieraad.
Gelet op de Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 20 december 2000 betreffende de verkiezing in elke gemeenteraad van de leden van de politieraad;
Gelet op de Ministeriële Omzendbrief van 14 november 2012 betreffende de verkiezing en de installatie van de politieraadsleden van een meergemeentezone;
In de zitting van de gemeenteraad van 7 januari 2019 is Luc Van Laeer verkozen als effectief lid van de politieraad van de politiezone Geel Laakdal Meerhout.
Luc Van Laer heeft op 21 augustus 2021 zijn ontslag meegedeeld aan de voorzitter van de politieraad die hiervan kennisgeving heeft ontvangen.
Als gevolg van dit ontslag van Luc Van Laer komt er een einde aan zijn mandaat als lid van de politieraad.
Er is in de voordrachtakte van Luc Van Laer geen opvolger aangeduid zodat een nieuw kandidaat-lid wordt voorgedragen in toepassing van artikel 19 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
De gemeenteraad verklaart Marlon Pareijn verkozen als effectief lid van de politieraad.
De heer Ben Van Looveren zal in zijn mandaat van schepen met ingang van 6 september 2021 worden opgevolgd door de heer Luc Van Laer.
De gemeenteraad stelt als vertegenwoordiger van stad Geel in opvolging van Ben Van Looveren aan :
- Griet Smaers als mandataris in de raad van bestuur van de Geelse Huisvesting;
- Luc Van Laer als lid in de raad van bestuur van IVEKA;
- Luc Van Laer als vertegenwoordiger in de raad van bestuur van het Regionaal landschap Kleine en Grote Nete.
- Luc Van Laer als effectief lid in het bekkenbestuur Netebekken;
- Luc Van Laer als gemeentelijke vertegenwoordiger voor het PIDPA A-adviescomité (watervoorziening);
- Luc Van Laer als effectief lid van de Plaatselijke Groep LEADER Kempen Zuid.
De heer Ben Van Looveren neemt met ingang van 6 september 2021 ontslag als schepen en zal om die reden ontslag nemen uit een aantal mandaten waarin hij is aangeduid als vertegenwoordiger voor de stad Geel:
- de raad van bestuur van de Geelse Huisvesting
- de raad van bestuur van IVEKA
- de raad van bestuur van het Regionaal landschap Kleine en Grote Nete
- de algemene vergadering van bekkenbestuur Netebekken
- de algemene vergadering van PIDPA A-adviescomité (watervoorziening)
- de algemene vergadering van de Plaatselijke Groep LEADER Kempen Zuid
De gemeenteraad dient een vervanger aan te duiden.
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van Ben Van Looveren als mandataris in de raad van bestuur van de Geelse Huisvesting.
De gemeenteraad stelt Griet Smaers aan als mandataris in de raad van bestuur van de Geelse Huisvesting.
De gemeenteraad stelt Luc Van Laer aan als effectief lid voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC) Zuid van de opdrachthoudende vereniging van IVEKA tot aan de eerste Algemene Vergadering in het jaar 2025.
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van Ben Van Looveren als vertegenwoordiger in de raad van bestuur van het Regionaal landschap Kleine en Grote Nete.
De gemeenteraad stelt Luc Van Laer aan als vertegenwoordiger in de raad van bestuur van het Regionaal landschap Kleine en Grote Nete.
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van Ben Van Looveren als effectief lid in het bekkenbestuur Netebekken.
De gemeenteraad stelt Luc Van Laer aan als effectief lid in het bekkenbestuur Netebekken.
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van Ben Van Looveren als gemeentelijke vertegenwoordiger voor het PIDPA A-adviescomité (watervoorziening).
De gemeenteraad stelt Luc Van Laer aan als gemeentelijke vertegenwoordiger voor het PIDPA A-adviescomité (watervoorziening).
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van Ben Van Looveren als effectief lid van de Plaatselijke Groep LEADER Kempen Zuid.
De gemeenteraad stelt Luc Van Laer aan als effectief lid van de Plaatselijke Groep LEADER Kempen Zuid.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van het ontslag van Evelien Lievens als gemeenteraadslid.
Op 23 augustus 2021 diende Evelien Lievens haar ontslag in als gemeenteraadslid.
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van Evelien Lievens als gemeenteraadslid.
Artikel 6 § 3 en 14 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad heeft de opdracht de geloofsbrieven te onderzoeken en goed te keuren van Nadja Robeyn.
Vervolgens zal de verkozene, die zich nog in de vereiste voorwaarden van verkiesbaarheid bevindt, de volgende eed afleggen in handen van de voorzitter.
“Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.”
Na beëdiging wordt het raadslid als aangesteld verklaard door de voorzitter.
Het decreet lokaal bestuur 22 december 2017, de artikelen 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 49 en 59
Het lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011.
De omzendbrief BA-2012/2 van 19 oktober 2012 – Start van de lokale en provinciale bestuursperiode
De resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen werden goedgekeurd op datum van 5 december 2018.
Ingevolge het ontslag van gemeenteraadslid Evelien Lievens, wordt deze vervangen door diens opvolger Nadja Robeyn, 1ste opvolger voor lijst nr. 2, N-VA.
De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van Nadja Robeyn goed.
De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging van Nadja Robeyn in handen van de voorzitter.
De gemeenteraad neemt kennis van de aangepaste volgorde van de gemeenteraadsleden. Deze wordt als bijlage toegevoegd aan dit besluit.
Uit de voordrachtakte d.d. 17 december 2018, opgesteld en getekend overeenkomstig de bepalingen van artikel 19 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, blijkt de voordracht van Lea Neyens als kandidaat-opvolger voor kandidaat-effectief lid Evelien Lievens van de politieraad.
De gemeenteraad verklaart Lea Neyens verkozen als effectief lid van de politieraad.
Gelet op de Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 20 december 2000 betreffende de verkiezing in elke gemeenteraad van de leden van de politieraad;
Gelet op de Ministeriële Omzendbrief van 14 november 2012 betreffende de verkiezing en de installatie van de politieraadsleden van een meergemeentezone;
In de zitting van de gemeenteraad van 7 januari 2019 is Evelien Lievens verkozen als effectief lid van de politieraad van de politiezone Geel Laakdal Meerhout.
Evelien Lievens heeft op 23 augustus 2021 haar ontslag meegedeeld aan de voorzitter van de gemeenteraad die hiervan kennisgeving heeft ontvangen.
Het ontslag van Evelien Lievens als gemeenteraadslid maakt van rechtswege een einde aan haar mandaat als lid van de politieraad op grond van artikel 21 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
In de voordrachtakte van Evelien Lievens werd Lea Neyens aangeduid als opvolger in toepassing van artikel 19 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
De gemeenteraad verklaart Lea Neyens verkozen als effectief lid van de politieraad.
In vergadering van 2 maart 2020 verleenden zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad hun goedkeuring aan de statuten van de autonome verzorgingsinstelling Algemeen Ziekenhuis Sint-Dimpna te Geel.
Het ziekenhuis dient bij elke statutenwijziging de goedkeuring te vragen van de Vlaamse regering (artikel 482, tweede lid DLB juncto artikel 500 DLB).
De Vlaamse regering heeft na haar onderzoek bij Ministerieel Besluit op 3 mei 2021 de statutenwijziging goedgekeurd.
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring van de statutenwijziging van het Algemeen Ziekenhuis Sint-Dimpna A.V. te Geel door de Vlaamse regering bij Ministerieel Besluit op 3 mei 2021.
Jaarlijks herbekijken het schoolbestuur, de directies van de stedelijke basisscholen en de schoolraad het schoolreglement van de scholengemeenschap Stedelijk onderwijs Geel. Het schoolreglement regelt de betrekkingen tussen schoolbestuur enerzijds en leerlingen en hun ouders anderzijds. Alle scholen van de scholengemeenschap Stedelijk Onderwijs hanteren eenzelfde schoolreglement. De uitzonderingen per school zijn hier telkens in opgenomen.
Als bijlage aan dit dossier is een voorstel voor schoolreglement voor het schooljaar 2021-2022 toegevoegd. De wijzigingen ten opzichte van de versie van schooljaar 2020-2021 zijn gemarkeerd.
Voor de opmaak werd gebruik gemaakt van het modelreglement dat OVSG heeft opgesteld. De laatste nieuwe wijzigingen van OVSG zijn ingevoegd in het document en de modaliteiten per school zijn aangepast.
Er werden aanpassingen doorgevoerd aan volgende punten:
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997.
De omzendbrief bao/2002/01 over informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement.
Het decreet van 02/04/2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad
De gemeenteraad keurt het schoolreglement van de stedelijke basisscholen van Geel voor het schooljaar 2021-2022 goed.
Stad Mechelen trad op als aankoopcentrale in toepassing van artikel 2,6°a) en 7°a, van de wet betreffende overheidsopdrachten. Stad Mechelen organiseerde overheidsopdracht via een mededingingsprocedure met onderhandelingen. Hiervoor werd het bestek getiteld: "Bijzonder bestek voor de overheidsopdracht voor diensten met als onderwerp Implementatie HR-suite en nieuwe loonmotor stad Mechelen" (bestek 2019-OO-PERS -569) opgesteld.
Bij de beslissing van het college van burgemeester en schepen van de stad Mechelen van 8 juni 2020 werd de opdracht voor implementatie HR-suite/nieuwe loonmotor - Personeelsbeheer Core-HR en Implementatie HR-suite/nieuwe loonmotor (loonadministratie) gegund aan Dileoz NV, Excelsiorlaan 11, 1930 Zaventem.
De toetreding tot de aankoopcentrale "Bijzonder bestek voor de overheidsopdracht voor diensten met als onderwerp Implementatie HR-suite en nieuwe loonmotor stad Mechelen" werd op 18 februari 2020 mondeling afgestemd tussen de sectormanager personeel & organisatie en het diensthoofd personeel. Aangezien de stad Mechelen optrad als aankoopcentrale, zijn wij als lokaal bestuur vrijgesteld van het voeren van een afzonderlijke formele procedure van een overheidsopdracht (artikel 47, §2 Wet overheidsopdrachten). Om van de aankoopcentrale gebruik te kunnen maken, was Mechelen wettelijk verplicht om alle mogelijke afnemers nominatief te vermelden in het bestek. Onze interesse werd dan ook overgemaakt aan Stad Mechelen en zij hebben ons opgenomen in het uitgeschreven bestek, zodat we zeker konden deelnemen. Op het moment van uitschrijven van het bestek, was het evenwel nog niet beslist / niet zeker om effectief toe treden. Deze beslissing om toe te treden en tegelijk te gunnen aan de door de aankoopcentrale gekozen inschrijver, is genomen door het college van burgemeester en schepenen.
Motivatie beslissingsprocedure: het college van burgemeester en schepenen nam deze beslissing bij hoogdringendheid op basis van artikel 56 §4 van het decreet over het lokaal bestuur. Het nieuwe loonpakket moet immers uiterlijk op 1 januari 2022 operationeel zijn. Voordien moet er voor de testing minimaal drie maanden dubbel geregistreerd en berekend worden. Dit betekent dat er in juli en augustus 2021 gestart moet worden met de implementatie van het loonpakket. Indien er pas gestart wordt in september 2021 met de conversie, dan zal de dienst personeel er niet in slagen om het pakket volledig en correct geïmplementeerd te krijgen tegen januari 2022. Het was dan ook noodzakelijk dat het schepencollege bij hoogdringendheid een beslissing tot toetreding en gunning nam.
artikel 56 § 4 van het decreet lokaal bestuur
artikel 56 § 3, 4°en 5° van het decreet lokaal bestuur
Vanaf 1 januari 2022 zal het beheer van de sociale aangifte van de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten (PPO) niet meer gebeuren via de Dienst voor de Bijzondere Socialezekerheidsstelsels (DIBISS) maar via de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ).
Voor de dienst personeel was deze aankondiging van Cipal Schaubroeck de aanleiding om kritisch te gaan nadenken over een nieuw personeelspakket.
De dienst personeel legde sinds 2019 een heel traject af en ging op zoek naar een nieuw personeelspakket (Core HR en loonadministratie).
Omdat stad Mechelen met een gelijkaardige oefening bezig was beslisten we om onze interesse te betuigen in deze opdracht en vroegen we ons mee op te nemen in het "Bijzonder bestek voor de overheidsopdracht voor diensten met als onderwerp Implementatie HR-suite en nieuwe loonmotor stad Mechelen" (bestek 2019-OO-PERS -569).
De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 5 juli 2021 tot toetreding tot de aankoopcentrale die de stad Mechelen organiseerde, bestaande uit de overheidsopdracht voor diensten met als onderwerp Implementatie HR-suite en nieuwe loonmotor stad Mechelen (gekend onder bestek 2019-OO-PERS -569) en vervolgens te gunnen aan en de opdracht te sluiten met Dileoz NV, Excelsiorlaan 11, 1930 Zaventem.
LDC Luysterbos wenst met een proefperiode van één jaar tegemoet te komen aan de vraag vanuit gelijke kansen om bij te dragen aan laagdrempelige alternatieven voor Samen Eten. Aangezien het op dit moment onduidelijk is hoe groot de vraag zal zijn voor dit aangepaste aanbod en of dit invloed heeft op de huidige bezoekers, zullen we dit bijkomende aanbod evalueren na één jaar.
Dit initiatief draagt bij tot onze doelstelling om een bredere doelgroep te kunnen bereiken die gebruik maakt van de maaltijden in ons dienstencentrum.
Naar aanleiding van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen tot het niet opstarten van het Samen Eten/sociaal restaurant in het ontmoetingslokaal (St. Dimpnaplein 9) van gelijke kansen, zijn de dienst gelijke kansen en LDC Luysterbos in gesprek gegaan.
De dienst sociale zorg wil de drempel tot de maaltijden van LDC Luysterbos verder verlagen. Na navraag bij Compass, blijkt het mogelijk om binnen de contouren van de huidige aanbesteding de bijkomende mogelijkheid van een hoofdmaaltijd (zonder soep of dessert) aan te bieden voor een aangepaste prijs:
Het huidige aanbod blijft aan de geldende prijs blijft behouden. De mogelijkheid van enkel een hoofdschotel wordt gedurende een proefperiode van 1 jaar aangeboden aan alle bezoekers, naast het bestaande aanbod. Voorwaarden rond inschrijving zoals deze nu bestaan, blijven behouden.
De gemeenteraad keurt de invoering van een bijkomend aanbod van een hoofdmaaltijd in LDC Luysterbos (€ 6 of € 4 voor houders Geelse Vrijetijdspas) goed gedurende een proefperiode van één jaar, met startdatum 1 november 2021.
De effecten van de klimaatverandering worden steeds zichtbaarder en tegelijk ook meer en meer confronterend: de ontregeling van het klimaat vergroot de kans op extreme weersomstandigheden, waaronder ook droogte en meer hevige regenval. Onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen moet worden afgebouwd. Een krachtig klimaatbeleid omhelst tal van voordelen voor een inclusieve, economisch florerende en veelzijdige samenleving die het welzijn bevordert voor ons allen. Het is belangrijk dat we nu de handen uit de mouwen steken om de negatieve gevolgen van de klimaatverandering tegen te gaan. Alleen met zijn allen kunnen we het tij keren. Door creatieve oplossingen aan te reiken en door nog meer mensen ervan bewust te maken dat ook hun acties een deel van de oplossing zijn, kunnen we de noodzakelijke omslag creëren.
De eerste stappen zijn reeds genomen door talloze bestaande initiatieven en samenwerkingsverbanden. De resultaten van deze acties worden ook steeds zichtbaarder, waardoor iedereen hier verder op kan bouwen. De gewenste systeemverandering vereist een integrale benadering. De oorzaken en gevolgen van klimaatverandering stoppen niet aan onze bestuurlijke of landelijke grenzen.
De troef van de lokale besturen in deze is de nabijheid tot burgers en bedrijven.
In het meerjarenplan 2020-2025 van Geel bevat de beleidsdoelstelling: Geel gaat de klimaatverandering tegen of beperkt de gevolgen ervan. Hieronder zitten heel wat acties die gelinkt zijn aan het pact dat de Vlaamse overheid wil afsluiten. Door het pact af te sluiten heeft Geel een minimaal trekkingsrecht van 144.763 euro.
Bovendien is het uitdrukkelijk de bedoeling om ook burgers, verenigingen en bedrijven te betrekken, wat ook aansluit bij de visie rond participatie in onze organisatie (zie ook inspraakreglement en reglement burgerbudget in opmaak).
Ook VVSG is mee op de kar gesprongen en heeft hiervoor het Netwerk Klimaat in het leven geroepen, dit is een kennisgroep die gemeenten wil samenbrengen om kennis en ervaringen te delen om zo op een efficiënte manier aan de klimaatdoelstellingen te werken.
Het pact voorziet in 4 concrete werven met telkens doelstellingen op Vlaams niveau:
werf 1: laten we een boom opzetten met als doelstellingen: 1 boom extra per Vlaming tegen 2030 (+6,6 miljoen bomen extra vanaf 2021 t.e.m. 2030) - 0,5 meter extra haag of geveltuinbeplanting per Vlaming tegen 2030 (+3.300 km extra vanaf 2021 t.e.m. 2030) en 1 extra natuurgroenperk per 1000 inwoners tegen 2030 (= 6.600 perken van 10 m² vanaf 2021 t.e.m. 2030)
werf 2: verrijk je wijk met als doelstellingen: 50 collectief georganiseerde energiebesparende renovaties per 1.000 wooneenheden vanaf 2021 t.e.m. 2030 - 1 coöperatief/participatief hernieuwbaar energieproject per 500 inwoners tegen 2030 die samen voor een totaal geïnstalleerd vermogen zorgen van 2 MW vanaf 2021 t.e.m. 2030 (+12.000 projecten in 2030)
werf 3: elke wijk deelt en is duurzaam bereikbaar met als doelstellingen: Per 1.000 inwoners 1 “toegangspunt” voor een (koolstofvrij) deelsysteem tegen 2030 (=6.600 toegangspunten) - • Per 100 inwoners 1 laadpunt tegen 2030 (=66.000 laadpunten) - 1 m nieuw of structureel opgewaardeerd fietspad extra per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030.
werf 4: water het nieuwe goud (droogteproblematiek) met als doelstellingen: 1 m² ontharding per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030 (= 6,6 miljoen m² ontharding) - Per inwoner 1 m³ extra opvang van hemelwateropvang voor hergebruik, buffering en infiltratie voor regenwater vanaf 2021 t.e.m. 2030 (=6,6 miljoen m³ extra regenwater dat wordt opgevangen voor hergebruik of infiltratie).
Het engagement van Geel omvat:
Hiertegenover staat volgende engagement van de Vlaamse overheid:
Deze elementen zitten mee vervat in het meerjarenplan 2020-2025 dat momenteel in uitvoering is en zullen een onderdeel zijn van het lokale klimaatactieplan dat in voorbereiding is en ook dit najaar wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de ondertekening van het Energie- en klimaatpact van de Vlaamse overheid goed.
Zaak der wegen
Artikel 31 uit het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning van 25 april 2014, stelt dat de gemeenteraad eerst een besluit moet nemen over het wegtracé alvorens het college van burgemeester en schepenen over de vergunningsaanvraag beslist.
In deze aanvraag is er geen sprake van een wegenis die wordt overgedragen naar openbaar domein. De wegenis blijft privaat.
In de wetgeving wordt geen definitie gegeven van het begrip 'openbare weg'. Het openbaar karakter van een weg ontstaat dan ook door het feit dat de weg gebruikt wordt door het publiek, ongeacht wie de eigenaar van de bedding is. Van het ogenblik dat een weg openstaat voor het verkeer betreft dit een openbare weg.
Gelet op bovenstaande is een besluit van de gemeenteraad noodzakelijk.
Openbaar Onderzoek
Het eerste openbaar onderzoek werd gehouden van 12 april 2021 t.e.m. 11 mei 2021. Er werden 56 bezwaarschriften ontvangen.
Omdat er gewijzigde plannen bezorgd werden (een erfdienstbaarheid die ontbrak in de eerste plannen), was een tweede openbaar onderzoek nodig. Het tweede openbaar onderzoek werd gehouden van 15 mei 2021 t.e.m. 13 juni 2021. Er werden 5 bijkomende bezwaarschriften ingediend.
In de bezwaarschriften werden volgende elementen aangehaald:
Beleidsplan Ruimte Geel
De gemeenteraad heeft in zitting van 1 april 2021 het beleidsplan ruimte Geel voorlopig vastgesteld. In het beleidskader leefbare dorpen is de woningbouwprogrammatie voor o.a. Bel opgenomen. Bepaalde binnengebieden, gelegen in woongebied, worden bevroren tot 2030. De voorgestelde verkaveling maakt deel uit van zo’n binnengebied. De gemeenteraad heeft beslist dat er voorlopige geen nieuwe ontwikkeling mogelijk is op deze locatie.
Decreet betreffende de Omgevingsvergunning
Besluit betreffende de Omgevingsvergunning
Decreet houdende de gemeentewegen
Aanvraag werd ingediend voor het verkavelen van een aantal percelen gelegen in Geel, Mon Van Genechtenstraat / Manheuvel, kadastraal gekend 1I 2273E3, 2273F3, 2273H3, 2278A.
Het ontwerp is fase 2 van de verkaveling Manheuvels.
In fase 2 wenst men 38 bijkomende loten te creëren, waarvan 26 loten in gesloten of halfopen bebouwing, 1 lot in open bebouwing en 11 villagronden.
De wegenis, parkeerhaven en pleintje blijven in privé-eigendom van de bewoners. Er is daarom geen rooilijnplan toegevoegd aan het dossier.
Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen - Artikel 1 ("Alleen de gemeenteraad is bevoegd om de naam van openbare wegen en pleinen vast te stellen of te wijzigen").
Bij opzoeking van adresgegevens stelde de GIS-deskundige vast dat de huidige huisnummering van Oosterloseheide onlogisch is. Er zijn vier verschillende straten die allen dezelfde straatnaam gebruiken. De huisnummering is niet chronologisch en er is geen duidelijke pare en onpare kant. Er zijn huisnummers die enkel verschillen d.m.v. een bisnummer terwijl ze in een andere straat gelegen zijn. Hierdoor vormt de huidige huisnummering een potentieel gevaarlijke situatie. Als bijlage is een plan gevoegd met de huidige huisnummering van Oosterloseheide.
Op 22 februari 2021 wordt na overleg met de bevoegde schepen geopteerd om twee nieuwe straatnamen te vragen aan de stedelijke archivaris. Op 18 juni 2021 ontvangt de GIS-deskundige het advies. Het advies en plan voor de heradressering zijn bijgevoegd aan dit besluit.
De stedelijk archivaris stelt volgende straatnamen voor overeenkomstig het plan (zie ook bijlage):
Op oude topografische kaarten is te zien dat er in de eerste helft van de twintigste eeuw een tramlijn (lijn 284) was van Mechelen naar Turnhout via Heist-op-den-Berg, Westerlo en Geel. Een tweede tramlijn (lijn 254) liep van Zichem naar Turnhout via Eindhout, Meerhout en Mol. In Oosterlo kwam er een verbinding tussen die twee lijnen. Deze liep o.a. op het huidig deel van Oosterloseheide vanaf Eindhoutseweg tot de gemeentegrens met Laakdal. Als bijlage zijn er uittreksels gevoegd uit de militaire stafkaarten van 1893 en 1929. Aangezien er in Geel nog geen straten verwijzen naar dit stukje geschiedenis, willen we de naam Tramstraat voorstellen.
Waar de nieuwe straatnaam 2 gewenst is, ligt langs Laakdalse zijde de Vissenstraat, zie uittreksel uit het Grootschalig Referentie Bestand (GRB) Vlaanderen als bijlage. In overeenstemming met de BeST-Adress-richtlijnen van de FOD Binnenlandse Zaken is het hier wenselijk om dezelfde straatnaam te gebruiken met een voldoende hoog nummer. Aan Laakdalse zijde is de oneven zijde genummerd van 1 tot en met 9, de even zijde is genummerd van 2 tot en met 14. Het archief volgt deze redenering, gelet op het historisch bestaan van de naam 'Vissenstraatje'. Om deze redenen willen we de naam Vissenstraat voorstellen.
Als bijlage bij het besluit is het voorstel tot hernummering van de woningen met huidige straatnaam Oosterloseheide gevoegd. Dit voorstel houdt rekening met richtlijnen van de veiligheidsdiensten en mogelijkse toekomstige ontwikkeling van het gebied.
Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, in het bijzonder artikel 4 dat bepaalt:
'Artikel 4. Het gemeentebestuur dat de namen van wegen en pleinen wil wijzigen:
1° deelt, met opgave van redenen, dit voornemen schriftelijk mee aan al de personen die, hetzij langs de bedoelde wegen en pleinen wonen en kiesgerechtigd zijn in de gemeente, hetzij eigenaar zijn van erven gelegen langs de bedoelde wegen en pleinen en een in België bekende woonplaats hebben. Deze personen kunnen binnen 30 dagen hun eventuele opmerkingen en bezwaren schriftelijk bij het betrokken gemeentebestuur indienen. Uitzondering wordt gemaakt voor het verbeteren van taal- en spelfouten, waarbij een eenvoudig advies van de provinciale commissie voor plaatsnaamgeving volstaat om bedoelde aanpassing uit te voeren;
2° vraagt advies aan de gemeentelijke raad voor cultuur en culturele vrijetijdsbesteding. Deze raad deelt schriftelijk binnen 30 dagen zijn advies aan het gemeentebestuur mee. Het gemeentebestuur kan advies vragen aan de Koninklijke Commissie voor Advies voor Plaatsnaamgeving. Deze commissie deelt binnen 30 dagen schriftelijk zijn advies mee aan het gemeentebestuur. Bij ontstentenis van een binnen de voorgeschreven termijn overgezonden advies wordt dit als gunstig beschouwd;
3° maakt dit voornemen door openbare aanplakking bekend, waarna eventuele opmerkingen en bezwaren schriftelijk binnen 30 dagen bij het gemeentebestuur kunnen worden ingediend.
De in 1°, 2° en 3° van dit artikel vermelde procedure moet gelijktijdig verlopen.
Het gemeentebestuur bepaalt in de mededeling bedoeld in 1°, in de vragen om advies bedoeld in 2°, en in de aangepakte bekendmaking bedoeld in 3°, de datum waarop de termijn van 30 dagen begint te lopen.
Bij het verstrijken van de vastgestelde termijn sluit het gemeentebestuur een proces-verbaal af waarin de ingediende opmerkingen en bezwaren worden opgenomen.'
De gemeenteraad keurt principieel de twee voorgestelde straatnamen goed, op basis van het advies van de archivaris van stad Geel, zoals vermeld in bijgevoegd plan:
De gemeenteraad keurt principieel de heradressering goed van de woningen met huidige straatnaam Oosterloseheide zoals vastgelegd in bijlage.
De gemeenteraad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht de procedure tot wijzigen van een straatnaam op te starten, zoals bepaald door het artikel 4 van het Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen.
De GR is bevoegd op basis van artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur. Het CBS is bevoegd op basis van artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het huidige contract met de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk loopt ten einde op 31/12/2021. In het kader van de opdracht “Aanstelling van een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk” werd er een bestek met nr. 2021-119 opgesteld door het centrale aankoopteam.
We stellen voor om het nieuwe contract af te sluiten voor onbepaalde duur zoals bepaald in art. II.3-13 codex welzijn op het werk. Zowel de raamovereenkomst als de bestellingen voor het verstrekken van de wettelijke verplichte prestaties kunnen door respectievelijk de aanbestedende overheid en de besteller worden opgezegd op de wijze en onder de voorwaarden bepaald in art. II.3-13 codex welzijn op het werk.
Reden van dit voorstel is dat er bij vorige omschakeling in 2017 veel problemen zijn geweest met de overdracht van persoonlijke dossier van medewerkers. We merkten ook op dat een nieuwe dienstverlener tijd nodig heeft om de werking van de organisatie te leren kennen en hun eigen werking hier op af te stemmen. De gemiddelde tijd was 2,5 jaar alvorens er vlot kon worden samengewerkt.
In het kader van de opdracht “Aanstelling van een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk” werd een bestek met nr. 2021-119 opgesteld door het centrale aankoopteam.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 423.140,49 excl. btw. De externe dienst is vrijgesteld van btw volgens volgens art 44, §2, 2° BTW-Wetboek.
De opdracht zal worden afgesloten voor onbepaalde duur.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Stadsbestuur Geel treedt op als aankoopcentrale voor het OCMW Geel en Stuifzand bij de gunning en de uitvoering van de opdracht.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en meer bepaald artikel 2, 6° en 7°a (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de verwerving van leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbesteders) en artikel 43
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2021-119 en de raming voor de opdracht “Aanstelling van een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk” goed.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op Europees niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, onder BD000010/AP000078 op budgetcode 6131000/1/112 (actie/raming AC000690/MJP001797).
Het college van burgemeester en schepenen legt het dossier voor aan de gemeenteraad.
De renovatie v/d kapel in Elsum is gestart in april 2021 en zou klaar zijn tegen nieuwjaar. 2022
Er wordt aan een heel traag tempo gewerkt en helemaal niet dagelijks. Wat is de reden hiervan?
Is er al geweten waarvoor de kapel na de werken gebruikt zal worden?
Wanneer gaat de definitieve enkelrichting in Elsum ingevoerd worden? Kan u toelichten hoe het verkeer gaat circuleren?
Het schooljaar is net gestart en dat betekent dat leerlingen van 5 scholen op St. Dimpna opnieuw de weg moeten delen met zwaar vrachtverkeer. Niemand trekt in twijfel dat dit levensgevaarlijk is. Op de gemeenteraad van 9 november 2020 heb ik hierover al vragen gesteld en gepleit voor een onmiddellijk verbod op zwaar doorrijdend vrachtverkeer. Met deze interpellatie wil ik graag weten welke stappen er ondertussen genomen zijn richting een verbod.
Geen excuses meer, want wij vinden dat de stad zich niet mag verschuilen achter de bevoegdheden. In het Waasland is aangetoond dat je wel doorrijdend vrachtverkeer kan verbieden op gewestwegen, mits toestemming van de minister van mobiliteit. Wat in het Waasland kan, moet in Geel ook kunnen.
Is er intussen contact opgenomen met de huidige Vlaams minister van mobiliteit, Lydia Peeters, om aan te dringen op een verbod?
In eerdere antwoorden over dit onderwerp wordt vaak gewezen op de problematiek dat vrachtwagens richting KMO-zone Stenehei geen alternatief hebben en noodgedwongen door St. Dimpna moeten rijden.
Zijn er al stappen ondernomen om deze problematiek in kaart te brengen?
Welke cijfergegevens hebben jullie hierover? Over hoeveel vrachtwagens gaat dit?
Hoeveel vrachtwagens rijden er dagelijks door St. Dimpna? Hoeveel hiervan is doorrijdend? Hoeveel moeten er naar de Stenehei?
Wat is de stand van zaken wat betreft andere maatregelen ter verbetering van de fietsveiligheid? Op de GR van juni werd de aanleg van fietspaden in de Gasthuisstraat aangekondigd. De timing zou 2022 zijn. Is er al meer nieuws hierover?
Holven (de straat) is sinds kort weer inrijdbaar via de Dr. Van de Perrestraat. Tegelijk werden de paaltjes, die het gemotoriseerd verkeer komende van het noorden verhinderden de bocht naar de spoorovergang te nemen, weggenomen. Het stuk van de straat dat parallel loopt met het spoor, is evenwel een deel van de fietsostrade - dat wordt als dusdanig aangekondigd met verkeersborden -, waar in feite geen wagens mogen rijden.
Wat is de logica achter deze verwarrende en onveilige situatie, en hoe denkt u hier meer duidelijkheid en veiligheid te scheppen?
Onze plaatselijke horeca heeft ingevolge Covid-19 de mogelijkheid gekregen om haar terrassen extra uit te breiden. Verlengingen van deze maatregel werden toegestaan.
Vele horeca uitbaters, winkeliers en de genietende Gelenaars stellen reeds de vraag of dit in de toekomst ook nog kan.
Onze fractie ziet dat de uitbreiding van de terrassen alleen maar voordelen biedt voor de horeca, de winkeliers, vele Gelenaars en toeristen.
Een aantrekkelijk marktplein zorgt voor meer bezoekers aan onze stad.
De villa met tuin op de hoek Anemoonstraat-Waaiburg zal worden gesloopt en vervangen door een blok met 18 appartementen. In maart 2021 weigerde het schepencollege de aanvraag (zonder openbaar onderzoek), hiermee ingaand tegen het voorwaardelijk gunstig advies van de omgevingsambtenaar. Het college oordeelde "dat de omgeving zo'n project op die plaats niet toelaat. Het project is te groot geconcipieerd (te veel appartementen) voor de omgeving, in een wijk met allemaal vrijstaande eengezinswoningen. Het project en gabarit passen niet in het gabarit van de Annemoonstraat." De aanvrager ging daarop in beroep bij de provincie en verkreeg zijn vergunning met de vingers in de neus. Het stadsbestuur besliste ondertussen daartegen niet in beroep te gaan.
- Waarom werd er geen openbaar onderzoek gehouden voor een project dat het stadsbestuur zelf (te) grootschalig vindt en dat het karakter van die omgeving sterk zal wijzigen?
- Is er na de weigering overleg geweest met de bouwpromotor om de plannen conform te stedelijke visie te maken?
- Dat de stad niet in beroep gaat, zou te maken hebben met een 'gentlemens agreement' tussen de twee overheidsechelons om mekaar niet in procedureslagen te bekampen. Moet die afspraak niet herbekeken worden zodat de lokale visie meer gewicht krijg? Of hebben we hier te maken met een lokale overheid die haar handen in onschuld wast, wetende dat de provincie dit project toch zou vergunnen?
Na vijf jaar staat het grootschalige project voor de herinrichting van de Stationsomgeving nog nergens. Twee jaar geleden werd het ondergebracht in de 'procedure complexe projecten', maar niet iedereen vindt dat nu nog een goed idee. De privé-partners (Gavra en Skyline Europe) worden ongeduldig en ongerust: er zijn voor hen teveel juridische risico's aan verbonden en het duurt allemaal te lang. Zij stellen een alternatieve procedure voor, met (wat Gavra betreft) o.a. de opmaak van een zg. postzegel-RUP.
- Is het stadsbestuur geneigd in die richting mee te marcheren en de 'procedure complexe projecten' los te laten voor een alternatieve aanpak?
- Werd er de voorbije jaren naast de voornemens en de onderzoeken in dit dossier al iets tastbaars gerealiseerd?
- Denkt u dit project ooit te kunnen afkloppen, en zo ja: hoe en wanneer?
Nieuwe ondernemers langs de Kanaaldijk, corona die gezorgd heeft dat wij onze eigen streek (her) ontdekken, de fiets die terug van stal werd gehaald...allemaal positief nieuws.
Echter elke medaille heeft een keerzijde. Meer bedrijvigheid zorgt voor meer "passanten" te voet, met de fiets.
Onze fractie wil dat iedereen zich veilig kan verplaatsen. Op dit ogenblik ligt het jaagpad langs het Kanaal er zeer slecht bij, zeker voor de minder mobiele recreanten.
Verder vragen wij aandacht voor het voorzien van enkele parkeerplaatsen voor minder mobiele personen.
Neemt de stad hierin het voortouw ? En kan dit op korte termijn ?
Betreft : Hoeveel tijd heeft men om een parkeerticket aan te schaffen in de stad Geel ?
Geel, 29 augustus 2021
Geachte,
De documenten in bijlage werden me in juli 2021 toegezonden door een Gelenaar die op de Pas parkeerde .
Persoon in kwestie kocht een geldig parkeerticket ( tot 16 u 38 ) , maar het winkelen duurde langer dan gepland .
Hij maakt vervolgens gebruik van zijn Geels halfuurtje ( tot 17 u 08 ) . Hij legt dit goed leesbaar naast het ticket .
Persoon in kwestie wil na afloop van het winkelen nog iets op de markt gaan drinken en besluit een nieuw ticket aan te schaffen . Er staan op dat ogenblik echter meerdere personen aan de parkeerautomaat , dus hij moet zijn beurt afwachten .
Voor hij de kans krijgt een geldig ticket aan te schaffen , wordt er reeds door de parkeerwachter een retributiebon uitgeschreven . De bon is reeds binnen de drie minuten na het verlopen van de parkeertijd al afgedrukt ( 17 u 11) !!!!!!!
Over het Geels halfuurtje wordt trouwens niet gesproken op de retributiebon )
Mijn vraag aan het bestuur is dus hoeveel tijd men krijgt om een parkeerticket aan te schaffen ???? In elk geval minder dan 3 minuten blijkt uit bovenstaande gebeurtenis .
(De originele documenten , met de gegevens kan U trouwens van mij bekomen .)
Beleefde groeten ,
Rosa Van Cleempoel
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag van raadslid Myriam Smets over "Pfos en Pfas in Geel: stavaza hiervan?".
De gemeenteraad behandelt de mondelinge vraag van raadslid Myriam Smets over "Pfos en Pfas in Geel: stavaza hiervan?".
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag van raadslid Myriam Smets over "verduidelijkingen bij verdagingen van college van burgemeester en schepenen".
De gemeenteraad behandelt de mondelinge vraag van raadslid Myriam Smets over "verduidelijkingen bij verdagingen van college van burgemeester en schepenen".
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag van raadslid Dirk Kennis over "aanleg van fiber glasvezelnetwerk".
De gemeenteraad behandelt de mondelinge vraag van raadslid Dirk Kennis over "aanleg van fiber glasvezelnetwerk".