Terug
Gepubliceerd op 31/08/2021

2021_CBS_02161 - omgevingsvergunning - Het slopen van de bestaande bebouwing en het oprichten van een toonzaal met kantoren (202100320 joh), gelegen Antwerpseweg 29, kadastraal afdeling 3, sectieL, nrs, 961T, 967H2, 967L2, 962B2, 967K2 - Vergunning

College van Burgemeester en Schepenen
ma 09/08/2021 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Pieter Cowé; Dominique Luyckx, Beleidsadviseur

Verontschuldigd

Ben Van Looveren; Marlon Pareijn; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2021_CBS_02161 - omgevingsvergunning - Het slopen van de bestaande bebouwing en het oprichten van een toonzaal met kantoren (202100320 joh), gelegen Antwerpseweg 29, kadastraal afdeling 3, sectieL, nrs, 961T, 967H2, 967L2, 962B2, 967K2 - Vergunning 2021_CBS_02161 - omgevingsvergunning - Het slopen van de bestaande bebouwing en het oprichten van een toonzaal met kantoren (202100320 joh), gelegen Antwerpseweg 29, kadastraal afdeling 3, sectieL, nrs, 961T, 967H2, 967L2, 962B2, 967K2 - Vergunning

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 09/08/2021 (bindende eindtermijn)


  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in: 

Woongebied en agrarisch gebied

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel goedgekeurd op 10 april 2012gelegen in Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel

 

De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan Antwerpseweg goedgekeurd op 10 april 2012gelegen in reservatiestrook voor aanleg Antwerpseweg met ventwegen en in zone voor  handelslint grootschalige handelszaken.

 

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is gesitueerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het ruimtelijke uitvoeringsplan.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Niet van toepassing.

 

Verordeningen

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Er zijn geen historische dossiers voor deze aanvraag.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

De aanvraag heeft als voorwerp het slopen van de bebouwing op het terrein en het bouwen van een toonzaal met uitsluiting van industriële activiteiten.

De bestaande eengezinswoningen nrs. 25, 27, 29 en 31, gelegen in woongebied worden afgebroken.

De Antwerpseweg is langs beide zijden grotendeels volgebouwd met handels-ruimten onder plat dak (o.a. autogarages, doe-het-zelvers , winkelketens, warenhuizen,…).

Het huidig ontwerp van de toonzaal met uitsluiting van industriële activiteiten is gelegen binnen de bouwzone.

De toonzaaloppervlakte bedraagt 1.362 m² (>1.000m²).

Het perceel heeft een breedte van 76,18m, en een oppervlakte van 40 are 46 ca.

De bebouwingsindex bedraagt 1.525m²/2.492m² = 0,61 > 0,5.

Door een kroonlijsthoogte aan te nemen van 8m, de voorgevel in te planten op 30m van de as van de weg, de bouwvrije afstanden te respecteren t.o.v. de perceelsgrenzen, en een groene bufferzone te creëeren groter dan de vereiste 10%, wordt voldaan aan de overige stedenbouwkundige voorschriften.

Het uitzicht van een industriebouw in geïsoleerde sandwichpanelen met grote raampartijen voor de toonzaal, en een industriebouw in geïsoleerde sandwich-panelen met sectionaalpoorten voor de stockageruimte stemt overeen met de bestaande architectuur van de handelsruimten langsheen de Antwerpseweg.

 

  1. Openbaar onderzoek

De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

De aanvraag moet niet openbaar gemaakt worden. De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.

 

  1. Adviezen

Op 19 juli 2021 werd het advies ontvangen van Brandweerzone Kempen - Hulpverleningszone 5 

Advies: volledig voorwaardelijk gunstig

 

Op 26 juli 2021 werd het advies ontvangen van Agentschap Wegen en Verkeer

Advies: volledig voorwaardelijk gunstig

 

Er werd advies gevraagd aan Toegankelijk Vlaanderen maar het advies werd niet ontvangen binnen de termijn.  Het advies wordt geacht stilzwijgend gunstig te zijn.

 

Op 28 juli 2021 werd het advies ontvangen van Openbare Werken (rioolaansluiting)

Advies: gedeeltelijk gunstig

 

Op 7 juli 2021 werd het advies ontvangen van Openbare Werken (mobiliteit)

Advies: volledig voorwaardelijk gunstig

 

  1. Project-MER

Niet van toepassing.

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Wegenis

Het perceel is gelegen langsheen een gewestweg.

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

Watertoets

Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

Enkel wordt bij toename van de verharde oppervlakte de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt.  Dit moet gecompenseerd worden door de plaatsing van een hemelwaterput of de aanleg van een infiltratievoorziening.

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

De aanvraag is inpasbaar in de omgeving en verenigbaar met de goede plaatselijke aanleg.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Er diende over de aanvraag geen openbaar onderzoek gehouden te worden. 

Niet van toepassing.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeeld deze als volgt:

  • Het advies van Brandweerzone Kempen - Hulpverleningszone 5 (Geel), afgeleverd op 19 juli 2021 is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van Agentschap Wegen en Verkeer, afgeleverd op 26 juli 2021 is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van Toegankelijk Vlaanderen, . Er werd geen advies ontvangen binnen de termijn.
  •  Het advies van Openbare Werken afgeleverd op 28 juli 2021 is gunstig.
  •  Het advies van Openbare Werken afgeleverd op 7 juli 2021 is voorwaardelijk gunstig.

 

Conclusie

Er wordt een gunstig advies gegeven onder volgende voorwaarden en lasten:

 

Voorwaarden

 

De werken dienen te worden uitgevoerd overeenkomstig de bijgevoegde plannen.

Indien er asbest aanwezig is op de werf, dient bij de sloop en verwijdering van het asbesthoudend materiaal de bepalingen van Vlarem II Hfdst. 6.4. opgevolgd te worden (www.asbestinfo.be).

Minimaal 10 % van de niet bebouwde zone moet per perceel verplicht beplant worden, waarbij tenminste de parkeerzone via opgaand groen gestructureerd en afgeschermd wordt. De groenstructuur ondersteunt eveneens de beeldwaarde van de bedrijfsgebouwen.

Het niet bebouwde of verharde gedeelte van het perceel moet worden ingericht als groenzone. Er wordt enkel gebruik gemaakt van streekeigen beplanting.

De delen van het terrein die worden gebruikt voor toegangen, parkeerplaatsen, laad- of losplaatsen mogen worden verhard. De aanleg van verhardingen moet zodanig gebeuren dat het hemelwater de mogelijkheid krijgt om maximaal door te dringen in de ondergrond door afleiding van het hemelwater naar de onverharde delen, of door het gebruik van waterdoorlatende materialen, tenzij dit vanuit andere regelgeving niet is toegestaan.

Opslag dient, indien niet ondergebracht in de gebouwen, afgeschermd te worden van het openbaar domein (vb. ommuurd, aanplanten van een haag…)

Er dienen 31 parkeerplaatsen te worden voorzien.

Bij de inrichting van parkeerplaatsen waarbij er meer dan 10 plaatsen worden voorzien, moeten er voldoende voorzieningen worden voorzien die het opladen van elektrische auto’s mogelijk maken (minimaal 1 laadpunt per 10 plaatsen). Omdat elektrisch rijden in de toekomst de norm zal worden, moeten er voldoende voorzieningen worden aangebracht die het uitbreiden van het aantal laadpunten in de toekomst mogelijk maakt.

Er dient gevolg te worden gegeven aan de goedgekeurde archeologienota dd. 10/05/2021 met Projectnummer Onroerend Erfgoed 2021D74.

Het project moet volledig conform de Vlaamse stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid worden gerealiseerd. Deze kan u nalezen op www.toegankelijkgebouw.be.

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van de brandweer zone Kempen dd. 16/07/2021 met kenmerk BWDP/2021-0242/001/01/PVB.

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer dd. 26/07/2021 met kenmerk AV/114/2021/00499.

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van de dienst mobiliteit van stad Geel:

De schuwafstand/tussenruimte tussen het fietspad en de voorziene afscheiding dient 75 centimeter te zijn.

Er dienen minstens 10 fietsparkeerplaatsen voorzien te worden en deze dienen te voldoen aan de kwaliteitseisen uit het vademecum fietsvoorzieningen. De tussenafstand tussen de stallingen bedraagt minstens 75 centimeter bij stallingen op gelijke hoogte en minstens 40 centimeter bij stallingen op ongelijke hoogte. De voorkeur gaat uit naar stallingen op gelijke hoogte.

Voor de werknemers dient een diefstalveilige, overdekte en afgesloten fietsenstalling voorzien te worden.

 

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van de dienst Openbare Werken van stad Geel:

De knijpconstructie van de infiltratievoorziening is niet toegelaten, er kan enkel een noodoverloop voorzien worden naar het rioleringsstelsel. 

Eén bestaande huisaansluiting dient te worden herbruikt waarlangs beiden waterstromen op de riolering aantakken.

De ontwikkelaar dient de nodige maatregelen te nemen om instroom vanuit het openbaar domein in de kelder en rest van het gebouw te vermijden. Minimaal dient terugslagklep voorzien te worden tussen infiltratievoorziening en gebouw.

De voorwaarden opgenomen in het technisch en hydraulisch advies van Aquafin dienen gerespecteerd te worden.

 

Indien voor de uitvoering van de stedenbouwkundige handelingen een bronbemaling geplaatst zal worden, moet deze aangevraagd worden via het omgevingsloket voor de start van de bronbemaling. De bronbemaling moet voldoen aan de bepalingen van Vlarem II afd. 5.53.6.1. Het bemalingswater moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone. Hiervoor kan gebruikgemaakt worden van infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit technisch onmogelijk is mag het water geloosd worden via de RWA-aansluiting.

 

Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.

De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.

 

De vloerpas ligt op maximum 20 cm en kan verhoogd worden door het aantal meter tussen de voorgevel en de rooilijn te vermenigvuldigen met 2 cm, en dit tot een maximum van 40 cm.

Het peil van het gebouw ligt hiermee maximum 40 cm boven de as van de weg.

 

 

Lasten

 

Op het grondgebied van de stad worden ontwikkelingsprojecten uitgevoerd, die bijkomende lasten voor de stad genereren. Een bijzondere soort van stedenbouwkundige ontwikkelingskost is de stedenbouwkundige last. Het college beschikt als vergunningverlenende overheid over de mogelijkheid om bij het verlenen van stedenbouwkundige- of omgevingsvergunningen overeenkomstig artikel 4.2.20, §1 eerste tot derde lid van de VCRO, en artikel 75 t.e.m. 77 van het decreet op de omgevingsvergunning lasten op te leggen aan de aanvrager. Dergelijke stedenbouwkundige last kan eenzijdig worden opgelegd in de stedenbouwkundige- of omgevingsvergunning.

Om van een stedenbouwkundige last in de zin van artikel 4.2.20, §1 eerste tot derde lid van de VCRO, en artikel 75 t.e.m. 77 van het decreet op de omgevingsvergunning te kunnen spreken, dient een stedenbouwkundige last aan de volgende voorwaarden te voldoen :

 

  • de opgelegde last moet in verhouding staan met het voordeel dat de ontwikkelaar haalt uit de vergunning;
  • de last moet realiseerbaar zijn door enig toedoen van de aanvrager;
  • er moet een verband bestaan tussen de opgelegde last en de taken van de vergunningverlenende overheid ingevolge de afgeleverde vergunning;
  • de last moet gericht zijn op duurzame ruimtelijke ontwikkeling en ruimtelijke kwaliteit.

 

Het college van burgemeester en schepenen beslist om een stedenbouwkundige last op te leggen in dit dossier naar aanleiding van het oprichten van een toonzaal. De stedenbouwkundige last wordt opgelegd aan de ontvanger van het voordeel van de vergunning, Philippe Colson, Antwerpseweg 8b, 2440 Geel. Deze vergunninghouder ontvangt een vergunningsvoordeel, zijnde het oprichten van een toonzaal met een oppervlakte van 1658,4 m² BVO.

 

De stedenbouwkundige last worden verantwoord door bijkomend gegenereerde mobiliteit in de omgeving, bijkomende verharding en er dient waterproblematiek gemilderd te worden. 

 

Er wordt voor dit project een stedenbouwkundige last als financiële last voorzien van 42.000 euro  (75 euro/m²; op 20 jaar afgeschreven betekent dit 3,75 euro/m²/jaar), op basis dus van BVO voorzien.

In aanvulling op de financiële last worden in natura klimaat- en duurzaamheidsmaatregelen voorzien op vraag van de stad: 

  • Groendak en pv-panelen , elk 50% van de dakoppervlakte     voor een bedrag van € 7.500 
  • Extra laadinfrastructuur: minstens 3 laadpalen;                        voor een bedrag van € 3.000
  • 2 hoogstambomen (type acer campeste of veldesdoorn) *       voor een bedrag van € 2.500       
  • warmtepomp of extra isolatie                                                     voor een bedrag van € 4.000

Ter garantie wordt hiervoor een borg voorzien van 17.000 euro, die wordt vrijgegeven na effectieve realisatie, desgevallend pro rata.

 

Indien daarnaast extra duurzame tewerkstellingen van minstens 5 VTE gedurende minstens 10 jaar, mits voorleggen van verklaring op eer worden verwezenlijkt, zal er een borg van 10.000 euro worden geïnd (bankwaarborg), dewelke pro rata zal worden vrijgegeven.

 

Het college van burgemeester en schepenen beslist om de last als volgt te bepalen:

Er wordt een financiële last opgelegd ten bedrage van 42.000 euro  (560m² X 75 euro/m² ofwel 3,75 euro/m² per jaar op 20 jaar afschrijving).  De last zal via facturatie aan de ontvanger van het voordeel van de vergunning, vrij van BTW, door stad Geel geïnd worden op het ogenblik van de start der werken. Aanvullend 27.000 euro in borg via bankwaarborg. 

 

Het college van burgemeester en schepenen beslist om deze last als volgt aan te wenden: 

De stad Geel zal de opbrengsten van deze financiële last aanwenden voor haar verantwoordelijkheden in het kader van een randmaatregelen voor toekomstige uitvoering van een veilige verbinding ongelijkvloers t.o.v. de Antwerpseweg, zodat de Antwerpseweg optimaal oversteekbaar is voor zwakke weggebruikers. De gesprekken dienen hierover met wegbeheerder AWV geconcretiseerd te worden.   Indien de wegbeheerder AWV er niet toe bewogen kan worden door stad Geel om dit mee te realiseren binnen een redelijke termijn van 10 jaar na deze overeenkomst, is de stad gerechtigd deze middelen aan te wenden i.h.k.v. maatregelen voor ontharding/waterafvoer in de zone Geel-Centrum naar Geel Punt opdat de (zone rond) de site van deze omgevingsaanvraag beperkt wordt van wateroverlast.


* De 2 velesdoornbomen dienen ingepland te worden in de zone naast de inrit naast het gebouw op minstens 2 meter van de perceelsgrens.  



Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden en lasten strikt na te leven:
 

Voorwaarden

 

De werken dienen te worden uitgevoerd overeenkomstig de bijgevoegde plannen.

Indien er asbest aanwezig is op de werf, dient bij de sloop en verwijdering van het asbesthoudend materiaal de bepalingen van Vlarem II Hfdst. 6.4. opgevolgd te worden (www.asbestinfo.be).

Minimaal 10 % van de niet bebouwde zone moet per perceel verplicht beplant worden, waarbij tenminste de parkeerzone via opgaand groen gestructureerd en afgeschermd wordt. De groenstructuur ondersteunt eveneens de beeldwaarde van de bedrijfsgebouwen.

Het niet bebouwde of verharde gedeelte van het perceel moet worden ingericht als groenzone. Er wordt enkel gebruik gemaakt van streekeigen beplanting.

De delen van het terrein die worden gebruikt voor toegangen, parkeerplaatsen, laad- of losplaatsen mogen worden verhard. De aanleg van verhardingen moet zodanig gebeuren dat het hemelwater de mogelijkheid krijgt om maximaal door te dringen in de ondergrond door afleiding van het hemelwater naar de onverharde delen, of door het gebruik van waterdoorlatende materialen, tenzij dit vanuit andere regelgeving niet is toegestaan.

Opslag dient, indien niet ondergebracht in de gebouwen, afgeschermd te worden van het openbaar domein (vb. ommuurd, aanplanten van een haag…)

Er dienen 31 parkeerplaatsen te worden voorzien.

Bij de inrichting van parkeerplaatsen waarbij er meer dan 10 plaatsen worden voorzien, moeten er voldoende voorzieningen worden voorzien die het opladen van elektrische auto’s mogelijk maken (minimaal 1 laadpunt per 10 plaatsen). Omdat elektrisch rijden in de toekomst de norm zal worden, moeten er voldoende voorzieningen worden aangebracht die het uitbreiden van het aantal laadpunten in de toekomst mogelijk maakt.

Er dient gevolg te worden gegeven aan de goedgekeurde archeologienota dd. 10/05/2021  met Projectnummer Onroerend Erfgoed 2021D74.

Het project moet volledig conform de Vlaamse stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid worden gerealiseerd. Deze kan u nalezen op www.toegankelijkgebouw.be.

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van de brandweer zone Kempen dd. 16/07/2021 met kenmerk BWDP/2021-0242/001/01/PVB.

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer dd. 26/07/2021 met kenmerk AV/114/2021/00499.

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van de dienst mobiliteit van stad Geel:

De schuwafstand/tussenruimte tussen het fietspad en de voorziene afscheiding dient 75 centimeter te zijn.

Er dienen minstens 10 fietsparkeerplaatsen voorzien te worden en deze dienen te voldoen aan de kwaliteitseisen uit het vademecum fietsvoorzieningen. De tussenafstand tussen de stallingen bedraagt minstens 75 centimeter bij stallingen op gelijke hoogte en minstens 40 centimeter bij stallingen op ongelijke hoogte. De voorkeur gaat uit naar stallingen op gelijke hoogte.

Voor de werknemers dient een diefstalveilige, overdekte en afgesloten fietsenstalling voorzien te worden.

 

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van de dienst Openbare Werken van stad Geel:

De knijpconstructie van de infiltratievoorziening is niet toegelaten, er kan enkel een noodoverloop voorzien worden naar het rioleringsstelsel. 

Eén bestaande huisaansluiting dient te worden herbruikt waarlangs beiden waterstromen op de riolering aantakken.

De ontwikkelaar dient de nodige maatregelen te nemen om instroom vanuit het openbaar domein in de kelder en rest van het gebouw te vermijden. Minimaal dient terugslagklep voorzien te worden tussen infiltratievoorziening en gebouw.

De voorwaarden opgenomen in het technisch en hydraulisch advies van Aquafin dienen gerespecteerd te worden.

 

Indien voor de uitvoering van de stedenbouwkundige handelingen een bronbemaling geplaatst zal worden, moet deze aangevraagd worden via het omgevingsloket voor de start van de bronbemaling. De bronbemaling moet voldoen aan de bepalingen van Vlarem II afd. 5.53.6.1. Het bemalingswater moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone. Hiervoor kan gebruikgemaakt worden van infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit technisch onmogelijk is mag het water geloosd worden via de RWA-aansluiting.

 

Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.

De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.

 

De vloerpas ligt op maximum 20 cm en kan verhoogd worden door het aantal meter tussen de voorgevel en de rooilijn te vermenigvuldigen met 2 cm, en dit tot een maximum van 40 cm.

Het peil van het gebouw ligt hiermee maximum 40 cm boven de as van de weg.

 


Lasten

Op het grondgebied van de stad worden ontwikkelingsprojecten uitgevoerd, die bijkomende lasten voor de stad genereren. Een bijzondere soort van stedenbouwkundige ontwikkelingskost is de stedenbouwkundige last. Het college beschikt als vergunningverlenende overheid over de mogelijkheid om bij het verlenen van stedenbouwkundige- of omgevingsvergunningen overeenkomstig artikel 4.2.20, §1 eerste tot derde lid van de VCRO, en artikel 75 t.e.m. 77 van het decreet op de omgevingsvergunning lasten op te leggen aan de aanvrager. Dergelijke stedenbouwkundige last kan eenzijdig worden opgelegd in de stedenbouwkundige- of omgevingsvergunning.

Om van een stedenbouwkundige last in de zin van artikel 4.2.20, §1 eerste tot derde lid van de VCRO, en artikel 75 t.e.m. 77 van het decreet op de omgevingsvergunning te kunnen spreken, dient een stedenbouwkundige last aan de volgende voorwaarden te voldoen :

 

  • de opgelegde last moet in verhouding staan met het voordeel dat de ontwikkelaar haalt uit de vergunning;
  • de last moet realiseerbaar zijn door enig toedoen van de aanvrager;
  • er moet een verband bestaan tussen de opgelegde last en de taken van de vergunningverlenende overheid ingevolge de afgeleverde vergunning;
  • de last moet gericht zijn op duurzame ruimtelijke ontwikkeling en ruimtelijke kwaliteit.

 

Het college van burgemeester en schepenen beslist om een stedenbouwkundige last op te leggen in dit dossier naar aanleiding van het oprichten van een toonzaal. De stedenbouwkundige last wordt opgelegd aan de ontvanger van het voordeel van de vergunning, Philippe Colson, Antwerpseweg 8b, 2440 Geel. Deze vergunninghouder ontvangt een vergunningsvoordeel, zijnde het oprichten van een toonzaal met een oppervlakte van 1658,4 m² BVO.

 

De stedenbouwkundige last worden verantwoord door bijkomend gegenereerde mobiliteit in de omgeving, bijkomende verharding en er dient waterproblematiek gemilderd te worden. 

 

Er wordt voor dit project een stedenbouwkundige last als financiële last voorzien van 42.000 euro  (75 euro/m²; op 20 jaar afgeschreven betekent dit 3,75 euro/m²/jaar), op basis dus van BVO voorzien.

In aanvulling op de financiële last worden in natura klimaat- en duurzaamheidsmaatregelen voorzien op vraag van de stad: 

  • Groendak en pv-panelen , elk 50% van de dakoppervlakte ; voor een bedrag van € 7.500 
  • Extra laadinfrastructuur: minstens 3 laadpalen;                        voor een bedrag van € 3.000
  • 2 hoogstambomen (type acer campeste of veldesdoorn)      voor een bedrag van € 2.500       
  • warmtepomp of extra isolatie                                                       voor een bedrag van € 4.000

Ter garantie wordt hiervoor een borg voorzien van 17.000 euro, die wordt vrijgegeven na effectieve realisatie, desgevallend pro rata.

 

Indien daarnaast extra duurzame tewerkstellingen van minstens 5 VTE gedurende minstens 10 jaar, mits voorleggen van verklaring op eer worden verwezenlijkt, zal er een borg van 10.000 euro worden geïnd (bankwaarborg), dewelke pro rata zal worden vrijgegeven.

 

Het college van burgemeester en schepenen beslist om de last als volgt te bepalen:

Er wordt een financiële last opgelegd ten bedrage van 42.000 euro  (560m² X 75 euro/m² ofwel 3,75 euro/m² per jaar op 20 jaar afschrijving).  De last zal via facturatie aan de ontvanger van het voordeel van de vergunning, vrij van BTW, door stad Geel geïnd worden op het ogenblik van de start der werken. Aanvullend 27.000 euro in borg via bankwaarborg. 

 

Het college van burgemeester en schepenen beslist om deze last als volgt aan te wenden: 

De stad Geel zal de opbrengsten van deze financiële last aanwenden voor haar verantwoordelijkheden in het kader van een randmaatregelen voor toekomstige uitvoering van een veilige verbinding ongelijkvloers t.o.v. de Antwerpseweg, zodat de Antwerpseweg optimaal oversteekbaar is voor zwakke weggebruikers. De gesprekken dienen hierover met wegbeheerder AWV geconcretiseerd te worden.   Indien de wegbeheerder AWV er niet toe bewogen kan worden door stad Geel om dit mee te realiseren binnen een redelijke termijn van 10 jaar na deze overeenkomst, is de stad gerechtigd deze middelen aan te wenden ihkv maatregelen voor ontharding/waterafvoer in de zone Geel-Centrum naar Geel Punt opdat de (zone rond) de site van deze omgevingsaanvraag beperkt wordt van wateroverlast.