Terug
Gepubliceerd op 17/12/2021

2021_GR_00208 - Toetreding tot de aankoopcentrale van het agentschap Facilitair Bedrijf - e-Depot - Digitaal Archief Vlaanderen (DAV) - Beslissen: Goedkeuren

Gemeenteraad
do 16/12/2021 - 20:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marleen Verboven; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Pieter Verhesen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; Luc Verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Luc Van Laer; Myriam Smets; Greet Daems; Petra Gyesbreghs; Timmy Vanuytsel; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Griet Ceusters; Mathias Van Braband; Nadja Robeyn; Berten Kempen; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Anne Depoorter, financieel directeur; Leen Verhesen, Boekhouder - Dienst financiën

Afwezig

Greet Bakelants

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Griet Verhesen
2021_GR_00208 - Toetreding tot de aankoopcentrale van het agentschap Facilitair Bedrijf - e-Depot - Digitaal Archief Vlaanderen (DAV) - Beslissen: Goedkeuren 2021_GR_00208 - Toetreding tot de aankoopcentrale van het agentschap Facilitair Bedrijf - e-Depot - Digitaal Archief Vlaanderen (DAV) - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Het archiefwezen in Vlaanderen is sinds de zomer van 2010 geregeld door het Archiefdecreet naast de federale Archiefwet (1955). De officiële naam was het decreet van 9 juli 2010 betreffende de bestuurlijk-administratieve archiefwerking. In het Vlaams Regeerakkoord 2014-2019 is het engagement opgenomen om een aantal bestuurlijke decreten - waaronder o.a. het Archiefdecreet - samen te brengen onder in één Vlaams Bestuursdecreet.

  • Bestuursdecreet (van 7 december 2018)
  •  Archiefdecreet (van 9 juli 2010)
  •  Archiefwet (van 24 juni 1955)

Gelet op artikel 40 van het Decreet Lokaal Bestuur.

Gelet op de wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2,6° a en 7° b, 43 § 1, tweede lid) en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.

Gelet op de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).

 

Argumentatie

Wat is een digitaal archief? De kerndoelstelling van een e-Depot is het beheren, bewaren en ontsluiten van digitale informatie, dit zowel op korte als lange termijn. Met digitale informatie bedoelen we hier informatie die niet meer actief gebruikt wordt en het volledige administratieve proces doorlopen heeft. 

Toegankelijkheid en Raadpleegbaarheid

  • Door middel van het toekennen en uitlezen van metadata zorgt een digitaal archief ervoor dat alle informatie eenvoudig vindbaar en bijgevolg raadpleegbaar is. De raadpleegbaarheid van informatie hangt natuurlijk sterk samen met de leesbaarheid.

Leesbaarheid

  • Dit betekent dat een digitaal archief instaat voor het op korte en lange termijn leesbaar houden van informatie (ongeacht het formaat van de informatie en de opeenvolgende versies van software waarmee een document of bestand werd aangemaakt). 

Integriteit en Authenticiteit

  • Door het waarborgen van zowel de integriteit als de authenticiteit van informatie zorgt een digitaal archief ervoor dat informatie ongewijzigd blijft in de tijd. Een digitaal archief focust vooral op de integriteit en authenticiteit van de inhoud en niet op die van vorm / formaat (dit laatste mag én moet zelfs wijzigen om de leesbaarheid doorheen de tijd te kunnen garanderen). 

Veiligheid

  • Het waarborgen van veiligheid is noodzakelijk voor het borgen van de integriteit en authenticiteit van de informatie. Veiligheid gaat o.a. om ervoor te zorgen dat enkel de juiste personen toegang krijgen tot de juiste informatie, dat er voldoende viruscontroles gebeuren, dat persoonsgegevens worden bewaard, beheerd en getoond conform de AVG en/of andere wet- en regelgeving. 

Het e-Depot van de Vlaamse overheid - 'Digitaal Archief Vlaanderen' (DAV) - is een gemeenschappelijke dienstverlening waarmee Het Facilitair Bedrijf een oplossing wil bieden op het vlak van digitaal archiefbeheer. Het is opgezet voor zowel entiteiten van de Vlaamse Overheid als lokale besturen, omdat het al langer een interbestuurlijk probleem is: al jaren kampen (lokale) overheden met dezelfde vragen en behoeften. Digitaal Archief Vlaanderen voldoet aan de noden van een organisatie om zowel tijdelijk als permanent te bewaren, archief op een correcte wijze te archiveren en dit volledig volgens de regels van de kunst.

Het correct beheren en ontsluiten van digitale informatie wordt gegarandeerd d.m.v. het Serieregister van de Vlaamse overheid. Dit is de toegangspoort tot het e-Depot: alle beheersregels (bewaartermijnen; selectiecriteria; persoonsgegevens; informatieclassificatie en -veiligheid) die gedefinieerd zijn in het Serieregister, worden geïmplementeerd in het e-Depot. Idem dito wat openbaarheid betreft, wat een eenvormig rollen- en rechtenbeheer in het e-Depot mogelijk maakt, zodat digitale informatie op een correcte wijze ontsloten wordt voor een zo ruim mogelijk publiek: intern d.m.v. het toegangs- (ACM) en gebruikersbeheer (IDM) van de Vlaamse overheid, extern d.m.v. een publieksportaal (ref. 'mijn burgerprofiel'). Kortom: op die manier wordt theorie dan ook omgezet naar praktijk.

 


Het 'inhoudelijk beheer' van alle data in het e-Depot, zijnde het rechtenbeheer en het toepassen van de verschillende beheersregels, blijft de bevoegd- en verantwoordelijkheid van Lokaal Bestuur Geel. Het 'technisch beheer', in het kader van lange termijnbewaring, wordt opgevolgd door de Vlaamse overheid die over de nodige expertise en middelen beschikt, omdat dit nu eenmaal een complex gegeven is: viruscontrole; controleren van bestandsformaten; genereren van preservatie- en raadpleegkopieën (originele bestanden worden nooit verwijderd); opslag over verschillende (geografisch gescheiden) locaties heen; continue back-up; encrypteren van persoonsgevoelige informatie; logging van alle acties (logging wordt permanent bewaard, ook als het om data gaat die op termijn vernietigd zal worden); integratie (d.m.v. API's) met andere applicaties; technology watch (onderzoek naar transformatie- en raadpleegformaten voor complexe bestandsformaten); enzovoort.

Het gebruik van het Serieregister is kosteloos. Wel zijn er kosten verbonden aan het gebruik van het e-Depot. De Vlaamse overheid draagt grotendeels zelf de investeringskosten. Een lokaal bestuur betaalt enkel voor exploitatie en opslag van data. Bovendien worden een stad / gemeente en een OCMW beschouwd als één klant.

De kosten voor het gebruik van het e-Depot van de Vlaamse overheid liggen beduidend lager dan die van commerciële e-Depots, of bijvoorbeeld de ontwikkeling van een eigen e-Depot, en omwille van schaalgrootte worden de kosten natuurlijk gedrukt (voor meer info - zie bijlage: Nota-Digitaal-Archief-Vlaanderen-als-Centrale-Dienstverlening-VR.pdf - p. 5-6: 'Door dit gemeenschappelijk aan te bieden voor overheden in Vlaanderen vermijdt een overheidsinstantie een jaarlijkse kost van gemiddeld 100.000 euro per overheidsinstantie voor de applicatie en de opslag' + p. 10 'Overzicht totale kostenraming'). Het feit dat lokale overheden zelf ook niet afhankelijk zijn van een bepaalde leverancier is natuurlijk een extra voordeel. De kosten om aan te sluiten bij een e-Depot moeten ook geplaatst worden tegenover de stijgende kosten van het huidige databeheer: het groeiend volume aan verouderde data, op zowel netwerkschijven als in applicaties, heeft immers ook financiële gevolgen. Zo zullen we ook niet langer moeten investeren in het onderhoud van oude applicaties - wat vaak gepaard gaat met bijhorende licentiekosten - wanneer we digitale informatie uit zo'n applicaties kunnen exporteren om te archiveren (en te 'lezen of interpreteren' zonder afhankelijk te zijn van de oorspronkelijke applicatie(s)).

Tot slot willen we ook even meegeven dat Digitaal Archief Vlaanderen verschillende koppelingen (API's) met het e-Depot voor ogen heeft: Digitaal Archief Vlaanderen verkent nl. de mogelijkheden om integraties te voorzien met een aantal applicaties die wel vaker door lokale besturen gebruikt worden - en waarvoor momenteel geen (structurele) archiveringsoplossingen bestaan - en voert dan ook gesprekken met betrokken leveranciers (o.a. Green Valley; BCT; Cipal-Schaubroeck; OMETA; LB365; e.a.). Een aantal (piloot)projecten zijn momenteel lopende, anderen staan dan weer op de planning.

Ter info: n.a.v. het Serieregister hebben we een 'Toetredings- en verwerkersovereenkomst' voor de dienstverlening Digitaal Archief Vlaanderen ondertekend. Deze overeenkomst is ondertussen vervangen door een 'hoofdovereenkomst' (met daarnaast een aantal specifieke bestelformulieren). Dit alles is afgestemd met onze DPO - Monique Proost. Zowel de hoofdovereenkomst als het bestelformulier voor het e-Depot maakt deel uit van dit besluit. 

Aanleiding en context

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 bepaalt dat Lokaal Bestuur Geel bestuurlijk verantwoordelijk is voor het beheren, bewaren en ontsluiten van alle bestuursdocumenten die opgemaakt of ontvangen worden. Dit houdt in dat gegevens gedurende hun volledige levenscyclus (van creatie tot vernietiging of archivering) in goede, geordende en toegankelijke staat moeten bewaard worden en dat het beheer hiervan in zgn. (beheers)regels - bijvoorbeeld bewaartermijnen en selectiecriteria - is vastgelegd. 

Lokaal Bestuur Geel zet in op een efficiënt en effectief digitaal informatiebeheer dat conform is aan de huidige noden van een organisatie: we werken steeds minder met papier, digitaal werken wordt steeds meer de norm, en de hoeveelheid aan digitale informatie binnen organisaties neemt alleen maar toe. Bijgevolg dringt zich op vlak van digitale archivering een oplossing op. Net zoals we beschikken over een analoog archiefdepot is een digitaal archiefdepot - ofwel een e-Depot - daar een logische tegenhanger van.

Indien niet wordt ingezet op digitale archivering kan de betrouwbaarheid, de bewijskracht en de leesbaarheid immers in het gedrang komen. Het is dan ook van cruciaal belang dat de integriteit en authenticiteit van de digitale informatie gewaarborgd blijft, ongeacht de oorspronkelijke locatie van die digitale data. Met locatie(s) bedoelen we: netwerkschijven (Windows Verkenner), zaaksystemen (MyCorsa), Digitale Werkplek (O365) en tal van applicaties ... Waakzaamheid over de technische veroudering van al deze digitale data is m.a.w. noodzakelijk. Bovendien moet digitaal archief vlot raadpleegbaar blijven - zowel voor interne medewerkers, als voor externen - of bijvoorbeeld tijdig vernietigd worden. Tevens is een correcte toepassing van de geldende wetgeving inzake openbaarheid en privacy (AGV / GDPR) natuurlijk vanzelfsprekend.

Adviezen

Organisatieontwikkeling Gunstig advies
ICT Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist om toe te treden tot de aankoopcentrale van het agentschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse Gemeenschap en Vlaams Gewest (met ondernemingsnummer 0316.380.841 - Havenlaan 88 - 1000 Brussel) 'e-Depot - Digitaal Archief Vlaanderen'.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de 'hoofdovereenkomst' dienstverlening Digitaal Archief Vlaanderen goed, samen met het bestelformulier 'e-Depot'. De toetredingsovereenkomst is van onbepaalde duur: stopzetting van de overeenkomst is mogelijks mits een opzegperiode van 6 maanden wordt toegepast.

Artikel 3

De gemeenteraad keurt het bestek en de plaatsingsprocedure goed.

Artikel 4

De eenmalige aansluitingskost van 5.000 euro (incl. BTW) aan te rekenen op meerjarenplan: MJP000898 - budgetsleutel: 2021/6131000/1/0119

Artikel 5

De jaarlijkse onderhoudskosten van 10.000 euro (incl. BTW) aan te rekenen op meerjarenplan: MJP002643 - budgetsleutel: 2021/6131000/1/0113