Het stadsbestuur wil een belasting heffen om de financiële noden te lenigen die het gevolg zijn het behandelen en digitaliseren van omgevingsvergunningsaanvragen, aanvragen van stedenbouwkundige attesten, terrasvergunningen en opnames in het vergunningenregister.
De omgevingsvergunning verenigt vergunningen voor stedenbouwkundige handelingen, het verkavelen van gronden, de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten, kleinhandelsactiviteiten en het wijzigen van kleine landschapselementen of voor het wijzigen van vegetatie. Omgevingsvergunningen kunnen zowel voor elk van die onderdelen apart of gezamenlijk in een enkele aanvraag aangevraagd worden.
Dit reglement omvat zowel vergunningsplichtige als meldingsplichtige aanvragen. De stad heft een een basisbelasting op de aanvragen die ingediend of behandeld worden via de gewone of de vereenvoudigde procedure. Bij gecombineerde aanvragen worden de elementen die van toepassing zijn, samengeteld.
Omgevingsvergunningen moeten zonder uitzondering online via het omgevingsloket aangevraagd worden. Vergunningsaanvragen waarvoor de medewerking van een architect niet vereist is, kunnen door niet-professionelen zelf aangevraagd worden. Niet-professionelen beschikken mogelijk niet over de hiervoor vereiste toestellen, kennis en vaardigheden. Dit betekent dat de medewerkers van de stad deze personen moeten ondersteunen door de analoog aangeboden documenten te digitaliseren én in het omgevingsloket in te voeren. Dit brengt een bijkomende taak met zich mee. Daarom wordt er voor het digitaliseren van aanvragen een bijkomend tarief aangerekend.
Het is billijk hiervoor een specifieke belasting te heffen. Deze belasting verlicht de financiële behoefte van de stad.
Stedenbouwkundige attesten en terrasvergunningen worden vooralsnog analoog aangevraagd.
Wijzigingen in het reglement:
|
| Tarief tot 31/12/2021 | Tarief vanaf 1/1/2022 |
Aanvraag van een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen. | Gewone procedure (1 tarief voor medewerking met of zonder architect) | 50 euro | 100 euro |
Melding voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen |
| 20 euro | 50 euro |
Afleveren van een stedenbouwkundig attest |
| 30 euro | 40 euro |
Aanvraag van een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit klasse 1 (IIOA klasse 1) | Vereenvoudigde procedure | 50 euro | 200 euro |
Aanvraag van een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit klasse 2 (IIOA klasse 2) | Gewone procedure Vereenvoudigde procedure | 250 euro 50 euro | 300 euro 150 euro |
Verzoek tot bijstelling of afwijking van de milieuvoorwaarden door de exploitant, IIOA |
| 50 euro | 100 euro |
Omgevingsvergunning: melding/aktename (IIOA klasse 3)/ overdracht |
| 50 euro | 100 euro |
Omgevingsvergunning: dossier met project-MER of OVR of IIOA met GPBV-installatie |
| 300 euro | 450 euro |
Omgevingsvergunning: kleine handelsactiviteiten |
| 50 euro | 60 euro |
Omgevingsvergunning: springstoffen, vuurwerk en wapenhandel |
|
| 200 euro |
Projectvergadering |
|
| 200 euro |
Aanvraag van een tijdelijke omgevingsvergunning / tijdelijke omgevingsvergunning (IIOA) voor een ingedeelde inrichting of activiteit (IIOA) |
|
| 75 euro |
Melding van overdracht van een vergunning voor een exploitatie ingedeelde inrichting of activiteit (IIOA) |
|
| 50 euro |
Digitaliseren en invoeren in het omgevingsloket (zonder architect) |
| 50 euro | 125 euro |
Digitaliseren en invoeren in het digitaal omgevingsloket (met architect) |
| 200 euro | geschrapt |
De grondwet, artikel 170 §4;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het decreet van 30 mei 2008 over de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen;
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en zijn uitvoeringsbesluiten;
Het decreet van 25 april 2014 over de omgevingsvergunning en haar uitvoeringsbesluiten.
De gemeenteraad keurt het reglement als bijlage goed.