Het stadsbestuur heft een retributie voor administratieve prestaties.
Het behandelen, samenstellen en afleveren van vergunningen, attesten en meldingen brengen een aanzienlijke administratieve kost mee voor de stad.
De stedelijke diensten leveren op vraag van belanghebbenden administratieve prestaties, zoals opzoekingswerk, kopieën van bestuursdocumenten maken en drukwerk afleveren.
Het is billijk om een vergoeding te vragen aan personen waarvoor deze administratieve prestaties geleverd worden.
De financiële toestand van de stad vereist dat het noodzakelijk en billijk is dat de kosten worden verhaald op de gebruiker van de geleverde prestatie of geleverde dienst door een retributie te heffen.
Wijzigingen in het reglement:
Administratieve prestatie | Soort | Tarief tot 31/12/2021 | Tarief vanaf 1/1/2022 |
Inlichtingen die schriftelijk verstrekt worden door de stedelijke diensten: stedenbouwkundig uittreksel of vastgoedinformatie |
| 75 euro | 100 euro |
Omgevingsvergunning: stedenbouwkundige handeling of IIOA Klasse 3 |
| 50 euro | Geschrapt. Maakt al deel uit van het belastingreglement voor het behandelen en digitaliseren van omgevingsvergunningen |
Omgevingsvergunning: verkaveling | Zonder wegenaanleg Met wegenaanleg | 50 euro 100 euro | Geschrapt. Maakt al deel uit van het belastingreglement voor het behandelen en digitaliseren van omgevingsvergunningen |
Artikel 173 van de Grondwet;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het decreet van 30 mei 2008 over de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
De gemeenteraad keurt het reglement als bijlage goed.