De GAS-wetgeving voorziet sinds 2014 de mogelijkheid voor steden en gemeenten om een administratieve geldboete op te leggen bij overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen (GAS 4).
De zogenaamde GAS 4-overtredingen worden limitatief vastgelegd in het Koninklijk Besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F 103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen.
Het gaat om bepaalde overtredingen vermeld in het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en deze werden voorheen enkel strafrechtelijk afgehandeld.
Het Koninklijk Besluit van 9 maart 2014 deelt de overtredingen in categorieën in, naargelang de ernst van de bedreiging voor de verkeersveiligheid en de mobiliteit.
Per categorie wordt wettelijk vastgelegd hoeveel de geldboete bedraagt.
Deze geldboete is een wettelijk vastgelegd forfaitair bedrag, de sanctionerend ambtenaar beschikt hierbij niet over een beoordelingsmarge omtrent de hoogte van de boete, in tegenstelling tot de “klassieke” GAS-boetes.
De overtredingen die effectief in aanmerking komen voor het opleggen van een administratieve geldboete zijn:
1° de overtredingen van eerste categorie, gesanctioneerd met een forfaitaire geldboete van € 58,00.
Dit betreft o.a. het parkeren in erven & woonerven, het stilstaan en parkeren op verhoogde inrichtingen/bermen, het parkeren in voetgangerszone, verboden toegang, gebruik gehandicaptenkaart, halfmaandelijks parkeren…
Dit zijn ook de overtredingen mbt de toegang van voertuigen in de voetgangerszone op de Markt vastgesteld door de camera’s.
2° de overtredingen van tweede categorie, gesanctioneerd met een forfaitaire geldboete van € 116,00.
Hier gaat het om stilstaan en parkeren op autowegen, op specifieke plaatsen waar het een gevaar of onnodige hinder kan betekenen voor andere weggebruikers (bv op trottoirs, fietspaden, oversteekplaatsen, …), alsook op plaatsen waar de voetgangers, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen op de rijbaan moeten komen om omheen een hindernis te gaan of te rijden & op plaatsen waar de doorgang van spoorvoertuigen zou belemmerd worden & wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden.
En tenslotte het parkeren op voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap zonder in bezit te zijn van een speciale parkeerkaart.
Het parkeerbeleid is een belangrijk onderdeel van het stedelijk mobiliteitsbeleid. De foutgeparkeerde voertuigen zijn niet alleen een belemmering voor de mobiliteit, maar vooral ook een bedreiging voor de veiligheid en de levenskwaliteit in de stad.
Dankzij de instelling van de gemeentelijke administratieve sancties in verband met stilstaan en parkeren zal de stad zelf meer impact kunnen hebben op de handhaving hiervan en de foutparkeerders kunnen aanpakken.
Momenteel loopt een bestuurder minder risico op een boete door te parkeren waar het verboden is dan door te parkeren in een blauwe zone of een betalende zone zonder respectievelijk een parkeerkaart te leggen/te betalen.
Om de hoeveelheid aan dossiers verwerkt te kunnen krijgen was een noodzakelijke voorwaarde dat digitaal zou kunnen gewerkt worden, hetgeen nu gerealiseerd wordt door het contract met In Touch via de raamovereenkomst Smartville.
De gemeente/stad maakt deel uit van de interlokale vereniging “Bureau Gemeentelijke Administratieve Sancties”. De kosten zullen verdeeld worden onder de deelnemende gemeenten. De inkomsten zullen rechtstreeks geïnd worden door de stad zelf.
Het is dus zo dat enerzijds alle investeringen en kosten voor de verwerking nu voor de stad zijn, maar dat er anderzijds op termijn ook mogelijk extra middelen zullen zijn om te werken aan een veilige en vlot bereikbare stad.
De vaststellingen zullen voorlopig enkel via de politie blijven gebeuren. Er zal verder nog bekeken worden of in de toekomst eigen vaststellende ambtenaren kunnen/zullen ingezet worden.
Voorwaarden :
De GAS 4-overtredingen dienen te worden opgenomen in een politieverordening en er dient verplicht een protocolakkoord tussen het college van burgemeester en schepenen enerzijds en de bevoegde procureur des Konings anderzijds afgesloten te worden.
In dit protocolakkoord worden de nodige afspraken gemaakt omtrent de procedure, de afhandeling van deze overtredingen en de uitwisseling van informatie.
Het protocolakkoord wordt tevens ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Procedure GAS 4
De politie stelt de overtreding vast en maakt een proces-verbaal. Dit proces-verbaal wordt overgemaakt aan de sanctionerend ambtenaar.
De overtreder ontvangt een gewone brief (geen aangetekende) met het proces-verbaal en de uitnodiging tot het betalen van de sanctie binnen een termijn van 30 dagen.
De hoogte van deze administratieve sanctie is wettelijk bepaald en is afhankelijk van de categorie:
Indien de overtreder niet akkoord is met de opgelegde sanctie, dan kan deze binnen diezelfde 30 dagen schriftelijk verweer indienen. Is de boete hoger dan 70 euro, dan kan de overtreder vragen om mondeling gehoord te worden.
Vervolgens zal de sanctionerend ambtenaar het verweer beoordelen:
Als de overtreder geen verweer indient én de boete niet binnen de 30 dagen betaalt, volgt er een nieuwe herinneringsbrief met het verzoek om binnen een nieuwe termijn van 30 dagen te betalen.
De overtreder heeft na het ongegronde verweer alsnog de mogelijkheid om binnen de maand beroep aan te tekenen tegen de beslissing van de sanctionerend ambtenaar bij de politierechtbank.
Plan van aanpak
Voor de implementatie van overtredingen GAS 4 werd dit uitgewerkt binnen de interlokale vereniging GAS, waarin de verschillende gemeenten vertegenwoordigd waren.
Het project kon inmiddels gefinaliseerd worden, wat resulteerde in volgende documenten :
- politieverordening betreffende overtredingen op het stilstaan en het parkeren;
- protocol met parket.
Nieuwe Gemeentewet.
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en haar uitvoeringsbesluiten.
Koninklijk besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen en latere wijzigingen.
Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
De gemeenteraad keurt de politieverordening betreffende overtredingen op het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen goed.
De gemeenteraad bekrachtigt het PROTOCOLAKKOORD BETREFFENDE DE GEMEENTELIJKE ADMINISTRATIEVE SANCTIESVOOR DE OVERTREDINGEN BETREFFENDE HET STILSTAAN EN HET PARKEREN EN VOOR DE OVERTREDINGEN BETREFFENDE DE VERKEERSBORDEN C3 EN F103, VASTGESTELD MET AUTOMATISCH WERKENDE TOESTELLEN (GAS 4)
Deze politieverordening treedt in werking op 1 januari 2022.