Het kan dus echt … dat je ‘s morgens wakker wordt en je je straat niet meer herkent.
Het gebeurt dus echt dat het Geels stadsbestuur de noodzaak niet ziet om jou, als bewoner van een straat, te verwittigen van geplande werken. De taak niet op zich neemt om duiding te geven, hen te betrekken tout-court.
Nochtans denk ik dat de burger voor rede vatbaar is, als hij gehoord wordt. En dat de meeste burgers écht wel open staan voor goede argumenten met een duidelijke visie, als ze betrokken worden …
Laat nu daar het schoentje wringen.
Wat staat vast:
- Bewoners krijgen een briefje in de bus van een firma met de mededeling dat die enkele dagen later zal starten met het uitvoeren van werken in de straat i.o.v. Stad Geel. Er zijn geen contactgegevens vermeld.
- Bewoners worden effectief wakker in een andere straat, sommige bomen gekapt, andere dan weer niet …
- Bewoners nemen zelf het initiatief om het stadsbestuur te bevragen met wisselend resultaat: reden van het weghalen v/d bomen is voor de ene o.w.v. de lamentabele staat van de stoepen, voor de andere zouden de bomen de straatverlichting belemmeren máár … er zal een dossier worden opgesteld en teruggekoppeld worden (waar zit de logica: moet er niet eerst een dossier opgemaakt worden alvorens hals-over-kop over te gaan tot werken?)
- Bewoners krijgen excuses van Stad Geel via fb (!) met de mededeling dat ze de week nadien een uitleg in hun brievenbus mogen verwachten (!!)
Wat mij hierin opvalt is dat de bewoners niet bij de pakken zijn blijven zitten en vragende partij zijn naar meer communicatie, participatie en engagament van hun stad! Het spreekt voor zich dat ze teleurgesteld zijn.
- Hoe kan dit gebeuren, wat liep/loopt er fout?
- Wat is de toekomstvisie voor deze straten:
- komen er nieuwe bomen -> of geldt ook hier dat er in Geel nog steeds meer bomen gekapt dan geplant worden?
- wat met de elektriciteitsleidingen, die nog bovengronds ligt?
- wat met het fiber-netwerk?
- waarom geen gelijktijdig verfraaien van het ganse wegdek, dat in slechte staat is?
- hoe gaat de verkeersveiligheid bewaakt blijven in Laarsveld: de straat oogt nu veel breder en de vrees is dat dit een effect zal hebben op de snelheid (temeer deze straat vaak gebruikt wordt als verbindings/sluipweg)
- wat met andere straten die nog in het stoepenplan kaderen, welke straten volgen nog?