Terug
Gepubliceerd op 17/01/2022

2021_IP_00077 - Interpellatie van raadslid Greet Daems: Belasting op nachtwinkels en privékantoren voor telecommunicatie

Gemeenteraad
do 16/12/2021 - 20:00 digitaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marleen Verboven; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; Luc Verguts; Elhasbia Zayou; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Luc Van Laer; Myriam Smets; Greet Daems; Petra Gyesbreghs; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Griet Ceusters; Mathias Van Braband; Nadja Robeyn; Berten Kempen; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Anne Depoorter, financieel directeur

Afwezig

Pieter Verhesen; Ivan Wartel; Greet Bakelants; Timmy Vanuytsel; Leen Verhesen, Boekhouder - Dienst financiën

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Griet Verhesen
2021_IP_00077 - Interpellatie van raadslid Greet Daems: Belasting op nachtwinkels en privékantoren voor telecommunicatie 2021_IP_00077 - Interpellatie van raadslid Greet Daems: Belasting op nachtwinkels en privékantoren voor telecommunicatie

Motivering

Indiener(s)

Greet Daems

Gericht aan

Vera Celis, Tom Corstjens

Tijdstip van indienen

vr 10/12/2021 - 11:12

Toelichting

Op de gemeenteraad van 17 december 2020 werd een belasting gestemd op nachtwinkels en privékantoren voor telecommunicatie. De belastingplichtige betaalt een éénmalige belasting van 6.000 euro bij opening van een zaak. En daarna ook nog jaarlijks 1.500 euro per jaar, per nachtwinkel of privékantoor voor telecommunicatie.


Na opvraging van de belastingkohier stellen we vast dat enkel de 8 Geelse nachtwinkels zullen belast worden. In de kohier zijn geen privékantoren voor telecommunicatie opgenomen.

Wat is de reden van deze wijziging? In het besluit van de Stad wordt een ruime definitie gehanteerd voor privékantoren voor telecommunicatie, namelijk “iedere voor het publiek toegankelijke vestigingseenheid voor het verlenen van telecommunicatiediensten.” Heeft deze definitie hier iets mee te maken, namelijk dat die te ruim gehanteerd is en zo onbedoeld veel meer zaken zou treffen? Dringt een wijziging van het besluit zich niet op? Als privékantoren voor telecommunicatie niet belast worden, kunnen zij beter geschrapt worden, want nu wordt er een beleid gevoerd dat niet conform is aan het gestemde besluit.


PVDA Geel is blij dat privékantoren voor telecommunicatie deze belasting niet moeten betalen maar vindt dat ook nachtwinkels vrijgesteld moeten worden.

Enkele maanden geleden zijn 5 nachtwinkeluitbaters op gesprek geweest bij de burgemeester om hun bezorgdheid en verontwaardiging te uiten over deze belasting. Ze begrijpen niet waarom zij als enige geviseerd worden. Op hun vraag waarom deze extra belasting er voor hun komt, zouden ze het antwoord hebben gekregen ‘omdat het crisis is en Stad Geel geld nodig heeft’. Dus Stad Geel heeft geld nodig omdat het crisis is en heeft daarvoor 8x 1500 euro nodig die specifiek van nachtwinkeluitbaters komt? Graag een reactie van de burgemeester hierover. 


Jullie argumenteerden dat deze belasting nodig is om overlast tegen te gaan. Ook daar zijn de nachtwinkeluitbaters verontwaardigd over. Zij zijn hier nooit over gehoord en er is vooraf nooit overleg gepleegd. Zien jullie het heffen van een belasting als het meest efficiënte om overlast tegen te gaan bij de nachtwinkels? Hebben jullie cijfers die kunnen aantonen waarover die overlast precies gaat? Hoe zullen de inkomsten van deze belasting specifiek ingezet worden om overlast tegen te gaan?


Zal de stad het besluit herbekijken en ook de nachtwinkels vrijstellen van deze belasting? Volgens ons is het in dit dossier de enige rechtvaardige beslissing.