Terug
Gepubliceerd op 08/02/2022

2022_IP_00004 - Interpellatie van raadsleden Yves Van Hulsel, Dirk Kennis: Stijgende energiefacturen en complexe contracten – wat merkt en doet de Stad?

Gemeenteraad
ma 07/02/2022 - 20:00 digitaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marleen Verboven; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Pieter Verhesen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; Luc Verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Greet Bakelants; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Luc Van Laer; Myriam Smets; Greet Daems; Petra Gyesbreghs; Timmy Vanuytsel; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Griet Ceusters; Mathias Van Braband; Nadja Robeyn; Berten Kempen; Yves Van Hulsel; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Griet Verhesen
2022_IP_00004 - Interpellatie van raadsleden Yves Van Hulsel, Dirk Kennis: Stijgende energiefacturen en complexe contracten – wat merkt en doet de Stad? 2022_IP_00004 - Interpellatie van raadsleden Yves Van Hulsel, Dirk Kennis: Stijgende energiefacturen en complexe contracten – wat merkt en doet de Stad?

Motivering

Indiener(s)

Yves Van Hulsel, Dirk Kennis

Gericht aan

Griet Smaers

Tijdstip van indienen

wo 02/02/2022 - 09:32

Toelichting

De energieprijzen bevinden zich op ongekende hoogtes. De mensen schrikken en maken zich zorgen over nieuwe voorschotregelingen en de te verwachten facturen, die zwaar zullen doorwegen op heel wat gezinsbudgetten. Bovendien is de energiemarkt zeer complex. Federaal werd recent een eerste pakket van tijdelijke maatregelen bekend gemaakt om de impact van deze forse kostenstijgingen enigszins te milderen, niet enkel bij de kleine inkomens en mensen die onder een regeling van een sociaal tarief vallen, maar ook voor de modale inkomens. We zijn ervan overtuigd dat energie niet enkel een bovenlokaal verhaal is. Ook op lokaal niveau moeten we voortdurend bekijken wat we op dit vlak kunnen betekenen voor onze medeburgers. Daarom de volgende vragen:

  1. Is er momenteel bij de (sociale) diensten een toename merkbaar in het aantal vragen of het aantal steundossiers en afbetalingsplannen betreffende energiefacturen? Signaleren distributiebeheerders een toename van het aantal wanbetalers of de te plaatsen budgetmeters, of is hierin een evolutie reeds gekend/merkbaar?
  2. Verwacht of denkt het bestuur eraan om zich hierop te moeten voorbereiden? Op welke wijze?
  3. Cruciaal op het vlak van energie is de kennis van de markt. Zeker voor medewerkers van sociale diensten die in contact komen met gezinnen in energiearmoede en die hen hierin inzicht willen geven of de evaluatie van contracten willen ondersteunen. Daarom is het belangrijk dat zij de juiste opleiding hebben gekregen en regelmatig bijgeschoold worden. Wordt dit voorzien of denkt men eraan om dit te voorzien?
  4. Denkt het gemeentebestuur er eventueel aan om een eigen informatiepunt op te richten waar burgers terecht kunnen met vragen over de energiefactuur, of ondersteund worden bij het gebruik van de digitale tools die door VREG voorzien worden?
  5. In welke mate maken burgers van onze stad (of ruimer) gebruik van het Energiehuis van IOK? Van welke diensten die hier aangeboden worden? In welke mate worden burgers naar deze dienst doorverwezen? Is er een regelmatige samenwerking en hoe wordt die tot op heden geëvalueerd en gepromoot?