Terug
Gepubliceerd op 08/02/2022

2022_IP_00008 - Interpellatie van raadslid Dirk Kennis: Een veiliger Sint-Dimpnaplein of een pleister op een houten been?

Gemeenteraad
ma 07/02/2022 - 20:00 digitaal
Verdaagd

Samenstelling

Aanwezig

Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marleen Verboven; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Pieter Verhesen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; Luc Verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Greet Bakelants; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Luc Van Laer; Myriam Smets; Greet Daems; Petra Gyesbreghs; Timmy Vanuytsel; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Griet Ceusters; Mathias Van Braband; Nadja Robeyn; Berten Kempen; Yves Van Hulsel; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Griet Verhesen
2022_IP_00008 - Interpellatie van raadslid Dirk Kennis: Een veiliger Sint-Dimpnaplein of een pleister op een houten been? 2022_IP_00008 - Interpellatie van raadslid Dirk Kennis: Een veiliger Sint-Dimpnaplein of een pleister op een houten been?

Motivering

Indiener(s)

Dirk Kennis

Gericht aan

Marlon Pareijn

Tijdstip van indienen

wo 02/02/2022 - 11:56

Toelichting

Het wegdek in de Gasthuisstraat is versleten en moet vernieuwd worden. De AWV voorziet daartoe het nodige budget. Dat is de aanleiding voor het stadsbestuur om daar een ‘heraanleg’ van het Sint-Dimpnaplein aan te koppelen. Een paar markante vaststellingen:

  • De focus ligt zeer sterk op de de Billemontstraat, met name op de vraag of een enkele richting hier wenselijk is. In een presentatie van 21 slides komt men tot de conclusie dat men de zaak maar beter laat zoals ze is. M.a.w: de eventuele wenselijkheid van een enkele richting in die straat, wordt bekeken vanuit haar effect op de doorstroming op het plein, en niet vanuit de noden van de fietsers.
  • In het streefbeeld van de as Gasthuisstraat – Sint-Dimpnaplein – Logen zijn (verhoogde) fietspaden opgenomen. Het is voor geen van de betrokken partijen duidelijk dat die paden in de nu geplande werken zijn opgenomen (als ze erin opgenomen waren, zou dat op de plannen te zien moeten zijn).
  • Er komt ‘misschien’ een knip op het Laar. De gevolgen daarvan (vb. file op de Gasthuisstraat door talrijk afdraaiend verkeer in de J.-B.-Stessensstraat) zijn amper onderzocht.
  • De acties die momenteel worden overwogen, zowel die van de AWV als wat de stad van plan is, komen eigenlijk neer op het ‘opschuiven van de borduren’.
  • Bij de bespreking in de AGM werd duidelijk dat weldoordachte maatregelen vanwege de stad niet mogelijk zijn, omdat er geen plan is voor wat men ‘het bredere plaatje’ noemt. Dit is het gevolg van de houding die het stadsbestuur al jaren aanneemt, nl. wachten tot een nieuw stuk ring dat probleem oplost.

 

De Brugpartij drong eerder al aan op effectieve en efficiënte maatregelen op de korte termijn om de situatie op die as én het plein te verbeteren. We stellen vast dat de investering die nu wordt gepland, in het beste geval een pleister op een houten been wordt. Aan de verkeersstromen en de circulatie wordt namelijk niet geraakt.

 Het is dringend nodig het mobiliteitsplan te verbreden met een circulatiemodel voor deze as en de straten die daar op aantakken. Niet de doorstroming, maar de veiligheid en het comfort van de zwakke weggebruikers en de bewoners moeten het uitgangspunt zijn van een breder plan van aanpak. Snel achteraan op de fiets van de AWV springen als die budget uittrekt en de schijn wekken dat er écht aan de beveiliging van dat kruispunt wordt gewerkt, is niet genoeg om nog geloofwaardig over te komen bij de Gelenaar.

 Wanneer krijgen we een breder plan, een visie met acties die deze omgeving – dé mobiliteitstumor van Geel – eindelijk eens aanpakt?