De gemeenteraad wordt verzocht het verslag van vorige zitting goed te keuren.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
De gemeenteraad wordt verzocht het verslag van vorige zitting goed te keuren.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
Artikel 12 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad dient akte te nemen van de tijdelijke verhindering van Greet Bakelants om aanwezig te zijn op de gemeenteraad en van haar verzoek om tijdelijk vervangen te worden.
De verhindering van het mandaat van gemeenteraadslid houdt van rechtswege de verhindering in van het mandaat van lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Op 27 januari 2022 deelt Greet Bakelants aan de voorzitter van de gemeenteraad mee dat zij wegens medische redenen voor minstens 12 weken niet aanwezig kan zijn op de gemeenteraad en verzoekt zij om tijdelijke vervanging.
De gemeenteraad neemt akte van de verhindering van Greet Bakelants om gedurende minstens 12 weken aanwezig te zijn op de gemeenteraad en van haar verzoek vervangen te worden.
Artikel 6 § 3 en 14 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De eerste opvolger voor lijst nr. 8, De Brugpartij, is Lien Vandeperre maar zij deed afstand van haar opvolgend mandaat, zoals blijkt uit de brief van 26 januari 2022.
De tweede opvolger voor lijst nr. 8, De Brugpartij, is Yves Van Hulsel, die dit mandaat aanvaardt.
De gemeenteraad heeft derhalve de opdracht om de geloofsbrieven te onderzoeken en goed te keuren van Yves Van Hulsel.
Vervolgens legt de verkozene, die zich nog in de vereiste voorwaarden van verkiesbaarheid bevindt, de volgende eed af in handen van de voorzitter:
“Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.”
Na beëdiging wordt het raadslid als aangesteld verklaard door de voorzitter.
Het decreet lokaal bestuur 22 december 2017, onder meer de artikelen 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 en 14.
Het lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011.
De resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen werden goedgekeurd op datum van 5 december 2018.
De heer Yves Van Hulsel heeft verklaard zich niet in een situatie van onverenigbaarheid te bevinden.Ingevolge de tijdelijke afwezigheid van gemeenteraadslid Greet Bakelants en haar verzoek tot vervanging in de gemeenteraad, zal zij in de gemeenteraad worden opgevolgd door de eerste opvolger die dit mandaat aanvaardt.
De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van de heer Yves Van Hulsel goed.
De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging van de heer Yves Van Hulsel in handen van de voorzitter.
De gemeenteraad neemt kennis van de aangepaste volgorde van de gemeenteraadsleden. Deze wordt als bijlage toegevoegd aan dit besluit.
Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) ontving in september 2021 een klacht van Jan Goossens in verband met de standpunten die de burgemeester en schepenen innemen in het dossier dat betrekking heeft op het pand Groenenheuvel 30.
Op verzoek van ABB werden het dossier, een uitgebreide toelichting en het standpunt van de stad Geel in oktober 2021 overgemaakt.
Op 24 november 2021 nam de gouverneur een beslissing en deelde zij deze beslissing mee aan stad Geel. De beslissing maakt deel uit van de bijlagen.
De gouverneur besliste dat zij niet bevoegd is om een uitspraak te doen in het raam van het algemeen bestuurlijk toezicht. Het gaat in dit dossier immers om een geschil dat is voorgelegd aan diverse rechtbanken die hierover uitspraak moeten doen. Het beginsel van scheiding der machten dient gerespecteerd te worden. De gouverneur zal dan ook niet optreden.
De mededeling aan de stad Geel van de beslissing van de toezichthoudende overheid aan de indiener van de klacht dient ter kennis te worden gebracht op de gemeenteraad.
Artikel 333, tweede lid decreet over het lokaal bestuur
De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van de provinciegouverneur Cathy Berx namens Agentschap Binnenlands Bestuur over de klacht van Jan Goossens tegen het bestuur van de stad Geel.
Naar aanleiding van de komst van de eerstelijnszone werd de werking van de gezondheidsraad geëvalueerd en werden nieuwe afspraken gemaakt. De aangepaste statuten zijn een vertaling van die nieuwe bepalingen.
Uittreksel uit het verslag van de gezondheidsraad van 16 september 2021:
In de zomer hebben we met een aantal mensen gebrainstormd rond de eerstelijnszone en hoe we ons als adviesraad daartoe gaan verhouden. We willen de lokale binding behouden, we hebben die avond ook nagedacht over de bekendmaking van de raad, de vertegenwoordiging,… Nav van de bevindingen van die werkgroep hebben we de statuten aangepast. Na goedkeuring gaan de statuten nog naar de gemeenteraad voor bekrachtiging.
We benadrukken volgende zaken:
Uittreksel uit het verslag van de gezondheidsraad van 8 december 2021:
Tevens nog aanvulling bij doel gezondheidsraad: “gezamenlijke projecten ontwikkelen” en aanvulling bij leden gezondheidsraad: “koepelorganisaties in welzijns- en gezondheidszorg” (zoals bv. Kom op tegen Kanker, verslavingskoepel, Alzheimerliga,…).
De gemeenteraad erkent de gezondheidsraad als adviesraad voor de gemeente Geel.
De gemeenteraad formaliseert de samenwerking met Laakdal en Meerhout in deze, een samenwerking die eerder al informeel werd opgenomen.
De gemeenteraad bevestigt dat de afvaardiging vanuit de gezondheidsberoepen naar deze raad toe zal gebeuren vanuit de drie gemeentes Geel, Laakdal en Meerhout.
De gemeenteraad bevestigt dat de lokale besturen zelf de betrokken mandataris en/of medewerker vanuit de diensten zullen mee uitnodigen naar de betrokken gezondheidsraad.
De gemeenteraad keurt de aangepaste statuten van de Gezondheidsraad Geel- Laakdal - Meerhout goed.
De KSZ-bufferdatabank of de zogenaamde ‘Geharmoniseerde Sociale Statuten’ (GSS) maken raadpleging van gegevens mogelijk met het oog op een automatische toekenning van aanvullende rechten en de verstrekking van inlichtingen. De KSZ biedt het OCMW de mogelijkheid om voor de inwoners van de eigen gemeente na te gaan wie over deze statuten beschikt.
Deze opportuniteit maakt de detectie van Geelse kwetsbare burgers met “het recht op verhoogde tegemoetkoming in de gezondheidszorg” mogelijk. Aan deze detectie wordt vervolgens het aanvullend recht op de vrijetijdspas verbonden.
Indien het statuut recht op verhoogde tegemoetkoming in de gezondheidszorg verkregen is, is er een onderzoek door de mutualiteit gebeurd en werd er vastgesteld dat de begunstigde tot deze kwetsbare doelgroep behoort.
Geelse burgers met dit statuut hebben automatisch recht op de vrijetijdspas, die men via Dienst Gelijke Kansen kan verkrijgen. De gegevensdeling van mensen met dit statuut via de GSS, maakt een proactieve werking en een grotere exploitatie van dit aanvullend recht mogelijk. Deze proactieve manier van werken draagt bij tot de detectie van ongekende personen en gezinnen in kwetsbare omstandigheden.
De vrijetijdspas zijn doorlopende toekenningen die telkens een jaar gelden. Daarom wordt er een jaarlijkse raadpleging voorgesteld.
Hieruit wordt geconcludeerd dat de raadpleging van de GSS, meer bepaald het recht op verhoogde tegemoetkoming van Geelse burgers in de gezondheidszorg, de detectie van (ongekende) gezinnen en personen in kwetsbare omstandigheden mogelijk maakt. Dit vloeit voort in een automatisch recht op de vrijetijdspas, wat ertoe leidt dat meer inwoners hun rechten uitputten en betrokken worden in het sociale- en vrijetijdsgebeuren.
Noodzakelijke fasering voor de aanvraag raadplegen van de bufferdatabank voor het rechtstreeks toekennen van sociale rechten bij de KSZ.
Er wordt specifiek naar een lijst van burgers met verhoogde tegemoetkoming gevraagd. Dit is kosteloos daar de aanvraag gebeurt vanuit het OCMW.
1) Schriftelijke verklaring gebruikersreglement door raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad op 07/02/2022
Om de GSS te raadplegen, dient de raad voor maatschappelijk welzijn/gemeenteraad akkoord te gaan met het reglement van de KSZ. De officiële aansluiting van het OCMW bij het gebruikersreglement is een noodzakelijke voorwaarde voor het gebruik van de KSZ-diensten. Deze aansluiting wordt bekrachtigd in een schriftelijke verklaring, ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn, waarbij het OCMW zich ertoe verbindt het gebruikersreglement na te leven.
In het gebruikersreglement staat opgenomen:
2) GGS-aanvraagformulier wordt ingediend in de loop van 02/2022
Het GSS-aanvraagformulier voor OCMW’s wordt ingediend met duidelijke vermelding van het specifieke “sociale statuut recht op verhoogde tegemoetkoming in de gezondheidszorg”, de datum en vermelding van de softwareleverancier Cipal.
Kopie beslissing raad voor maatschappelijk welzijn/gemeenteraad wordt bijgevoegd
Het aanvraagformulier wordt vervolledigd met een kopie van de officiële beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn/gemeenteraad met betrekking tot de automatische toekenning van een aanvullend voordeel (met name de vrijetijdspas), die voldoende expliciet is:
Gegevensuitwisseling
De KSZ heeft een algemene machtiging gekregen voor de mededeling van persoonsgegevens door de KSZ aan de OCMW's. Deze mededeling gebeurt uitsluitend in het kader van de automatische toekenning van aanvullende voordelen.
De gemeente/het OCMW bezorgt de KSZ een bestand met de inwoners van de gemeente die potentieel in aanmerking komen voor de maatregel. De gemeente/het OCMW verbindt zich ertoe enkel de INSZ’s mee te delen van de personen die in het betrokken jaar in de gemeente woonden. Op basis hiervan duidt de KSZ voor elk van deze inwoners aan of die al dan niet aan de voorwaarden beantwoordt om de betrokken maatregel te genieten.
Na ontvangst van het volledige dossier zal de KSZ akkoord geven en wordt de technische documentatie bezorgd aan de softwareleverancier (Cipal Schaubroeck) die in de aanvraag aangeduid werd en kan de uitwisseling van bestanden tussen de gemeente, het OCMW en de KSZ worden georganiseerd. De kostprijs van Cipal voor de verwerking van deze gegevens is €740 per jaar.
3) Aanvullend voordeel
Na de uitwisseling van de bestanden, kan men overgaan tot detectie van mensen met het statuut ‘recht op verhoogde tegemoetkoming in de gezondheidszorg’ te Geel. Na analyse van de cijfers worden deze burgers uitgenodigd om hun automatisch recht op de vrijetijdspas uit te putten.
De gemeenteraad keurt een jaarlijkse raadpleging door de gemeente/het OCMW van de KSZ-Bufferdatabank of zogenaamde “Geharmoniseerde Sociale Statuten” (GSS) goed met bijbehorend gebruikersreglement, voor een jaarlijkse toekenning van de vrijetijdspas.
artikel 77 en 78 decreet lokaal bestuur
Compass heeft momenteel de gunning tot de uitbating van de keuken in het Sociaal Huis, waarbij bereiding en levering van maaltijden wordt gedaan aan het WZC en LDC.
Deze aanbesteding is verlopen en er werd door de raad al een verlenging toegepast tot volgend jaar.
Dossier voor nieuwe aanbesteding werd opgestart eind 2019, maar is door Covid-19 pas terug hernomen in 2021.
Bestek in bijlage is een samenstelling van de uitbating van de keuken zoals nodig is voor de werking van zowel het Woonzorgcentrum Wedbos als het Lokaal Dienstencentrum Luysterbos.
Hierbij werd rekening gehouden met het bereiden van verse voeding in de keuken, waarbij de koude lijn een aanvulling is en geen hoofdzaak.
Er wordt aan de inschrijver gevraagd een voorstel te doen tot hoe omgaan met food waste en hij moet openstaan voor de sociale tewerkstelling.
In het kader van de opdracht 'Bereiding en levering van maaltijden voor het WZC en LDC' werd een bestek met nr. 2021-138 opgesteld door het centraal aankoopteam. De raming van de uitgave is in de bijlage toegevoegd.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2021-138 en de raming voor de opdracht 'Bereiding en levering van maaltijden voor het WZC en LDC' goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De gemeenteraad keurt de gunningswijze, de openbare procedure, goed.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
In de gemeenteraad van 8 november werd de toetreding goedgekeurd tot de aankoopcentrale OCMW Mol inzake "Bereiding, verpakking en bedeling aan huis van warme maaltijden bestemd voor zorgbehoevende gebruikers uit Mol, Balen, Meerhout, Ravels en Geel". De groepsaankoop werd eind november gesloten en de opdracht werd gegund aan Veresto. Veresto was ook leverancier in deze gemeentes tijdens de vorige gunningsperiode.
Uit het gunningsdossier blijkt dat Veresto een prijsverhoging van 10% toepast ten opzichte van de tarieven die ze hanteerden op het einde van de vorige gunningsperiode.
Onderstaande tabel toont het tarief dat sinds 01.01.2020 wordt aangerekend aan de gebruiker en het voorstel van tarief toe te passen per 01.03.2022.
Tarief sinds 01.01.2020 | Voorstel 01.03.2022 | |
Standaard maaltijd | 8,00 | 8,80 |
Extra portie soep | 1,00 | 1,10 |
Verhoogde tegemoetkoming | 6,50 | 7,00 |
Leefloon | 5,00 | 5,50 |
Facturatie | / | / |
Er zijn situaties waarin de gebruikers op basis van hun inkomen minder moeten betalen dan de vraagprijs van Veresto. Het lokaal bestuur bepaalt de tarieven voor gebruikers en draagt het verschil. Veresto mag dit verschil verhalen op het OCMW. Gemiddeld 40% van de gebruikers heeft recht op een verminderd tarief.
Omdat de tarieven van Veresto met 10% zijn gestegen, willen we dezelfde verhoging toepassen op de tarieven voor onze gebruikers vanaf 01.03.2022. Op die manier blijft het voorziene krediet toereikend om tussen te komen voor personen die recht hebben op een verminderd tarief.
De gebruikers zullen begin februari een schrijven ontvangen om de prijsverhoging vanaf 01.03.2022 aan te kondigen.
Uit het gunningsdossier blijkt ook dat Veresto de mogelijkheid voorziet tot prijsaanpassing aan de index der consumptieprijzen met als referentiemaand augustus 2021. Wij opteren er voor om een tweejaarlijkse indexering toe te passen op de tarieven ten aanzien van de gebruiker.
De gemeenteraad beslist om voor de thuisbezorgde maaltijden per 01.03.2022 volgende prijsaanpassingen door te voeren:
Tarief sinds 01.01.2020 | Voorstel 01.03.2022 | |
Standaard maaltijd | 8,00 | 8,80 |
Extra portie soep | 1,00 | 1,10 |
Verhoogde tegemoetkoming | 6,50 | 7,00 |
Leefloon | 5,00 | 5,50 |
Facturatie | / | / |
De gemeenteraad gaat akkoord om vanaf 01.01.2023 een jaarlijkse indexering van 2% toe te passen op de geldende tarieven.
Het geïndexeerd tarief wordt afgerond als volgt:
Via de subsidieoproep "Digibanken" wil het departement Werk & Sociale economie het risico op digitale uitsluiting bij kwetsbare groepen verkleinen via 3 doelstellingen:
Binnen Vlaanderen zijn al verschillende ondernemingen en organisaties actief op één van bovenstaande doelstellingen en activiteiten. Het is de ambitie van het project om deze diverse spelers in lokale samenwerkingsverbanden als "Digibanken" te verenigen. Zo ontstaan er partnerschappen met een gezamenlijke doelgerichte strategie. Door de onderlinge samenwerking komt een geïntegreerde dienstverlening tot stand waar eindgebruikers eenvoudig terecht kunnen voor ondersteuning en geholpen worden in het brede aanbod.
De partnerschappen kunnen bestaan uit verschillende soorten organisaties zoals lokale besturen, reguliere bedrijven, middelveld, sociale economie, opleidingsverstrekkers,.... De samenstelling en het werkingsgebied zijn afhankelijk van de lokale noden. Digibanken voorzien in een open en laagdrempelig aanbod op vlak van alle drie de doelstellingen. De Digibanken partnerschappen worden zichtbaar in een fysieke toegangspoort, die bereikbaar is voor de eindgebruiker. Zowel klassieke locaties (bijv. bibliotheek) als hybride vormen (bijv. mobiele locaties) zijn mogelijk.
In september 2021 lanceerde de Vlaamse overheid 2 oproepen om de opstart van Digibanken te ondersteunen:
Deelname aan de oproep 'Digbanken - voortraject' is geen vereiste tot deelname aan de oproep 'Digibanken - Implementatietraject'. Beide oproepen zullen meermaals herhaald worden in 2022.
Vanuit de interlokale vereniging (ILV) Tewerkstelling Zuiderkempen willen we de kans op een duurzame tewerkstelling verhogen door drempels naar tewerkstelling te verkleinen. Door in te zetten op partnerschappen zoals "Digibanken" trachten we de kwetsbare groepen mee te krijgen in de digitaliseringsgolf en hen op een laagdrempelige manier maximaal te ondersteunen. Het versterken van de digitale basisvaardigheden kan een belangrijke rol spelen in de activering naar de arbeidsmarkt.
Binnen het grondgebied van de ILV Tewerkstelling Zuiderkempen focussen we ons met de "Digibanken" op de kwetsbare doelgroep met extra aandacht voor werkzoekenden en personen met een risico op digitale uitsluiting in voorbereiding op een traject naar werk:
Voor de uitwerking van de Digibanken tijdens de implementatiefase zetten we maximaal in om af te stemmen met bestaande initiatieven en met de uitwerking binnen de projectoproep ‘Iedereen digitaal’ (bij een goedgekeurd projectvoorstel). Op deze manier trachten we voor het volledige werkingsgebied een duurzaam, complementair e-inclusiebeleid uit te werken met de nodige aandacht en de juiste focus voor elke burger.
Vanuit de regio Zuiderkempen hebben we een projectvoorstel ingediend binnen de subsidieoproep voor de uitvoering van de 1ste fase: het voortraject. Tijdens dit voortraject brengen we met een basispartnerschap de noden op vlak van e-inclusie in kaart, bekijken we welke dienstverlening al aanwezig is en waarop we nog extra moeten inzetten tijdens een 2de implementatiefase. Volgende partners zijn betrokken bij de start van het voortraject i.h.k.v. de subsidieoproep “Digibanken”: Stad Geel - Gemeente Meerhout - Gemeente Laakdal - Gemeente Herselt - Gemeente Hulshout - Gemeente Westerlo - VDAB - Blenders (digidak) - Ligo - CVO EduKempen - BEEGO – ACV. In de loop van het voortraject zal dit partnerschap ongetwijfeld nog uitbreiden.
De beslissing over de goedkeuring van de projectvoorstellen vanuit het departement Werk & Sociale economie wordt verwacht in de loop van januari 2022.
Het volledige projectvoorstel kan je vinden in bijlage van dit besluit.
Meer informatie over de subsidieoproep "Digibanken" vanuit het departement Werk & Sociale economie is te vinden via volgende link: https://www.vlaanderen.be/departement-werk-socialeeconomie/digibanken
Op 25/10/2021 gaf het college van burgemeester en schepenen een positief advies om een projectvoorstel in te dienen binnen deze oproep bij het departement Werk & Sociale economie voor de deadline 15/11/2021. We verwachten een beslissing vanuit het departement in de loop van januari 2022.
De gemeenteraad keurt de uitvoering van een voortraject binnen de subsidieoproep Digibanken goed voor de looptijd van 1/02/2022 tot 31/05/2022 bij een positieve beoordeling van het projectvoorstel vanuit het departement Werk & Sociale economie.
UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: SC 10/01/2022 - GR 7/02/2022
Op 16/08/2021 werd een omgevingsvergunning aangevraagd voor het regulariseren van de bouw van 5 appartementen met garages en gratis grondafstand.Het project werd oorspronkelijk vergund in zitting van 28/09/2020 met o.a. deze voorwaarde:
Na overleg tussen de architect en de Deskundige trage wegen van stad Geel heeft de architect een alternatief voorstel uitgewerkt. Hierover heeft het college van burgemeester en schepenen in zitting van 15 maart 2021 volgende principiële beslissing genomen:
Het college gaat principieel akkoord met het voorstel van de bouwheer. Dit voorstel omvat het versmallen van de wegenis langs het bebouwd gedeelte tot minimum 1,8m, over het verder tracé tot minimum 2m. Als compensatie dient bouwheer akkoord te gaan met het heraanleggen van de wegenis, alsook het afstaan van een stuk grond aan de stad op het westelijk stuk perceel van ongeveer 47,5m².
Op basis van deze beslissing werd door de architect een nieuwe omgevingsvergunning aangevraagd, met een rooilijnplan voor gratis grondafstand.
Het gronddeel dat overgedragen wordt aan stad Geel betreft een deel van de percelen Afdeling 1 Sectie H nr. 693E en 693F.
Inrichting
De trage weg dient aangelegd in een halfverharding, type grindgazon.
De betonnen afsluiting achteraan het perceel dient verwijderd door de bouwheer.
WegtracéArtikel 31 uit het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning van 25 april 2014, stelt dat de gemeenteraad eerst een besluit moet nemen over de gratis grondafstand alvorens het college van burgemeester en schepenen over de vergunningsaanvraag beslist.
Bezwaarschriften
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 30/09/2021 t.e.m. 29/10/2021. Er werden geen bezwaren ingediend.
De gemeenteraad beslist het wegtracé gunstig onder volgende voorwaarden :
Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen - Artikel 1: "Alleen de gemeenteraad is bevoegd om de naam van openbare wegen en pleinen vast te stellen of te wijzigen".
Bij opzoeking van adresgegevens stelde de GIS-deskundige vast dat de huidige huisnummering van Oosterloseheide onlogisch is. Er zijn vier verschillende straten die allen dezelfde straatnaam gebruiken. De huisnummering is niet chronologisch en er is geen duidelijke pare en onpare kant. Er zijn huisnummers die enkel verschillen d.m.v. een bisnummer terwijl ze in een andere straat gelegen zijn. Hierdoor vormt de huidige huisnummering een potentieel gevaarlijke situatie. Als bijlage is een plan gevoegd met de huidige huisnummering van Oosterloseheide.
Op 22 februari 2021 wordt na overleg met de bevoegde schepen geopteerd om twee nieuwe straatnamen te vragen aan de stedelijke archivaris. Op 18 juni 2021 ontvangt de GIS-deskundige het advies. Het advies en plan voor de heradressering zijn bijgevoegd aan dit besluit.
De stedelijke archivaris stelt volgende straatnamen voor overeenkomstig het plan (zie ook bijlage):
Op oude topografische kaarten is te zien dat er in de eerste helft van de twintigste eeuw een tramlijn (lijn 284) was van Mechelen naar Turnhout via Heist-op-den-Berg, Westerlo en Geel. Een tweede tramlijn (lijn 254) liep van Zichem naar Turnhout via Eindhout, Meerhout en Mol. In Oosterlo kwam er een verbinding tussen die twee lijnen. Deze liep o.a. op het huidig deel van Oosterloseheide, vanaf Eindhoutseweg tot de gemeentegrens met Laakdal. Als bijlage zijn er uittreksels gevoegd uit de militaire stafkaarten van 1893 en 1929. Aangezien er in Geel nog geen straten verwijzen naar dit stukje geschiedenis, willen we de naam Tramstraat voorstellen.
Waar de nieuwe straatnaam 2 gewenst is, ligt langs Laakdalse zijde de Vissenstraat, zie uittreksel uit het Grootschalig Referentie Bestand (GRB) Vlaanderen als bijlage. In overeenstemming met de BeST-Adress-richtlijnen van de FOD Binnenlandse Zaken is het hier wenselijk om dezelfde straatnaam te gebruiken met een voldoende hoog nummer. Aan Laakdalse zijde is de oneven zijde genummerd van 1 tot en met 9, de even zijde is genummerd van 2 tot en met 14. Het archief volgt deze redenering, gelet op het historisch bestaan van de naam 'Vissenstraatje'. Om deze redenen willen we de naam Vissenstraat voorstellen.
Als bijlage bij het besluit is het voorstel tot hernummering van de woningen met huidige straatnaam Oosterloseheide gevoegd. Dit voorstel houdt rekening met richtlijnen van de veiligheidsdiensten en mogelijkse toekomstige ontwikkeling van het gebied.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 15 oktober 2021 tot en met 15 november 2021. Alle meerderjarige bewoners van Oosterloseheide werden aangeschreven per beveiligde zending evenals alle eigenaars van aanpalende percelen. Tijdens het openbaar onderzoek werden twee schriftelijke bezwaren en één mondeling bezwaar ingediend. De geanonimiseerde schriftelijke bezwaren zijn opgenomen als bijlage aan dit besluit. Het proces-verbaal van openbaar onderzoek nieuwe straatnaam is als bijlage aan dit besluit opgenomen. Geen enkel bezwaar gaat over de straatnaamkeuze, enkel over het feit dat de bewoners een nieuw adres gaan krijgen.
Een eerste bewoner, die telefonisch diens bezwaar uitte op 13 oktober 2021 om 14h30, beweert dat die minder formaliteiten zou hebben met enkel een hernummering en dat er kosten zouden zijn aan een heradressering. Dit is echter niet juist, ook in het geval van een hernummering dienen dezelfde formaliteiten te gebeuren. Een administratie of bedrijf mag geen kosten aanrekenen in geval een adres wijzigt door de gemeente.
Een tweede bewoner, die op 2 november 2021 een aangetekende zending stuurt, stelt dat GPS-toestellen jarenlang een verkeerd adres zouden hebben, en dat er administratieve formaliteiten te vervullen zijn evenals het inlichten van vrienden, familie en bedrijven. Tevens vraagt de persoon een vergoeding voor de heradressering en haalt een voorbeeld aan van een nieuw boorddocument van een wagen dat 26 euro zou kosten. Vanuit de administratie zal tijdig een melding worden gedaan aan GPS-leveranciers (Open Street Maps, Google Maps, Waze, Tom Tom, HERE). Het is aan de gebruikers van een ingebouwd of mobiel GPS-toestel om regelmatig updates te doen, aangezien er ook zonder heradresseringen regelmatig wijzigingen gebeuren aan het openbaar domein. De administratie zal ook de nodige meldingen doen aan de veiligheidsdiensten en noodcentrale, andere overheidsdiensten, Bpost, PIDPA, Fluvius, Telenet en Proximus. Zaken die gerelateerd zijn aan het rijksregister zoals het ziekenfonds worden automatisch op de hoogte gebracht. Het is inderdaad zo dat de bewoners zelf ook een aantal instanties dienen op de hoogte te brengen zoals hun bank en verzekering, persoonlijke abonnementen, leveranciers, werkgever, vrienden en familie. De bewoners zullen allen tijdig een infobrochure krijgen met de zaken die zij zelf dienen te regelen. Met betrekking tot de boorddocumenten van een voertuig, deze vermelden sinds enkele jaren geen adresgegevens meer en dienen bij adreswijziging niet meer aangepast te worden. Bovendien mogen er door administraties en bedrijven geen kosten aangerekend worden bij adreswijziging door de gemeente. Daarom kan er geen vergoeding gegeven worden voor deze heradressering.
Een derde bewoner bezorgt op 15 november 2021 tegen ontvangstbewijs een zending. Vanuit diens zelfstandige activiteit zijn er een aantal aanpassingen die komen kijken, gaande van publiciteit en reclamedrukwerk, verwittigen van klanten en leveranciers. De bewoner schrijft dat de straatnaam van de hoofdweg behouden dient te blijven. Indien de hoofdweg zijn naam zou behouden, moeten twee andere straten een nieuwe naam krijgen en bovendien zou die hoofdweg ook volledig hernummerd worden. In dat geval zou de betrokken bewoner ook een nieuw adres krijgen met dezelfde formaliteiten als bij de voorgestelde heradressering.
De cultuurraad besprak in vergadering van 19 januari 2021 de nieuwe straatnamen voor Oosterloseheide en geeft een positief advies. Het advies is opgenomen in bijlage.
Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, in het bijzonder artikel 4 dat bepaalt:
'Artikel 4. Het gemeentebestuur dat de namen van wegen en pleinen wil wijzigen:
1° deelt, met opgave van redenen, dit voornemen schriftelijk mee aan al de personen die, hetzij langs de bedoelde wegen en pleinen wonen en kiesgerechtigd zijn in de gemeente, hetzij eigenaar zijn van erven gelegen langs de bedoelde wegen en pleinen en een in België bekende woonplaats hebben. Deze personen kunnen binnen 30 dagen hun eventuele opmerkingen en bezwaren schriftelijk bij het betrokken gemeentebestuur indienen. Uitzondering wordt gemaakt voor het verbeteren van taal- en spelfouten, waarbij een eenvoudig advies van de provinciale commissie voor plaatsnaamgeving volstaat om bedoelde aanpassing uit te voeren;
2° vraagt advies aan de gemeentelijke raad voor cultuur en culturele vrijetijdsbesteding. Deze raad deelt schriftelijk binnen 30 dagen zijn advies aan het gemeentebestuur mee. Het gemeentebestuur kan advies vragen aan de Koninklijke Commissie voor Advies voor Plaatsnaamgeving. Deze commissie deelt binnen 30 dagen schriftelijk zijn advies mee aan het gemeentebestuur. Bij ontstentenis van een binnen de voorgeschreven termijn overgezonden advies wordt dit als gunstig beschouwd;
3° maakt dit voornemen door openbare aanplakking bekend, waarna eventuele opmerkingen en bezwaren schriftelijk binnen 30 dagen bij het gemeentebestuur kunnen worden ingediend.
De in 1°, 2° en 3° van dit artikel vermelde procedure moet gelijktijdig verlopen.
Het gemeentebestuur bepaalt in de mededeling bedoeld in 1°, in de vragen om advies bedoeld in 2°, en in de aangepakte bekendmaking bedoeld in 3°, de datum waarop de termijn van 30 dagen begint te lopen.
Bij het verstrijken van de vastgestelde termijn sluit het gemeentebestuur een proces-verbaal af waarin de ingediende opmerkingen en bezwaren worden opgenomen.'
De gemeenteraad stelt de op 6 september 2021 voorlopig vastgestelde straatnamen definitief vast, op basis van het advies van de archivaris van stad Geel, zoals vermeld in bijgevoegd plan:
De gemeenteraad keurt de heradressering definitief goed van de woningen met huidige straatnaam Oosterloseheide zoals vastgelegd in bijlage. De heradressering gaat in vanaf 1 mei 2022.
Alle bewoners waarvan het adres wijzigt, dienen voor de aanpassing van hun identiteitskaart een afspraak te maken met de dienst burgerzaken van stad Geel. Zij dienen zich tussen 1 mei 2022 en 31 mei 2022 te begeven naar de dienst burgerzaken.
De locaties en het principe van Fiberklaar werden reeds door de dienst openbare werken en verkeer verduidelijkt aan het college van burgemeester en schepenen.
Het recht van opstal wordt toegestaan ten algemene nutte en conform de principes bepaald in de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 7 december 2020.
Een greep uit de voorwaarden bepaald in de overeenkomst:
Bijzondere voorwaarden:
Voorwaarden inzake plaatsing:
Met uitzondering van de nutsleidingen en de noodzakelijke beschermende overkappingen, dient de okerkleurige zone (zie inplantingsplan) vrij te zijn van alle bodemvreemde materialen op het einde van de werken en voor oplevering van de werken. Onder bodemvreemde materialen wordt begrepen: producten die cement bevatten, steenachtige materialen, kunststofproducten. Deze lijst is niet limitatief en ontslaat de aannemer niet van de plicht om andere bodemvreemde materialen te verwijderen uit de werfzone die het gevolg zijn van de werken. Indien tijdens de voorbereidende werken reeds bodemvreemde materialen aangetroffen worden, dient de werfleider de werken op te schorten en het stadsbestuur (openbarewerkenenverkeer@geel.be) hiervan onmiddellijk in kennis te stellen opdat de nodige vaststellingen kunnen gebeuren.
De okerkleurige zone zal na afloop van de werken gecontroleerd worden op bodemverdichting m.b.v. een penetrometer. De indringingsweerstand mag maximaal 1.5 MPa bedragen. Om bodemverdichting te vermijden dient betreding met zware machines en voertuigen vermeden te worden. Indien niet vanop een stabiele ondergrond (straat, parking) kan gewerkt worden, dienen rijplaten geplaatst om de druk op de bodem te spreiden. Als ondanks de genomen maatregelen de bodem toch verdicht blijkt, dient de aannemer de bodem los te werken. Hierbij is behoud van de bodemstructuur essentieel. De bodem mag dus noch gekeerd, noch vergraven worden. De bodem dient losgewerkt tot op een diepte van min. 60cm. Hiervoor dient het principe van ploffen of luchtinjectie (cfr. principe van drainjet) gebruikt te worden, uitgevoerd door een firma die over de nodige referenties beschikt. Deze referenties dienen te worden voorgelegd op vraag van het stadsbestuur.
Op 28 juni 2021 keurde het college van burgemeester en schepenen de locaties goed in kader voor het plaatsen van een pop's voor Fiberklaar, op private eigendom van de stad Geel.
Het college van burgemeester en schepenen nam op 6 december 2021 reeds kennis van de omgevingsvergunning (202100579) en de bijhorende voorwaarden voor het plaatsen van de Fiberpops in de Zandhoefstraat - kerkhof Holven.
Naar aanleiding hiervan werd de onderhandse overeenkomst inzake het recht van opstal voor het plaatsen van de Fiberpop op bovenvermelde locatie opgemaakt.
De pop zal geplaatst worden op de parking van kerkhof Holven, Zandhoefstraat ZN, kadastraal gekend als: 4de afdeling, sectie F, nr. 743A/deel, gelegen in woonuitbreidingsgebied.
Het opstalrecht wordt toegestaan voor een oppervlakte van 33,92m², met name: de footprint van de cabine + 1 meter rondom. Voor leiding met betrekking tot deze pop-up cabines dewelke buiten de zone recht van opstal vallen, wordt een ondergrondse erfdienstbaarheid gevestigd en een recht van doorgang voor toegang tot de cabine.
Bij het verlijden van de notariële akte zal de opstalhouder een geprekadastreerd plan voorleggen van de correct opgemeten situatie, dit plan zal tevens gehecht worden aan de notariële akte.
Het glasvezelnetwerk (Fiber) wordt onder het openbaar domein uitgerold en bestaat uit PE buizen met glasvezels die op cruciale plaatsen een knooppunt vormen. Op deze knooppunten dient een betonnen prefab unit geplaatst te worden waarin de glasvezellijnen verbonden worden (Fiberpops).
De constructie bestaat uit een betonnen gebouw met een kruipkelder. De glasvezels worden via de kruipkelder tot in het gebouw gebracht en daar in telecomkasten tot een knooppunt afgemonteerd.
Voor elke unit dient een omgevingsvergunning aangevraagd te worden. Deze unit (Fiberpop) wordt geplaatst naar aanleiding van algemeen nut.
De unit wordt geplaatst tot op 3 meter afstand tot de linker (zichtbare) perceelsgrens (kadastrale nr.730E) en tot op 2 meter afstand van de afsluiting van het kerkhof.
Aan de voorzijde en rechtergevel komt een verharding met een breedte van 2m. De verharding wordt aangelegd in waterdoorlatende klinkers. De brede voegen tussen de klinkers zorgen ervoor dat het regenwater op natuurlijke wijze tussen de verharding kan indringen in de bodem.
Het recht van opstal vangt aan vanaf datum goedkeuring gemeenteraad, voor een periode van 30 jaar, in onderling overleg is deze looptijd door middel van een hernieuwde authentieke akte en op kosten van de opstalhouder verlengbaar tot 50 jaar. Bij het einde van de opstallooptijd wordt de constructie kosteloos overgedragen aan de stad of dient de grond terug hersteld te worden in zijn oorspronkelijke staat. De stad verkrijgt dus na het einde van het recht van opstal terug de volledige, onbezwaarde eigendom.
De opstalhouder (Fiberklaar) zal jaarlijks een vergoeding betalen ten bedrage van 510 EURO, conform de schatting d.d. 28 juli 2021, opgemaakt door LSG landmeters, deze vergoeding is van rechtswege verbonden aan de index van de consumptieprijzen.
De notariële (authentieke) akte zal verleden worden door notaris Luc Moortgat te Geel. Deze akte dient verleden te worden binnen de 6 maanden na het ondertekenen van deze onderhandse overeenkomst inzake recht van opstal, het is aan de opstalhouder (Fiberklaar) om de notaris hiervan ten gepasten tijde op de hoogte te brengen. Kosten met betrekking tot het verlijden van de notariële akte en opmaken van het opmetingsplan, zijn ten laste van de opstalhouder (Fiberklaar).
In afwachting van het verlijden van de authentieke akte is het aan de opstalhouder toegelaten op eigen risico de werkzaamheden uit te voeren.
De gemeenteraad keurt het recht van opstal en de voorwaarden bepaald in de onderhandse overeenkomst inzake recht van opstal ten voordele van Fiberklaar, met betrekking tot het perceel gelegen te Geel, Zandhoefstraat ZN, kadastraal gekend als: 4de afdeling, sectie F, nr. 743A/deel, voor een oppervlakte van 33,92m², tegen een jaarlijkse te indexeren vergoeding van 510 EURO, goed.
De gemeenteraad keurt de aanstelling van notaris Moortgat, Stationsstraat 131, Geel, goed voor het opmaken en verlijden van de notariële akte. Alle kosten verbonden aan deze akte zijn ten laste van de opstalhouder (Fiberklaar).
De locaties en het principe van Fiberklaar werden reeds door de dienst openbare werken en verkeer verduidelijkt aan het college van burgemeester en schepenen.
Het recht van opstal wordt toegestaan ten algemene nutte en conform de principes bepaald in de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 7 december 2020.
Een greep uit de voorwaarden bepaald in de overeenkomst:
Bijzondere voorwaarden:
Notariële akte:
De notariële akte zal ter goedkeuring voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
Op 28 juni 2021 keurde het college van burgemeester en schepenen de locaties goed in kader voor het plaatsen van een pop's voor Fiberklaar, op private eigendom van de stad Geel.
Het college van burgemeester en schepenen nam op 6 december 2021 reeds kennis van de omgevingsvergunning en de bijhorende voorwaarden voor het plaatsen van de Fiberpops in de Fehrenbachstraat-parking zwembad.
Naar aanleiding hiervan werd de onderhandse overeenkomst inzake het recht van opstal voor het plaatsen van de Fiberpop op bovenvermelde locatie opgemaakt.
De pop zal geplaatst worden op de parking van het stedelijk zwembad in de Fehrenbachstraat te Geel, kadastraal gekend als: 1ste afdeling, sectie H, nr. 1470P3/deel, gelegen in woongebied.
Het opstalrecht wordt toegestaan voor een oppervlakte van 33,92m², met name: de footprint van de cabine + 1 meter rondom. Voor leiding met betrekking tot deze pop-up cabines, dewelke buiten de zone recht van opstal vallen, wordt een ondergrondse erfdienstbaarheid gevestigd en een recht van doorgang voor toegang tot de cabine.
Bij het verlijden van de notariële akte zal de opstalhouder een geprekadastreerd plan voorleggen van de correct opgemeten huidige situatie, dit plan zal tevens gehecht worden aan de notariële akte.
Het glasvezelnetwerk (Fiber) wordt onder het openbaar domein uitgerold en bestaat uit PE buizen met glasvezels die op cruciale plaatsen een knooppunt vormen. Op deze knooppunten dient een betonnen prefab unit geplaatst te worden waarin de glasvezellijnen verbonden worden (Fiberpops).
De constructie bestaat uit een betonnen gebouw met een kruipkelder. De glasvezels worden via de kruipkelder tot in het gebouw gebracht en daar in telecomkasten tot een knooppunt afgemonteerd.
Voor elke unit dient een omgevingsvergunning aangevraagd te worden. Deze unit (Fiberpop) wordt geplaatst naar aanleiding van algemeen nut.
Het recht van opstal vangt aan vanaf datum goedkeuring door de gemeenteraad, voor een periode van 30 jaar, in onderling overleg is deze looptijd door middel van een hernieuwde authentieke akte en op kosten van de opstalhouder verlengbaar tot 50 jaar. Bij het einde van de opstallooptijd wordt de constructie kosteloos overgedragen aan de stad of dient de grond terug hersteld te worden in zijn oorspronkelijke staat. De stad verkrijgt dus na het einde van het recht van opstal terug de volledige, onbezwaarde eigendom.
De opstalhouder (Fiberklaar) zal jaarlijks een vergoeding betalen ten bedrage van 510 EURO, conform de schatting d.d. 28 juli 2021, opgemaakt door LSG landmeters, deze vergoeding is van rechtswege verbonden aan de index van de consumptieprijzen.
De notariële (authentieke) akte zal verleden worden door notaris Luc Moortgat te Geel. Deze akte dient verleden te worden binnen de 6 maanden na het ondertekenen van deze onderhandse overeenkomst inzake recht van opstal, het is aan de opstalhouder (Fiberklaar) om de notaris hiervan ten gepasten tijde op de hoogte te brengen. Kosten met betrekking tot het verlijden van de notariële akte en opmaken van het opmetingsplan, zijn ten laste van de opstalhouder (Fiberklaar).
In afwachting van het verlijden van de authentieke akte is het aan de opstalhouder toegelaten op eigen risico de werkzaamheden uit te voeren.
De gemeenteraad keurt het recht van opstal en de voorwaarden bepaald in de onderhandse overeenkomst inzake recht van opstal ten algemene nutte en ten voordele van Fiberklaar, met betrekking tot het perceel gelegen te Geel, Fehrenbachstraat ZN, kadastraal gekend als: 1ste afdeling, sectie H, nr. 1470P3/deel, voor een oppervlakte van 33,92m², tegen een jaarlijkse vergoeding van 510 EURO, goed.
De gemeenteraad keurt de aanstelling van notaris Moortgat, Stationsstraat 131, Geel, goed voor het opmaken en verlijden van de notariële akte. Alle kosten verbonden aan deze akte zijn ten laste van de opstalhouder (Fiberklaar).
Op 28 april 2006 besliste de federale ministerraad om 33 bemiddelaars aan te stellen voor de begeleiding van de bemiddelingsprocedure zoals voorzien in de wetgeving betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Bij besluit van 9 maart 2007 kende de Minister van Ambtenarenzaken, Maatschappelijke Integratie, Grootstedenbeleid en Gelijke Kansenbeleid voor de eerste maal aan Stad Turnhout een toelage toe voor de aanstelling van een voltijds bemiddelaar en dit voor de periode van één jaar.
Voor het kalenderjaar 2021 wordt vanuit de federale overheid wederom een subsidie, ten bedrage van 53.600€, ter beschikking gesteld.
De bemiddeling is het alternatieve luik van de procedure dat gericht is op het organiseren van de zgn. herstelprestaties, het informeren en sensibiliseren van de partijen, het trachten te bedaren van een conflict tussen de partijen, het zoeken naar een geschikt traject voor jeugdige GAS-overtreders en op het tegemoetkomen aan de (financiële) belangen van benadeelden.
Voor een goede dienstverlening en efficiënte inzet van de bemiddelingsambtenaar bij de afhandeling van GAS-dossiers in het arrondissement Turnhout is een overeenkomst met de deelnemende gemeenten aangewezen. Art. 11 van de lopende overeenkomst bepaalt dat de (eventuele) meerkost (bovenop de subsidie van 53.600€) wordt verdeeld onder alle deelnemende gemeenten en dit op basis van het bevolkingsaantal (gegevens N.I.S. per 1 januari).
Om ervoor te zorgen dat er voor iedere deelnemende gemeente een evenwichtige kostenafrekening kan worden gemaakt – die een eerlijkere weerspiegeling vormt van de daadwerkelijke tijdsbesteding per gemeente – wordt art. 11 aangepast in: “De vernoemde steden en gemeenten verbinden zich ertoe samen de (eventuele) meerkost (bovenop de subsidie) voor hun rekening te nemen. Deze meerkost wordt proportioneel verdeeld tussen de deelnemende gemeenten en dit op basis van het aantal behandelde bemiddelingsdossiers per gemeente in het betreffende kalenderjaar.”
Deze aanpassing werd door onze gemeenten gevraagd en goedgekeurd op de vergadering van het Beheerscomité van 26/03/2021.
De gemeenteraad van Turnhout keurde deze aanpassing goed op 27/09/2021 en dit met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2021.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de hernieuwing van de samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Turnhout en de bedoelde partnergemeenten betreffende de GAS-bemiddeling en dit met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2021.
Op 19/01/2016 heeft de BTW-administratie beslist dat vanaf 2016 AGB's enkel met prijssubsidies kunnen werken om hun winstoogmerk te handhaven (Beslissing BTW nr. E.T.129.288 van 19/01/2016).
Als gevolg hiervan mag de stad ook geen investeringssubsidies meer toekennen aan het AGB. Daarom zal de stad Geel vanaf 2016 een lening geven voor de geplande investeringen van de AGB's.
Bij opmaak van elk meerjarenplan zal er dus ook een leningscontract moeten worden opgemaakt en worden goedgekeurd door zowel de raad van bestuur van het AGB als door de gemeenteraad. In dit contract worden de voorziene investeringen opgenomen. Wanneer bij afsluiten van de rekening blijkt dat de geplande investeringen niet geheel zijn uitgevoerd, dan wordt er bij goedkeuring van de jaarrekening een definitieve aflossingstabel opgenomen met daarin de werkelijk opgenomen bedragen van de lening en de correcte aflossingstermijn. Deze aflossingstermijn loopt gelijk met de afschrijvingstermijn van de gedane investeringen.
In bijlage wordt het leningscontract toegevoegd op basis van de geraamde investeringen in het meerjarenplan 2022. Ook de geraamde aflossingstabel is terug te vinden in bijlage.
De gemeenteraad keurt de leningovereenkomst tussen de stad Geel en AGB cultuur m.b.t. de transactiekredieten van de investeringsenveloppe 2022 goed. De bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
De gemeenteraad keurt de aflossingstabel in bijlage goed die gebaseerd is op het meerjarenplan 2020-2025. De bijlage maakt integraal deel uit van dit dossier.
Op 19/01/2016 heeft de BTW-administratie beslist dat vanaf 2016 AGB's enkel met prijssubsidies kunnen werken om hun winstoogmerk te handhaven (Beslissing BTW nr. E.T.129.288 van 19/01/2016).
Als gevolg hiervan mag de stad ook geen investeringssubsidies meer toekennen aan het AGB. Daarom zal de stad Geel vanaf 2016 een lening geven voor de geplande investeringen van de AGB's.
Bij opmaak van elk meerjarenplan zal er dus ook een leningscontract moeten opgemaakt en goedgekeurd worden door zowel de raad van bestuur van het AGB als de gemeenteraad. In dat contract worden de voorziene investeringen opgenomen. Wanneer bij afsluiten van de rekening blijkt dat de geplande investeringen niet geheel zijn uitgevoerd, wordt er bij goedkeuring van de jaarrekening een definitieve aflossingstabel opgenomen met daarin de werkelijk opgenomen bedragen van de lening en de correcte aflossingstermijn. Deze aflossingstermijn loopt gelijk met de afschrijvingstermijn van de gedane investeringen.
In bijlage wordt het leningscontract toegevoegd op basis van de geraamde investeringen in het meerjarenplan 2022. Ook de geraamde aflossingstabel is terug te vinden in bijlage.
De gemeenteraad keurt de leningsovereenkomst tussen de stad Geel en AGB sport m.b.t. de transactiekredieten van de investeringsenveloppe 2022 goed. De bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
De gemeenteraad keurt de aflossingstabel in bijlage goed die gebaseerd is op het meerjarenplan 2020-2025. De bijlage maakt integraal deel uit van dit dossier.
Het stadsbestuur wil een belasting heffen om de financiële noden te lenigen die het gevolg zijn van het behandelen en digitaliseren van omgevingsvergunningsaanvragen, aanvragen van stedenbouwkundige attesten, terrasvergunningen en opnames in het vergunningenregister.
De omgevingsvergunning verenigt vergunningen voor stedenbouwkundige handelingen, het verkavelen van gronden, de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten, kleinhandelsactiviteiten en het wijzigen van kleine landschapselementen of voor het wijzigen van vegetatie. Omgevingsvergunningen kunnen zowel voor elk van die onderdelen apart of gezamenlijk in een enkele aanvraag aangevraagd worden.
Dit reglement omvat zowel vergunningsplichtige als meldingsplichtige aanvragen. De stad heft een basisbelasting op de aanvragen die ingediend of behandeld worden via de gewone of de vereenvoudigde procedure. Bij gecombineerde aanvragen worden de elementen die van toepassing zijn, samengeteld.
Omgevingsvergunningen moeten zonder uitzondering online via het omgevingsloket aangevraagd worden. Vergunningsaanvragen waarvoor de medewerking van een architect niet vereist is, kunnen door niet-professionelen zelf aangevraagd worden. Niet-professionelen beschikken mogelijk niet over de hiervoor vereiste toestellen, kennis en vaardigheden. Dit betekent dat de medewerkers van de stad deze personen moeten ondersteunen door de analoog aangeboden documenten te digitaliseren én in het omgevingsloket in te voeren. Dit brengt een bijkomende taak met zich mee. Daarom wordt er voor het digitaliseren van aanvragen een bijkomend tarief aangerekend.
Het is billijk hiervoor een specifieke belasting te heffen. Deze belasting verlicht de financiële behoefte van de stad.
Stedenbouwkundige attesten en terrasvergunningen worden vooralsnog analoog aangevraagd.
Dit reglement treedt in werking op de vijfde dag na de bekendmaking.
Wijzigingen in het reglement:
Het betreft hier een administratieve rechtzetting. In het belastingreglement voor het behandelen en digitaliseren van omgevingsvergunningsaanvragen, goedgekeurd door de gemeenteraad van 16 december 2021, werd tweemaal eenzelfde activiteit (melding overdracht) opgenomen met een verschillend bedrag. Dit wordt nu rechtgezet.
| Vorige omschrijving | Aangepaste omschrijving | ||
7 | Omgevingsvergunning: melding/aktename (IIOA klasse 3)/ overdracht | 100 euro | Omgevingsvergunning: melding/aktename (IIOA klasse 3)/ overdracht + overdracht van een vergunning voor een exploitatie ingedeelde inrichting of activiteit (IIOA) | 100 euro |
17 | Melding van overdracht van een vergunning voor een exploitatie ingedeelde inrichting of activiteit (IIOA) | 50 euro | Geschrapt en opgenomen in punt 7 |
|
De grondwet, artikel 170 §4;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het decreet van 30 mei 2008 over de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen;
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en zijn uitvoeringsbesluiten;
Het decreet van 25 april 2014 over de omgevingsvergunning en haar uitvoeringsbesluiten.
De gemeenteraad keurt het reglement als bijlage goed.
Om de inschrijvers toe te laten een offerte in te dienen is het belangrijk dat er een wijziging wordt doorgevoerd aan het bestek.
Deze wijziging ligt nu ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
Verschillende leveranciers hebben laten weten dat het voor hen niet mogelijk is om een vast kortingspercentage te geven. Daarom werd een inventaris opgesteld van de meest gekochte producten waarop we telkens een kortingspercentage vragen.
De indieningsdatum voor de offertes werd reeds verplaatst naar 25 februari 2022.
De gemeenteraad keurt het erratum aan het bestek goed.
Eind oktober 2021 kreeg de Stedelijke Academie voor Beeldende en Audiovisuele Kunsten te Geel extra uren voor ondersteuning kerntaak van het onderwijzend personeel en samen school maken. Het was pas eind november 2021 duidelijk waarvoor deze uren konden gebruikt worden. Deze werden opgenomen in het lestijdenpakket onder de noemer ondersteuning. Het lestijdenpakket van de Stedelijke Academie voor Beeldende en Audiovisuele Kunsten voor het schooljaar 2021-2022 moest dus aangepast worden.
We streven ernaar om met het geheel van gesubsidieerde onderwijsuren tot een pedagogisch verantwoord lestijdenpakket te komen. We hebben alle benoemde en voorrangsgerechtigde leerkrachten kunnen plaatsen zodat we als schoolbestuur onze verplichte tewerkstellingen kunnen waarborgen.
Volgens de telling van 1 februari 2021 van het leerlingenaantal zal de SABAK Geel voor het schooljaar 2021-2022 kunnen beschikken over volgende omkadering:
- 132 lestijden voor de 4de en specialisatiegraad en 111 lestijden voor de 1e, 2e en 3e graad
- 35 uur omkadering administratie
- 7 uur omkadering ICT
- 20 uur voor het ambt van directeur
- 1 additionele lestijd 4de en specialisatiegraad
- 1 lestijd aanvangsbegeleiding, wordt toegevoegd aan de 4de en specialisatiegraad
- 6 lestijden 4de en specialisatiegraad, overdracht van het schooljaar 2020-2021
- 2 lestijden 1e, 2e en 3e graad, overdracht van het schooljaar 2020-2021
- 2 lestijden ondersteuning kerntaak
- 1 lestijd ondersteuning samen school maken
- 5 lestijden 4de en specialisatiegraad en 2 lestijden 1e, 2e en 3e graad, 2 u ondersteuning overdracht naar het schooljaar 2022-2023
In bijlage besteding_lestijden_BAK_2021-2022.pdf staat de verdeling per vak gespecifieerd.
HG omvat de 4de en specialisatiegraad. LG omvat de 1e, 2e, en 3e graad.
Het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding, met zijn laatste wijzigingen;
Omzendbrief DKO/2013/01 van 28 juni 2013 betreffende de jaarlijkse inlichtingen voor het schooljaar 2021-2022: personeelsbeheer deeltijds kunstonderwijs, met zijn laatste wijzigingen;
Besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs, met zijn laatste wijzigingen;
Omzendbrief Dko/2018/02 van 16 maart 2018 betreffende Programmatie, rationalisatie en onderwijsbevoegdheid in het deeltijds kunstonderwijs, met zijn laatste wijzigingen;
Het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs, met zijn laatste wijzigingen;
De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan het bijgevoegde lestijdenpakket voor de Stedelijke Academie voor Beeldende en Audiovisuele Kunsten.
Het lestijdenpakket is goedgekeurd op het ABOC-overleg van 25 oktober en 26 november 2021.
Het definitieve lestijdenpakket, inclusief de extra uren ondersteuning kerntaken en samen school maken, van de Stedelijke Academie voor Muziek, Woordkunst-Drama en Dans voor het schooljaar 2021-2022. Rekening houdend met de schoolorganisatie werd het urenpakket verdeeld. Hierbij werden alle benoemde en voorrangsgerechtigde leerkrachten van een opdracht voorzien in zoverre mogelijk. In enkele gevallen zal er een TBSOB worden uitgesproken. Deze leerkrachten werden in bijna alle gevallen intern wedertewerkgesteld of gereaffecteerd.
Volgens de telling van 1 februari 2021 van het leerlingenaantal zal de Stedelijke Academie voor Muziek, Woordkunst-Drama en Dans voor het schooljaar 2021-2022 kunnen beschikken over 1218 lestijden onderwijzend personeel van:
- 685 lestijden in de 1e, 2e en 3de graad
- 0 additionele lestijden in de 1e, 2e en 3de graad
- 31 overbruggingsuren in de 1e, 2e en 3de graad
- 13 lestijden in de 1e graad voor tijdelijke projecten
- 441 lestijden in de 4e en specialisatie graad
- 0 additionele lestijden in de 4e en specialisatie graad
- 32 lestijden overdracht van 2020-2021 in de 4e en specialisatie graad
- 6 lestijden aanvangsbegeleiding in de 4e graad
Overige lestijden zijn:
- 14 uur ICT in de 4e graad
- 91 uur administratieve omkadering
- 20 uur voor het ambt van directeur
- 2 uur ondersteuning: samen school maken
- 8 uur ondersteuning: kerntaken
Ingevolge schepencollegebeslissing met nummer 62874 van 28/10/2013 voorziet het schoolbestuur in extra ondersteuning van het secretariaat van de Stedelijke Academie voor Muziek, Woordkunst-Drama en Dans op het gebied van personeelsadministratie. Deze "gekochte" uren hebben een volume van 15/38 voor de Stedelijke Academie voor Muziek, Woordkunst-Drama en Dans. In bijlage besteding_lestijden_AMWD_2021-2022_met_extra_uren.pdf staat de verdeling per vak gespecifieerd.
Het percentage voor pedagogische coördinatie mag niet meer zijn dan 3% van het totale lestijdenpakket. Hiervan kan afgeweken worden na overleg met de vakbondsafgevaardigden op het ABOC. De motivatie voor het overschrijden van het percentage van 3% is toegevoegd. Door de extra uren werd er op 26 november 2021 opnieuw een ABOC georganiseerd om te onderhandelen met de vakbondsafgevaardigden. Beide adviezen zijn toegevoegd.
Het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding, met zijn laatste wijzigingen;
Omzendbrief DKO/2013/01 van 28 juni 2013 betreffende de jaarlijkse inlichtingen voor het schooljaar 2021-2022: personeelsbeheer deeltijds kunstonderwijs, met zijn laatste wijzigingen;
Besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs, met zijn laatste wijzigingen;
Omzendbrief Dko/2018/02 van 16 maart 2018 betreffende Programmatie, rationalisatie en onderwijsbevoegdheid in het deeltijds kunstonderwijs, met zijn laatste wijzigingen;
Het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs, met zijn laatste wijzigingen;
De beslissing van het CBS van 28 oktober 2013 inzake de extra ondersteuning van de secretariaten DKO op het gebied van personeelsadministratie;
De gemeenteraad keurt het bijgevoegde lestijdenpakket van de Stedelijke Academie voor Muziek, Woordkunst-Drama en Dans voor schooljaar 2021-2022, goed.
Het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) wil in iedere gemeente in Vlaanderen één regenboogzebrapad aanleggen op een gewestweg. Het regenboogzebrapad komt er op vraag van de gemeente en de kosten voor de aanleg en het onderhoud ervan worden gedragen door Vlaanderen.
- In welke mate gaat Geel als inclusieve stad in op deze oproep?
De piek van de COVID-besmettingen zou bereikt zijn. Wij zouden er mogen vanuit gaan dat er binnen enkele weken versoepelingen zullen komen.
Wie Palmenmarkt zegt, denkt ook aan de jaarmarkt. Kunnen deze evenementen doorgaan?
Heeft het bestuur hierover al een beslissing genomen?
De energieprijzen bevinden zich op ongekende hoogtes. De mensen schrikken en maken zich zorgen over nieuwe voorschotregelingen en de te verwachten facturen, die zwaar zullen doorwegen op heel wat gezinsbudgetten. Bovendien is de energiemarkt zeer complex. Federaal werd recent een eerste pakket van tijdelijke maatregelen bekend gemaakt om de impact van deze forse kostenstijgingen enigszins te milderen, niet enkel bij de kleine inkomens en mensen die onder een regeling van een sociaal tarief vallen, maar ook voor de modale inkomens. We zijn ervan overtuigd dat energie niet enkel een bovenlokaal verhaal is. Ook op lokaal niveau moeten we voortdurend bekijken wat we op dit vlak kunnen betekenen voor onze medeburgers. Daarom de volgende vragen:
In het kader van het armoedeoverleg in Geel waren er eerder gesprekken in de zoektocht naar een gepaste locaties voor herhuisvesting van Al-arm, Arktos, MIN en ’t Levend Water. Voor de herhuisvesting van Al-arm en Arktos, die werken rond dialoog, ontmoeting en vorming, werd een oplossing gevonden. Eind 2021 namen deze organisaties hun intrek in het voormalige Vredegerecht aan de Pas, dat ze gratis mogen gebruiken van het OPZ. Voor de herhuisvesting van MIN en ’t Levend Water, die ook zorgen voor de bedeling van voedsel en/of goederen, werd er nog geen gepaste oplossing gevonden. Dit vraagt een ruimere, goed bereikbare locatie, waar naast de bedeling ook een opslag van goederen mogelijk is. Wat is de stand van zaken?
“In 2016 besliste het college van burgemeester en schepenen om de economische activiteiten van de drukkerij af te bouwen. Drukwerk is geen kerntaak van de stad en concurreert met de privésector. De drukkerij startte al in 2018 met de geleidelijke afbouw van haar activiteiten. Verenigingen konden nog terecht in de stedelijke drukkerij voor printopdrachten, drukwerk en afwerking. Nu de drukker met pensioen gaat, stopt ook de drukpers ermee. Tot 15 april zijn alle verenigingen nog welkom in de drukkerij.” (brief aan verenigingen, verstuurd op 26 januari jl.)
We kregen deze tekst op 26 januari te lezen in het antwoord op onze schriftelijke vraag om de communicatie te mogen inzien die er sinds 2016 met de verenigingen was gevoerd over de al lang geplande ‘sluiting’ van de stedelijke drukkerij. De burgemeester beweert in dat antwoord dat dit besluit in 2016 meteen werd gecommuniceerd en dat dit zelfs een aantal keren werd herhaald “via de medewerkers die de adviesraden begeleiden”.
De burgemeester geeft in dat antwoord mee dat de sluiting van de drukkerij bevestigd werd op het college van burgemeester en schepenen van 24 januari jl., zijnde 18 dagen nadat deze schriftelijke vraag werd gesteld en 2 dagen voor het antwoord kwam. De brief in kwestie, die ‘eerdaags’ naar de verenigingen zou vertrekken, vertrok dezelfde dag als waarop wij hem te lezen kregen.
Tijdens de vorige zitting bracht ik het onderwerp al ter sprake. De burgemeester antwoordde toen (ik citeer het verslag): “Daar zal naar de verenigingen een rappel gestuurd worden of een communicatie nog eens gestuurd worden, maar dat is dus in het verleden wel gebeurd.” Een brief naar de verenigingen is er nooit geweest, geeft de burgemeester nu in haar antwoord op mijn schriftelijke vraag toe, maar de communicatie zou wel te vinden zijn “in de verslagen van vergaderingen van toen”.
Na grondig uitpluizen van alle verslagen van de adviesraden sinds 2016 kon ik geen enkel agendapunt vinden dat enige kennisgeving over de plannen met de drukkerij bevat. De haast waarmee op 26 januari alsnog een brief werd verstuurd, doet vermoeden dat ook het stadsbestuur tot de vaststelling was gekomen dat er inderdaad helemaal geen communicatie over is geweest.
WAT WAS ER DAN WEL?
Er wordt daarop besloten de verenigingen aan te schrijven, met de volgende tekst:
“Het college van burgemeester en schepen beslist onderstaand bericht te verspreiden naar de Geelse verenigingen aangesloten bij een adviesraad:
De laatste weken krijgen de werknemers in de stedelijke drukkerij regelmatig vragen over de dienstverlening. Het college van burgemeester en schepenen besliste in juni 2016 om de economische activiteit drukkerij af te bouwen omdat dit geen kerntaak is en concurrentieel met de privésector. Deze beslissing geldt nog steeds. De drukkerij startte in 2018 met de geleidelijke afbouw van haar activiteiten. Op termijn zal de drukpers uit dienst genomen worden, maar een exacte datum is nog niet gekend. Dit betekent echter niet dat verenigingen niet meer terecht kunnen in de stedelijke drukkerij. De meeste verenigingen doen beroep op de drukkerij voor printopdrachten (kopieën) en afwerking. Het bestuur heeft geen plannen om deze dienstverlening aan Geelse verenigingen af te bouwen. Zolang de drukpers in dienst is, kunnen verenigingen ook nog voor deze dienstverlening in de drukkerij terecht.”
Uit een door de administratie aangeleverd overzicht blijkt dat overgrote deel van de ‘grafische’ dienstverlening aan verenigingen inderdaad uit kopies bestaat.
N.B.: om een of andere reden werd de geruststellende brief aan de verenigingen niet verstuurd.
CONCLUSIE
VOORSTEL
Trek de lijn van 2014 over 2016 en 2018 door zoals ze altijd was uitgetekend. Stop de drukpers en de concurrentie met de privésector, gun de drukker zijn pensioen, maar zet de geheroriënteerde ‘drukkerij’ in voor de nodige logistieke ondersteuning van het verenigingsleven, zoals u zich dat in uw beleidsverklaring hebt voorgenomen. Stuur een brief naar de verenigingen met de melding dat ze weliswaar niet meer voor offsetdrukwerk, maar nog wel voor printopdrachten (kopieën) en afwerking bij de stad terecht kunnen.
De laatste interpellatie van onze fractie over de telescopische zuil dateert van de gemeenteraad van 03-05-2021.
Onze fractie stelde toen voor om de kunstenaar in gebreke te stellen en geen extra geld meer uit te geven voor de bouw van de zuil.
De toenmalige schepen zag dit niet zitten. Zij zou alles uit de kast halen om een akkoord te sluiten met de kunstenaar.
Ondertussen zijn wij 9 maanden verder...
Hoe zit nu echt de vork in de steel ?
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag van raadslid Greet Daems over communicatie-werken hinder Katersberg - Gasthuisstraat.
De gemeenteraad behandelt de mondelinge vraag van raadslid Greet Daems over communicatie-werken hinder Katersberg - Gasthuisstraat.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag van raadslid Noël Devos over kapel van Elsum.
De gemeenteraad behandelt de mondelinge vraag van raadslid Noël Devos over kapel van Elsum.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag van raadslid Berten Kempen over staat van de riolering in Geel.
De gemeenteraad behandelt de mondelinge vraag van raadslid Berten Kempen over staat van de riolering in Geel.
Energie wordt onbetaalbaar. Een gemiddeld Vlaams gezin betaalt nu al 5.400 euro per jaar voor gas en elektriciteit.
Gelukkig is er het sociaal tarief voor de allerarmste gezinnen. Maar dat is geen oplossing voor de werkende middenklasse die geen recht heeft op sociaal tarief. Zij betalen zich ondertussen blauw aan de voorschotfacturen en wanneer in het voorjaar de eindafrekening in de brievenbus zal vallen worden er echt financiële catastrofes verwacht.
Hoe kan het stadsbestuur voorkomen dat het aantal schuldenlast dossiers bij het OCMW zal stijgen?
Zullen er bijkomende initiatieven op touw gezet worden om schuldproblemen te detecteren, voor het veel te laat is? Het is immers algemeen geweten dat de stap zetten naar het OCMW meestal veel te laat gebeurt.
Zo zou de stad een informatiecampagne kunnen opstarten zodat mensen weten wat ze kunnen doen bij financiële problemen en waar ze recht op hebben, maar ook om ervoor te zorgen dat mensen de stap durven zetten om hulp te vragen als het nodig is. Is de stad van plan dit op te nemen of worden er al stappen in die richting gezet?
Zal de stad extra financiële middelen voorzien voor mensen die problemen hebben met hun eindafrekening? Ook voor mensen die normaal niet in aanmerking komen voor de aanvullende steunen van het OCMW, maar door een precaire situatie gewoon geen spaarreserve hebben kunnen opbouwen?