Een vuilniswagen en een kraancontainer zijn afgeschreven, vervanging dringt zich op. De aankoopdienst van de Vlaamse overheid schreef een groepsaankoop uit voor deze (zie agendapunt 22) voertuigen. Het gaat om een raamovereenkomst voor het aankopen van personenwagens, CNG- en dieselvrachtwagens en van benzine-, CNG- en plug-in-hybride bestelwagens. Instappen in deze groepsaankoop bespaart tijd en werk voor onze administratie, en een groepsaankoop waarborgt meestal een betere prijs. Het valt echter op dat in de raamovereenkomst geen sprake is van 100% elektrische voertuigen. Nochtans zijn 100% elektrische bestelwagens én vrachtwagens uitermate geschikt voor gebruik door de stadsdiensten.
De raamovereenkomst dateert nog uit 2020, terwijl er vandaag al een ruim aanbod aan elektrische bestelwagens is.
(https://www.anwb.nl/zakelijk/elektrisch-rijden/elektrische-bestelbussen)
Ook voor vrachtwagens groeit het aanbod. Zowel Daf Trucks als Volvo bieden elektrische voertuigen aan.
(https://www.daf.be/nl-be/trucks/alternatieve-brandstoffen-en-aandrijflijnen/batterij-elektrische-voertuigen
https://www.volvotrucks.be/nl-be/trucks/alternative-fuels/electric-trucks.html)
100% elektrische voertuigen hebben geen lokale uitstoot (doelstelling Lokaal Energie- en klimaatpact) en gebruiken geen fossiele brandstoffen. Onderzoek wijst bovendien uit dat 100% elektrische voertuigen ook eens goedkoper zijn over hun levensduur (Total Cost of Ownership). Wie ze wil inzetten, kan daarenboven een beroep doen op subsidies.
(https://laaddirect.nl/blog/elektrische-bestelwagen-is-25-voordeliger-dan-conventioneel-aangedreven-model/)
https://www.vlaanderen.be/subsidie-voor-ecologisch-en-veilig-transport-evt
https://www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/subsidiedatabank/subsidie-voor-ecologisch-en-veilig-transport)
100% elektrische voertuigen kunnen ook hun bijdrage leveren aan het stabiliseren van het elektriciteitsnet door slim te laden. In de nabije toekomst zullen deze voertuigen zelfs elektriciteit kunnen terugleveren aan het net (Vehicle-To-Grid). Hier ligt zeker een kans om innovatieprojecten op te zetten rond Slim Laden met bijvoorbeeld Thomas More of VITO.
(https://vito.be/nl/slim-energiebeheer-bij-het-laden-van-elektrische-voertuigen)
We stellen dan ook voor dat het stadsbestuur meer ambitie toont dan deze achterhaalde raamovereenkomst van 2020 en 100% de stap zet naar 100% elektrisch rijden.