In het algemeen hanteert Geel zeer bescheiden parkeertarieven. Voor bewonersparkeren is het tarief na de recente verhoging evenwel bijzonder hoog. Een eerste kaart kost hier EUR 100, een tweede EUR 200. Een gezin met twee wagens dat niet over (een) garage(s) beschikt, betaalt dus EUR 300 per jaar. Ter vergelijking de tarieven in de ons omringende steden:
Mol: 50 – 75 (125)
Herentals: 25 – 150 (175)
Turnhout: 0 – 125 (125)
Diest: 60 – 120 (180)
Hasselt: 0 – 0 (0)
Medio juni ontving het stadsbestuur een klacht hierover van een burger. De klager betwist het principe van het bewonersparkeren niet en blijkt kennis te hebben van het achterliggende beleid. Het is hem uitsluitend over de tarieven (verdubbeling) te doen, die hij ‘ronduit schandalig’ vindt.
Amper drie maanden later keurde het schepencollege een type-antwoord van het team Mobiliteit goed op dit soort beleidsklachten. Het is een wat wollige opsomming van de bekende argumenten die een vergoeding voor parkeren op het openbaar domein billijk maken. Als antwoord op deze concrete beleidsklacht kan deze typebrief niet dienen. De vraag waarom deze tarieven in Geel zo hoog zijn, wordt nergens beantwoord, de recente verdubbeling wordt nergens verantwoord. Men stuurt de klager dan maar met een kluitje in het riet. Dat gevoel zal hem/haar niet ontgaan, en met het oog op de kloof tussen burger en beleid kunnen we dat missen.