Terug
Gepubliceerd op 09/11/2022

2022_IP_00082 - Interpellatie van raadslid Dirk Kennis: Bewonersparkeren: veel te duur en de burger met een kluitje in het riet

Gemeenteraad
ma 07/11/2022 - 20:00 Ooievaarsnest
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; luc verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Lea Neyens; Luc Van Laer; myriam Smets; Petra Gyesbreghs; Tim Vanuytsel; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Griet Ceusters; Mathias Van Braband; nadja robeyn; Berten Kempen; Yves Van Hulsel; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Marleen Verboven; Pieter Verhesen; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Greet Daems

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Griet Verhesen
2022_IP_00082 - Interpellatie van raadslid Dirk Kennis: Bewonersparkeren: veel te duur en de burger met een kluitje in het riet 2022_IP_00082 - Interpellatie van raadslid Dirk Kennis: Bewonersparkeren: veel te duur en de burger met een kluitje in het riet

Motivering

Indiener(s)

Dirk Kennis

Gericht aan

Marlon Pareijn

Tijdstip van indienen

wo 02/11/2022 - 10:28

Toelichting

In het algemeen hanteert Geel zeer bescheiden parkeertarieven. Voor bewonersparkeren is het tarief na de recente verhoging evenwel bijzonder hoog. Een eerste kaart kost hier EUR 100, een tweede EUR 200. Een gezin met twee wagens dat niet over (een) garage(s) beschikt, betaalt dus EUR 300 per jaar. Ter vergelijking de tarieven in de ons omringende steden:

Mol: 50 – 75 (125)

Herentals: 25 – 150 (175)

Turnhout: 0 – 125 (125)

Diest: 60 – 120 (180)

Hasselt: 0 – 0 (0)

Medio juni ontving het stadsbestuur een klacht hierover van een burger. De klager betwist het principe van het bewonersparkeren niet en blijkt kennis te hebben van het achterliggende beleid. Het is hem uitsluitend over de tarieven (verdubbeling) te doen, die hij ‘ronduit schandalig’ vindt.

Amper drie maanden later keurde het schepencollege een type-antwoord van het team Mobiliteit goed op dit soort beleidsklachten. Het is een wat wollige opsomming van de bekende argumenten die een vergoeding voor parkeren op het openbaar domein billijk maken. Als antwoord op deze concrete beleidsklacht kan deze typebrief niet dienen. De vraag waarom deze tarieven in Geel zo hoog zijn, wordt nergens beantwoord, de recente verdubbeling wordt nergens verantwoord. Men stuurt de klager dan maar met een kluitje in het riet. Dat gevoel zal hem/haar niet ontgaan, en met het oog op de kloof tussen burger en beleid kunnen we dat missen.

  • Als u aan de Gelenaar niet wil uitleggen waarom de tarieven voor bewonersparkeren hier zo hoog zijn, zou u dat dan eens aan de gemeenteraad willen doen?
  • Een openbaar bestuur heeft de plicht beleidsklachten ernstig te nemen en burgers die zo’n klacht formuleren helder en correct te antwoorden. U laat dit over aan uw ambtenarij, die zich dan maar van nietszeggende type-brieven bedient. Het (te) hoge Geelse tarief voor bewonersparkeren is evenwel een politieke keuze. Het is dan ook aan het schepencollege om deze keuze toe te lichten en te verantwoorden. Zal u deze Gelenaar alsnog een adequaat antwoord op zijn klacht geven, en hem daarin niet domweg uitleggen waarom hij moet betalen, maar waarom hij zovéél moet betalen?