Terug
Gepubliceerd op 09/11/2022

2022_IP_00080 - Interpellatie van raadslid Yves Van Hulsel: Geel Fiberklaar. Een klaardere kijk op problemen en het vervolg?

Gemeenteraad
ma 07/11/2022 - 20:00 Ooievaarsnest
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; luc verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Lea Neyens; Luc Van Laer; myriam Smets; Petra Gyesbreghs; Tim Vanuytsel; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Griet Ceusters; Mathias Van Braband; nadja robeyn; Berten Kempen; Yves Van Hulsel; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Marleen Verboven; Pieter Verhesen; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Greet Daems

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Griet Verhesen
2022_IP_00080 - Interpellatie van raadslid Yves Van Hulsel: Geel Fiberklaar. Een klaardere kijk op problemen en het vervolg? 2022_IP_00080 - Interpellatie van raadslid Yves Van Hulsel: Geel Fiberklaar. Een klaardere kijk op problemen en het vervolg?

Motivering

Indiener(s)

Yves Van Hulsel

Gericht aan

Luc Van Laer

Tijdstip van indienen

di 01/11/2022 - 12:34

Toelichting

Sinds enkele maanden is men Geel “fiberklaar” aan het maken. In het straatbeeld is dit goed te merken en de werken zullen nog even blijven lopen. Bij aanvang van de werken werden er heel wat opmerkingen gehoord over het herstel van voet- en fietspaden en bleek een striktere opvolging door de stad duidelijk nodig. De laatste weken lijken er vooral problemen of storingen op te duiken met betrekking tot gebruik internet en onderbreking van andere nutsvoorzieningen. Bewoners wordt gevraagd om rechtstreeks contact op te nemen met en via apk.geel@fiberklaar.be. Waarschijnlijk zijn er hierover ook heel wat meldingen en opmerkingen binnengekomen bij de stad zelf, bij internetproviders en nutsbedrijven.

Op 18 juli 2022 keurden de raden van bestuur van Telenet en Fluvius, waar oa. gemeenten aandeelhouders zijn, ondertussen ook een voorstel tot samenwerking goed om via een nieuwe vennootschap "Netco" een concurrerend datanetwerk te ontwikkelen, te exploiteren, te onderhouden en te upgraden. Zoals het plan nu schijnbaar op tafel ligt, kan dit opnieuw een enorme last op het lokaal bestuur leggen door bijvoorbeeld de opeenvolgende werken op het openbaar domein.

Vragen:

  • Heeft de stad tot op heden zicht op het aantal, de aard en de inhoud van de meldingen en klachten van particulieren i.v.m. storingen en problemen bij Fiberklaar? Zicht op de klachten bij de verschillende internet providers en nutsbedrijven die te linken zijn aan deze werken? Zo ja, graag een overzicht. Zo neen, kan dit opgevraagd worden?
  • Heeft de stad weet van een mogelijke meerkost die zou gevraagd worden of het niet gratis aansluiten van huizen aan de straatzijden waar stoepen vervangen werden door berm aanplantingen?   
  • Hebben deze werken extra kosten meegebracht voor de stad en zullen die kunnen verhaald worden? Heeft men weet van of zicht op mogelijke kosten die dit meegebracht heeft voor particulieren?
  • Welke elementen en lessen zijn er tot op heden te trekken uit dit verhaal? Is er een verdere opvolging en evaluatie met de betrokken actoren voorzien?  
  • Wordt verder eventueel een aangepaste verdere opvolging door de stad voorzien, bvb. een eigen meldpunt en ondersteuning voor particuliere bij problemen door al deze werken? 
  • Welk is de huidige streefdatum voor het einde van de werkzaamheden?  
  • Roept het stadsbestuur, als aandeelhouder, Fluvius/ Netco op om samen te werken met Proximus en bij voorkeur één enkele structuur (cfr. eerder de telecom zendmasten) te maken waarin het glasvezelnetwerk wordt aangelegd en uitgebaat?
  • Kan de stad voorzien om vooraf tussen te komen en eventueel te verhinderen wanneer een partij een voetpad wil openbreken om een glasvezelkabel te leggen, zeker in het geval er al een glasvezelkabel ligt?