2017_CBS_01094 - Aankoop van gas en elektriciteit voor stad Geel, AGB Cultuur en sport, OCMW, kerkfabrieken en politiezone Geel-Laakdal-Meerhout - Delegatie en overeenkomst - Goedkeuren (College van Burgemeester en Schepenen) - jaarlijks opzegbaar
Via het huidige raamcontract VEB wordt energie aangekocht op de korte termijnmarkt (SPOT).
De energieprijzen zijn bijzonder volatiel, waarbij verdubbelingen en halveringen van de energieprijs maand op maand kunnen optreden.
VEB doet het voorstel om een deel van de energieprijzen voor komende jaren vast te klikken, op verschillende momenten in de tijd, voor een deel van het totaal verbruik, gebaseerd op optieprijzen van de toekomst. Het overige deel blijft op de korte termijn markt (SPOT) blijft zoals de huidige werkwijze is.
De nieuwe werkwijze wordt getoond in de PowerPoint in bijlage, waarbij de voornaamste kenmerken van deze actie zijn:
GAS
Algemene voorwaarden
Het vast klikken van delen van het energiegebruik spreid het risico aankoop energie op de korte termijnmarkt en de lange termijnmarkt, waarbij deze laatste aankopen gespreid worden over regelmatige momenten in de tijd op gunstige klikmomenten.
Deel van het risico op pieken wordt opgevangen. Het goedkoper worden van energie wordt dan opgevangen op het resterend energiedeel dat nog op de SPOT markt zit het duurder worden van energie op de korte termijnmarkt wordt deels beperkt via de lange termijnmarkten voor de jaren 2024-2025-2026.
Budgettair stabieler.
Er zijn 37 grotere steden en gemeenten die klant zijn bij VEB die mee intekenen op deze aankoopprocedure.
Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 57, § 3, 5°, waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de wijze van gunning en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur;
Het besluit van de gemeenteraad van 10 maart 2014 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 248 tot en met 264 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De Richtlijn 2009/72/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 juli 2009 betreffende gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor elektriciteit en tot intrekking van Richtlijn 2003/54/EG;
De Wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, en de daarbij horende uitvoeringsbesluiten, zoals tot op heden gewijzigd;
De Bijzondere Wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, zoals gewijzigd door de Bijzondere Wet van 8 augustus 1988, inzonderheid artikel 94 wat de gewestelijke aspecten van het energiebeleid betreft;
Het Decreet houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid (het ‘Energiedecreet’) van 8 mei 2009, zoals tot op heden gewijzigd;
Het Besluit van de Vlaamse Regering houdende algemene bepalingen over het energiebeleid (het ‘Energiebesluit’) van 19 november 2010, zoals tot op heden gewijzigd;
De Organieke Wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en het Decreet van 18 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals tot op heden gewijzigd;
Het Decreet van 15 juli 2011 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap nv Vlaams Energiebedrijf;
De Wet van 15 juni 2006 Overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, zoals tot op heden gewijzigd, inzonderheid artikel 38;
De Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten;
Het KB van 15 juli 2011 Plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, zoals tot op heden gewijzigd;
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, zoals tot op heden gewijzigd;
Sinds 1 juli 2003 elke afnemer op de Vlaamse elektriciteitsmarkt vrij is om te contracteren met de elektriciteitsleverancier van zijn keuze;
Het Vlaams EnergieBedrijf krachtens artikel 4, 2° van het Decreet van 15 juli 2011 optreedt als speler en facilitator op de groothandelsmarkten voor elektriciteit en aardgas en dat het
Vlaams Energiebedrijf hierbij optreedt als aankoopcentrale zoals bedoeld in artikel 2, 4° van de Wet van 15 juni 2006.
Om mee aan te kunnen sluiten bij dit voorstel van het VEB dient volgende planning gehaald te worden.
De gemeenteraad beslist om de door VEB energie-aankopen deels vast te klikken voor de jaren 2024-2025 en 2026 via gespreide instap voor een deel van het energiegebruik.
De gemeenteraad keurt de algemene voorwaarden leveringscontract VEB, het klikcontract gas en elektriciteit goed.