Terug
Gepubliceerd op 16/12/2022

2022_GR_00275 - Burgemeestersconvenant - Energie- en Klimaatactieplan Kempen 2030 - aanvulling op energieraamcontract VEB: gedeeltelijk vastklikken van opties op toekomstige marktprijzen voor elektriciteit en gas.-beslissen

Gemeenteraad
do 15/12/2022 - 21:00 Ooievaarsnest
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marleen Verboven; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; luc verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; myriam Smets; Greet Daems; Petra Gyesbreghs; Tim Vanuytsel; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Griet Ceusters; Mathias Van Braband; nadja robeyn; Berten Kempen; Yves Van Hulsel; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Jos Swolfs, afgevaardigde buurtbewoners Laar

Afwezig

Pieter Verhesen; Luc Van Laer

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Griet Verhesen
2022_GR_00275 - Burgemeestersconvenant - Energie- en Klimaatactieplan Kempen 2030 - aanvulling op energieraamcontract VEB: gedeeltelijk vastklikken van opties op toekomstige marktprijzen voor elektriciteit en gas.-beslissen 2022_GR_00275 - Burgemeestersconvenant - Energie- en Klimaatactieplan Kempen 2030 - aanvulling op energieraamcontract VEB: gedeeltelijk vastklikken van opties op toekomstige marktprijzen voor elektriciteit en gas.-beslissen

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002 dlb0029

Aanleiding en context

2017_CBS_01094 - Aankoop van gas en elektriciteit voor stad Geel, AGB Cultuur en sport, OCMW, kerkfabrieken en politiezone Geel-Laakdal-Meerhout - Delegatie en overeenkomst - Goedkeuren (College van Burgemeester en Schepenen) - jaarlijks opzegbaar

Via het huidige raamcontract VEB wordt energie aangekocht op de korte termijnmarkt (SPOT). 

De energieprijzen zijn bijzonder volatiel, waarbij verdubbelingen en halveringen van de energieprijs maand op maand kunnen optreden.

VEB doet het voorstel om een deel van de energieprijzen voor komende jaren vast te klikken, op verschillende momenten in de tijd, voor een deel van het totaal verbruik, gebaseerd op optieprijzen van de toekomst. Het overige deel blijft op de korte termijn markt (SPOT) blijft zoals de huidige werkwijze is.

De nieuwe werkwijze wordt getoond in de PowerPoint in bijlage, waarbij de voornaamste kenmerken van deze actie zijn:

Elektriciteit

  • Vast klikken elektriciteitsprijzen voor 2024-2025-2026 op verschillende momenten in de tijd vanaf 2023.
  • max. 50% van het huidig verbruik
  • De rest blijft korte termijnmarkt - SPOT

GAS

  • Vastklikken aardgasprijzen WINTERS 2023-2024, 2024-2025, 2025-2026 De spreiding van de kliks staan op de slides in bijlage
  • 70% van totaalverbruik voor aardgas minus de verwachte besparingen van acties in de pijplijn van lokaal bestuur Geel
  • Rest op SPOT-markt

Algemene voorwaarden

  • Nieuw is dat voor het vast geklikte deel het contract niet kan opgezegd worden voor de periode waarin de energieprijzen zijn vast gelegd.

Argumentatie

Het vast klikken van delen van het energiegebruik spreid het risico aankoop energie op de korte termijnmarkt en de lange termijnmarkt, waarbij deze laatste aankopen gespreid worden over regelmatige momenten in de tijd op gunstige klikmomenten.

Deel van het risico op pieken wordt opgevangen. Het goedkoper worden van energie wordt dan opgevangen op het resterend energiedeel dat nog op de SPOT markt zit het duurder worden van energie op de korte termijnmarkt wordt deels beperkt via de lange termijnmarkten voor de jaren 2024-2025-2026.

Budgettair stabieler.

Er zijn 37 grotere steden en gemeenten die klant zijn bij VEB die mee intekenen op deze aankoopprocedure.

Juridische grond

Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 57, § 3, 5°, waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de wijze van gunning en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur;

Het besluit van de gemeenteraad van 10 maart 2014 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur;

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.

Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 248 tot en met 264 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De Richtlijn 2009/72/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 juli 2009 betreffende gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor elektriciteit en tot intrekking van Richtlijn 2003/54/EG;

De Wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, en de daarbij horende uitvoeringsbesluiten, zoals tot op heden gewijzigd;

De Bijzondere Wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, zoals gewijzigd door de Bijzondere Wet van 8 augustus 1988, inzonderheid artikel 94 wat de gewestelijke aspecten van het energiebeleid betreft;

Het Decreet houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid (het ‘Energiedecreet’) van 8 mei 2009, zoals tot op heden gewijzigd; 

Het Besluit van de Vlaamse Regering houdende algemene bepalingen over het energiebeleid (het ‘Energiebesluit’) van 19 november 2010, zoals tot op heden gewijzigd;

De Organieke Wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en het Decreet van 18 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals tot op heden gewijzigd;

Het Decreet van 15 juli 2011 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap nv Vlaams Energiebedrijf;

De Wet van 15 juni 2006 Overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, zoals tot op heden gewijzigd, inzonderheid artikel 38;

De Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten;

Het KB van 15 juli 2011 Plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, zoals tot op heden gewijzigd;

Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, zoals tot op heden gewijzigd;

Sinds 1 juli 2003 elke afnemer op de Vlaamse elektriciteitsmarkt vrij is om te contracteren met de elektriciteitsleverancier van zijn keuze;

Het Vlaams EnergieBedrijf krachtens artikel 4, 2° van het Decreet van 15 juli 2011 optreedt als speler en facilitator op de groothandelsmarkten voor elektriciteit en aardgas en dat het

Vlaams Energiebedrijf hierbij optreedt als aankoopcentrale zoals bedoeld in artikel 2, 4° van de Wet van 15 juni 2006.

Fasering

Om mee aan te kunnen sluiten bij dit voorstel van het VEB dient volgende planning gehaald te worden.

  • deadline 20/10/2022 intentie bekendmaken (U)
  • deadline 01/11/2022 opmaak overeenkomsten (VEB)
  • deadline 20/12/2022 ondertekening overeenkomsten - goedkeuring beslissingsorgaan (U)
  • 20/12/2022 – 10/01/2022 ondertekening overeenkomsten (VEB)
  • >10/01/2023 uitvoering kliks (VEB)

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur - algemene bevoegdheid van de gemeenteraad
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur</p>
Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur - algemene bevoegdheidsbepalingen college van burgemeester en schepenen
<p>Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist om de door VEB energie-aankopen deels vast te klikken voor de jaren 2024-2025 en 2026 via gespreide instap voor een deel van het energiegebruik.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de algemene voorwaarden leveringscontract VEB, het klikcontract gas en elektriciteit goed.