Terug
Gepubliceerd op 21/12/2022

2022_GR_00273 - Verbreden en verdiepen mobiliteitsplan : beleidsplan - Goedkeuren

Gemeenteraad
do 15/12/2022 - 21:00 Ooievaarsnest
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marleen Verboven; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; luc verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; myriam Smets; Greet Daems; Petra Gyesbreghs; Tim Vanuytsel; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Griet Ceusters; Mathias Van Braband; nadja robeyn; Berten Kempen; Yves Van Hulsel; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Jos Swolfs, afgevaardigde buurtbewoners Laar

Afwezig

Pieter Verhesen; Luc Van Laer

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Griet Verhesen

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00273 - Verbreden en verdiepen mobiliteitsplan : beleidsplan - Goedkeuren

Aanwezig

Griet Verhesen, Vera Celis, Nadine Laeremans, Griet Smaers, Marleen Verboven, Bart Julliams, Brigitte Kempen, Noël Devos, Rosa Van Cleempoel, Ben Van Looveren, luc verguts, Elhasbia Zayou, Ivan Wartel, Pieter Cowé, Marlon Pareijn, Benny Eyckmans, Tinne Vangeel, Lea Neyens, Patrick Graux, Tinne Van Gelder, myriam Smets, Greet Daems, Petra Gyesbreghs, Tim Vanuytsel, Dirk Kennis, Tom Corstjens, Griet Ceusters, Mathias Van Braband, nadja robeyn, Berten Kempen, Yves Van Hulsel, Francois Mylle
Stemmen voor 18
Nadine Laeremans, Benny Eyckmans, Griet Smaers, Vera Celis, Ben Van Looveren, Brigitte Kempen, Marlon Pareijn, Tinne Vangeel, Bart Julliams, Marleen Verboven, Griet Ceusters, Lea Neyens, Tom Corstjens, luc verguts, Pieter Cowé, Mathias Van Braband, nadja robeyn, Griet Verhesen
Stemmen tegen 13
Greet Daems, myriam Smets, Noël Devos, Ivan Wartel, Patrick Graux, Elhasbia Zayou, Dirk Kennis, Petra Gyesbreghs, Rosa Van Cleempoel, Tim Vanuytsel, Tinne Van Gelder, Yves Van Hulsel, Berten Kempen
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00273 - Verbreden en verdiepen mobiliteitsplan : beleidsplan - Goedkeuren 2022_GR_00273 - Verbreden en verdiepen mobiliteitsplan : beleidsplan - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

het mobiliteitsplan van 2012 werd aan een sneltoets onderworpen. Deze sneltoets resulteerde in de keuze voor het verbreden en verdiepen van het mobiliteitsplan met de volgende 2 thema´s:
  • bereikbaarheidsplannen voor alle modi
  • principes voor inrichting van wegen voor alle modi
De verkenningsnota werd conform verklaard op de RMC van 15 juni 2017
 
Op 4 mei 2020 keurde de gemeenteraad de uitwerkingsnota van het mobiliteitsplan goed.

Op 30 juni 2022 werd het beleidsplan toegelicht aan de gemeenteraadsleden en de leden van de AGM tijdens een gemeenschappelijk infomoment.

Op 26 oktober 2022 keurde de Projectstuurgroep (De Lijn, Agentschap wegen en verkeer, departement mobiliteit en openbare werken en stad Geel) het beleidsplan mobiliteit goed.

Argumentatie

Het beleidsplan mobiliteit is een verdere uitwerking in opvolging van de synthesenota en de uitwerkingsnota.

Het beleidsplan mobiliteit kent een iets andere uitwerking dan oorspronkelijk opgevat: Alles wordt integraal aangepakt vanuit de beleidsthema’s van de stad Geel in het bestuursakkoord: investeren in levenskwaliteit, veiligheid en duurzaamheid. Dezelfde onderwerpen uit de uitwerkingsnota komen terug in deze aanpak. Er zijn enkele onderwerpen toegevoegd.

Het mobiliteitsplan voor de stad Geel staat niet op zich alleen, maar past binnen een Europese, Belgische en Vlaamse context. De doelstellingen die op deze niveaus bepaald zijn, zijn vertaald in strategische en operationele doelstellingen voor stad Geel.

We vertrekken van de huidige situatie. Deze is volledig in beeld gebracht in netwerken, ongevallenanalyses, … Deze zijn geüpdatet sinds de uitwerkingsnota.

Voetgangersnetwerk: Werken aan een samenhangend netwerk, inclusief plan voor trage wegen.

Trappersnetwerk dient systematisch verder uitgebouwd te worden. Ook hier dienen de verschillende routes aan elkaar gelinkt te worden door het wegwerken van missing links, vertrekkende vanuit bestaande infrastructuur die wordt ingezet voor de fietser. De fietszone kan in de toekomst groeien in verschillende fases. Binnen het verhaal van de netwerken steeds bekijken of we mengen of scheiden.

Ook bij openbaar vervoer streven naar kwaliteit. Hierin wordt vooral afgestemd met het openbaar vervoerplan dat is opgemaakt binnen de vervoerregio Kempen. In dit plan zit er voor Geel een ontbrekende schakel in de oostwest relatie Bel – Larum. Deze suggestie zal gedaan worden binnen het vervoer op maat van de vervoerregio.

Netwerk privévervoer: Wegencategorisering in het beleidsplan mobiliteit is opgemaakt net voor de opmaak binnen de vervoerregio. N19, N19g, R14 en N71 zullen opgenomen worden binnen de vervoerregio als Vlaamse hoofdweg. Deze krijgen een functie op Vlaams niveau. De N118 is een regionale verbindingsweg

De circulatievoorstellen zijn opgenomen zoals uitgewerkt in de uitwerkingsnota.

Parkeertarieven werd recent beslist. Blauwe zone wordt benaderd vanuit een zone, maar wordt stelselmatig verder uitgebreid als hiervoor een noodzaak is.

Snelheid is een trigger om het algemeen veiliger te maken. Op heel wat plaatsen (gemengd verkeer, centra) dient de snelheid aangepast te worden om meer veiligheid te bekomen. In de uitwerkingsnota werd vooral gefocust op zone 30. Het verhaal in de uitwerkingsnota was niet robuust genoeg om op elke vraag tot het aanpassen van de snelheid een antwoord te geven. Snelheidslogica opgenomen in het beleidsplan: Buiten de bebouwde kom krijgen dragende netwerken een snelheid van 70 km/u en fietspaden. In de woongebieden en op fietsroutes wordt de snelheid verlaagd naar 50 km/u. Binnen de bebouwde kom is het uitgangspunt 50 km/u behalve in schoolomgevingen, in de buurt van speelterreinen en jeugdbewegingen en plaatsen waar nu al zone 30 van toepassing is.

Op Vlaams niveau wordt op dit moment een programma voor laadinfrastructuur uit te rollen opgezet. Stad Geel dient na te denken over hoe we hiermee omgaan. Dit kan een goed sturend mechanisme worden om parkeren op een goede manier te organiseren. Laadpalen mogen niet rondgestrooid worden in het openbaar domein.

Er komt heel wat aanbod vanuit verschillende hoeken voor deelmobiliteit. Belangrijk is om al dit aanbod op elkaar af te stemmen. De hoppinpunten zijn vastgelegd binnen de vervoerregio Kempen.

Nadenken over ontharding vanuit hittebestrijding, hemelwaterplan, vergroening, regenwaterinfiltratie. Hoe kunnen ongebruikte verharde delen opnieuw onverhard worden.

In de 15-minutenstad is alles bereikbaar op 15 minuten wandelen of fietsen. Vanuit het Vlaams verkeersmodel leren we dat het toevoegen van een kleine kost voor de wagen en investeren in fiets- en voetgangersnetwerken leidt tot een grote switch naar duurzame mobiliteit.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het beleidsplan mobiliteit goed.