Terug
Gepubliceerd op 11/10/2022

2022_CBS_02568 - Beleidsklacht prijsstijging bewonersvergunning - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 10/10/2022 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_02568 - Beleidsklacht prijsstijging bewonersvergunning - Goedkeuren 2022_CBS_02568 - Beleidsklacht prijsstijging bewonersvergunning - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Op 18 juli 2022 ontving de dienst openbaar domein volgende klacht:

toevallig las ik online dat de prijs van de bewonerskaarten in Geel is gestegen. Deze wordt zomaar eventjes verdubbeld! Dit om bewoners\~aan te moedigen om zoveel mogelijk op privé terrein te parkeren. Nu wonen wij in een appartement in het centrum waar er geen garage (privé terrein) beschikbaar is om onze 2 wagens te parkeren. Wij zijn dus genoodzaakt om in de straat te parkeren. Wij betaalden voorheen 150€/jaar voor 2 kaarten wat, naar mijn mening, al veel maar nog aannemelijk was. Alsof alles nog niet duur genoeg is geworden wordt dit nu 300€/jaar voor de 2 kaarten, dit als bewoners van Geel nota bene! In andere nabijgelegen steden wordt zo'n (1ste) kaart zelfs gratis ter beschikking gesteld voor zijn bewoners. Deze prijsstijging is ronduit schandalig.

Argumentatie

Antwoord van de dienst openbaar domein - team mobiliteit:

Het doel van het parkeerbeleid is het zoeken naar en het waarborgen van een balans tussen de bereikbaarheid en uitdagingen van de stad en een verantwoord gebruik van de openbare ruimte. Parkeren op het openbaar domein dient in de eerste plaats zo kort mogelijk te zijn. Op die manier kan eenzelfde parkeerplaats doorheen de dag door verschillende voertuigen gebruikt worden. In de tweede plaats kunnen bewoners het openbaar domein gebruiken om hun wagen langdurig te parkeren.  In functie van de uitdagingen van de toekomst (klimaat, ontharding en vergroening van de openbare ruimte) wenst de stad sterker in te zetten op het parkeren van voertuigen buiten de openbare weg. Bezoekers parkeren liefst in een ondergrondse of bovengrondse parking/parkeerterrein, bewoners gebruiken hun eigen garage of huren of kopen een garage of parkeerplaats op privaat terrein. Bovendien brengt het aanleggen en onderhouden van de parkeermogelijkheden voor de stad aanzienlijke kosten met zich mee. Ook de controle op het naleven van de beperking van de parkeerduur of het gebruik van een geldige vergunning brengt hoge kosten mee. Het is dan ook billijk hiervoor een vergoeding te vragen aan diegene die hun voertuig parkeren op het openbaar domein.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen beslist het ontwerpantwoord van de dienst openbaar domein - team mobiliteit goed te keuren.