Terug
Gepubliceerd op 11/10/2022

2022_CBS_02577 - Burgemeestersconvenant - Energie- en Klimaatactieplan Kempen 2030 - Warmtemakelaar studie warmtenet case centrum en Diestseweg - validatie en vervolgtraject - Beslissen

College van Burgemeester en Schepenen
ma 10/10/2022 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_02577 - Burgemeestersconvenant - Energie- en Klimaatactieplan Kempen 2030 - Warmtemakelaar studie warmtenet case centrum en Diestseweg - validatie en vervolgtraject - Beslissen 2022_CBS_02577 - Burgemeestersconvenant - Energie- en Klimaatactieplan Kempen 2030 - Warmtemakelaar studie warmtenet case centrum en Diestseweg - validatie en vervolgtraject - Beslissen

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0029

Aanleiding en context

Historiek

Op 25/10/2021 keurde het college van burgemeester en schepenen Fase 2 goed voor de studie van een warmtenet "Burgemeestersconvenant - Energie- en Klimaatactieplan Kempen 2030 - Project Warmtemakelaar Kempen Fase 2 - Beslissen: Goedkeuren"

Lopende ontwikkelingen van het masterplan centrum tot de ontwikkeling van de Noordelijke wand Havermarkt zijn belangrijke hefbomen om de energietransitie door middel van een collectief warmtenet te gaan faciliteren.

De studie is in de fase aangekomen waarin verdere strategische- en beleidsbeslissingen nodig zijn om het finale kader en eindbestemming van de studie te bepalen. Dit met als doel een realistische uitvoerbaarheid van een collectief warmtenet in het centrum van Geel, waarbij volgende zaken in acht worden genomen:

  • Energie-efficiënter en duurzamer dan individuele systemen voor verwarming.
  • Tegen eenzelfde kost of goedkoper.
  • Technisch haalbaar en beheersbaar.
  • Een optimaal investeringskader met de juiste partners.

Argumentatie

Studie

Uit grondige analyse tot op gebouwniveau blijkt dat in het centrum van Geel collectieve warmtevoorziening (warmtenet) in termen van TCO (total cost of ownership) kostenefficiënter is dan individuele oplossingen per gebouw. In eerste instantie was deze analyse toegespitst op een cluster van een beperkt aantal gebouwen (deels in eigendom/beheer van de stad) maar uit de ruimere warmtezonering blijkt dat collectieve warmtevoorziening potentie heeft voor een groter gebied in Geel centrum. Verdere stappen ondernemen vanuit de stad in regierol ter realisatie van deze cluster biedt een aantal interessante beleidsopportuniteiten:

  • Effectieve realisatie van een shift van fossiel naar hernieuwbaar op een strategische locatie in Geel centrum, die als hefboom kan fungeren voor een versnelling naar klimaatneutraal van gebouwenverwarming (zowel publiek als privaat).

Tegelijk betekent dit een belangrijke stap naar minder afhankelijkheid van fossiele bronnen en marktschommelingen.

  • Opportuniteit om in 1 beweging een cruciaal deel van het gemeentelijk patrimonium klimaatproof te maken.
  • Synergie met / integratie in het masterplan werft dat vandaag in opmaak is.
  • Opportuniteit om nabijgelegen geplande verkaveling(en) te koppelen in functie van een win-win (verder te onderzoeken)

Ter beslissing

  • Principieel  engagement om als stad verdere stappen te zetten ter realisatie van deze duurzame warmtecluster in het centrum van Geel, ondersteund door Warmtemakelaar Kempen (WMK)
  • Opdracht geven voor verder onderzoek naar mogelijke partners, mogelijke rolverdeling met inbegrip van mogelijke rol voor stadsbestuur. Opdracht aan de administratie om samen met WMK (IOK) verschillende scenario’s uit te werken als basis van concretere beslissingen en beleidskeuzes.
  • Opdracht aan de administratie om  samen met WMK (IOK) beleidsvragen te onderzoeken en opties voor verankering in het gemeentelijk instrumentarium voor te bereiden, als basis van te maken concrete beleidskeuzes.

Context

Met de ondertekening van het Burgemeestersconvenant, en onder de vlag van het IOK streekproject Kempen 2030, stelt de stad Geel zijn klimaatambities scherp: de CO2-uitstoot verminderen met minstens 40% tegen 2030, om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Inzetten op hernieuwbare warmtevoorziening is onontbeerlijk in een doeltreffend klimaatplan en daartoe dienen er concrete maatregelen uitgewerkt te worden.

Uit onderzoek binnen warmteplan Geel blijkt dat door gebiedsgericht de warmtevoorziening collectief te organiseren en zo schaalvergroting te creëren de verwarmingsbehoefte energie-efficiënter ingevuld. In combinatie met een keuze voor verwarmen op lagere temperatuur komen realistische hernieuwbare energiebronnen in beeld met hogere efficiëntie dan individuele oplossingen.

Kelvin Solutions kreeg vanuit WMK de opdracht om te onderzoeken of het organiseren van collectieve verwarming in  Geel-Centrum kostenefficiënt kan zijn. Daarbij werd gefocust op twee concrete clusters in het centrum, ter hoogte van het administratief centrum en van enkele grote gebruikers aan de Diestseweg. Om dit te kunnen beoordelen, werd de investering in en de onderhoudskost van een collectief verwarmingssysteem over een periode van 30 jaar vergeleken met dat van een individueel verwarmingssysteem voor elk van de betrokken gebouwen (‘Total Cost of Ownership’-benadering). Voor het collectief systeem ,kwam ondiepe geothermie (KWO) als duurzame warmtebron als beste optie naar voren. Als referentietechniek (in de kostenvergelijking) werd bij het individuele systeem uitgegaan van lucht/water warmtepompen.

Tijdens een toelichting op het beleidsoverleg van 30 september 2022 werd de analyse, de onderbouwing en de conclusies meer in detail voorgesteld. 

Adviezen

Visum Visum verleend

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur - algemene bevoegdheidsbepalingen college van burgemeester en schepenen
<p>Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen beslist om verdere stappen te zetten ter realisatie van de duurzame warmtecluster in het centrum van Geel, ondersteund door Warmtemakelaar Kempen (WMK) en vraagt de diensten de nodige middelen voor te leggen in het meerjarenplan ter goedkeuring op conclaaf met vermelding van de vervolgstappen.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen geeft opdracht aan de diensten GGZ om samen met WMK (IOK) verschillende scenario’s uit te werken voor de realisatie van de warmtecluster centrum als basis voor concretere beslissingen en beleidskeuze.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen geeft opdracht aan de diensten GGZ (stadsontwikkeling & patrimonium) om verder onderzoek te doen naar mogelijke partners, de mogelijke rolverdeling, met inbegrip van de mogelijke rol voor het stadsbestuur. 

Artikel 4

Het college van burgemeester en schepenen geeft opdracht aan de diensten GGZ (Patrimonium en Openbaar domein) om de financiering inzichtelijk te maken en samen met IOK de subsidiekanalen verder te onderzoeken.

Artikel 5

Het college van burgemeester en schepenen geeft opdracht aan de diensten stadsontwikkeling en vergunningen om samen met WMK (IOK) beleidsvragen te onderzoeken en opties voor verankering in het gemeentelijk instrumentarium voor te bereiden, als basis van te maken concrete beleidskeuzes

Artikel 6

Het college van burgemeester en schepenen geeft opdracht aan de diensten stadsontwikkeling en vergunningen om huidige en toekomstige projectontwikkelingen af te stemmen met het warmteplan en concrete koppeling met het warmtenet in het centrum van Geel te bespreken met de projectontwikkelaars.

Artikel 7

Het college van burgemeester en schepenen geeft opdracht aan de dienst vergunningen om een stedenbouwkundige verordening van de ondergrond op te maken met hierin opgenomen alle richtlijnen rond implementatie van een warmtenet.