Terug
Gepubliceerd op 18/10/2022

2022_CBS_02580 - Omgevingsvergunning - het rooien van 6 bomen langs St. - Lambertusstraat / (202200377JH) - Vergunning

College van Burgemeester en Schepenen
ma 10/10/2022 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_02580 - Omgevingsvergunning - het rooien van 6 bomen langs St. - Lambertusstraat / (202200377JH) - Vergunning 2022_CBS_02580 - Omgevingsvergunning - het rooien van 6 bomen langs St. - Lambertusstraat / (202200377JH) - Vergunning

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 10/10/2022 (bindende eindtermijn)

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2022103661

Dossiernummer gemeente: 202200377

 

De gemeente Geel heeft op 28 juli 2022 een aanvraag ontvangen voor het rooien van 6 bomen. De aanvraag werd op 1 augustus 2022 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

Dirk Vansant wonende te Blokstraat 13 te 2440 Geel

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: St. - Lambertusstraat /

Kadastrale ligging: afdeling 1 sectie I nr. 2278A

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:

Woongebied

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan

 

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is gesitueerd in het gewestplan Herentals - Mol. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Niet van toepassing.

 

Verordeningen

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.

Algemene bouwverordening inzake weekendverblijven goedgekeurd op 8 juli 2005.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.

Algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

  • Omgevingsvergunning 202200208/OMV_2022058186 voor het rooien van bomen geweigerd op 25/07/2022.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

De aanvraag betreft het rooien van 6 bomen om een doorgang te hebben naar de achterliggende percelen.

Deze doorgang heeft de aanvrager altijd kunnen gebruiken door deels over privé-eigendom te rijden, maar,  deze eigendom is intussen vererft en de nieuwe eigenaar laat dit niet meer toe en heeft dit ondertussen   al omheind.

De te rooien bomen zijn 6 grote naaldbomen waarvan er 2 meer dan 1meter omtrek hebben. 

Als deze kunnen verwijderd worden, heft de aanvrager terug een doorgang voor de achterliggende percelen.

 

  1. Openbaar onderzoek

De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

De aanvraag moet niet openbaar gemaakt worden. De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.

 

  1. Adviezen

Op 29 september 2022 werd het advies ontvangen van Agentschap voor Natuur en Bos

Advies:  ongunstig

 

Op 9 augustus 2022 werd het advies ontvangen van Agentschap voor Natuur en Bos

Advies: volledig ongunstig

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Planologische toets

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, alsmede voor agrarische bedrijven.

Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

(Artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichtingen en toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen).

Wegenis

Het perceel is gelegen op een achterliggende grond.

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

Watertoets

Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

Mer-screening

Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage I en II van de Europese richtlijn 85/337/EEG, noch op de lijst als bijgevoegd als bijlage I en II van het Project-m.e.r.-besluit. Bijgevolg dient geen milieueffectenrapport te worden opgesteld.

Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage III van het Project-m.e.r.-besluit.

Bijgevolg dient de vergunningverlenende overheid de aanvraag niet te screenen.

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Goede ruimtelijke ordening

Opportuniteitstoets

Overeenkomstig artikel 4.3.1§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) dient een omgevingsvergunning te worden geweigerd indien het aangevraagde onverenigbaar is met de goede ruimtelijke ordening. De beoordelingsgronden van de goede ruimtelijke ordening worden omschreven in art. 4.3.1§2 van de VCRO.

 

Functionele inpasbaarheid

Het rooien van 6 bomen stelt geen beperking aan het gebruik van het perceel. De bestemming van het perceel wordt door de aanvraag niet geschaad. De aanvraag is functioneel in overeenstemming met de functies van de omliggende percelen en deze in de ruimere omgeving van het project.

Ruimtegebruik – schaal- bouwdichtheid.

De aanvraag heeft geen impact op het ruimtegebruik van het perceel.

Visueel-vormelijk

De aanvraag heeft een beperkte impact op de visueel-vormelijke uitstraling in de omgeving.

Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag is niet gesitueerd in een beschermd landschap of dorpsgezicht. De aanvraag heeft geen invloed op de cultuurhistorische aspecten van het perceel en de omgeving.

Mobiliteit

De aanvraag heeft geen invloed op de mobiliteit.

Bodemreliëf

De aanvraag heeft geen impact op het bodemreliëf.

Hinderaspecten – gezondheid

De aanvraag brengt geen extra hinder met zich mee voor de omgeving, gezondheidsaspecten worden niet geschaad.

 

Er kan geconcludeerd worden dat het project in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening en aanleg.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Er diende over de aanvraag geen openbaar onderzoek gehouden te worden.

Niet van toepassing.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeelt deze als volgt:

  • Het advies van Agentschap voor Natuur en Bos, afgeleverd op 29 september 2022 is ongunstig.
     
  • Het advies van Agentschap voor Natuur en Bos, afgeleverd op 9 augustus 2022 is ongunstig.

 

Conclusie

 

Er wordt een ongunstig advies gegeven omwille van volgende reden:

 

Het ongunstig advies van het Agentschap Natuur en Bos dd. 29/09/2022 met kenmerk 22-212509:

 

Op basis van onderzoek van de beschikbare gegevens, zoals luchtfoto’s, foto’s bij de aanvraag én een uitgevoerd terreinbezoek kunnen we stellen dat de bewuste bomen in de rand van een bosbestand staan. Bijgevolg is het Bosdecreet hier van toepassing en kan het vellen of kappen van deze bomen niet opgenomen worden in een omgevingsvergunning. Men dient hiervoor een kapmachtiging bij het Agentschap voor Natuur en Bos te bekomen (conform art.81 van het Bosdecreet). De aanvraag voor een kapmachtiging kan u indien via ons e-loket:

Bos blijft bos: kapmachtiging | Dienstensite Natuur & Bos (vlaanderen.be)

E-loketten | Dienstensite Natuur & Bos (vlaanderen.be)

 

Aanvullend willen we alvast onder de aandacht brengen dat hier het Bosdecreet dus van toepassing is wat betekent dat:

− kappingen enkel kunnen uitgevoerd worden mits machtiging van het Agentschap voor Natuur en Bos;

− er geen constructies mogen opgericht en/of geplaatst worden (zoals ondermeer: trampolines, tuinornamenten, tuinhuizen, barbecues en speeltoestellen);

− er geen ingrijpende wijzigingen van de bodem, strooisel-, kruid- of boomlaag kunnen uitgevoerd worden, ook niet voor tuinaanleg of het onderhouden van een grasperk;

− er geen dieren mogen gehouden worden binnen de omheiningen van het bos (zoals ondermeer kippen);

− er geen aanplantingen kunnen gebeuren met sierplanten en/of exoten;

− het inheems loof-/naaldhout in de struik- of kruidlaag zich ongehinderd moet kunnen ontwikkelen.

 

Volledig vrijblijvend willen wij aanraden om voor de gestelde, en eventueel toekomstige, beheersmaatregelen contact op te nemen met externe partners, zoals bvb. de lokale Bosgroep (www.bosgroepen.be). Deze instanties helpen boseigenaars, ongeachte de grootte van de beboste oppervlakte, met de nodige administratie, tips en advies betreft bosbeheer, aanplantingen, enz. .

 

De werken kunnen conform Art. 4.2.1 van de VCRO niet in een omgevingsvergunning opgenomen worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich niet aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager omdat het college van burgemeester en schepenen het van primordiaal belang vindt dat de aanvrager de nodige toegang krijgt tot zijn perceel. Het college van burgemeester en schepenen wenst een goed evenwicht aan te houden tussen economische activiteit en de wissel en/of het behoud van de bomen.

De aanvrager heeft meermaals zijn goede wil laten zien om tegemoet te komen aan regelgeving en het college van burgemeester en schepenen koppelt de vergunning aan de volgende voorwaarde:

Ter compensatie dient de aanvrager te voorzien in de aanplanting van 6 andere streekeigen bomen.