Het kruispunt N19-R14-Pas is opgenomen op de dynamische zwarte puntenlijst van AWV. Hierop staan 301 kruispunten die op basis van de ongevalsstatistieken van de laatste drie jaar bestempeld zijn als gevaarlijk kruispunt.
AWV benoemt een punt als ‘gevaarlijk’ van zodra er minstens drie ongevallen plaatsvinden met letsels. Hierbij werken ze met een zogenaamde ‘531-score’; een lichtgewonde staat voor 1 punt, een zwaargewonde voor 3 punten, en een dodelijk slachtoffer voor 5 punten. Om op de lijst te komen van gevaarlijke punten moet er sprake zijn van minstens een score van 15.
Het kruispunt N19-R14-Pas heeft een score van 25,5.
Ook in het beleidsplan mobiliteit van Geel is dit kruispunt opgenomen in de lijst van gevaarlijke kruispunten. Voor deze lijst staat beschreven dat een geschikte oplossing onderzocht dient te worden. In de actielijst is een ongelijkvloerse kruising als actie op lange termijn opgenomen.
Het Agentschap Wegen en verkeer wenst de rotonde op het kruispunt N19-R14-Pas om te vormen tot een volledig conflictvrij lichtengeregeld kruispunt. Dit kadert in de Vlaamse verkeersveiligheidsdoelstellingen die zijn vastgelegd in het Vlaams verkeersveiligheidsplan 2021 - 2025.
In dit verkeersveiligheidsplan Vlaanderen wordt met 6 streefcijfers gewerkt:
Drie van deze streefcijfers zijn nieuw: aantal dode en zwaargewonde voetgangers, aantal dode en zwaargewonde fietsers en aantal doden en zwaargewonden bij ongevallen met jonge autobestuurders. De 2 nieuwe streefcijfers voor de voetgangers en fietsers sluiten aan op de promotie van duurzame vervoersmodi en het STOP-principe, met specifieke aandacht voor de stappers en trappers.
Voor deze 6 streefcijfers wordt gestreefd naar een reductiepercentage van -25% tegen 2025 en van -50% tegen 2030, met 2019 als referentiejaar. In 2040 mogen er geen voetgangers- en fietsdoden meer vallen op Vlaamse wegen.
In het verkeersveiligheidsplan werden 37 maatregelen opgenomen om deze doelstellingen te behalen.
De voorgestelde heraanleg van het kruispunt N19-R14-Pas passen in twee van deze maatregelen:
De dienst openbaar domein - team mobiliteit adviseert om akkoord te gaan met de voorgestelde korte termijn oplossing van AWV:
De AGM wenst in eerste instantie in te zetten op het verbeteren van de verkeersveiligheid op dit kruispunt en gaat om die reden akkoord met de voorgestelde oplossing op korte termijn. De AGM dringt erop aan om op korte termijn ook in te zetten op ongelijkvloerse kruisingen voor fietsers op deze locatie en/of op andere locaties in de nabije omgeving. Als laatste blijft de AGM aandacht vragen voor een definitieve en robuuste oplossing voor dit kruispunt in de vorm van een ongelijkvloerse kruising.
Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met de de voorgestelde oplossing voor het kruispunt N19-R14-Pas, maar vraagt hierbij extra aandacht voor: