Terug
Gepubliceerd op 12/10/2022

2022_CBS_02605 - Voorstel ontwerp kruispunt N19-R14-Pas - Voorstel ontwerp kruispunt N19-R14-Pas - Beslissen

College van Burgemeester en Schepenen
ma 10/10/2022 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_02605 - Voorstel ontwerp kruispunt N19-R14-Pas - Voorstel ontwerp kruispunt N19-R14-Pas - Beslissen 2022_CBS_02605 - Voorstel ontwerp kruispunt N19-R14-Pas - Voorstel ontwerp kruispunt N19-R14-Pas - Beslissen

Motivering

Aanleiding en context

Het kruispunt N19-R14-Pas is opgenomen op de dynamische zwarte puntenlijst van AWV. Hierop staan 301 kruispunten die op basis van de ongevalsstatistieken van de laatste drie jaar bestempeld zijn als gevaarlijk kruispunt.

AWV benoemt een punt als ‘gevaarlijk’ van zodra er minstens drie ongevallen plaatsvinden met letsels. Hierbij werken ze met een zogenaamde ‘531-score’;  een lichtgewonde staat voor 1 punt, een zwaargewonde voor 3 punten, en een dodelijk slachtoffer voor 5 punten. Om op de lijst te komen van gevaarlijke punten moet er sprake zijn van minstens een score van 15.

Het kruispunt N19-R14-Pas heeft een score van 25,5.

Ook in het beleidsplan mobiliteit van Geel is dit kruispunt opgenomen in de lijst van gevaarlijke kruispunten. Voor deze lijst staat beschreven dat een geschikte oplossing onderzocht dient te worden. In de actielijst is een ongelijkvloerse kruising als actie op lange termijn opgenomen.

Argumentatie

Het Agentschap Wegen en verkeer wenst de rotonde op het kruispunt N19-R14-Pas om te vormen tot een volledig conflictvrij lichtengeregeld kruispunt. Dit kadert in de Vlaamse verkeersveiligheidsdoelstellingen die zijn vastgelegd in het Vlaams verkeersveiligheidsplan 2021 - 2025.

In dit verkeersveiligheidsplan Vlaanderen wordt met 6 streefcijfers gewerkt:

  • aantal verkeersdoden
  • aantal zwaargewonden
  • aantal letselongevallen
  • aantal dode en zwaargewonde voetgangers
  • aantal dode en zwaargewonde fietsers
  • aantal doden en zwaargewonden bij ongevallen met jonge autobestuurders

Drie van deze streefcijfers zijn nieuw: aantal dode en zwaargewonde voetgangers, aantal dode en zwaargewonde fietsers en aantal doden en zwaargewonden bij ongevallen met jonge autobestuurders. De 2 nieuwe streefcijfers voor de voetgangers en fietsers sluiten aan op de promotie van duurzame vervoersmodi en het STOP-principe, met specifieke aandacht voor de stappers en trappers.

Voor deze 6 streefcijfers wordt gestreefd naar een reductiepercentage van -25% tegen 2025 en van -50% tegen 2030, met 2019 als referentiejaar. In 2040 mogen er geen voetgangers- en fietsdoden meer vallen op Vlaamse wegen.

In het verkeersveiligheidsplan werden 37 maatregelen opgenomen om deze doelstellingen te behalen.

De voorgestelde heraanleg van het kruispunt N19-R14-Pas passen in twee van deze maatregelen:

  • Gevaarlijke punten op de dynamische lijst worden sneller aangepakt (maatregel 2)
  • Conflictvrije & slimme lichtenregelingen krijgen absolute voorrang (maatregel 3)


De dienst openbaar domein - team mobiliteit adviseert om akkoord te gaan met de voorgestelde korte termijn oplossing van AWV:

  • Op dit moment gebeuren er voor de periode 2017 - 2019 17 ongevallen met gewonden en voor de periode januari 2019 tot september 2022 15 ongevallen. Als er geen acties ondernomen worden om dit kruispunt veiliger te maken, zullen er de volgende jaren naar alle waarschijnlijkheid minstens ongeveer evenveel ongevallen gebeuren. Door de lage snelheid op dit kruispunt zullen dit meestal ongevallen zijn met minder zware gevolgen, maar een nieuw dodelijk ongeval is nooit uit te sluiten. Door het aanleggen van een volledig conflictvrij lichtengeregeld kruispunt wordt het aantal ongevallen op dit kruispunt herleid naar 0 als iedereen zich aan de verkeersregels houdt. Dit sluit aan bij de Vlaamse doelstellingen uit het verkeersveiligheidsplan.
  • De verzadigingsgraad daalt op alle takken van ruim meer dan 100% naar maximaal 88% op de drukste tak en niet meer dan 71% en 64% om de minst drukke takken. Dit is ook een grote verbetering voor de verkeersveiligheid door het sterk verminderen van wachtrijen (met risico op kop-staart aanrijdingen) en het sterk verminderen van de motivatie van automobilisten voor het nemen van sluiproutes (hierdoor creëert men onveiligheid op wegen waar dit doorgaand gemotoriseerd verkeer niet gewenst is). 

Adviezen

AGM Gunstig advies

De AGM wenst in eerste instantie in te zetten op het verbeteren van de verkeersveiligheid op dit kruispunt en gaat om die reden akkoord met de voorgestelde oplossing op korte termijn. De AGM dringt erop aan om op korte termijn ook in te zetten op ongelijkvloerse kruisingen voor fietsers op deze locatie en/of op andere locaties in de nabije omgeving. Als laatste blijft de AGM aandacht vragen voor een definitieve en robuuste oplossing voor dit kruispunt in de vorm van een ongelijkvloerse kruising.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met de de voorgestelde oplossing voor het kruispunt N19-R14-Pas, maar vraagt hierbij extra aandacht voor:

  • een afstemming met de verkeerslichten op de kruispunten R14-Stelenseweg en R14-Kleinhoefstraat;
  • kruispunt Meeuwstraat-N19-Kremer
  • een definitieve oplossing op lange termijn. De studie hiervoor dient zo snel mogelijk opgestart te worden;
  • het realiseren van een ongelijkvloerse kruising voor fietsers in de nabije omgeving van dit kruispunt op korte termijn.
  • blijvende betrokkenheid van het lokaal bestuur Geel vanuit AWV-MOW, voorafgaand aan de verdere planvorming, besluitvorming en uitvoering.