Terug
Gepubliceerd op 17/10/2022

2022_BURG_00608 - Atomos vzw - II: Kitsch TD - PZ St. Amands - 15/12/2022

Burgemeester
ma 17/10/2022 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_BURG_00608 - Atomos vzw - II: Kitsch TD - PZ St. Amands - 15/12/2022 2022_BURG_00608 - Atomos vzw - II: Kitsch TD - PZ St. Amands - 15/12/2022

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

Atomos vzw - II vraagt de toestemming voor de organisatie van Kitsch TD, in PZ St. Amands,  op donderdag 15/12/2022, van 21.00 tot 03.00 uur. 

Organisator vraagt toestemming voor het schenken/verkopen van sterke drank. 

Adviezen

Politie Gunstig onder voorwaarden

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

Vera Celis, burgemeester stad Geel, geeft de toestemming aan Atomos vzw - II voor de organisatie van Kitsch TD, in PZ St. Amands,  op donderdag 15/12/2022.

De organisator is verantwoordelijk om de juiste verzekeringen af te sluiten voor het evenement:

  • verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid als organisator;
  • verzekering voor medewerkers & bezoekers: uw eigen verantwoordelijkheid

Artikel 2

  • De organisator krijgt de toestemming voor de verkoop van sterke drank voor dit evenement
    • Het principe ‘binnen is binnen/terug binnen is terug betalen’ dient op elke fuif te worden toegepast;
    • Verplicht gebruik van geluidsmeter op elke muziekinstallatie in de grote zaal
    • Alle akoestische deuren moeten steeds dicht blijven
    • Bij het geven van fuiven/vaten is security verplicht (minimum 4 personen)
    • De maximumcapaciteit van de zaal, zoals bepaald door de brandweer mag NIET overschreden worden.
    • Alle opstaande trussen moeten voorzien worden van trussplaten om trussklimmers te voorkomen.
    • Inzet van minimum 4 vrijwillige meerderjarige ‘fuifsteward’ vanuit de vereniging voor toezicht in de nabije omgeving van de fuif die opereren volgens het principe: horen – zien – melden.  

     

    Als organisator moet je erop toezien dat het alcoholbeleid correct wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het alcoholbeleid te wijzen. Dit wil zeggen dat je bepaalde categorieën van fuifgangers erop attent moet maken dat ze niet mogen drinken en hen bij herhaaldelijk drinken de toegang tot de fuif moet ontzeggen.”

     

    Aan de organisatoren van de activiteit wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

    • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
      1. Géén alcohol voor -16 jarigen;
      2. Géén sterke drank voor -18 jarigen;
    • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
    • indien er alcoholische dranken worden verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers in de vorm van bandjes volgens het stoplichtprincipe:
      • + 18 = GROEN
      • +16  = ORANJE
      • -16 = ROOD

     

    Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende fuifgangers erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken de toegang tot de fuif moet ontzeggen.

Artikel 3

De overlast naar de omwonenden toe moet tot een minimum beperkt worden.

Artikel 4

De muziek moet uitgezet worden om 02.30 uur. De zaal moet ontruimd zijn om 03.00 uur.

Artikel 5

Om redenen van openbare orde, rust en veiligheid dient een minimum van 2 agenten professionele security ingezet te worden.

Artikel 6

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om vanaf 2020 nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
 Kiest een organisator er toch voor om wegwerpbekers aan te bieden, dan moet hij deze voor 95% opnieuw inzamelen en laten verwijderen door een erkend organisme dat een attest kan afleveren. 

De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.