Terug
Gepubliceerd op 17/10/2022

2022_BURG_00604 - Kersthappening Ten Aard - 17/12/2022

Burgemeester
ma 17/10/2022 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_BURG_00604 - Kersthappening Ten Aard - 17/12/2022 2022_BURG_00604 - Kersthappening Ten Aard - 17/12/2022

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 23 december 2013

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

Kersthappening Ten Aard vraagt de toestemming voor de organisatie van de Kersthappening in Ten Aard, op zaterdag 17/12/2022, van 18.00 tot 23.00 uur, aan de  kerk van Ten Aard.

Er wordt geen sterke drank verkocht, enkel frisdrank, bier en wijn.

De organisator vraagt om voor dit evenement het kruispunt Aardseweg - Vaarstraat en Vaartstraat vanaf frituur en de kerk af te sluiten voor het verkeer, en dit op 17/12/2022 12.00 uur en 18/12/2022 01.00 uur.

Adviezen

Brandweer Gunstig onder voorwaarden

De voorwaarden en bepalingen vermeld in het advies van de brandweer moeten strikt nageleefd worden.

Politie Geen advies noodzakelijk

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

Vera Celis, burgemeester stad Geel, geeft de  toestemming aan Kersthappening Ten Aard voor de organisatie van de Kersthappening in Ten Aard, op zaterdag 17/12/2022, van 18.00 tot 23.00 uur, aan de  kerk van Ten Aard.

De voorwaarden, vermeld in het besluit moeten nageleefd worden.  

De organisator zorgt zelf voor de nodige verzekeringen.

Artikel 2

De vergunning geldt onder volgende voorwaarden:

- de naleving van de wet op de openbare dronkenschap;

- het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

  • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
    1. Géén alcohol voor -16 jarigen;

    2. Géén sterke drank voor -18 jarigen;

  • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
  • indien er cocktails en/of andere sterke drank (>15% vol) verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers.

Artikel 3

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

Artikel 4

De overlast naar de omwonenden toe moet tot een minimum beperkt worden.

Artikel 5

Indien tijdelijke verkeersmaatregelen toegestaan worden door politie/dienst Verkeer, zal een tijdelijk verkeersreglement opgesteld worden en op voorhand bezorgd worden aan de organisator van de activiteit. 

Voor wat betreft de signalisatie wordt aan de organisatoren gevraagd om volgende procedure strikt toe te passen: 

  • De Technische Dienst brengt de signalisatie ter plaatse;
  • De organisator staat zelf in voor het plaatsen en weghalen van de signalisatie op de openbare weg. De signalisatie dient weggehaald en geplaatst te worden zodat dit geen enkele hinder oplevert voor de gebruikers van de openbare weg;
  • De wijkagent doet mogelijks controle op het correct plaatsen en weghalen van de signalisatie door de organisator
  • De organisator dient, na het evenement, de signalisatie van de openbare weg af te halen;
  • De Technische Dienst zal de signalisatie ophalen in de werkweek na de manifestatie.
  • De organisatoren van evenementen die een signalisatieplan krijgen, worden er uitdrukkelijk op gewezen dat de signalisatie volgens het plan moet gezet worden en vooral ook op de tijdstippen die vermeld zijn in het plan en het reglement.  

Indien aanvrager vaststelt dat de signalisatie niet ter plaatse gebracht werd, en dit minstens 1 werkdag voor datum activiteit, dient hij/zij dit onverwijld te melden aan de stad.

Indien de activiteit over de gemeentegrenzen doorgaat, vraagt de organisator dit op eigen initiatief aan bij de aanpalende gemeenten.

Artikel 6

 

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om vanaf 2020 nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
 Kiest een organisator er toch voor om wegwerpbekers aan te bieden, dan moet hij deze voor 95% opnieuw inzamelen en laten verwijderen door een erkend organisme dat een attest kan afleveren. 

De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.