Terug
Gepubliceerd op 30/11/2022

Notulen  Gemeenteraad

do 29/09/2022 - 20:00 Ooievaarsnest

Samenstelling

Aanwezig

Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marleen Verboven; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Pieter Verhesen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; luc verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Luc Van Laer; Greet Daems; Tim Vanuytsel; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Mathias Van Braband; Berten Kempen; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

myriam Smets; Petra Gyesbreghs; Griet Ceusters; nadja robeyn; Yves Van Hulsel

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Griet Verhesen

Agendapunten

1.

2022_GR_00194 - Verslag gemeenteraad 5 september 2022 - Goedkeuren

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marleen Verboven; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Pieter Verhesen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; luc verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Luc Van Laer; Greet Daems; Tim Vanuytsel; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Mathias Van Braband; Berten Kempen; Francois Mylle, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
myriam Smets; Petra Gyesbreghs; Griet Ceusters; nadja robeyn; Yves Van Hulsel
Secretaris
Francois Mylle, Algemeen Directeur
Voorzitter
Griet Verhesen
1.

2022_GR_00194 - Verslag gemeenteraad 5 september 2022 - Goedkeuren

2022_GR_00194 - Verslag gemeenteraad 5 september 2022 - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

De gemeenteraad wordt verzocht het verslag van vorige zitting goed te keuren.

Argumentatie

Bij het overlopen van het verslag van de vorige zitting geeft de voorzitter het woord aan de algemeen directeur, die de gemeenteraad verzoekt om volgende aanpassingen aan de bijlage "20220808_BE_concessie parkeren Geel_v0.5_def.docx", die deel uitmaakte van het besluit "2022_GR_00181 - Goedkeuring lastvoorwaarden "Concessie van openbare dienst inzake het beheer van het parkeren te Geel" - Goedkeuren" van de gemeenteraad van 5 september 2022, goed te keuren. Het aangepaste document is als bijlage toegevoegd aan dit besluit. 

Onderstaande aanpassingen worden doorgevoerd. De geschrapte passages worden verwijderd, de groen gemarkeerde passages worden toegevoegd: 

Pagina 5: desgewenst, de terbeschikkingstelling van een PRDB parkeerrechtendatabase, verder afgekort als een PRDB, inbegrepen de koppelingen van alle digitale parkeerrechten; Het is niet per se noodzakelijk dat de PRDB wordt aangeboden.

Pagina 28: De aanbestedende overheid opteert ervoor om de parkeercontroles te laten uitvoeren door parkeerwachters die als personeelslid in dienst zijn van de concessiehouder. Tijdelijke handelsvennootschappen zijn hiervoor ook een mogelijke oplossing.

Pagina 28: De opmaak van de controlerondes gebeurt door de concessiehouder in samenspraak met de aanbestedende overheid. Hij dient verplicht gebruik te maken van een applicatie ter optimalisatie van de parkeercontroles, die  datagestuurd is en gebaseerd is op algoritmes. Een oplossing/alternatief voor algoritmes dient ook aangereikt te worden en getoond te worden in de demo.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting, alsook de voorgestelde aanpassingen in de bijlage "20220808_BE_concessie parkeren Geel_v0.5_def.docx", goed.

2.

2022_GR_00200 - Reglement Geel Wintert! 2022 - Beslissen: Goedkeuren

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marleen Verboven; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Pieter Verhesen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; luc verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Luc Van Laer; Greet Daems; Tim Vanuytsel; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Mathias Van Braband; Berten Kempen; Francois Mylle, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
myriam Smets; Petra Gyesbreghs; Griet Ceusters; nadja robeyn; Yves Van Hulsel
Secretaris
Francois Mylle, Algemeen Directeur
Voorzitter
Griet Verhesen
2.

2022_GR_00200 - Reglement Geel Wintert! 2022 - Beslissen: Goedkeuren

2022_GR_00200 - Reglement Geel Wintert! 2022 - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Dit jaar vindt Geel Wintert! plaats tijdens 2 weekends: vr 9 - za 10 - zo 11 december & vr 16 - za 17 - zo 18 december.

En dit telkens van vrijdag tot zondag met volgende openingsuren:

  • Vrijdag van 17 tot 24 uur
  • Zaterdag van 14 tot 24 uur
  • Zondag van 14 tot 22 uur
Argumentatie

Voor de uitbating van de standplaatsen op Geel Wintert! door verenigingen en handelaars werd een reglement opgesteld waarin de voorwaarden tot deelname werden opgenomen. Op die manier kan de praktische organisatie hiervan vlot verlopen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het reglement van Geel Wintert! 2022 in bijlage goed.


3.

2022_GR_00195 - Intergemeentelijke loketwerking energie en wonen - Beslissen: Goedkeuren

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marleen Verboven; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Pieter Verhesen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; luc verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Luc Van Laer; Greet Daems; Tim Vanuytsel; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Mathias Van Braband; Berten Kempen; Francois Mylle, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
myriam Smets; Petra Gyesbreghs; Griet Ceusters; nadja robeyn; Yves Van Hulsel
Secretaris
Francois Mylle, Algemeen Directeur
Voorzitter
Griet Verhesen
3.

2022_GR_00195 - Intergemeentelijke loketwerking energie en wonen - Beslissen: Goedkeuren

2022_GR_00195 - Intergemeentelijke loketwerking energie en wonen - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: SC 19/09/2022 GR 29/09/2022

Naar aanleiding van de klimaatdoelstelling van de Vlaamse Overheid met een versterkt beleid omtrent leningen, premies, renovatiebegeleiding.... en de huidige energiecrisis, werden door IOK regionale overlegmomenten georganiseerd tussen de aangesloten gemeenten. Het onderwerp van het overleg was de organisatie van een loketwerking "wonen en energie". Uit deze gesprekken bleek dat er op het terrein gebrek is aan expertise om voor de burger een goede dienstverlening te kunnen waarborgen. Daarom is aan IOK gevraagd om een intergemeentelijke loketwerking vorm te geven. De schaalgrootte van IOK wordt als ideaal gezien om voldoende expertise te kunnen opbouwen waarbij ook interactie en samenwerking mogelijk is tussen de verschillende medewerkers die hier dagdagelijks mee bezig zijn. De inzet van meerdere personen zorgt bovendien voor de nodige flexibiliteit en continuïteit. Er zal gewerkt worden met zitdagen op afspraak. Het aantal en de duur van de zitdagen per gemeente dient afhankelijk te zijn van de grootte van de gemeente en dient permanent geëvalueerd te worden. Door een regionale IOK-aanpak zouden inwoners ook in andere (buur)gemeenten terecht kunnen zodat ze snel geholpen kunnen worden en dicht bij huis terecht kunnen.

Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 12 september 2022 goedgekeurd om toe te treden tot de intergemeentelijke loketwerking wonen en energie van IOK. In Geel zou er wekelijks één zitdag georganiseerd worden.

Om voor de gemeenten een kwaliteitsvolle loketwerking te kunnen uitbouwen, rekening houdend met de openingsuren van de gemeentelijke loketten, regelmatige avondsessies, met voldoende ruimte voor uitwisseling en overleg en back-up om gedurende 46 weken per jaar een loketwerking te kunnen voorzien, zijn 2,5 voltijdse loketmedewerkers noodzakelijk. Tijdens 1,4 VTE zullen zij rechtstreeks bezig zijn met intergemeentelijke loketwerking. De andere 1,1 VTE die niet rechtstreeks aan loketwerking in de gemeenten wordt besteed, kan worden ingevuld met andere thematisch gekoppelde regionale taken binnen de werking van het Energiehuis zoals bijvoorbeeld dossierbehandeling van energieleningen, telefonische en digitale vragen, onderhoud digitaal platform, HUISdokter, …

De Vlaamse Overheid heeft in tussentijd bijkomende werkingsmiddelen toegezegd die specifiek dienen te worden ingezet voor de verdere integratie en uitwerking van woon- en energieloketten. Deze extra subsidies bedragen ongeveer €85.000/jaar (onder voorbehoud van definitieve goedkeuring door de Vlaamse Regering). Deze subsidies zullen worden ingezet voor de 1,1 VTE die niet rechtstreeks aan de loketwerking gekoppeld is, maar wel noodzakelijk zijn om tot werkbare functies te komen.

Er wordt een B-profiel vooropgesteld met een jaarlijkse kost van ongeveer €68.000 + 15% overhead + verplaatsingskosten. 1,4 VTE wordt op basis van kostendeling verdeeld onder de geïnteresseerde gemeenten. Hierdoor bedraagt de kostprijs per gemeente:

  • Voor grote gemeenten (Geel): €19.111,33/jaar
  • Voor middelgrote gemeenten (Arendonk, Herselt, Kasterlee, Laakdal, Lille, Nijlen, Ravels en Westerlo): €9.555,66/jaar
  • Voor kleine gemeenten (Hulshout, Meerhout, Merksplas en Rijkevorsel): €4.777,83/jaar
  • Voor Baarle-Hertog: €2.388,92/jaar

De intergemeentelijke loketwerking zal worden georganiseerd volgens het principe van kostendeling waardoor de werkelijke kostprijs berekend zal worden op basis van de effectieve personeelskost, aangevuld met een overhead. Om extra personeel hiervoor aan te kunnen werven, lijkt het noodzakelijk een looptijd van minstens 3 jaar voorop te stellen. Deelnemende gemeenten wordt een engagement gevraagd tot en met december 2025.

Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur

De brief van IOK van 16 mei 2022 met betrekking tot intergemeentelijke loketwerking wonen/energie;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist om in te stappen in het voorstel voor intergemeentelijke loketwerking wonen en energie van IOK en dit tot december 2025.

4.

2022_GR_00198 - Omgevingsvergunning (202200202 inv) Zaak der Wegen - nieuw wegtracé in wijk Vidse n.a.v. project Geelse Huisvesting - Goedkeuren

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marleen Verboven; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Pieter Verhesen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; luc verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Luc Van Laer; Greet Daems; Tim Vanuytsel; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Mathias Van Braband; Berten Kempen; Francois Mylle, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
myriam Smets; Petra Gyesbreghs; Griet Ceusters; nadja robeyn; Yves Van Hulsel
Secretaris
Francois Mylle, Algemeen Directeur
Voorzitter
Griet Verhesen
4.

2022_GR_00198 - Omgevingsvergunning (202200202 inv) Zaak der Wegen - nieuw wegtracé in wijk Vidse n.a.v. project Geelse Huisvesting - Goedkeuren

2022_GR_00198 - Omgevingsvergunning (202200202 inv) Zaak der Wegen - nieuw wegtracé in wijk Vidse n.a.v. project Geelse Huisvesting - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER, DEEL GRONDAFSTAND: GR 29/09/2022

Het college van burgemeester en schepenen verleende in zittingen van 15/03/2021 en 26/04/2021 vergunning voor het slopen en herbouwen van woningen en appartementen. 

De voorliggende aanvraag betreft de infrastructuurwerken die gepaard gaan met deze nieuwbouw. Er komt een nieuwe wegtracé, parkeerhavens, pleinen en pleintjes, ...


Wegtracé

Artikel 31 uit het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning van 25 april 2014, stelt dat de gemeenteraad eerst een besluit moet nemen over het aangepaste wegtracé en bijhorende grondafstand alvorens het college van burgemeester en schepenen over de vergunningsaanvraag beslist.

Bezwaarschriften

Het openbaar onderzoek werd gehouden van 30 mei 2022 t.e.m. 28  juni 2022. Er werden geen bezwaren ingediend.

Juridische grond

Artikel 31 uit het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning van 25 april 2014,

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad geeft haar goedkeuring aan het gewijzigd wegtracé en openbaar domein zoals opgetekend in het bijgevoegd plan mits aan volgende voorwaarden wordt voldaan:

  • Bij de opmaak van het werkendossier inzake wegenis- en rioleringswerken dient er rekening te worden gehouden met de eventuele bemerkingen van het studiebureau dat in overleg met de stad werd aangesteld en dat belast is met de uitoefening van het toezicht op de geplande rioleringswerken.
  • Voor de aanvang van de werken dient een werkendossier, dat opgemaakt wordt door een door de stad erkend studiebureau, aan de gemeenteraad worden voorgelegd ter goedkeuring en hierin dienen volgende onderwerpen te worden behandeld:
    • lastenboek (gebaseerd op het moederbestek van de stad Geel)
    • kostenraming
    • plannen (grondplan bestaande toestand, wegenis, riolering, dwarsprofielen, typedwarsprofielen, lengteprofielen, beplanting, typedetails … )
    • grondonderzoeken (milieuhygiënisch, grondmechanisch)
    • veiligheidscoördinatie ontwerp en uitvoering
    • wijze van gunnen
    • deze lijst is niet limitatief en moet aangevuld worden in functie van het dossier.
  • Alle kosten die verbonden zijn aan bovenstaande punten en eventuele kosten die verbonden zijn aan werken die vereist zijn om de aansluiting te maken voor de afvoer van regenwater en afvalwater buiten de verkaveling, vallen eveneens ten laste van de vergunningverkrijger (volgens afspraken gemaakt in samenwerkingsovereenkomst, GR20210503).
  • Het afval- en regenwater dient via een gescheiden stelsel te worden afgevoerd.
  • Bij het indienen van het werkendossier dient een nivelleringsplan voor het ganse terrein te worden bijgevoegd. 
  • De verkavelaar dient de kosten voor de uitrusting van de ontworpen weg te dragen en deze weg kosteloos aan het stadsbestuur van Geel over te dragen na definitieve oplevering. (volgens afspraken gemaakt in samenwerkingsovereenkomst, GR20210503)
  • Er dient een opmetingsplan van een landmeter met exacte afmetingen te worden toegevoegd bij de akte van verkoop, de kosten hiervoor zijn ten laste van de verkavelaar.
5.

2022_GR_00182 - Trage verbinding Molenstraat - Gratis en kosteloze grondafstand aan stad Geel - affectatie openbaar domein - Beslissen: Goedkeuren

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marleen Verboven; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Pieter Verhesen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; luc verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Luc Van Laer; Greet Daems; Tim Vanuytsel; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Mathias Van Braband; Berten Kempen; Francois Mylle, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
myriam Smets; Petra Gyesbreghs; Griet Ceusters; nadja robeyn; Yves Van Hulsel
Secretaris
Francois Mylle, Algemeen Directeur
Voorzitter
Griet Verhesen
5.

2022_GR_00182 - Trage verbinding Molenstraat - Gratis en kosteloze grondafstand aan stad Geel - affectatie openbaar domein - Beslissen: Goedkeuren

2022_GR_00182 - Trage verbinding Molenstraat - Gratis en kosteloze grondafstand aan stad Geel - affectatie openbaar domein - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0002
Aanleiding en context

Op 3 februari 2020 besliste de gemeenteraad om een gratis grondafstand te voorzien in de stedenbouwkundige vergunning langs de Molenstraat, kadastraal gekend als: 1ste afdeling, sectie H, nr. 811S en 811V.

Op 3 mei 2021 besliste de gemeenteraad om een gratis grondafstand te voorzien in de stedenbouwkundige vergunning langs de Molenstraat, kadastraal gekend als: 1ste afdeling, sectie H, nr. 774G, 774F en 790K.

Op heden ontving de stad de ontwerpakte van Balans notarissen inzake de grondafstanden ten voordele van de stad Geel. Aangezien de bouwheer in beide dossiers dezelfde partij is en de grondafstanden beiden betrekking hebben op voetweg 161 te 'Molenstraat', wordt er 1 akte voorzien.

LSG landmeters maakte op 7 maart 2022 een opmetingsplan op. De over te dragen deelpercelen aan de stad Geel zijn aangeduid onder lot 1: nummer 811k2/dl, met een oppervlakte van 56ca en lot 2: nummer 774f/dl met een oppervlakte van 25ca, op heden reeds gekend als een deel van Sentier (voetweg) 161.

Argumentatie

De over te dragen deelpercelen dienen gelet op het algemeen belang, zijnde de realisatie van een uitgeruste trage weg (= gemeenteweg) ingelijfd te worden in het openbaar domein van de stad Geel.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur - algemene bevoegdheid van de gemeenteraad
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de ontwerpakte, opgemaakt door Balans notarissen, inzake de gratis grondoverdrachten van de percelen gelegen te Geel, Molenstraat, kadastraal gekend als: 1ste afdeling, sectie H, nr. 811K2/dl (lot 1 - 56ca) en nr. 774F/dl (lot 2 - 25ca) goed. De grondoverdrachten vinden plaats voor openbaar nut en conform het plan d.d. 7 maart 2022, opgemaakt door LSG landmeters.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de affectatie (inlijving in het openbaar domein) van de percelen gelegen te Geel, Molenstraat, kadastraal gekend als: 1ste afdeling, sectie H, nr. 811K2/dl (56ca) en nr. 774f/dl (25ca) goed.

Artikel 3

De grondafstand aan de stad gebeurt gratis en alle kosten verbonden aan de overdracht zijn ten laste van de bouwheer.

Artikel 4

De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ontslaan van het nemen van ambtshalve inschrijving van de onderhavige akte.

Artikel 5

De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden afgevaardigd voor de ondertekening van de notariële akte.

6.

2022_GR_00192 - Verzoekschrift tot vaststellen dertigjarig publiek gebruik grondstrook - Smallerijt (t.h.v. huisnr. 7 en 9) - Grote Nete - erkenning tot gemeenteweg - Goedkeuren

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marleen Verboven; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Pieter Verhesen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; luc verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Luc Van Laer; Greet Daems; Tim Vanuytsel; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Mathias Van Braband; Berten Kempen; Francois Mylle, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
myriam Smets; Petra Gyesbreghs; Griet Ceusters; nadja robeyn; Yves Van Hulsel
Secretaris
Francois Mylle, Algemeen Directeur
Voorzitter
Griet Verhesen
6.

2022_GR_00192 - Verzoekschrift tot vaststellen dertigjarig publiek gebruik grondstrook - Smallerijt (t.h.v. huisnr. 7 en 9) - Grote Nete - erkenning tot gemeenteweg - Goedkeuren

2022_GR_00192 - Verzoekschrift tot vaststellen dertigjarig publiek gebruik grondstrook - Smallerijt (t.h.v. huisnr. 7 en 9) - Grote Nete - erkenning tot gemeenteweg - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Decreet houdende de gemeentewegen van 12 augustus 2019

Aanleiding en context

Op 27 juni 2022 ontving stad Geel een verzoekschrift om de gemeenteraad dertigjarig algemeen publiek gebruik van de grondstrook die loopt van Smallerijt (t.h.v. huisnr. 7 en 9) naar de Grote Nete te laten vaststellen. Deze vaststelling houdt in uitvoering van het decreet houdende de gemeentewegen van 12 augustus 2019 in dat op de wegenis een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid ontstaat en de gemeente een rooilijnplan dient op te stellen, wat de wegenis als gemeenteweg vast legt.

Het bericht van de burger bevatte een grote hoeveelheid informatie over de fysieke aanwezigheid van de wegenis. Verder bevatte dit ook verzamelde getuigenissen van burgers voor het effectief gebruik van de wegenis. Dit is belangrijk omdat het hierboven genoemd decreet specifiek de nadruk legt op ontegensprekelijk bewijs van publiek gebruik gedurende een onafgebroken periode van minstens dertig jaar.

Er zijn 25 schriftelijke verklaringen van gebruik van de wegenis aangeleverd aan het stadsbestuur. 7 hiervan geven een meer dan dertigjarig gebruik aan, bij 15 getuigenissen gaat het over een kortere periode of is de periode onduidelijk en 3 getuigenissen werden open gelaten.

Argumentatie

De aangeleverde informatie geeft duidelijk weer dat de wegenis reeds ruim meer dan dertig jaar aanwezig is, dat de wegenis steeds het uitzicht van openbare wegenis heeft gehad, dat de wegenis lange tijd aangeduid is op kaarten en wandelingen, en dat de wegenis gedurende meer dan dertig jaar publiek gebruikt is.

Er is voldoende bewijs aanwezig voor de gemeenteraad om het dertigjarig publiek gebruik van de weg vast te stellen, wat resulteert in een publieke erfdienstbaarheid over de wegenis, vervolgens het stadsbestuur te belasten met de opmaak van een rooilijnplan en de weg bijgevolg als gemeenteweg vast te leggen.

Juridische grond

Decreet houdende de gemeentewegen van 12 augustus 2019

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt het onafgebroken dertigjarig algemeen publiek gebruik vast. Hieruit volgt van rechtswege een publieke erfdienstbaarheid van doorgang.

Artikel 2

De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de opmaak van een rooilijnplan van de wegenis en het onderhoud van de wegenis.

7.

2022_GR_00193 - Verzoekschrift vaststellen dertigjarig publiek gebruik grondstrook Zammelseweg (t.h.v. nrs . 221 en 225) naar Grotesteenweg (t.h.v nr. 138) - erkenning tot gemeenteweg - Goedkeuren

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marleen Verboven; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Pieter Verhesen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; luc verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Luc Van Laer; Greet Daems; Tim Vanuytsel; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Mathias Van Braband; Berten Kempen; Francois Mylle, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
myriam Smets; Petra Gyesbreghs; Griet Ceusters; nadja robeyn; Yves Van Hulsel
Secretaris
Francois Mylle, Algemeen Directeur
Voorzitter
Griet Verhesen
7.

2022_GR_00193 - Verzoekschrift vaststellen dertigjarig publiek gebruik grondstrook Zammelseweg (t.h.v. nrs . 221 en 225) naar Grotesteenweg (t.h.v nr. 138) - erkenning tot gemeenteweg - Goedkeuren

2022_GR_00193 - Verzoekschrift vaststellen dertigjarig publiek gebruik grondstrook Zammelseweg (t.h.v. nrs . 221 en 225) naar Grotesteenweg (t.h.v nr. 138) - erkenning tot gemeenteweg - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Decreet houdende de gemeentewegen van 12 augustus 2019

Aanleiding en context

Op 20 juli 2022 ontving stad Geel een verzoekschrift om de gemeenteraad dertigjarig algemeen publiek gebruik van de grondstrook lopende van de Zammelseweg (t.h.v. nrs. 221 en 225) naar Grotesteenweg (t.h.v. nr. 138) te laten vaststellen. Deze vaststelling houdt in uitvoering van het decreet houdende de gemeentewegen van 12 augustus 2019 in dat op de wegenis een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid ontstaat en de gemeente een rooilijnplan dient op te stellen, wat de wegenis als gemeenteweg vast legt.

Het bericht van de burger bevatte een grote hoeveelheid informatie over de fysieke aanwezigheid van de wegenis. Verder bevatte dit ook verzamelde getuigenissen van burgers voor het effectief gebruik van de wegenis. Dit is belangrijk omdat het hierboven genoemd decreet specifiek de nadruk legt op ontegensprekelijk bewijs van publiek gebruik gedurende een onafgebroken periode van minstens dertig jaar.

Er zijn 27 schriftelijke verklaringen van gebruik van de wegenis aangeleverd aan het stadsbestuur. 7 hiervan geven meer dan dertigjarig gebruik aan, bij 16 getuigenissen is er een kortere periode of is de periode van gebruik onduidelijk en bij de resterende 4 werd de getuigenis zelf niet ingevuld.

Argumentatie

De aangeleverde informatie geeft duidelijk weer dat de wegenis reeds ruim meer dan dertig jaar aanwezig is, dat de wegenis steeds het uitzicht van openbare wegenis heeft gehad, dat de wegenis lange tijd aangeduid is op kaarten en dat de wegenis gedurende meer dan dertig jaar publiek gebruikt is.

Er is voldoende bewijs aanwezig voor de gemeenteraad om het dertigjarig publiek gebruik van de weg vast te stellen, wat resulteert in een publieke erfdienstbaarheid over de wegenis, vervolgens het stadsbestuur te belasten met de opmaak van een rooilijnplan en de weg bijgevolg als gemeenteweg vast te leggen.

Juridische grond

Decreet houdende de gemeentewegen van 12 augustus 2019

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt het onafgebroken dertigjarig algemeen publiek gebruik vast. Hieruit volgt van rechtswege een publieke erfdienstbaarheid van doorgang.

Artikel 2

De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de opmaak van een rooilijnplan van de wegenis en het onderhoud van de wegenis.

8.

2022_GR_00196 - Fiberklaar - Recht van opstal Fiber pop zone BIB - Werft - Goedkeuren

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marleen Verboven; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Pieter Verhesen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; luc verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Luc Van Laer; Greet Daems; Tim Vanuytsel; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Mathias Van Braband; Berten Kempen; Francois Mylle, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
myriam Smets; Petra Gyesbreghs; Griet Ceusters; nadja robeyn; Yves Van Hulsel
Secretaris
Francois Mylle, Algemeen Directeur
Voorzitter
Griet Verhesen
8.

2022_GR_00196 - Fiberklaar - Recht van opstal Fiber pop zone BIB - Werft - Goedkeuren

2022_GR_00196 - Fiberklaar - Recht van opstal Fiber pop zone BIB - Werft - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
De GR is bevoegd op basis van artikel 42-43 van het gemeentedecreet.
Aanleiding en context

Op 8 augustus 2022 keurde het college van burgemeester en schepenen de locatie Werft - zone BIB goed in kader van het plaatsen van een pop voor Fiberklaar, op private eigendom van de stad Geel.

Naar aanleiding hiervan werd de onderhandse overeenkomst inzake het recht van opstal voor het plaatsen van de Fiberpop op onderstaande locatie opgemaakt, onder voorbehoud van goedkeuring van de omgevingsvergunning.

De pop zal geplaatst worden op het perceel gelegen te Geel, Werft 30 - 30B, kadastraal gekend als: 6de afdeling, sectie G, nr. 791Z/deel.

Het opstalrecht wordt toegestaan voor een oppervlakte van +/- 29,48 m², met name: de footprint van de cabine + 1 meter rondom. Voor leiding met betrekking tot deze pop-up cabines, dewelke buiten de zone recht van opstal vallen, wordt een ondergrondse erfdienstbaarheid gevestigd en een recht van doorgang voor toegang tot de cabine.

Bij het verlijden van de notariële akte zal de opstalhouder een geprekadastreerd plan opgemaakt door een erkend landmeter, voorleggen van de correct opgemeten huidige situatie, dit plan zal tevens gehecht worden aan de notariële akte.

Het glasvezelnetwerk (Fiber) wordt onder het openbaar domein uitgerold en bestaat uit PE buizen met glasvezels die op cruciale plaatsen een knooppunt vormen. Op deze knooppunten dient een betonnen prefab unit geplaatst te worden waarin de glasvezellijnen verbonden worden (Fiberpops).

De constructie bestaat uit een betonnen gebouw met een kruipkelder. De glasvezels worden via de kruipkelder tot in het gebouw gebracht en daar in telecomkasten tot een knooppunt afgemonteerd.

Voor elke unit dient een omgevingsvergunning aangevraagd te worden. Deze unit (Fiberpop) wordt geplaatst naar aanleiding van algemeen nut.

Het recht van opstal vangt aan vanaf 1 oktober 2022, voor een periode van 30 jaar, in onderling overleg is deze looptijd door middel van een hernieuwde authentieke akte en op kosten van de opstalhouder verlengbaar tot 50 jaar. Bij het einde van de opstallooptijd wordt de constructie kosteloos overgedragen aan de stad of dient de grond terug hersteld te worden in zijn oorspronkelijke staat. De stad verkrijgt dus na het einde van het recht van opstal terug de volledige, onbezwaarde eigendom.

De opstalhouder (Fiberklaar) zal jaarlijks een vergoeding betalen ten bedrage van 510 EURO, conform de schatting d.d. 28 juli 2021, opgemaakt door LSG landmeters, deze vergoeding is van rechtswege gebonden aan de index van de consumptieprijzen.

De notariële (authentieke) akte zal verleden worden door notaris Luc Moortgat te Geel (notaris opstalgever - stad Geel) en notaris Katleen Hennissen te Antwerpen (notaris opstalhouder - Fiberklaar). Deze akte dient verleden te worden binnen de 6 maanden na het ondertekenen van deze onderhandse overeenkomst inzake recht van opstal, het is aan de opstalhouder (Fiberklaar) om de notaris hiervan ten gepasten tijde op de hoogte te brengen. Kosten met betrekking tot het verlijden van de notariële akte en opmaken van het opmetingsplan door een erkend landmeter, zijn ten laste van de opstalhouder (Fiberklaar).

In afwachting van het verlijden van de authentieke akte is het aan de opstalhouder toegelaten op eigen risico de werkzaamheden uit te voeren, mits het verkrijgen van een goedgekeurde omgevingsvergunning.

Argumentatie

De locaties en het principe van Fiberklaar werden reeds door de dienst openbare werken en verkeer verduidelijkt aan het college van burgemeester en schepenen.

Het recht van opstal wordt toegestaan ten algemene nutte en conform de principes bepaald in de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 7 december 2020.

Een greep uit de voorwaarden bepaald in de overeenkomst:

Bijzondere voorwaarden:

  • De werken dienen uitgevoerd te worden conform de voorwaarden in de nog goed te keuren omgevingsvergunning.
  • De verhardingen moeten uitgevoerd worden in waterdoorlatende materialen.
  • Het doel van onderhavige akte, met name het plaatsen van een Fiberpop, mag in geen geval gewijzigd worden zonder schriftelijke toelating van de opstalgever.
  • Rond de Fiberpop wordt in functie van de Vlaamse akoestische norm een grens aangeduid van 3 meter. De maximale geluidsproductie van de Fiberpop mag op 3 meter max. 30dB bedragen. Er volgen testen om de geluidsproductie te bepalen volgens de akoestische norm. Hiervoor zullen de vereiste attesten bezorgd worden aan de opstalgever (dienst openbare werken en verkeer). Bij gegronde klachten waarbij men kan vaststellen dat er niet aan de norm wordt voldaan, zal de opstalhouder ingrijpen.
  • De gevels van de pop dienen uitgevoerd te worden met een afbeelding zoals op de banner van de bibliotheek, conform afspraken met de dienst communicatie (communicatie@geel.be) en de stedelijke bibliotheek (rob.lievens@geel.be). 
  • Er loopt een afvoerleiding vanuit de bib naar het putdeksel in de opstalzone. De leiding dient verlegd te worden en een as-built dient aangeleverd te worden aan dienst patrimonium (patrimonium@geel.be). Dienst patrimonium levert een plan aan met de ligging van de desbetreffende leiding.
  • Aan de rechterzijde en achterzijde van de pop moet een groenzone met streekeigen planten aangelegd worden: Hedera H. Arbrescence maat 40/60 - 5 stuks/m² geplant in goed doorlatende teelaarde en afgedekt met een mulchlaag van 7 cm Pin Sylvester 9/15 voor de ganse groenzone (eventueel beschadigde zones dienen ook hersteld te worden door de opstalhouder). Bij vragen of onduidelijkheden kan men contact opnemen met de dienst openbaar domein (openbarewerkenenverkeer@geel.be).
  • Met uitzondering van de nutsleidingen en de noodzakelijke beschermde overkappingen, dient de zone links en achter de pop grotendeels vrij te zijn van alle bodemvreemde materialen op het einde der werken en voor de oplevering van de werken. Onder bodemvreemde materialen wordt verstaan: producten die cement bevatten, steenachtige materialen, kunststofproducten. Deze lijst is niet limitatief en ontslaat de aannemer niet van de plicht om andere bodemvreemde materialen te verwijderen uit de werfzone die het gevolg zijn van de werken. Indien tijdens de voorbereidende werken reeds bodemvreemde materialen aangetroffen worden, dient de werfleider de werken op te schorten en de dienst openbaar domein (openbarewerkenenverkeer@geel.be) hiervan onmiddellijk schriftelijk in kennis te stellen.
  • Er dient een groendak aangelegd te worden. Het ontwerp van het groendak dient ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de dienst openbare werken en verkeer, vóór de plaatsing. (openbarewerkenenverkeer@geel.be).
  • Rond  de fiber-pop wordt in functie van de Vlaamse akoestische norm een grens aangeduid van 3 meter. De maximale geluidsproductie van de fiber-pop mag op 3 meter max. 30dB bedragen. Er volgen testen om de geluidsproductie te bepalen volgens de akoestische norm. Hiervoor zullen de vereiste attesten bezorgd worden aan de opstalgever (openbarewerkenenverkeer@geel.be). Bij gegronde klachten waarbij men kan vaststellen dat er niet aan de norm wordt voldaan, zal de opstalhouder ingrijpen.
  • Na goedkeuring van de voorbereidende werken door de dienst openbaar domein (openbarewerkenenverkeer@geel.be), mag overgegaan worden tot de plaatsing van de netwerkkabels. De richtlijnen van het stadsbestuur dienen hierbij gevolgd. 
  • Na afloop der werken zal de bodemverdichting gecontroleerd worden m.b.v. een penetrometer. De indringingsweerstand mag maximaal 1.5 MPa bedragen. Om bodemverdichting te vermijden dient betreding met zware machines en voertuigen vermeden te worden. Indien niet vanop een stabiele ondergrond (straat, parking) kan gewerkt worden, dienen rijplaten geplaatst te worden om de druk op de bodem te spreiden. Als ondanks de genomen maatregelen de bodem toch verdicht blijkt, dient de aannemer de bodem los te werken. Hierbij is behoud van de bodemstructuur essentieel. De bodem mag dus noch gekeerd, nog vergraven worden. De bodem dient los gewekt te worden tot op een diepte van min 60 cm. Hiervoor dient het principe van ploffen of luchtinjectie (cfr. principe van drainjet) gebruikt te worden, uitgevoerd door een firma die over de nodige referenties beschikt. Deze referenties dienen voorgelegd te worden op vraag van de dienst openbaar domein.
  • De opstalhouder behoudt zijn burgerlijke aansprakelijkheid voor de ongevallen veroorzaakt door zijn installaties.
  • De opstalhouder mag zijn zakelijk recht niet overdragen aan derden, zonder schriftelijke toelating van de opstalgever.
  • Voornoemde lijst van bijzondere voorwaarden is NIET limitatief. De (aanvullende) voorwaarden bepaald in de omgevingsvergunning dienen tevens uitgevoerd te worden.

Notariële akte:

De notariële akte zal ter goedkeuring voorgelegd worden aan de gemeenteraad, de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad worden gemachtigd om de notariële akte te ondertekenen.

Alle aktekosten zijn ten laste van de opstalhouder (Fiberklaar)

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het recht van opstal en de voorwaarden bepaald in de onderhandse overeenkomst inzake recht van opstal ten algemene nutte en ten voordele van Fiberklaar, met betrekking tot het perceel gelegen te Geel, Werft, 6de afdeling, sectie G, nr. 791Z/deel, voor een oppervlakte van 29,48m², tegen een jaarlijkse vergoeding van 510 EURO, goed.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de aanstelling van notaris Moortgat/Balans notarissen, Stationsstraat 131, Geel en notaris Katleen Hennissen, Jan Van Rijswijcklaan 162 bus 2, 2020 Antwerpen, goed voor het opmaken en verlijden van de notariële akte. Alle kosten verbonden aan deze akte zijn ten laste van de opstalhouder (Fiberklaar).

9.

2022_GR_00197 - Raamovereenkomst voor de inhuur van externe ondersteuning voor het invullen van tijdelijke opdrachten met verschillende profielen voor dienst grondgebiedszaken-Goedkeuren bestek en vaststellen plaatsingsprocedure

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marleen Verboven; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Pieter Verhesen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; luc verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Luc Van Laer; Greet Daems; Tim Vanuytsel; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Mathias Van Braband; Berten Kempen; Francois Mylle, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
myriam Smets; Petra Gyesbreghs; Griet Ceusters; nadja robeyn; Yves Van Hulsel
Secretaris
Francois Mylle, Algemeen Directeur
Voorzitter
Griet Verhesen

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00197 - Raamovereenkomst voor de inhuur van externe ondersteuning voor het invullen van tijdelijke opdrachten met verschillende profielen voor dienst grondgebiedszaken-Goedkeuren bestek en vaststellen plaatsingsprocedure
Aanwezig
Griet Verhesen, Vera Celis, Nadine Laeremans, Griet Smaers, Marleen Verboven, Bart Julliams, Brigitte Kempen, Pieter Verhesen, Noël Devos, Rosa Van Cleempoel, Ben Van Looveren, luc verguts, Elhasbia Zayou, Ivan Wartel, Pieter Cowé, Marlon Pareijn, Benny Eyckmans, Tinne Vangeel, Lea Neyens, Patrick Graux, Tinne Van Gelder, Luc Van Laer, Greet Daems, Tim Vanuytsel, Dirk Kennis, Tom Corstjens, Mathias Van Braband, Berten Kempen, Francois Mylle
Stemmen voor 21
Nadine Laeremans, Benny Eyckmans, Griet Smaers, Vera Celis, Luc Van Laer, Ben Van Looveren, Brigitte Kempen, Ivan Wartel, Marlon Pareijn, Tinne Vangeel, Bart Julliams, Marleen Verboven, Lea Neyens, Tom Corstjens, luc verguts, Pieter Cowé, Pieter Verhesen, Rosa Van Cleempoel, Tim Vanuytsel, Mathias Van Braband, Griet Verhesen
Stemmen tegen 5
Greet Daems, Noël Devos, Elhasbia Zayou, Dirk Kennis, Tinne Van Gelder
Onthoudingen 2
Patrick Graux, Berten Kempen
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
9.

2022_GR_00197 - Raamovereenkomst voor de inhuur van externe ondersteuning voor het invullen van tijdelijke opdrachten met verschillende profielen voor dienst grondgebiedszaken-Goedkeuren bestek en vaststellen plaatsingsprocedure

2022_GR_00197 - Raamovereenkomst voor de inhuur van externe ondersteuning voor het invullen van tijdelijke opdrachten met verschillende profielen voor dienst grondgebiedszaken-Goedkeuren bestek en vaststellen plaatsingsprocedure

Motivering

Aanleiding en context

Regelmatig krijgt sector grondgebiedszaken bepaalde vacatures niet tijdig ingevuld via de normale procedures van de personeelsselectie. Soms is er nood aan tijdelijke versterking van bepaalde diensten.

Gezien deze inhuur op regelmatige basis gebeurt, wordt daarom voorgesteld om een raamovereenkomst af te sluiten met meerdere aanbieders, zodat er op een snelle en correcte manier beroep kan gedaan worden op extern personeel indien nodig.

Argumentatie

In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst voor de inhuur van externe ondersteuning voor het invullen van tijdelijke opdrachten met verschillende profielen voor dienst grondgebiedszaken” werd een bestek met nr. 2022-210 opgesteld door de dienst Patrimonium. Het bestek werd bezorgd aan de diensthoofden van de sector grondgebiedszaken ter controle en er werden geen bemerkingen gemaakt.

De uitgave voor deze opdracht is moeilijk te ramen, maar in 2020 en 2021 werden er jaarlijks voor ongeveer € 500.000 excl. btw facturen ontvangen voor dergelijke opdrachten voor de dienst grondgebiedszaken. Het maximale bestelbedrag bedraagt € 1.600.000,00 excl. btw of € 1.936.000,00 incl. 21% btw.

De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 48 maanden.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

De huidige opdracht wordt gesloten door middel van een raamovereenkomst met meerdere deelnemers waarbij niet alle voorwaarden in de raamovereenkomst zijn bepaald. De deelnemers zullen opnieuw in mededinging gesteld worden.

Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.

Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 en artikel 43.

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.

Adviezen
Personeelsdienst Gunstig advies

07/07/2022 12:31

Toelichting antwoord

Advies van de Personeelsdienst is gunstig mits er rekening wordt gehouden met volgende 3 voorwaarden: 

1) inhuur van externe ondersteuning wordt ingezet voor het invullen van tijdelijke opdrachten in geval van vermeerdering van werk of specifieke kennis/competenties die we zelf niet 'in huis' hebben

2) bij de aanwerving van nieuwe medewerkers wordt er meer rekening gehouden met de competenties en de talenten van de kandidaten en wordt er afgestapt van de selectie op basis van specifieke inhoud en kennis (cfr goedgekeurde beslissing '2022_CBS_00988 - Werving en Selectie - beleidslijn' (zitting CBS 25 april 2022). Op deze manier wordt het 'makkelijker' om tijdig kandidaten te rekruteren voor de vacatures bij Stad/OCMW Geel in een krappe arbeidsmarkt. Indien er toch niet tijdig een kandidaat gevonden wordt, kan het dan bekeken worden of inhuur van een externe medewerker tijdelijk een oplossing kan zijn. 

3) De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2022, op budgetcode 6131000/1/0119 (actie/raming AC000086/MJP000465) en in het budget van de volgende jaren. Dit kan aangevuld worden met het krediet van de personeelsdienst bij vervanging van een afwezig personeelslid. De aanvulling krediet van de personeelsdienst kan maar voor zover er rekening wordt gehouden met de doorlopende loonkost voor de 'afwezige' medewerker: contractuelen worden de 1e maand nog doorbetaald (bedienden volledig en arbeiders 14 dagen en daarna gedeeltelijk tot het einde van de 1e maand) en statutairen tijdens de periode van het ziektekrediet. 

Status

Gunstig onder voorwaarden

Visum Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De Gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2022-210 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst voor de inhuur van externe ondersteuning voor het invullen van tijdelijke opdrachten met verschillende profielen voor dienst grondgebiedszaken”, opgesteld door de dienst Patrimonium goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. 

Artikel 2

De Gemeenteraad keurt de plaatsingsprocedure openbare procedure goed. 

Artikel 3

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.

10.

2022_GR_00199 - Kansspelinrichtingen klasse IV - Convenant Stad Geel - betFIRST Geel - Hernieuwing vergunning F2 wedkantoor - Pas 155 - Beslissen: Goedkeuren

Verdaagd
11.

2022_GR_00191 - Meerjarenplan 2020-2025: opvolgingsrapportering 1/01 - 30/06/2022 - Beslissen: Goedkeuren

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marleen Verboven; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Pieter Verhesen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; luc verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Luc Van Laer; Greet Daems; Tim Vanuytsel; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Mathias Van Braband; Berten Kempen; Francois Mylle, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
myriam Smets; Petra Gyesbreghs; Griet Ceusters; nadja robeyn; Yves Van Hulsel
Secretaris
Francois Mylle, Algemeen Directeur
Voorzitter
Griet Verhesen

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00191 - Meerjarenplan 2020-2025: opvolgingsrapportering 1/01 - 30/06/2022 - Beslissen: Goedkeuren
Aanwezig
Griet Verhesen, Vera Celis, Nadine Laeremans, Griet Smaers, Marleen Verboven, Bart Julliams, Brigitte Kempen, Pieter Verhesen, Noël Devos, Rosa Van Cleempoel, Ben Van Looveren, luc verguts, Elhasbia Zayou, Ivan Wartel, Pieter Cowé, Marlon Pareijn, Benny Eyckmans, Tinne Vangeel, Lea Neyens, Patrick Graux, Tinne Van Gelder, Luc Van Laer, Greet Daems, Tim Vanuytsel, Dirk Kennis, Tom Corstjens, Mathias Van Braband, Berten Kempen, Francois Mylle
Stemmen voor 21
Nadine Laeremans, Benny Eyckmans, Griet Smaers, Vera Celis, Luc Van Laer, Ben Van Looveren, Brigitte Kempen, Ivan Wartel, Marlon Pareijn, Tinne Vangeel, Bart Julliams, Marleen Verboven, Lea Neyens, Tom Corstjens, luc verguts, Pieter Cowé, Pieter Verhesen, Rosa Van Cleempoel, Tim Vanuytsel, Mathias Van Braband, Griet Verhesen
Stemmen tegen 1
Greet Daems
Onthoudingen 6
Noël Devos, Patrick Graux, Elhasbia Zayou, Dirk Kennis, Tinne Van Gelder, Berten Kempen
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
11.

2022_GR_00191 - Meerjarenplan 2020-2025: opvolgingsrapportering 1/01 - 30/06/2022 - Beslissen: Goedkeuren

2022_GR_00191 - Meerjarenplan 2020-2025: opvolgingsrapportering 1/01 - 30/06/2022 - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

1    Inleiding 

Het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus schrijft voor dat er minstens 2 keer per jaar een opvolging en evaluatie moet gebeuren van de prioritaire acties.

1.1    Opvolgingsrapportering 

-    Over de periode van 01/01/ tot 30/06

-    Rapport moet voorgelegd worden aan de GR voor 30/09

1.2    Eindevaluatie

-    Over de periode van 01/01 tot 31/12

-    Rapport moet voorgelegd worden aan de GR voor 30/06 in het volgende boekjaar

Dit dossier gaat over de opvolgingsrapportering.

Argumentatie

2. Opvolging en evaluatie met indicatoren

We hebben de prioritaire acties concreter gemaakt met behulp van één of meerdere indicatoren. We gebruiken zowel numerieke als tekst indicatoren. Een numerieke indicator is een bepaalde waarde die we willen bereiken. Een tekst indicator kan een ja/nee indicator zijn (we behalen iets of we behalen het niet), dit kan ook een stappenplan zijn.

3.  Rapport beleidsevaluatie

In het rapport beleidsevaluatie in bijlage vind je de opvolgingsrapportering, namelijk een stand van zaken van de verschillende prioritaire acties. Het is één rapport voor de vier entiteiten (stad, OCMW, AGB sport en AGB cultuur). Het rapport start met een leeswijzer die meer info geeft over de opbouw van het rapport.

4. Financiële schema's

Het rapport beleidsevaluatie geeft een totaalbeeld over de 4 entiteiten heen. De financiële schema's moeten, om wettelijke redenen, per entiteit opgemaakt worden en geven een partieel beeld. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de opvolgingsrapportering over de periode 01/01 tot 30/06/2022 voor stad en OCMW, AGB cultuur en AGB sport goed.

IR 1.

2022_IP_00066 - Interpellatie van raadslid Rosa Van Cleempoel: Rattenplaag te Geel?

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marleen Verboven; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Pieter Verhesen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; luc verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Luc Van Laer; Greet Daems; Tim Vanuytsel; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Mathias Van Braband; Berten Kempen; Francois Mylle, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
myriam Smets; Petra Gyesbreghs; Griet Ceusters; nadja robeyn; Yves Van Hulsel
Secretaris
Francois Mylle, Algemeen Directeur
Voorzitter
Griet Verhesen
IR 1.

2022_IP_00066 - Interpellatie van raadslid Rosa Van Cleempoel: Rattenplaag te Geel?

2022_IP_00066 - Interpellatie van raadslid Rosa Van Cleempoel: Rattenplaag te Geel?
Indiener(s)
Rosa Van Cleempoel
Gericht aan
Bart Julliams
Tijdstip van indienen
di 13/09/2022 - 09:38
Toelichting

De laatste weken werd ik meerdere keren aangesproken door inwoners van onze stad die klaagden dat ze serieus overlast hebben van ratten. Het verbaasde me dat de mensen die me aanspraken erg verspreid over het grondgebied van onze stad wonen.

Heeft het stadsbestuur weet van een dergelijke 'algemene rattenplaag'?

Kunnen inwoners van onze stad die overlast hebben van ratten een beroep doen op hulp van de stadsdiensten bij de bestrijding van deze dieren?

IR 2.

2022_IP_00067 - Interpellatie van raadslid Rosa Van Cleempoel: Veiligheidsprobleem in het stadspark?

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marleen Verboven; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Pieter Verhesen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; luc verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Luc Van Laer; Greet Daems; Tim Vanuytsel; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Mathias Van Braband; Berten Kempen; Francois Mylle, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
myriam Smets; Petra Gyesbreghs; Griet Ceusters; nadja robeyn; Yves Van Hulsel
Secretaris
Francois Mylle, Algemeen Directeur
Voorzitter
Griet Verhesen
IR 2.

2022_IP_00067 - Interpellatie van raadslid Rosa Van Cleempoel: Veiligheidsprobleem in het stadspark?

2022_IP_00067 - Interpellatie van raadslid Rosa Van Cleempoel: Veiligheidsprobleem in het stadspark?
Indiener(s)
Rosa Van Cleempoel
Gericht aan
Vera Celis
Tijdstip van indienen
di 13/09/2022 - 10:21
Toelichting

Ik kreeg meerdere klachten van inwoners van onze stad over een 'onveiligheidsgevoel' dat ze hadden bij een bezoek aan het stadspark.

Enkele van deze mensen hadden het er over dat het stadspark een rondhangplek zou zijn voor dakloze mensen. Persoonlijk heb ik dit niet kunnen vaststellen bij een bezoek aan het stadspark, wel was er op dat ogenblik een groepje jongeren die niet zo’n 'leuke' opmerkingen maakten aan het adres van voorbijgangers.

Andere personen werden dan weer aangesproken om geld of sigaretten te geven.

Weer andere personen beweerden dat deze toestanden zich ook voordoen in de Stationsstraat in de onmiddellijke omgeving van het stadspark.

Kortom, sommige mensen voelen zich, begrijpelijk, niet langer veilig als ze door het stadspark wandelen.

Heeft het stadsbestuur weet van een dergelijke toestanden in het stadspark?  

Indien ja, wat wordt er aan gedaan?

Indien nee, zou het stadsbestuur dan toch kunnen zorgen voor extra toezicht door politie, stadswacht , …? Mogelijk zorgt dat reeds voor een gedeeltelijke oplossing voor dit onveiligheidsgevoel?

IR 3.

2022_IP_00068 - Interpellatie van raadslid Noël Devos: Waarom moet Aardkermis Vaartkermis worden?

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marleen Verboven; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Pieter Verhesen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; luc verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Luc Van Laer; Greet Daems; Tim Vanuytsel; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Mathias Van Braband; Berten Kempen; Francois Mylle, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
myriam Smets; Petra Gyesbreghs; Griet Ceusters; nadja robeyn; Yves Van Hulsel
Secretaris
Francois Mylle, Algemeen Directeur
Voorzitter
Griet Verhesen
IR 3.

2022_IP_00068 - Interpellatie van raadslid Noël Devos: Waarom moet Aardkermis Vaartkermis worden?

2022_IP_00068 - Interpellatie van raadslid Noël Devos: Waarom moet Aardkermis Vaartkermis worden?
Indiener(s)
Noël Devos
Gericht aan
Tom Corstjens
Tijdstip van indienen
do 22/09/2022 - 18:04
Toelichting

Ten Aard had traditioneel twee kermissen: Vaartkermis in april en Aardkermis in oktober. De eerste situeerde zich aan de westelijke kant van het dorp (Vaartstraat), de tweede aan de oostelijke kant (Aardseweg). Van Vaartkermis is ondertussen geen sprake meer. Groot was de verbazing van de mensen van Ten Aard toen ze vernamen dat Aardkermis dit jaar niet meer aan de Aardseweg wordt georganiseerd, maar aan de Vaartstraat. Er zijn nochtans voldoende terreinen voorhanden om de kermis veilig te blijven organiseren in de buurt waar ze lang geleden is ontstaan.

  • Waarom wordt Aardkermis naar de andere kant van het dorp gebracht? Is dit definitief?
  • Werd er over deze maatregel overlegd met (de) mensen van Ten Aard?
IR 4.

2022_IP_00069 - Interpellatie van raadslid Greet Daems: Met de gemeenteraad naar het kabinet van minister Lydia Peeters

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marleen Verboven; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Pieter Verhesen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; luc verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Luc Van Laer; Greet Daems; Tim Vanuytsel; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Mathias Van Braband; Berten Kempen; Francois Mylle, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
myriam Smets; Petra Gyesbreghs; Griet Ceusters; nadja robeyn; Yves Van Hulsel
Secretaris
Francois Mylle, Algemeen Directeur
Voorzitter
Griet Verhesen
IR 4.

2022_IP_00069 - Interpellatie van raadslid Greet Daems: Met de gemeenteraad naar het kabinet van minister Lydia Peeters

2022_IP_00069 - Interpellatie van raadslid Greet Daems: Met de gemeenteraad naar het kabinet van minister Lydia Peeters
Indiener(s)
Greet Daems
Gericht aan
Marlon Pareijn
Tijdstip van indienen
do 22/09/2022 - 20:04
Toelichting

Naar aanleiding van o.a. de interpellatie van PVDA op de gemeenteraad van 5 september (Geen excuses meer. Stop doorrijdend vrachtverkeer) verklaarde schepen Pareijn dat hij de verkeerssituatie op St. Dimpna het grootste pijnpunt vindt. Hij wil naar eigen zeggen het liefst hier en nu zwaar vrachtverkeer weren op de N118, maar het Agentschap Wegen en Verkeer en Vlaams minister van mobiliteit Peeters zitten op een andere lijn. Zij willen wachten tot de Ring rond Geel (R14) is doorgetrokken.

Schepen Pareijn stelde voor om samen met de gemeenteraad naar het kabinet van de mobiliteitsminister te gaan zodat we zelf kunnen horen wat zij erover te zeggen heeft.

  • Is er al contact opgenomen met de minister van mobiliteit voor deze ontmoeting? Wanneer zal deze ontmoeting plaatsvinden?

De visie van PVDA is dat we niet 10 jaar kunnen wachten tot de Ring wordt doorgetrokken. Het doorrijdend vrachtverkeer moet NU geweerd worden. 

  • Is de stad bereid om tijdens de ontmoeting met de Geelse gemeenteraad en de minister een gezamenlijke verklaring af te leggen hieromtrent?
  • Wat denkt het stadsbestuur van een open brief vanuit de gemeenteraad aan de minister?
  • Wat vindt het schepencollege van een uitbreiding van de delegatie? Het zou waardevol zijn om naast de gemeenteraadsleden ook afgevaardigden van de scholen in de buurt en buurtbewoners uit te nodigen? Zij kunnen hun ervaringen ook delen met de minister.
IR 5.

2022_IP_00070 - Interpellatie van raadslid Dirk Kennis: De nieuwe stedelijke werkplaats: wat is de stand van zaken?

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marleen Verboven; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Pieter Verhesen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; luc verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Luc Van Laer; Greet Daems; Tim Vanuytsel; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Mathias Van Braband; Berten Kempen; Francois Mylle, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
myriam Smets; Petra Gyesbreghs; Griet Ceusters; nadja robeyn; Yves Van Hulsel
Secretaris
Francois Mylle, Algemeen Directeur
Voorzitter
Griet Verhesen
IR 5.

2022_IP_00070 - Interpellatie van raadslid Dirk Kennis: De nieuwe stedelijke werkplaats: wat is de stand van zaken?

2022_IP_00070 - Interpellatie van raadslid Dirk Kennis: De nieuwe stedelijke werkplaats: wat is de stand van zaken?
Indiener(s)
Dirk Kennis
Gericht aan
Luc Van Laer
Tijdstip van indienen
do 22/09/2022 - 21:20
Toelichting

In de projectfiche die werd opgemaakt voor de bouw van een nieuwe, met Meerhout gedeelde werkplaats, wordt het aanstellen van een ontwerper in het tweede kwartaal van dit jaar voorzien en de omgevingsvergunning in het vierde. De werken zouden binnen twee jaar starten.

Is deze timing nog valabel? Is er al een kostenraming? Hoever staat men met de integratie van de betrokken teams van de beide gemeenten?

IR 6.

2022_IP_00071 - Interpellatie van raadslid Dirk Kennis: Een graad(je) minder

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marleen Verboven; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Pieter Verhesen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; luc verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Luc Van Laer; Greet Daems; Tim Vanuytsel; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Mathias Van Braband; Berten Kempen; Francois Mylle, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
myriam Smets; Petra Gyesbreghs; Griet Ceusters; nadja robeyn; Yves Van Hulsel
Secretaris
Francois Mylle, Algemeen Directeur
Voorzitter
Griet Verhesen
IR 6.

2022_IP_00071 - Interpellatie van raadslid Dirk Kennis: Een graad(je) minder

2022_IP_00071 - Interpellatie van raadslid Dirk Kennis: Een graad(je) minder
Indiener(s)
Dirk Kennis
Gericht aan
Luc Van Laer
Tijdstip van indienen
do 22/09/2022 - 21:24
Toelichting

Heel wat openbare besturen en openbare instellingen gaan de energiecrisis te lijf met een neerwaartse draai aan de thermostaat. Het besparend effect daarvan is evident. Hoe zit dat in Geel? Zijn er directieven i.v.m. de omgevingstemperatuur in onze openbare gebouwen, kantoren en scholen?

IR 7.

2022_IP_00073 - Interpellatie van raadslid Berten Kempen: Van Fiberklaar naar winkelklaar? De heraanleg van de Nieuwstraat

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marleen Verboven; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Pieter Verhesen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; luc verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Luc Van Laer; Greet Daems; Tim Vanuytsel; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Mathias Van Braband; Berten Kempen; Francois Mylle, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
myriam Smets; Petra Gyesbreghs; Griet Ceusters; nadja robeyn; Yves Van Hulsel
Secretaris
Francois Mylle, Algemeen Directeur
Voorzitter
Griet Verhesen
IR 7.

2022_IP_00073 - Interpellatie van raadslid Berten Kempen: Van Fiberklaar naar winkelklaar? De heraanleg van de Nieuwstraat

2022_IP_00073 - Interpellatie van raadslid Berten Kempen: Van Fiberklaar naar winkelklaar? De heraanleg van de Nieuwstraat
Indiener(s)
Berten Kempen
Gericht aan
Marlon Pareijn, Tom Corstjens, Luc Van Laer
Tijdstip van indienen
vr 23/09/2022 - 11:16
Toelichting

Momenteel wordt er hard gewerkt in de Nieuwstraat. Eerst wordt de straat ‘Fiberklaar’ gemaakt, in een tweede fase wordt de straat ook opnieuw winkelklaar gemaakt. Met de heraanleg wordt er ook gekeken naar meer groen, minder verharding en een toegenomen veiligheid voor de fiets. Er werden reeds enkele ontwerpideeën gedeeld, maar voor een definitief ontwerp werd het IOK aangesteld.

Een nieuw ontwerp moet op heel wat uitdagingen een antwoord bieden. Hoe zullen de winkels beleverd kunnen worden? Zal er eindelijk een verbod komen op het stilstaan en parkeren op de rijweg (en wat betekent dit voor het laden en lossen)?  Hoeveel parkeerplaatsen blijven er over voor shop and go? Hoe zal de straat versmald worden om de veiligheid van de fietser te verhogen?

  1. Is er reeds een meer concreet ontwerp voor de Nieuwstraat uitgewerkt? Zo ja, hoe worden bovenstaande 'uitdagingen' beantwoord?
  2. Zal er nog een overleg komen tussen handelaars/inwoners van de Nieuwstraat waarop suggesties en opmerkingen kunnen worden meegenomen?
IR 8.

2022_IP_00074 - Interpellatie van raadslid Berten Kempen: Plan Kopenhagen, Laat Geel €700.000 middelen liggen voor de fiets?

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marleen Verboven; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Pieter Verhesen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; luc verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Luc Van Laer; Greet Daems; Tim Vanuytsel; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Mathias Van Braband; Berten Kempen; Francois Mylle, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
myriam Smets; Petra Gyesbreghs; Griet Ceusters; nadja robeyn; Yves Van Hulsel
Secretaris
Francois Mylle, Algemeen Directeur
Voorzitter
Griet Verhesen
IR 8.

2022_IP_00074 - Interpellatie van raadslid Berten Kempen: Plan Kopenhagen, Laat Geel €700.000 middelen liggen voor de fiets?

2022_IP_00074 - Interpellatie van raadslid Berten Kempen: Plan Kopenhagen, Laat Geel €700.000 middelen liggen voor de fiets?
Indiener(s)
Berten Kempen
Gericht aan
Marlon Pareijn
Tijdstip van indienen
vr 23/09/2022 - 11:18
Toelichting

Meer en meer mensen gebruiken de fiets. Extra investeren in fietspaden is dus cruciaal. In het kader van het relanceplan Vlaamse Veerkracht kent de Vlaamse Regering, onder de naam ‘plan Kopenhagen’, aan de Vlaamse gemeenten een projectsubsidie toe van 150 miljoen euro voor de ondersteuning van lokale investeringsprojecten rond fietsinfrastructuur. Meer concreet zal Vlaanderen bij elke twee euro die een lokaal bestuur investeert in nieuwe of verbeterde fietsinfrastructuur, er één euro naast leggen om die investeringen verder te versterken. Voor zeer ambitieuze gemeentebesturen voorziet het plan Kopenhagen zelfs1 euro voor elke 1 euro voor investeringen boven het trekkingsrecht. Zo wil ze bereiken dat er in totaal voor minstens 450 miljoen euro aan lokale investeringen gerealiseerd wordt in betere fietsfaciliteiten.

Tot 15 oktober 2022 kan elke gemeente één of meerdere projecten aanmelden waarvoor ze een beroep wil doen op deze subsidie. Een bestuur kan meerdere keren een project indienen. Per gemeente werd op basis van het inwonersaantal op 1 januari 2020 de maximale subsidie vastgelegd. Voor Geel bedraagt het trekkingsrecht binnen dit relanceplan 921.137,17 euro. 

Het college heeft op 13 december 2021 besloten om voor volgende projecten een  subsidie aan te vragen:

  • aanpassing zijstraten Dr Van de Perrestraat: verhogen en beveiligen fietspaden (€48.032);
  • aanleg fietspad in de Groenstaat tussen Nachtegalenstraat en Groenhuis (€147.998).

Zijn dit de enige 2 projecten die ingediend werden voor het plan Kopenhagen?

Zo nee, welke projecten werden nog ingediend? Voor welk subsidiebedrag? 

Zo ja, waarom zijn dit de enige ingediende projecten en is er geen gebruik gemaakt van de overige €700.000 aan subsidies?

IR 9.

2022_IP_00075 - Interpellatie van raadslid Patrick Graux: Rondpunt Antwerpseweg Geel

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marleen Verboven; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Pieter Verhesen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; luc verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Luc Van Laer; Greet Daems; Tim Vanuytsel; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Mathias Van Braband; Berten Kempen; Francois Mylle, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
myriam Smets; Petra Gyesbreghs; Griet Ceusters; nadja robeyn; Yves Van Hulsel
Secretaris
Francois Mylle, Algemeen Directeur
Voorzitter
Griet Verhesen
IR 9.

2022_IP_00075 - Interpellatie van raadslid Patrick Graux: Rondpunt Antwerpseweg Geel

2022_IP_00075 - Interpellatie van raadslid Patrick Graux: Rondpunt Antwerpseweg Geel
Indiener(s)
Patrick Graux
Gericht aan
Marlon Pareijn
Tijdstip van indienen
vr 23/09/2022 - 11:39
Toelichting

Daar ik op de vorige gemeenteraad onvoldoende uitleg kreeg bij mijn interpellatie over het rond punt t.h.v Antwerpseweg door betrokken schepenen zou ik graag deze interpellatie terug behandeld zien, zodat er duidelijkheid is met de juiste info zodat we deze kunnen communiceren naar de burger van Geel toe. 

Graag zou ik dat elke vraag apart behandeld wordt zodat we een juist beeld hebben over dit dossier. 

1) Waarom heeft het stadsbestuur indertijd de rode lichten op het 4 armen kruispunt vervangen naar een rondpunt?

2) Wat is de motivatie van het stadsbestuur om het rond punt op de Antwerpseweg terug te veranderen naar 4 armen kruispunt met rode lichten?

3) Hoeveel verkeersslachtoffers met motorvoertuigen zijn er nog geweest wanneer het rondpunt van de Antwerpseweg aangepast was met verkeerslichten op het rondpunt?

4) Hoeveel verkeersslachtoffers met dodelijke afloop waren er destijds op jaarbasis wanneer hier verkeerslichten stonden op het 4 armen kruispunt?

5) Is de filevorming waarover men spreekt in de krant niet te wijten aan de slechte communicatie op de weg?

Op de 4 richtingen van dit rondpunt staan nergens borden (zie foto´s in bijlage) of de juiste info waar men moet voorsorteren om het rond punt op de juiste wijze te passeren.

Is het mogelijk om bij de 4 richtingen van het rondpunt op 150 meter de juiste info te geven met borden of wegmarkering zodat de toerist de juiste info krijgt zodat deze de juiste rijstrook neemt afhankelijk welke richting hij gaat nemen.

Bijvoorbeeld: 

Op de 3 rijstroken voor Ok Geel 

  • op de rechterstrook staat Mol, dat juist is 
  • op de middenrijstrook staat Kasterlee-Turnhout, terwijl hier Geel moet staan
  • op de linkerzijde staat niets, waar Kasterlee en Turnhout moet staan, maar tevergeefs staat hier al jaren geen markering op terwijl de betrokken schepenen de vorige gemeenteraad uitdrukkelijk meldde dat deze wel gemarkeerd was (zie foto in bijlage) 

Deze rijstrook staat ook dikwijls leeg omdat hier geen info op staat en wordt enkel gebruikt door mensen die weten waarvoor deze dient ,of om de filevorming te ontwijken en op het laatste moment te verwisselen, wat gevaarlijke toestanden voor het rondpunt teweeg brengt.

6) De oversteekplaatsen voor fietsers op het rond punt zijn levensgevaarlijk. (zie foto´s in bijlage)

Men moet bijna een artiest zijn om deze te nemen zonder te vallen.

Kunnen we niet opteren om op een 50 tal meter van het rondpunt zijarmen gecreëerd worden voor oversteekplaatsen met een rode licht voorzien van een drukknop die enkel aangaat wanneer fietser hierop drukt.

Zo kunnen de fietsers veilig oversteken zonder in contact te komen met het gemotoriseerd verkeer.

7) Wanneer er dan toch gekozen wordt voor verkeerslichten op het 4 armenkruispunt, kunnen deze dan conflictvrij gemaakt worden? (vierkant Groen)

Zo kunnen fietsslachtoffers met dodelijke afloop vermeden worden.

Onze collega´s in Turnhout passen nu al vierkant groen toe op ieder kruispunt met een gunstig resultaat.

8) Is hier al een beslissing genomen door het stadsbestuur?

Zo ja? 

Welke?

Wanneer wordt deze uitgevoerd?

 

Ps in bijlage enkele foto´s van de huidige situatie. 

IR 10.

2022_IP_00076 - Interpellatie van raadslid Patrick Graux: Plannen ontwikkeling dorpsplein Winkelomheide

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marleen Verboven; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Pieter Verhesen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; luc verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Luc Van Laer; Greet Daems; Tim Vanuytsel; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Mathias Van Braband; Berten Kempen; Francois Mylle, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
myriam Smets; Petra Gyesbreghs; Griet Ceusters; nadja robeyn; Yves Van Hulsel
Secretaris
Francois Mylle, Algemeen Directeur
Voorzitter
Griet Verhesen
IR 10.

2022_IP_00076 - Interpellatie van raadslid Patrick Graux: Plannen ontwikkeling dorpsplein Winkelomheide

2022_IP_00076 - Interpellatie van raadslid Patrick Graux: Plannen ontwikkeling dorpsplein Winkelomheide
Indiener(s)
Patrick Graux
Gericht aan
Bart Julliams
Tijdstip van indienen
vr 23/09/2022 - 12:29
Toelichting

Na de herhuisvesting van de kleuterschool van Winkelomheide naar de nieuwe locatie bij de basisschool, is de locatie van de kleuterschool op de hoek van de Gemeenteheide en de Kemeldijk vrijgekomen. 

Het stadsbestuur wil van deze ruimte een kwalitatief dorpsplein maken voor Winkelomheide door het bestaande speelplein deels uit te breiden met deze site van de school.   Die plannen gaan al een tiental jaren mee.

In samenwerking met een groep dorpsbewoners is er een inrichtingsvisie opgemaakt die nu nog verder moet besproken worden. 

Het project is voorzien in het begin van 2025 . Mijn vraag is:

  1. Waarom wordt dit project zo lang uitgesteld? Hier is al een tiental jaren aan gewerkt?
  2. Welke beslissingen, plannen zijn er al gemaakt om deze open ruimte op te vullen?
  3. Kunnen deze beslissingen en de reële plannen die al op tafel liggen eens bekend gemaakt worden aan de gemeenteraadsleden ?
  4. Is het mogelijk om het uitvoeringsplan hoe het stadsbestuur deze open ruimte in Winkelomheide wil opvullen bekend te maken op de website van de stad zodat al de bewoners van Winkelomheide/Geel dit kunnen zien?
  5. Daar er bij vorig infomoment een grote opkomst was in Winkelomheide en er nog onduidelijkheden zijn ,vragen we of het mogelijk is om een infomoment te organiseren in het Ontmoetingscentrum van Winkelomheide?Zo ja, wanneer zou dit dan kunnen plaatsvinden?Zo neen, wat is de reden?Zo kan er misschien een oplossing of goed voorstel komen van de bewoners waar de projectverantwoordelijke rekening mee kan houden zodat dit project misschien toch afgerond en gerealiseerd kan worden voor deze legislatuur.
  6. In het krantenartikel  over het dorpsplein van Winkelomheide wordt gesproken dat er nog enkele onduidelijkheden waren om dit dorpsplein multifunctioneel te maken nog voor deze legislatuur terwijl de betrokken schepenen me op de vorige gemeenteraad meldde dat hier geen budget meer voor was . Ik stel me de vraag welk standpunt er nu wordt ingenomen door het stadsbestuur.  Kun je me hierover verduidelijken,daar dit toch leeft bij de bewoners van Winkelomheide omdat dit dossier al lang lopende is .6 Wat als de nieuwe verkozenen partijen niet achter dit uitvoeringsplan staan?
  7. Welke procedure moet er gevolgd worden wanneer deze plannen nog gewijzigd of niet uitgevoerd worden door het volgende stadsbestuur ?