Terug
Gepubliceerd op 25/10/2022

2022_CBS_02669 - Interne energiecampagne - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 17/10/2022 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Tinne Vandeven, BA stadsontwikkeling; Stijn Valgaeren, sectormanager grondgebiedszaken; Sofie  Luyten, DH communicatie; Geertrui  Heyvaert, Shaved Monkey

Afwezig

Griet Smaers

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_02669 - Interne energiecampagne - Beslissen: Goedkeuren 2022_CBS_02669 - Interne energiecampagne - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

De energieprijzen hebben een enorme impact op het budget: de kost stijgt van 1 miljoen naar meer dan 3 miljoen euro per jaar. De stad neemt een aantal acties om energie te besparen. Zo zetten we de verwarming in de meeste stedelijke gebouwen enkele graden minder. We streven  naar een temperatuur van max.19 graden zijn. Het MAT adviseert om een aantal acties te doen om te tonen dat we het welzijn van de medewerkers belangrijk vinden. Het Mat denkt bijvoorbeeld aan een fleece dekentje, soep, sportactiviteiten, ...

De dienst communicatie werkt een energiecampagne uit met twee doelstellingen: 

* Bewustmaking en sensibilisering: medewerkers weten en begrijpen waarom de temperatuur deze winter lager moet. Ze passen hun gedrag aan: verwarming max.19 graden, ramen en deuren gesloten houden, ..

* Betrokkenheid: medewerkers staan er niet alleen voor. Samen komen we de koude winter door. De stad neemt een aantal initiatieven om medewerkers deze periode te steunen. We zorgen ervoor dat medewerkers positief zijn over de acties i.p.v. negatief over de temperatuur. 

--> Medewerkers kregen de kans om via intranet zelf voorstellen te doen in functie van bovenstaande doelstellingen.


Argumentatie

Campagne en acties

Overkoepelende campagnebeeld (op affiche en digitaal) met twee boodschappen

  •  Zet mij op (<) 3: actie om temperatuur laag te houden
  • Warmhouder van de week: initiatieven om medewerkers 'op temperatuur te houden'

Dienst communicatie werkt een communicatieplan uit om regelmatig de nodige aandacht te geven aan energiebesparing en betrokkenheid tussen 1 november en 21 maart. 

Voorstel warmhouders

Dienst communicatie doet onderstaand voorstel op basis van de suggesties van het MAT en de medewerkers. 

1. 10 x verse soep tussen1 november tot 21 maart

  • We voorzien om de twee weken verse soep op drie locaties: stadhuis, sociaal huis, stedelijke werkplaats. Medewerkers die op een andere locatie werken kunnen aansluiten
  • Prijsindicatie per keer: 270 euro per keer voor 500 personen --> 2700 euro voor 10x soep voor 500 personen. 
    • Exacte aantal moet nog bekeken worden, maar we schatten dat er niet meer dan 500 personen per dag aanwezig zijn
    • De soep wordt geleverd op de gevraagde locaties, de soep wordt warm geleverd, de lege soeptassen hoeven niet worden afgewassen, de leverancier haalt deze de volgende dag op
  • Planning
    • in de week van 7 en 21 november - 5 en 19 december - 9 en 23 januari - 6 en 20 februari - 6 en 20 maart

--> Heel wat medewerkers deden dit voorstel na de oproep op intranet. 

2. 2 x Warme chocomelk

  • We voorzien per locatie Hotcemel Chocomel poeder zakjes 25 gram
  • +-1000 euro voor 2000 zakjes

3. Andere warmhouders


Koppeling aan het goede doel

Het thema van de Warmste Week is dit jaar kansarmoede (beleidsdoelstelling). De dienst communicatie doet de suggestie om de acties te koppelen aan de Warmste week (of rechtstreeks aan een Geelse organisatie die werkt aan vermindering van kansarmoede). 

  • Boodschap: 'In onze kantoren is het een graadje minder, maar er zijn mensen die het nog moeilijker hebben' - Medewerkers kunnen een vrije bijdrage geven (collectebus) voor soep en/of chocomelk,  ...


 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen beslist om in het kader van de energiecampagne nu geen specifieke maatregelen te nemen. Het college van burgemeester en schepenen wenst in de eerste plaats in te zetten op  de drankvoorziening in het algemeen voor de medewerkers (op verschillende plaatsen in de gebouwen), eerder dan nu specifieke maatregelen op te nemen. Hierin zal ook aandacht gaan naar warme dranken.