De energieprijzen hebben een enorme impact op het budget: de kost stijgt van 1 miljoen naar meer dan 3 miljoen euro per jaar. De stad neemt een aantal acties om energie te besparen. Zo zetten we de verwarming in de meeste stedelijke gebouwen enkele graden minder. We streven naar een temperatuur van max.19 graden zijn. Het MAT adviseert om een aantal acties te doen om te tonen dat we het welzijn van de medewerkers belangrijk vinden. Het Mat denkt bijvoorbeeld aan een fleece dekentje, soep, sportactiviteiten, ...
De dienst communicatie werkt een energiecampagne uit met twee doelstellingen:
* Bewustmaking en sensibilisering: medewerkers weten en begrijpen waarom de temperatuur deze winter lager moet. Ze passen hun gedrag aan: verwarming max.19 graden, ramen en deuren gesloten houden, ..
* Betrokkenheid: medewerkers staan er niet alleen voor. Samen komen we de koude winter door. De stad neemt een aantal initiatieven om medewerkers deze periode te steunen. We zorgen ervoor dat medewerkers positief zijn over de acties i.p.v. negatief over de temperatuur.
--> Medewerkers kregen de kans om via intranet zelf voorstellen te doen in functie van bovenstaande doelstellingen.
Overkoepelende campagnebeeld (op affiche en digitaal) met twee boodschappen
Dienst communicatie werkt een communicatieplan uit om regelmatig de nodige aandacht te geven aan energiebesparing en betrokkenheid tussen 1 november en 21 maart.
Voorstel warmhouders
Dienst communicatie doet onderstaand voorstel op basis van de suggesties van het MAT en de medewerkers.
1. 10 x verse soep tussen1 november tot 21 maart
--> Heel wat medewerkers deden dit voorstel na de oproep op intranet.
2. 2 x Warme chocomelk
3. Andere warmhouders
https://allgifts.be/relatiegeschenk/supersoft-fleeceplaid-185-g-m/355489
https://www.goedkooppennenbedrukken.be/p100-casual-full-colour.html?c=1268
Het thema van de Warmste Week is dit jaar kansarmoede (beleidsdoelstelling). De dienst communicatie doet de suggestie om de acties te koppelen aan de Warmste week (of rechtstreeks aan een Geelse organisatie die werkt aan vermindering van kansarmoede).
Het college van burgemeester en schepenen beslist om in het kader van de energiecampagne nu geen specifieke maatregelen te nemen. Het college van burgemeester en schepenen wenst in de eerste plaats in te zetten op de drankvoorziening in het algemeen voor de medewerkers (op verschillende plaatsen in de gebouwen), eerder dan nu specifieke maatregelen op te nemen. Hierin zal ook aandacht gaan naar warme dranken.