Terug
Gepubliceerd op 11/10/2022

2022_CBS_02508 - Burgemeestersconvenant - Energie- en Klimaatactieplan Kempen 2020 – groepsaankoop voor huishoudens van thuislaadpalen door IOK - communicatie - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 03/10/2022 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Anne Depoorter, Financieel directeur; stijn  valgaeren, sectormanager grondgebiedszaken; Pieterjan Descheemaeker, MOW; Nica Curinckx, AWV

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_02508 - Burgemeestersconvenant - Energie- en Klimaatactieplan Kempen 2020 – groepsaankoop voor huishoudens van thuislaadpalen door IOK - communicatie - Goedkeuren 2022_CBS_02508 - Burgemeestersconvenant - Energie- en Klimaatactieplan Kempen 2020 – groepsaankoop voor huishoudens van thuislaadpalen door IOK - communicatie - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Uiterste uitspraakdatum: 10 oktober 2022

In het kader van het huidige burgemeestersconvenant en het daaruit voortvloeiende energie- en klimaatactieplan Kempen2030 organiseert IOK vanaf het najaar van 2022 een groepsaankoop van thuislaadpalen voor elektrische auto's. IOK zond op 22 september een brief aan de stad.

Argumentatie

Vanaf 2035 geldt in de Europese Unie een verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren voor fossiele brandstoffen. Momenteel is de batterij-elektrische auto het meest voor de hand liggende en het verst ontwikkelde alternatief voor auto’s met fossiele brandstoffen. Dit en de lagere total cost of ownership en de hoge brandstofprijzen maken dat steeds meer huishoudens de aankoop van een elektrische auto in overweging nemen: het aantal inschrijvingen van nieuwe elektrische pesonenwagens blijft stijgen en bereikte in 2021 5,8%, waarvan 29% door huishoudens (bron: statbel, inschrijving motorvoertuigen).

Bij gebrek aan laadinfrastructuur worden die auto’s nog vaak via bestaande stopcontacten opgeladen. Dat heeft lange laattijden van 8 tot 24 uur tot gevolg wat de inzetbaarheid van die voertuigen hypothekeert. Thuislaadpalen kunnen de laadtijden aanzienlijk verkorten en verhogen de elektrische veiligheid. De laadprocedure wordt pas opgestart als er een elektrisch veilige verbinding tot stand is gekomen tussen het voertuig en het net én de elektrische contacten worden vergrendeld. Bovendien kunnen deze laadpunten de laadprocedure zo sturen dat de batterijen steeds met het maximaal aangewezen vermogen en een minimaal energieverlies opgeladen worden; het laadproces verloopt met maximale efficiëntie.

Om de ontplooiing van de laadpunteninfrastructuur met de toename van het aantal elektrische auto’s gelijke tred te laten houden, moet enerzijds de publieke laadpaleninfrastructuur verder uitgebreid worden. Anderzijds moet de drempel voor particuliere autobezitters verlaagd worden om over te gaan tot de aankoop van de nodige thuislaadpalen. Dit moet de druk op de inrichting van het openbaar domein verlagen én de nog steeds bestaande drempels wegnemen die voorkomen dat huishoudens elektrische wagens willen gebruiken.  

De voorgestelde groepsaankoop is hier een beproefd instrument voor; hij werkt drempelverlagend en vermindert de administratieve last voor de koper. Neutrale informatieverstrekking over de technische mogelijkheden, de aandachtspunten bij de installatie van thuislaadpalen én over de voorwaarden voor een financiële ondersteuning via belastingverlaging stellen de huishoudens in staat om een goed geïnformeerde keuze te maken.

 

De groepsaankoop zal op een gelijkaardige manier georganiseerd worden als de eerder al met succes afgeronde groepsaankopen van zonne-energie-installaties, dakisolatie en buitenmuurisolatie, hoogrendementsglas, tankslag, dakisolatie, groendaken en hemelwateropvang en BENOvatiecoaches.

Deze groepsaankoop zal net zoals de voorafgaande in verschillende clusters van gemeenten en niet voor het hele werkingsgebied van IOK tegelijkertijd uitgevoerd worden. Dit zorgt voor een optimale schaalgrootte en voorkomt dat kleine en midden-grote bedrijven bij voorbaat als leverancier uitgesloten worden. 

Juridische grond

Het Burgemeestersconvenant goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 2 september 2019; 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen beslist dat Stad Geel  de groepsaankoop thuislaadpalen van IOK communiceert aan haar inwoners.

Artikel 2

Het stadsbestuur zet de meest gepaste communicatiemiddelen in om de groepsaankoop bij de bevolking bekend te maken.

Artikel 3

Voor zover deze in Geel zullen doorgaan, organiseert de Klimaatdeskundige van de stad de infoavond(en) en evt. andere overlegmomenten.

Artikel 4

Het college van burgemeester en schepenen wil voorkomen dat laadkabels over de stoep (of ander openbaar domein) gelegd worden. Voor de groepsaankoop komen daarom enkel huishoudens in aanmerking die over een parkeerplaats of garage op eigen domein beschikken. IOK zal dit opnemen in de voorwaarden van de groepsaankoop.